Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکثر مردم می دانند که کمبود آهن موجب ضعف و خستگی می شود. اما شاید از اهمیت بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر که کمبود اونها می تواند به خستگی بیانجامد، بی اطلاع باشید. این کمبودها اگر به موقع رفع نشوند و در بدن به اصطلاح کهنه شوند، در دراز مدت اثرات مخربی بر روی بدن می گذارند.

 طرفداری- احساس ضعف اگر به موقع مورد رسیدگی قرار نگیرد، می تواند نشانه یک مشکل جدی در بدن باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رایج ترین دلیل احساس ضعف و خستگی که به راحتی با آزمایش قابل تشخیص است عبارت است از کمبود سه نوع ماده معدنی و دو نوع ویتامین. در واقع علاوه بر آهن، کمبود منیزیم، پتاسیم، ویتامین B12 و اسید فولیک هم می تواند به بروز ضعف و خستگی منجر شوند.

اگر علاقه مند به مطالب سلامت و تندرستی هستید، ویترین سلامت و تندرستی طرفداری را دنبال کنید

با استفاده از مکمل این مواد زیر نظر پزشک و نیز با استفاده از یک برنامه غذایی صحیح، می توان این کمبودها رو جبران کرد. اما اگر به این کمبودهای تغذیه ای توجه نشود، عوارض ناشی از کمبودها به خستگی محدود نمی شود و عوارض مهمتری رو به دنبال خواهد داشت. مثلاً، کمبود ویتامین B12 اگر طولانی مدت شده و مورد درمان قرار نگیرد، می تواند به آسیب همیشگی مغز و نخاع منجر شده و توانایی فرد در حرکت،‌ راه رفتن و فکر کردن رو تحت تأثیر قرار دهد.

کمبود آهن منجر به کم خونی می شود. کم خونی در خانم ها شایع تر از آقایان است زیرا خانم ها هر ماه مقداری خون رو از دست می دهند. در صورتی که کم خونی شدید نباشد، ممکن است که تشخیص داده نشود اما اگر به مراحل شدید برسد، علائمی نظیر خستگی مفرط، سردرد، درد ناحیه سینه و افزایش ضربان قلب رو به همراه خواهد داشت. علاوه بر آهن، کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک هم می تواند به کم خونی منجر شود.

کمبود پتاسیم و منیزیم می تواند به دردهای عضلانی و ضعف بیانجامند. برای جبران کمبود منیزیم می توان از مواد غذایی مثل گوشت، ماهی، میوه (طالبی، موز و زردآلو)، سیب زمینی، شلغم و سایر سبزیجات استفاده کرد.

یکی از دلایل بسیار مهم در بروز کمبود مواد معدنی و ویتامین ها در بدن، استفاده از رژیم های لاغری سخت می باشد. خیلی از افراد در طول زندگی خود به سراغ رژیم های سخت لاغری می روند و مصرف مهمترین گروه های غذایی رو حذف می کنند. این امر از دلایل شایع در بروز کمبودهای تغدیه ای در فرد می باشد.

بسیاری از کسانی که رژیم کاهش وزن می گیرند، مصرف کربوهیدرات رو به شدت کاهش می دهند و یا به کلی قطع می کنند (مثلاً ممکن است که از رژیم اتکینز یا پالئو استفاده کنند). این کار باعث می شود که فرد به شدت از دریافت ویتامین های گروه B و برخی از مواد مغذی ضروری برای انرژی رسانی به مغز، محروم شود. رژیم کم کربوهیدرات و کمبود ویتامین B12 که در خانم های بالای ۵۰ سال به طور طبیعی کمتر جذب بدن می شود، می تواند به بروز کم توانایی های ذهنی و خستگی جسمی منجر شود.

پس همیشه از انواع مختلف و متنوعی از مواد غذایی استفاده کنید و هیچ وقت بدون مشاوره با پزشک و کارشناس تغذیه، رژیم کاهش وزن رو شروع نکنید.

نخوردن وعده های غذایی هم یکی دیگر از عوامل ایجاد کمبود مواد معدنی و ویتامین ها در بدن و بروز خستگی است. حتماً صبحانه بخورید و نگذارید که فاصله بین بیدار شدن از خواب و خوردن صبحانه، بیشتر از یک ساعت باشد تا مغز و سایر اعضای بدن، توان شروع فعالیت های روزانه رو داشته باشند.

در کنار ویتامین ها و مواد معدنی که در بالا به اونها اشاره شد، تعداد دیگری از این مواد هم هستند که می توانند در بروز خستگی نقش داشته باشند. از جمله این مواد، می توان به کمبود عنصر روی (zn) اشاره کرد. برای دریافت روی بیشتر می توان از بادام زمینی، غلات کامل، ماهی، ماکیان و تخم مرغ استفاده کرد.

کمبود ویتامین D هم باعث خستگی و ضعف می شود و هم در دراز مدت، سلامت استخوان ها رو به خطر می اندازد و احتمال پوکی استخوان رو افزایش می دهد.

البته خستگی دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد. مثلاً کم خوابی، عدم فعالیت بدنی و ورزش نکردن و یا حتی وجود بیماری قلبی از جمله عواملی هستند که می توانند موجب خستگی شوند.  به همین دلیل، در صورت احساس خستگی و بی حالی مفرط باید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی اون مشخص و اقدامات لازم در اسرع وقت انجام شوند.

مطالب مشابه

سلامت و تندرستی؛ ویتامین A؛ منابع، عملکرد و عوارض

سلامت و تندرستی؛ ویتامین C؛ منابع، عملکرد و عوارض

سلامت و تندرستی؛ کمبود ویتامین D در بدن

سلامت و تندرستی؛ ویتامین E؛ منابع، عملکرد و عوارض

اهمیت حیاتی ویتامین‌ها برای بدن انسان

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۷۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ علامت کمبود ویتامین که از چهره مشخص می‌شود

دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، صورت شاید اولین عضوی از بدن باشد که در مورد کمبودهای مواد مغذی در بدن هشدار می‌دهد. کمبود ویتامین‌ها در بدن، علائم متفاوتی ایجاد می‌کند که گاهی خفیف و گاهی خطرناک است.

بهدگزارش سرگرمی روز، شما برای تشخیص این کمبودها باید برای تجویز آزمایش‌های دوره‌ای خون، نزد پزشک بروید با این حال برخی علائم کمبود ویتامینی را می‌توانید از وضعیت چهره خود تشخیص دهید:

_ کمبود ویتامین C: ویتامین C نقش حیاتی در بدن دارد؛ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث بهبودی سریع زخم‌ها و حفظ سلامت استخوان‌ها می‌شود. به گفته محققان کمبود این ویتامین باعث خونریزی لثه‌ها می‌شود.

بهبود آرام زخم‌ها، خشک شدن موها و ایجاد لکه های قرمز روی پوست از دیگر علائم فقر این ویتامین است. اگر هر کدام از علائم فقر ویتامین C را دارید؛ میوه‌ها، سیب زمینی، انواع توت‌ها، فلفل، بروکلی، اسفناج و مکمل‌های ویتامین C را به رژیم‌تان بیفزایید. مصرف روزانه ۷۵ میلی گرم ویتامین C به زنان و ۹۰ میلی گرم به مردان توصیه می‌شود.

_ کمبود ید: کمبود این ماده معدنی منجر به چشم‌های پف آلود می‌شود و کم کاری تیروئید را نیز به همراه دارد. افرادی که دارای کمبود ید هستند، ناخن‌های شکننده را تجربه می‌کنند و ممکن است به راحتی دچار اضافه وزن شوند. شما می‌توانید در صورت ابتلا به این علائم، مصرف هرچه بیشتر زغال اخته، لوبیای سیاه، میگو، توت فرنگی و ماست را در نظر داشته باشید.

_ کمبود امگا ۳: خشکی پوست به خصوص در فصل زمستان رایج است. اما اگر پوست شما خشک‌تر از حد معمول باشد، به آن معنی است که اسیدهای چرب امگا ۳ را به میزان کافی دریافت نمی‌کنید. مصرف کم این اسیدهای چرب چین و چروک صورت شما را نیز افزایش می‌دهد. منابع این اسیدهای چرب عبارتند از ماهی، دانه‌های کتان، دانه‌های چیا و گردو.

_ کمبود آهن: پوسته پوسته شدن لب‌ها یکی از نشانه‌های کمبود آهن است. نشانه‌های دیگر عبارتند از خستگی، سرماخوردگی‌های مکرر و درد زبان. کمبود "ریبوفلاوین" نیز می‌تواند خشکی لب‌ها را به همراه داشته باشد. شما می‌توانید ریبوفلاوین را از راه مصرف ماهی قزل آلا، بروکلی، پنیر و بادام به دست بیاورید. آهن نیز در حبوبات، آجیل، اسفناج و مکمل‌های آهن وجود دارد.

_ کمبود بیوتین یا ویتامین B۷: موهای خشک و نازک می تواند به شما هشدار دهند که دچار کمبود این ویتامین هستید. جدا از ریزش مو، نشانه مشخص دیگر کمبود بیوتین، صورت پف کرده با توزیع چربی غیر طبیعی و راش‌های قرمز است. بر اساس برخی مطالعات بیوتین به عنوان یکی از مواد مغذی ضروری برای حفظ استحکام، بافت و ظاهر مو عنوان شده است. منابع غذایی سرشار از بیوتین شامل بادام زمینی، جگر، برخی سبزیجات، برگ چغندر سوئیسی، تخم مرغ پخته و زرده تخم مرغ است.

_ کمبود ویتامین B۱۲ : کمبود این ویتامین در میان گیاه‌خواران بسیار رایج است. کمبود ویتامین ب ۱۲ اغلب باعث تغییر رنگ پوست و رنگ پریدگی می‌شود. سایر نشانه‌ها عبارتند از خستگی، از دست دادن اشتها، تنگی نفس و اسهال. اگر می‌خواهید فقر ویتامین ب ۱۲ را درمان کنید، به دنبال مصرف بیشتر ماهی، گوشت بدون چربی، پنیر، ماست و غلات غنی شده باشید. اگر رژیم‌های غذایی گیاهی را دنبال می‌کنید مکمل‌های ویتامین ب ۱۲ را با مشورت پزشک مصرف کنید.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ویتامین B روی عصبانیت چه اثری دارد؟
  • این ویتامین‌ها را بخورید و لاغر بمانید
  • ۶ علامت کمبود ویتامین که از چهره مشخص می‌شود
  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند
  • گنجینه ای از ویتامین ها و مواد معدنی
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟
  • کمبود این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی عصبانیت
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو
  • این علائم نشان دهنده کمبود ویتامین B۱ است