Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@15:26:58 GMT

هیچ ابزاری نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۶۴۸۶

هیچ ابزاری نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد

فتح‌الله حقیقی روز چهارشنبه در آیین بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار، اظهار داشت: سرعت فناوری اطلاعات به اندازه‌ای زیاد شده که اجازه مرور گذشته و فکر کردن به آینده را نمی‌دهد اما در همین شرایط نیز فناوری اطلاعات نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد.

وی تصریح کرد: فناوری اطلاعات و فضای مجازی نیز بسیار مهم است و نمی‌توان ضریب نفوذ ۸۶ درصدی اینترنت در کشور حذف کرد ولی باید از فضای مجازی نیز به درستی و بهینه استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حقیقی خاطرنشان کرد: این فرهنگ را باید در عمل به جوانان القا کنیم که هیچ چیز نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد زیرا سرانه مطالعه، خیلی مهم نیست و مهم این است که بتوان شاخص را به عمل تبدیل کرد.

استاندار زنجان با اشاره به رتبه ۱۶ ایران در حوزه پژوهش در دنیا و رتبه اول در منطقه، گفت: رقابت اقتصادی جهان ۱۲ رکن دارد که یکی از آن‌ها پژوهش بوده و بقیه شامل مواردی است که این پژوهش را به عمل تبدیل کنیم که تاکنون خیلی موفق نبوده‌ایم.

وی تاکید کرد: باید فرهنگ مطالعه عمقی و تبدیل شاخص به عمل را در جامعه نهادینه کنیم و به این نتیجه برسیم که هیچ چیز نمای‌تواند جای کتاب را بگیرد.

حقیقی اظهار داشت: بیان درد، یک موضوع و چاره‌سازی نیز یک موضوع دیگری است و تا این فرهنگ نهادینه نشود، برنامه‌ها فقط به برگزاری چنینی مراسم‌ها ختم می‌شود.

وی با بیان اینکه تنها کتابخانه‌های عمومی و متولیان این دستگاه برای ترویج کتابخوانی تکلیف ندارند، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها نیز باید در این زمینه تلاش کرده و ترویج مطالعه را رها نکنند.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وقایع اخیر پس از اعلام سهمیه‌بندی بنزین منجر به اقدام شایسته مردم همیشه در صحنه زنجان شد و مردم این استان به عنوان پیشگام و پیشتاز در گستره نظام جمهوری اسلامی شدند.

وی افزود: این موضوع، مصوبه سران قوا بود که با تایید و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، مکلف هستیم به شایستگی به ثمر برسانیم.

حقیقی تصریح کرد: دولت نیز طبق وعده خود عواید این سهمیه‌بندی را به مرور به حساب مردم واریز می‌کند.

حقیقی با اشاره به تشکیل کمیته‌هایی در سطح کشور و استان برای رصد و نظارت بازار، اظهار داشت: هیچ کس حق ندارد به بهانه گرانی بنزین، قیمت کالاها و خدمات را افزایش دهد و حتی برای وسایل نقلیه بین شهری و روستایی نیز سهمیه بنزین در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: ستاد تنظیم بازار در تمام شهرستان‌ها پیگیری و رصد می‌کند و ستادی نیز در کشور تشکیل شده که نظرات استان‌ها را اعلام و منتقل می‌کنیم.

استاندار زنجان ضمن تقدیر از تلاش تمام دستگاه‌ها به‌ویژه اعضای شورای تامین استان، گفت: خوشبختانه مشکل قابل توجهی در این خصوص در زنجان مشاهده نشده است.

بیانیه گام دوم انقلاب در مورد علم و پژوهش جدی گرفته شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز در ابتدای این مراسم، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب در مورد علم و پژوهش است که باید جدی گرفته شود.

امیرعلی نیک‌بخش با بیان اینکه کار اصلی همکاران کتابخانه‌ها آگاه‌سازی است، اظهار داشت: باید برای این مهم تلاش کنیم تا مردم به حقوق شهروندی خود آگاه شوند.

وی، شعار هفته کتاب امسال را «حالِ خوشِ خواندن» بیان کرد و افزود: حال خوش خواندن یعنی مانند حس و حالی که در نماز خواندن به انسان دست می‌دهد در مطالعه کردن نیز همین احساس را دارد.

نیک‌بخش با اشاره به ۹۶ باب کتابخانه عمومی در استان گفت: ۳۵ باب روستایی، سه مورد سیار و ۱۷ باب مشارکتی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان اظهار داشت: ۸.۵ درصد مردم این استان، عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که نسبت به میانگین کشوری مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ کتابخانه عمومی در دست اقدام داریم که چهار مورد در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

نیک‌بخش افزود: فضای مجازی، فرصت مناسبی است و از این امکان باید برای ترویج کتاب و کتابخوانی استفاده شود.

از ۲۳ تا ۳۰ آبان هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده است.

برچسب‌ها کتابداری استانداری زنجان فتح‌الله حقیقی کتابخوانی کتابخانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابداری استانداری زنجان فتح الله حقیقی کتابخوانی کتابخانه کتابداری استانداری زنجان فتح الله حقیقی کتابخوانی کتابخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۶۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد

حفیظی رئیس کتابخانه‌های عمومی اشکذر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کتابخانه باقر العلوم (ع) در سال ۱۳۷۹ در روستای عز آباد شهرستان اشکذر تاسیس شد این کتابخانه در حال حاضر دارای بیش از ۱۰ هزار نسخه کتاب است همچنین این کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق است.

او بیان کرد: در کتابخانه باقر العلوم (ع) فعالیت‌های فرهنگی از جمله قصه گویی، نقاشی نشست کتابخوان، نقد و بررسی کتاب، شو نشینی فرهنگی همراه با نشست‌های شاهنامه خوانی و .. برگزار می‌شود.

حفیظی اظهار داشت:روستای عزآباد رستاق در نهمین دوره جشنواره روستا‌های دوستدار کتاب کشور در سال ۱۴۰۲ حائز رتبه شده است.
 
او گفت: برنامه تقدیر از خانم راضیه رنجبر کتابدار کتابخانه با حضور مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد، فرماندار اشکذر، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد؛ بخشداربخش مرکزی اشکذر و جمعی از فعالین عرصه کتاب و کتابخوانی برگزار شد.


رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان اشکذر بیان کرد: روستای عزآباد در رستاق همواره در حوزه‌های مختلف پیشگام است و اغلب افراد روستا فرهنگی و اهل مطالعه هستند که با حمایت مسئولان می‌توان فرهنگ کتابخوانی را بیش از پیش در روستا ترویج داد.

او اظهار داشت: هرچند شبکه‌های مجازی امروزه مورد اقبال جامعه واقع شده است در حالی که هیچ چیز نمی‌تواند جای کتاب و مطالعه را بگیرد و به همین دلیل نقش کتاب همواره باید مورد توجه آحاد جامعه باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»
  • کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است