Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:21:29 GMT

بایسته‌های مرزبندی میان اعتراض و اغتشاش

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۳۶۷۰

بایسته‌های مرزبندی میان اعتراض و اغتشاش

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، تصمیم مشترک سران سه قوه برای سامان وضعیت سوخت و یارانه‌های آن که جمعه بیست و چهارم آبان‌ماه به انجام رسید، واکنش‌هایی اعتراض‌آمیز به دنبال داشت. این اعتراضات همچنان که مسوولان ارشد کشور تصریح کردند با موج‌سواری دشمنان جمهوری اسلامی در داخل و تحریکات بیگانه در برخی شهرها به خشونت کشیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اعتراضات در حالی شکل گرفت که از چند هفته پیش شهرهای اصلی عراق و لبنان نیز صحنه ناآرامی‌ها است. وجه مشخصه و در واقع ریشه این اعتراضات نیز به مسائل معیشتی و اقتصادی برمی‌گردد.

پژوهشگر ایرنا در این زمینه با «جعفر قنادباشی» تحلیلگر مسائل سیاسی و منظقه در مورد اغتشاشات اخیر در ایران و دو کشور دیگر خاورمیانه به گفت و گو پرداخت.

بررسی و قیاس اعتراضات اخیر منطقه

قنادباشی در ابتدای این مصاحبه اظهار داشت: در ایران فاز متفاوتی از اعتراضات نسبت به عراق و لبنان وجود دارد. از نظر ساختاری نظام جمهوری اسلامی روند متفاوتی از نظر  اقتصادی و سیاسی را  نسبت به این دو کشور طی کرده است. ایران از نظر شهرسازی، امکانات عمرانی، دانشگاهی، دموکراسی، مشارکت مردم در انتخابات و سطح زندگی، بالاتر از مردم عراق و لبنان است. بنابر این اعتراضات ایران با توجه به اوضاع داخلی، شرایطی متفاوت از عراق و لبنان دارد اما شباهت‌هایی بین این اعتراضات می‌توان شاهد بود که این شباهت‌ها معطوف به معیشت و مسائل اقتصادی است.

مداخله دولت‌های خارجی و ارتجاع منطقه در به‌کارگیری عوامل نفوذی و تبلیغات رسانه‌ای جهت ایجاد هرج و مرج در اعتراضات اخیر نشان می‌دهد که دشمنان ملت ایران عزم بسیار جدی و تصمیمات گسترده‌ای برای ناامنی در ایران دارند اراده ای در کشورهای بیگانه و مخالف ما وجود دارد که اگر عراق و لبنان را ناآرام کنند می‌توانند به مرکز محور مقاومت یعنی ایران دست پیدا کنند اما تکاپوی دشمنان هرگز نمی‌تواند اهدافشان در منطقه را محقق کند.

این تحلیلگر مسایل سیاسی در ادامه گفت: مبارزه با فساد در ایران به صورت جدی آغاز شده و ما مظاهر آن را در تمام نهادها می‌بینیم و همه جناح‌های سیاسی این مبارزه را تایید کرده و اجماع مشترکی بین همه مسئولان و مردم در زمینه مبارزه با فساد وجود دارد. در حال حاضر بسیاری از شعارهای مبارزه با فساد عملی شده است  و این اغتشاشات می تواند خللی در روند مبارزه با فساد در کشور به وجود آورد. در شرایط فعلی مردم ما با آگاهی و روشن بینی بدون توجه به مقاصد شوم رسانه‌های بیگانه جهت مبارزه فراگیر با فساد گام بردارند تا نگذارند دشمنان ملت ایران از این اعتراضات سوء استفاده کنند، هرچند وضعیت اقتصادی مردم با توجه به تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه کشورمان در شرایط مطلوبی نیست.

مساله دیگر در تفاوت اعتراضات مردمی در ایران، عراق و لبنان این است که ما هدف تحریم جدی آمریکا هستیم اما لبنان و عراق چنین شرایطی ندارند. دنیای غرب در تلاش است تا از نظر اقتصادی مردم ما را به ستوه آورد و به این وسیله به اهداف خود برسد. مردم ما مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه خود را تحمل می‌کنند و هرگز اجازه دخالت بیگانگان در امور داخلی کشور را نمی‌دهند. در شرایط کنونی، کشور ما در برابر زورگویی بین المللی قرار گرفته است. اگرچه راه دیپلماسی با غرب را پیش بردیم، اما دنیای غرب و دولت «دونالد ترامپ» پیمان‌شکنی کرد و شرایط متفاوتی را به وجود آورد. ما باید مشکلات داخلی را تحمل کنیم تا بتوانیم از این تنگنا به سلامت عبور کرده و پیروز شویم.

