Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@03:52:50 GMT

گزارش پنتاگون درباره توان نظامی ایران

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۰۳۷۳

گزارش پنتاگون درباره توان نظامی ایران

به گزارش تابناک به نقل از فارس، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا روز سه‌شنبه گزارش تازه خود از توانمندی‌های نظامی ایران را منتشر کرد.

در این گزارش ۱۳۰ صفحه‌ای، برداشت پنتاگون از اهداف، راهبردها، طرح‌ها و برنامه‌های نظامی ایران تشریح شده است. این گزارش همچنین ساختار نیرو‌های مسلح ایران و توانایی‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این گزارش ادعا شده است که ایران مصمم است که به قدرت مسلط در غرب آسیا بدل شود. این گزارش به پیشرفت سریع ایران در زمینه تولید پهپاد‌های تهاجمی و سامانه‌های موشکی هم اشاره کرده است.

در مقدمه این گزارش به نقل از «رابرت اشلی» رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا آمده است: «در حالی که ایران توانمندی‌ها و نقش خود در تهدیدات متعارف و نامتعارف در خاورمیانه را گسترش می‌دهد، بیش از هر زمان دیگری ضروری است که توان نظامی ایران و تهدیدی که این کشور برای منافع ما، متحدان ما و امنیت ما ایجاد می‌کند را بشناسیم.»

اشلی در بخش دیگری از این مقدمه، می‌گوید: «ایران اکنون خود را از هر زمان دیگری به رسیدن به اهدافش نزدیک‌تر می‌بیند. تهران با کارت‌هایی که با سقوط صدام، خیزش سوریه، ظهور و عقب‌نشینی داعش و درگیری در یمن ایجاد شده، بازی کرده است.»  
این گزارش ابتدا به بررسی پیشینه نیرو‌های مسلح ایران، در دو دوره پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن پرداخته است.

در ادامه این گزارش چهار فصل دیگر با این عناوین آمده است: ۱) نگاهی به نیرو‌های مسلح ملی؛ ۲) دکترین و راهبرد ملی؛ ۳) توانمندی‌های محوری نظامی ایران  ۴) چشم‌انداز: ساخت یک نیروی متعارف توانمندتر.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا سپس در چندین ضمیمه، نیرو‌های موشکی، دریایی، نامتعارف، هوایی و هوا و فضا، زمینی، ویژه، ذخیره، سازمان‌های اطلاعاتی و صنایع نظامی ایران را بررسی کرده است.

در بخشی از این گزارش در خصوص «برداشت ایران از تهدید»، آمده است: «ایران، ایالات متحده را بزرگترین تهدید پایا علیه خود می‌داند و معتقد است که ایالات متحده برای تضعیف نظام این کشور و ممانعت از رسیدن این کشور به جایگاهی که ایران شایسته خود می‌داند، درگیر عملیات‌های مخفیانه و جنگ نرم است.»

این گزارش ادعا کرده است که ایران نیرو‌های نظامی خود را به نحوی آماده‌سازی و تجهیز کرده که برای مقابله با یک تهاجم توسط یک رقیب دارای فناوری برتر، آماده باشد. به ادعای نویسندگان این گزارش، تهران برای تحقق این هدف، تاکتیک‌های جنگ نامتقارن را در اولویت قرار داده است.

با این وجود، در گزارش عنوان شده است که در سال‌های اخیر با گسترش تروریسم در منطقه، راهبرد دفاعی ایران به مقابله با تهدیدات ناشی از بازیگران دولتی و غیردولتی در منطقه از جمله داعش، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تمرکز بیشتری یافته است.

در بخش دیگری از گزارش با عنوان «رهبرد امنیت ملی»، اهداف این راهبرد حفظ نظام جمهوری اسلامی، حفظ ثبات داخلی و خارجی، تثبیت جایگاه ایران به عنوان قدرت مسلط در منطقه غرب آسیا و دستیابی به رفاه اقتصادی عنوان شده است. این گزارش می‌افزاید: «ایران بر اساس این چهار هدف راهبردی پایدار، راهبرد‌های نظامی و امنیتی خود را تدوین کرده است.»

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در مورد هدف ایران برای تبدیل شدن به قدرت مسلط در منطقه نوشته است: «تهران به دنبال رهبری یک نظم با ثبات منطقه‌ای است که در آن نفوذ مسلط را داشته باشد. در چشم‌انداز ایران برای این منطقه، متحدان این کشور بدون آسیب باقی‌مانده، نفوذ ایالات متحده و شرکای منطقه‌ای ایالات متحده کاهش یافته و گروه‌های افراط‌گرای سنی شکست خورده‌اند. ایران برای تحقق این اهداف، کمک‌های نظامی، مستشاری و مالی گسترده‌ای به متحدان و شرکای خود ارائه می‌کند و در تلاش است تا در برابر فشار‌های نیرو‌های متخاصم، از منافع خود در منطقه حراست کند.»

این گزارش به دکترین و راهبرد نظامی ایران هم پرداخته و نوشته است: «تهران مجموعه‌ای پیچیده از توانمندی‌های نظامی و امنیتی از جمله تلفیقی از نیرو‌های متعارف و نامتعارف را به کار می‌گیرد. راهبرد متعارف ایران، در وهله نخست بر ایجاد بازدارندگی و توانایی پاسخ تلافی‌جویانه به مهاجم مبتنی است. عملیات‌های جنگ نامتعارف و شبکه شرکای شبه نظامی و نیابتی هم این امکان را به تهران داده است تا منافع خود در منطقه را پیش برده و در برابر نیرو‌های متخاصم رقیب، از عمق راهبردی برخوردار باشد. در صورتی که بازدارندگی شکست برخورد، ایران قدرت و قاطعیت خود را از طریق تحمیل هزینه سنگین به رقیب متخاصم به نمایش گذاشته و با استفاده از مجموعه کاملی از این توانمندی‌ها، بازدارندگی را احیا می‌کند.»

این گزارش، تغییر این راهبرد را دستکم در کوتاه‌مدت، بعید ارزیابی کرده است.

در بخش مربوط به توانمندی‌های محوری نیرو‌های مسلح ایران هم از موشک‌های بالستیک به عنوان «عنصری اصلی در بازدارندگی راهبردی» ایران یاد و عنوان شده است که تهران تلاش می‌کند با ساخت مجموعه متنوعی از موشک‌های دوربرد، در برابر رقبای متخاصم خصوصا اسرائیل، عربستان سعودی و آمریکا بازدارندگی ایجاد کند. در این گزارش در توصیف برنامه موشکی ایران آمده است: «ایران بزرگترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی را در خاورمیانه در اختیار دارد، از جمله ذخیره بزرگی از موشک‌های بالستیک برد نزدیک، موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و موشک‌های بالستیک میان‌برد که می‌توانند اهدافی تا فاصله ۲۰۰۰ کیلومتری از مرز‌های ایران، یعنی تا اسرائیل و جنوب شرق اروپا را هدف قرار دهند.»

این گزارش در مورد توانایی بومی ایران در حوزه موشکی هم نوشته است: «ایران برنامه ساخت موشکی گسترده‌ای دارد که با وجود دهه‌ها تلاش‌های ضداشاعه‌ای با هدف محدود کردن توسعه این برنامه، همچنان هم از منظر ابعاد و هم از منظر پیچیدگی، در حال رشد است.»     تسلیحات ضددسترسی و ممانعت محیطی، توانایی‌های پدافندی، عملیات‌های نامتقارن، جنگ سایبری، توانایی‌های اطلاعاتی، برنامه فضایی و عملیات‌های ویژه از دیگر موارد مورد بررسی در این گزارش است.

در فصل پایانی این سند، عنوان شده است که ایران در آینده همچنان به توسعه توان موشک‌های بالستیک و نیروی دریایی خود با هدف ایجاد بازدارندگی و در عین حال تسلط بر آب‌های تنگه هرمز ادامه می‌دهد. این سند همچنین پیش‌بینی کرده است که با رفع تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ میلادی، جمهوری اسلامی ایران به سوی خرید جنگ‌افزار‌های خارجی در حوزه موشکی، نیروی دریایی، نیروی هوایی و نیروی زمینی حرکت کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: قیمت بنزین اعتراضات آبان 98 استعلام یارانه حمایتی سرباز کارت عبدالرضا داوری یارانه حمایتی قطعی سراسری اینترنت توان تسلیحاتی پنتاگون توان نظامی آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نیرو های مسلح ایران جنگ نامتقارن جنگ سایبری قیمت بنزین اعتراضات آبان 98 استعلام یارانه حمایتی سرباز کارت عبدالرضا داوری یارانه حمایتی قطعی سراسری اینترنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۰۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در میدان | گزارش مهم یک پایگاه تحلیلی نظامی

به گزارش همشهری‌آنلاین، پایگاه تحلیلی نظامی «Breaking Defense» در گزارشی به ارزیابی یکی از پیامدهای جهانی عملیات موشکی پهپادی «وعده صادق» پرداخته و آورده است باوجود همکاری و مقابله گسترده چند کشور در کنار اسرائیل با تسلیحات پرتاب شده تهران اما علاقه جهانی به پهپادهای ایرانی رو به کاهش نیست و تحلیلگران می‌گویند بازار پراشتیاقی در سراسر جهان برای دسترسی و خرید پهپادهای به نسبت ارزان و کارآمد ایران وجود دارد.

نویسنده گزارش تصریح کرد: شاید اسرائیل و متحدانش توانسته باشند با تعداد زیادی از ۳۰۰ پهپاد و موشکی که ایران در حمله بی‌سابقه خود به اسرائیل پرتاب کرد، مقابله کنند اما به نظر کارشناسان این امر مشتریان پرنده‌های بدون سرنشین تهران را منصرف نکرده است.

«فابیان هینز» پژوهشگر دفاعی و نظامی در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، معتقد است: بیشتر کشورهایی که به پهپادهای ایرانی علاقه مند هستند، می‌خواهند از آنها در مقابل دشمنان توانمندی همچون آمریکا و اسرائیل استفاده کنند. برای این کشورها قابلیت‌های دشمنان پیشرفته‌ همچون ایالات متحده در رهگیری این تسلیحات چندان نگران کننده نیست. پهپادهای تهاجمی ایرانی کارایی خود را به خوبی اثبات کرده‌اند.

«ساموئل بندت» کارشناس هوش مصنوعی و سیستم‌های بدون سرنشین در اندیشکده CNA در واشنگتن نیز عنوان داشت که مخالفت‌های اسرائیل هم بر بازار فروش ایران به‌ویژه به کشورهایی که به دنبال اتخاذ رویکرد سیاسی و نظامی مستقل از غرب هستند، تأثیر نخواهد گذاشت.

این گزارش با بیان جزئیاتی از تعداد و نوع پهپادها و موشک‌های مورد استفاده ایران در «وعده صادق» مدعی شد که ایران ۱۷۰ پهپاد شاهد ۱۳۱ و شاهد ۱۳۶ را در کنار بیش از ۳۰ موشک کروز و بیشتر از ۱۲۰ موشک بالستیک به سمت اهدافی در اسرائیل شلیک کرد. طبق این تحلیل، در سال‌های اخیر خانواده پهپادهای شاهد به دلیل استفاده موفق در چند سناریوی عملیاتی توجه گسترده‌ای را در جهان به خود جلب کرده‌اند که مهمترین محل نمایش آن‌ها در اوکراین بوده است.

«ژان مارک ریکلی» رئیس بخش ارزیابی ریسک‌های جهانی و نوظهور در مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو هم به Breaking Defence مدعی شد: اوکراین ویترین قدرتمندی را برای پهپاد شاهد ارائه کرد ضمن آنکه حتی اگر این پهپادها در حمله به اسرائیل شکست خورده باشند، آن ها اثبات کردند که هزینه قابل توجهی را به طرف مقابل تحمیل می‌کنند.

وی تصریح کرد: استفاده از موشک‌های گران‌قیمت برای نابودی این پهپادهای ارزان هزینه زیادی را به بار می‌آورد مهمتر آنکه توانمندی‌های مدافع را از بین می‌برد. در مورد اسرائیل هم انهدام پهپادها هزینه‌ای بیشتر از پهپادها را در بر داشت.

ریکلی با بیان اینکه محاسبه فوق، پهپادهای ایران را برای بسیاری از خریداران بین المللی جذاب کرده است، افزود: بازار بالقوه ایران شامل کشورهایی می‌شوند که از سوی غرب تحریم شده‌اند یا هراسی از تحریم آن‌ها ندارند و مایل هم نیستند شرایط غربی‌ها هنگام فروش تسلیحات را بپذیرند.

طبق این گزارش، علاقه به خرید پهپادهای ایرانی حتی پس از بحث‌ها و انکارهای فراوان در مورد استفاده روسیه از این پرنده‌ها علیه اوکراین بیشتر هم شد. چند ماه بعد از آن یک مقام ارشد ایرانی اعلام کرد که ۲۲ کشور به خرید پهپادهای ساخت ایران ابراز علاقه کرده‌اند. «یوآو گالانت» وزیر دفاع اسرائیل هم در ماه فوریه مدعی شد که ۵۰ کشور در حال مذاکره با تهران برای خرید موشک و پهپادهای این کشور هستند.

حتی یکی از کارشناسان «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» هم عنوان داشت که «اکنون پهپادهای ایرانی در چهار قاره آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای جنوبی در میدان عملیات حضور دارند.»

این گزارش در زمینه رقبای ایران در بازار پهپادها نیز آورده است: تحلیلگران پهپادهای ایرانی را راه حلی کم هزینه‌تر می‌دانند. ... با اینکه چین در صدر صادرات حوزه پهپاد قرار دارد اما کارشناسان می‌گویند که ایران فراتر از پکن است و رقبای اندکی هم در بازار خاص خود دارد.

هینز در این رابطه تاکید کرد که ایران در رده پهپادهای برد بلند، جنگی و انتحاری کارآمدی اثبات شده‌ای دارد. ضمن آنکه در واقعیت هم شرکت‌های چندانی در این بازار مطرح هستند.

طبق تحلیل فوق، وقتی بسیاری از کارشناسان برای نخستین بار با گزارش‌هایی در مورد وابستگی روسیه به پهپادهای ایران برخورد کردند، شگفت‌زده شدند.

کد خبر 849636 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و اسرائیل هواپیما - پهپاد خبر ویژه اسرائیل

دیگر خبرها

  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در میدان | گزارش مهم یک پایگاه تحلیلی نظامی
  • استقرار اولین گروه از نیرو‌های رزمی فرانسه در اوکراین
  • لیتوانی نیرو‌های نظامی مردمی برای حضور در جنگ ایجاد می‌کند
  • توس ۳؛ سلاح رعب‌آور روسی که استحکامات غیرقابل نفوذ را درهم می‌کوبد
  • سوئیس: به اوکراین سلاح نمی‌دهیم
  • فرانسه پیشتر سربازان خود را به اوکراین فرستاده است
  • واشنگتن پست: اسرائیل کشاورزی در غزه را نابود کرده است/ سطح ناامنی غذایی در غزه در مرحله بحرانی قرار دارد
  • تغییر محاسبات منطقه با قدرت بازدارندگی ایرانی
  • بی خانمانی ایرانی‌ها را تهدید می‌کند/ هر سال تعداد بیشتری از مردم توان اجاره مسکن را از دست می‌دهند (فیلم)
  • رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی