Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه باید اندیشه‌های علامه طباطبایی در علم اصول آشکار شود،گفت:این مفسر بزرگ قرآن کریم اعتقاد داشت که در علم اصول مسائل اعتباری باید از مسائل فلسفی جدا شود و هر علمی را باید از مبادی خود دنبال کنیم. ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳ استانها قم نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم،آیت‌الله سبحانی مرجع تقلید شیعیان شامگاه چهارشنبه در سی و هشتمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی و همایش بزرگ نقش علم اصول در تفسیر قرآن کریم که در دارالقرآن این مفسر بزرگ قرآن کریم برگزار شد،با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم اظهار داشت:میزان به معنای ترازو است و در اینجا منظور از ترازوی رسمی نیست بلکه حقیقتی در آن نهفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:علم اصول میزانی برای تصدیق قضایای فقهی است، هر علمی برای خود مبانی تصدیقیه دارد و سبب می‌شود انسان به آن موضوعات یقین پیدا کند، تا زمانی که موضوع منطق برای ما قطعی نشود در فلسفه به نتیجه نمی‌رسیم.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد:از زمان امام صادق(ع) علمای شیعه درزمینهٔ علم اصول اقدام به نگارش کتاب کردند و به‌تدریج این علم به تکامل رسید،علم از روز نخست کامل نیست و به‌مرور به تکامل می‌رسد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه عنوان کرد:تذکره مرحوم شیخ مفید جامع‌ترین کتاب در اصول فقه است ولی متأسفانه اصل این کتاب در اختیار ما نیست و بخشی از آن موجود است.

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: سید مرتضی و شیخ طوسی درزمینهٔ علم اصول ورود پیدا کردند سپس اخباری‌ها به مدت دو قرن تسلط یافته و علم اصول به رکود کشیده شد.

وی افزود:اصول فقه شیعه ملاحظه اجماعات را می‌کند و در عین اینکه قواعد کلی در اصول فقه اصالت دارد و از هر دو قاعده اصولی برخورداریم و قواعد برای ما اصالت دارد و قاعده را محترم می‌شماریم.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه یک روز باید به نام روز اصول فقه نام‌گذاری شود، بیان کرد:تحولی که در اصول باید مورد تأکید باشد این است که باید مسائل حُسن و قبُح را مستقیماً موردبحث قرار دهیم و اینکه مراد از حُسن و قبُح چه چیزی است و در اصل هدف شناخت خدا است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه عنوان کرد: حُسن و قبُح را نظری و یا بدیهی قرار می‌دهیم ، امروز در برخی از کتاب‌هایی که در حوزه تدریس می‌شود و گفته می‌شود که حُسن و قبُح از مشهورات است و فقها به آن تأکید کردند و باید آن را از قطعیات بدانیم.

آیت الله سبحانی: حجت الاسلام فقهی از دریای هوی و هوس دنیا به خوبی عبور کردآیت الله سبحانی:دولت از تولید ملی حمایت لازم را داشته باشدآیت الله سبحانی: حوزه علمیه یزد الگویی برای حوزه‎های سایر استان‌های کشور باشد

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: حُسن و قُبح درگرو خیر و شر و مصالح و مفاسد نیست و درزمینهٔ حُسن و قبُح به‌صورت کلی بحث شود و باید عظمت اصول فقه شیعه را به دنیا ثابت کنیم.

وی افزود: امروز در مراکش و تونس و مصر نوعی تحول در فقه ایجادشده است و از اشعری گری خارج‌شده است و فقهی بر اساس مصالح ایجاد کردند، در این زمینه کتاب‌هایی نیز نوشتند و باید این موضوع را موردتوجه قرار دهیم که در دنیا چه می‌گذرد و از دنیا جدا نباشیم.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد:علامه طباطبایی حاشیه‌ای برکفایه دارد که چاپ‌شده است و اخیراً جناب آقای نجفی قدسی اوراقی در اختیار من قرارداد که بخشی از کتاب علامه طباطبایی است که از صفحه 1 الی 30 است از کتاب اصول ایشان بهتر و جامع‌تر است که این را موقعی تدریس نوشته است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با تأکید بر اینکه باید اندیشه‌های علامه طباطبایی در علم اصول آشکار شود،خاطرنشان کرد:این مفسر بزرگ قرآن کریم اعتقاد داشت که در علم اصول مسائل اعتباری باید از مسائل فلسفی جدا شود و هر علمی را باید از مبادی خود دنبال کنیم.

انتهای پیام/452 /ت

R7854/P/S6,62/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۸۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی استاد جامعة المصطفی العالمیه در کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور که در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: حضرت آیت الله خامنه‌ای از محضر پدر بزرگوار بهره گرفتند و بحث قرآنی را تحت تاثیر سیدهاشم میردامادی پدربزرگ مادری خود که در مسجد گوهرشاد تفسیر می‌گفتند و بحث انس با قرآن را تحت تاثیر مادر فرا گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی افزود: حضرت آیت الله خامنه‌ای ۶ سال محضر علامه طباطبایی را درک کردند و در تفسیر قرآن تحت تاثیر استاد خود بودند.

وی گفت: حضرت آیت الله خامنه‌ای را می‌توان محصول سه مکتب شیعی حوزه مشهد، نجف و قم دانست، و سیره حوزوی ایشان هم اشرابی از تعبد حوزه مشهد، عقلانیت حوزه قم و ولایت مداری حوزه نجف است.

دبیر علمی همایش بین المللی حضرت آیت الله خامنه‌ای گفت: تفسیره سوره برائت ایشان در ۷۰۰ صفحه ارائه شده که حاصل زحمت آقای ربانی است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی به سابقه تفسیر آیت الله خامنه‌ای اشاره کرد و افزود: ایشان سال ۱۳۵۸ هفته‌ای یکبار به قم آمده و تفسیر می‌گفتند همچنین رهبر انقلاب سال ۶۰ تا ۶۱ برای پاسداران تفسیر سوره‌های حشر و جمعه، ممتحنه، مجادله را می‌گفتند و سال ۶۹ -۷۰ تفسیر حمد را برای دانشجویان می‌گفته است.

وی بر اهمیت و جایگاه مرجعیت علمی قرآن در اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای اشاره نمود و اظهار داشت: رهبر انقلاب تصریح دارند که «مساله قرآن و مرجعیت قرآن و رجوع به قرآن و استفهام از قرآن در مسائل گوناگون فکری، عملی، اجتماعی، سیاسی، حکومتی و ... خیلی چیز مهمی است. ما واقعا در این زمینه‌ها کم کاریم».

دبیر کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب بر موضوع جهت دهی به علوم انسانی بر اساس مبانی قرآنی تأکید نمود و با بیان این که علوم انسانی فعلی باید تحولات عمیق و پایداری داشته باشد، یادآور شد: رهبر انقلاب علوم انسانی فعلی را ترجمه قبل و شکل گرفته مبانی اومانیستی و سکولاریستی دانسته‌اند، از طرفی هدایت قرآن را عام و شامل تمام علوم می‌دانند که در مبانی و اهداف تاثیرات بسزایی دارد؛ ایشان ضمن تصریح بر اهمیت بازشناسی علوم انسانی بر اساس قرآن به تولید علوم انسانی قرآن بنیاد تاکید دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی سپس به تاثیر این کنگره بر فضای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۳۳ پایان نامه ارشد و دکتری در مراکز مختلف تحت تاثیر این کنگره گرفته شده است.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر مرجعیت علمی قرآن کریم گفت: براساس تاکیدات رهبر انقلاب دو واحد درس مرجعیت قرآن در برخی دانشگاه‌ها و جامعة المصطفی العالمیه ارائه می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی در بخش پایانی سخنان خود به اهداف و رویکرد‌های کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از ۱۸۰ مرکز علمی، حوزوی و دانشگاهی در این کار عظیم مشارکت کردند و ۱۶ کارگروه علمی در راستای برگزاری این کنگره هم شکل گرفته است.

وی معرفی کتاب ها، مقالات، پایان نامه‌ها و سایت‌ها مبتنی بر ۷۰۰ ریز موضوع را از جمله دستاورد‌های دبیرخانه این کنگره دانست و اظهار داشت: در این کنگره بیش از ۵۳ نشریه و ۲۲ ملی علمی پژوهشی مقالات برگزیده را چاپ خواهند کرد.

دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب یادآور شد: ۲۱۱ پیش نشست و ۷۸ کارگاه آموزشی، ۱۵ کرسی مرتبط با کرسی‌های ترویجی نظریه پردازانه در ۳۰ شهر و ۱۵ استان برگزار و ۲ هزار و ۵۰۰ چکیده و حدود  هزار و ۹۰۰ مقاله هم دریافت شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی به دریافت مقالات همایش به ۲۱ زبان زنده دنیا اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا این کنگره در شهر‌های متعدد ایران برگزار شود، لذا در داخل کشور شهرهای تهران، قم، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز انتخاب و در خارج از کشور نیز در کشور‌های لبنان و سوریه، هند، افغانستان، پاکستان، اندونزی و برخی از کشور‌های آفریقایی اعلام آمادگی کردند.

دیگر خبرها

  • جشنواره اتاق نمونه دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار می‌شود
  • امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد
  • لزوم تقویت خلاقیت و اندیشه ورزی دانشجویان
  • مادر روحانی شهید «حبیب الله رضایی» آسمانی شد
  • بررسی آراء و اندیشه های علامه مصباح یزدی در حوزه تعلیم و تربیت
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • آیت الله مطهری مسایل مربوط به حجاب را عالمانه بیان می کرد
  • دومین اجتماع بزرگ مردمی منطقه ۲۲ برگزار می‌شود