قنادباشی با توجه به گسترش اغتشاشات در ایران اظهار داشت: فراگیر بودن اعتراضات در ایران به گسترش دامنه ارتباط و اطلاعات بین مردم ما برمی‌گردد. مردم ما باسوادند و انسجام بین مردم و آگاهی بین آنان وجود دارد. در ایران آگاهی یک شهروند در مرکز و در روستاها غالبا یکسان است و این نشان‌دهنده برتری ما نسبت به اوضاع سیاسی، اجتماعی عراق و لبنان است. البته تبادل اطلاعات با آنچه در عراق و لبنان می گذرد متفاوت است.

دشمن طرح‌های وسیعی در سوء‌استفاده از اغتشاشات در ایران ریخته و به دنبال آسیب به اموال عمومی است. در این میان، برخی کشورهای منطقه با حمایت مالی از منافقین به دنبال ناامنی در ایران بوده‌اند و اعلام نرخ جدید بنزین به بهانه‌ای دشمنان برای ایجاد آشوب در شهرهای ایران تبدیل شد.

انتقاداتی از شیوه اجرای سهمیه‌بندی بنزین

قنادباشی در مورد نحوه انتشار نرخ جدید بنزین در کشور بیان داشت: انتشار و پوشش خبر نرخ جدید بنزین شوک بزرگی به مردم ایران وارد آورد و از نگاه بسیاری این ایراد به مسئولان این پروژه بازمی‌گردد. با این حال، اعلام مواضع صریح مقام معظم رهبری در این مورد برای جلوگیری از دوپاره شدنِ جامعه و حمایت از وحدت نظام صورت گرفت. مقام معظم رهبری از این طرح حمایت کردند اما برخی می‌گفتند شاید اگر اجرایی‌سازی طرح بعد از واریز کمک‌های معیشتی انجام می‌شد از شوک وارده به جامعه کاسته می‌شد.

این تحلیلگر مسایل سیاسی معتقد است در وضعیت فعلی عقب‌نشینی دولت از مواضع خود وضعیت امنیت در داخل کشور را بسیار بدتر می کند. در پاره‌ای از مواقع  عقب‌نشینی مطلوب است اما در وضعیت کنونی مخالفان نظام را در موضع دیگری قرار می دهد. دولت و رسانه‌های داخلی باید بیشتر تلاش کنند که مردم صف خود را از اغتشاشگران جدا کنند و ضرورت‌های اجرای این طرح را به مردم توضیح دهند تا مردم با آگاهی نگذارند، دشمنان از اعتراضات آنان سوء استفاده کنند.

برچسب‌ها لبنان ایران تظاهرات عراقی ها پروندهٔ خبری ناآرامی و اعتراض‌ها به تغییر قیمت بنزین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لبنان ایران تظاهرات عراقی ها لبنان ایران تظاهرات عراقی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۳۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان فرانسه به دنبال گسترش تظاهرات ضد صهیونیست

رسانه‌های محلی در فرانسه گزارش داده‌اند که دانشجویان این کشور نیز دوست دارند تظاهرات ضد صهیونیست در دانشگاه‌هایشان مانند آمریکا گسترده شود.

به گزارش ایسنا به نقل از فرانسه ۲۴، خبرنگاران محلی در پاریس گزارش داده‌اند که دانشجویان پایتخت نشین فرانسه امیدوارند موجی از اعتراضات حمایت از فلسطین را در سراسر فرانسه به راه بیندازند.

دانشجویان یکی از برترین دانشگاه‌های فرانسه و جهان که در پاریس قرار دارد، علیرغم تعطیلی تظاهراتشان که چهارشنبه شب توسط پلیس اتفاق افتاد، همچنان به دنبال تظاهرات و اعتراض به جنگ غزه هستند. 

دانشجویان این دانشگاه می‌خواهند موجی از اعتراضات گسترده را در سراسر دانشگاه‌های فرانسه به راه بیندازند و اکثر تظاهرکنندگان خواستار آتش‌بس فوری هستند.

این دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فرانسه ۲۴ اعلام کردند که دوست دارند صدای اعتراض آنها هم مانند دانشجویان آمریکا به گوش جهانیان برسد و آنها هم به اندازه دانشجویان آمریکا در این سیل اعتراضات ضد صهیونیست سهیم و موثر باشند. 

دانشجویان دانشگاه سوربن در شعارهای خود از دولت فرانسه میخواهند که به کمک مردم فلسطین بروند و از نهادهای بین‌المللی خواستار توقف بمب‌گذاری‌ها در غزه شدند. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • وجدان بیدار در جامعه بیمار
  • دانشجویان آمریکایی چگونه پرچم اعتراض علیه اسرائیل را جهانی کردند؟
  • رشیدی: برخورد با دانشجویان آمریکایی نشان‌دهنده دموکراسی پوشالی آمریکاست
  • گوگل ۲۰ کارمند دیگر را به علت حمایت از مظلومان غزه اخراج کرد
  • دانشجویان فرانسه به دنبال گسترش تظاهرات ضد صهیونیست
  • ببینید | محاصره بذرپاش در میان مردم تبریز؛ اعتراضات به وزیر راه بالا گرفت
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد