Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@06:13:04 GMT

درگذشت پروفسور فضل‌الله رضا

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۰۹۳۱

درگذشت پروفسور فضل‌الله رضا

خبرگزاری آریا- پروفسور فضل‌الله رضا، دانش‌آموخته برجسته دانشگاه تهران و جزو نخستین گروه دانش آموختگان رشته مهندسی برق دانشکده فنی در سال 1317، روز گذشته رخ در نقاب خاک کشید.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، پروفسور فضل‌الله رضا که از چهره‌های علمی و فرهنگی کشور و از برجسته‌ترین دانش‌‌آموختگان دانشگاه تهران با جایگاه جهانی بود، در سال 1294 در شهرستان رشت به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در سال 1317 به‌‌همراه 33 دانش‌آموخته دیگر از دانشکده فنی دانشگاه تهران دانش آموخته شد و برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و حدود 10 سال بعد مقطع دکترا در این رشته را در آمریکا به پایان برد.
پروفسور فضل‌الله رضا، علاوه بر فعالیت‌های علمی در رشته خود، فعالیت‌های اجرایی برجسته‌ای نیز داشت که از جمله می‌‌توان به ریاست دانشگاه‌های تهران و شریف و ریاست نمایندگی ایران در سازمان یونسکو اشاره کرد.
این استاد فرهیخته، در بهمن 1346 به سمت ریاست دانشگاه صنعتی شریف و در شهریور 1347 به‌عنوان رئیس دانشگاه تهران منصوب می‌شود و پس از استعفا از سمت ریاست دانشگاه تهران، از شهریور 1348 به‌عنوان سفیر ایران در یونسکو به پاریس اعزام می‌شود و از آبان 1393 نیز سفیر ایران در کانادا می‌شود.
ریاست فنی کمپانی جنرال الکتریک آمریکا در ایران، سرمهندسی این کمپانی در خاورمیانه، دانشیاری مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه .M.I.T آمریکا در سال‌های 1329 تا 1334، دانشیاری دانشگاه سیراکیوز آمریکا در سال‌های 1334 تا 1337 و استادی صاحب کرسی این دانشگاه در سال‌های 1337 تا 1346 بخشی از کارنامه درخشان فعالیت‌های این استاد برجسته است.
پروفسور رضا، هم‌چنین استاد ویزیتور در دانشگاه فنی زوریخ در سال 1962، استاد ویزیتور دانشگاه سلطنتی کپنهاک در سال 1963 و استاد ویزیتور دانشگاه سوربن پاریس در سال 1965 و مشاور علمی شرکت .I.B.M بوده است.
شرکت در کنفرانس‌های متعدد علمی بین‌المللی، چون کنفرانس بین‌المللی ریاضی‌دانان در نیس، سمینار برنامه‌ریزی علمی و اطلاعات فنی در مادرید، کنفرانس متخصصان آسیا در بانکوک، کنفرانس بین‌المللی ارتباطات کامپیوتر و همکاری افتخاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 1352 بخش دیگری از فعالیت‌های این استاد صاحب‌نام است.
پرفسور رضا، هم‌چنین به لحاظ برجستگی و فعالیت در حوزه فرهنگ و زبان پارسی، همواره از چهره‌های مطرح در این حوزه نیز بوده است و عمده آثار و مقالات وی در این زمینه است.
این استاد برجسته ایرانی که سال‌ها در کشور کانادا مقیم بود و به تدریس در دانشگاه‌های این کشور و فعالیت‌های فرهنگی اشتغال داشت، هرگز تابعیت کشور دیگری جز ایران را نپذیرفت و همواره به ایرانی بودن خود افتخار نمود.
دانشگاه تهران در سال 1392، مراسم نکوداشتی برای این استاد و دانش‌آموخته برجسته برگزار کرد و پرفسور رضا حدود بیست روز مهمان این دانشگاه بود که این استاد بزرگ از آن به‌‌عنوان «شیرین‌ترین روزهای زندگی خود» نام می‌برد.
دانشگاه تهران، درگذشت این دانش‌آموخته فرهیخته و ارجمند خود را به کلیه دوستداران ایشان، جامعه دانشگاهی و فرهنگی کشور و اعضای خانواده بزرگ دانشگاه تهران تسلیت می‌گوید.

در همین راستا هیأت رئیسه دانشگاه تهران به مناسبت درگذشت پروفسور فضل الله رضا پیام تسلیت داد.
متن پیام تسلیت هیأت رئیسه دانشگاه تهران به این شرح است:
از شمار دو چشم یک تن کم
وز شمار خرد هزاران بیش
خبر درگذشت پروفسور فضل‌الله رضا، دانشمند برجسته ایرانی، چهره پرافتخار فرهنگ و زبان فارسی و دانش‌آموخته موفق و نامدار و رئیس پیشین دانشگاه تهران، اندوه و تأسف فراوان به همراه آورد.
پروفسور رضا که از چهره‌های برجسته علمی، فرهنگی و اجرایی کشورمان بود و مسؤولیت‌های متعددی بر دوش گرفت و با توفیق به انجام رساند، در عرصه بین‌المللی و فعالیت‌های اجرایی و سیاسی مختلف نیز دارای نامی بزرگ و کارنامه‌ای درخشان بود که میهن‌دوستی در سرلوحه آن قرار داشت.
یک عمر تلاش خستگی‌ناپذیر این چهره ماندگار فرهنگ و دانش ایران، میراثی مزیّن به کاردانی، هوشمندی و خدمت خالصانه و بی‌وقفه در راه پیشبرد علم و اعتلای نام ایران است، که قطعاً مأجور بوده و در حافظه و تاریخ علم و فرهنگ ایران زمین ماندگار خواهد بود.
هیأت رئیسه دانشگاه تهران، درگذشت این دانشور فرهیخته و فرهنگ‌مدار فروتن را به خانواده و بستگان و بازماندگان وی و نیز جامعه علمی و فرهنگی کشور تسلیت گفته و برای روح بلند وی، رحمت و غفران واسعه الهی طلب می‌نماید.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۰۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت

 به گزارش  تابناک به نقل از جماران، امام جماعت مسجد جامع نبی اکرم (ص) و مسئول حوزه علمیه شرق تهران دارفانی را وداع گفت.

 آیت‌الله ضیاء الدین نجفی تهرانی چندی پیش در بیمارستان بستری شده بود.

وی نویسنده، محقق حوزوی است که شاگردان بسیاری را در حوزه و دانشگاه تربیت کرده است. وی از درس فلسفه آیات، علامه طباطبایی (ره)، محمد شاه آبادی، آقا یحیی انصاری شیرازی، حاج آقا رضا صدر (اخوی امام موسی صدر) و شهید مطهری بهره برده است.

آیت الله نجفی تهرانی در علم هیات نجوم از شاگردان علامه حسن زاده آملی و در عرفان و اخلاق (به مدت ۱۰ سال) شاگردِ آیت‌الله بهجت و آیت‌الله بهاءالدینی بوده است. ایشان همچنین در فقه و اصول، از محضر آیات عظام گلپایگانی، حائری یزدی و آمیرزاهاشم آملی بهره‌مند شده است.

بالغ بر ۲۰ جلد اثر توسط ایشان در رشته‌های فقه، اصول، تفسیر، تاریخ و معارف نوشته شده و ایشان، نماینده مراجع معظم تقلید در امور پاسخ‌گویی به مسائل شرعی نیز است. حوزه علمیه و مسجد جامع نبی اکرم (ص) در شرق تهران، پایگاه مبارزات انقلابی ایشان و مرکز پشتیانی از رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس بوده و اکنون، محل پرورش و آموزش سربازان امام زمان (عج) و مراجعه متدینین و مومنین است.

دیگر خبرها

  • پروفسور‌های ضداسرائیل
  • واکنش یک استاد دانشگاه تهران به ادعای وزیر: اخراجم سیاسی بود
  • حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه واشنگتن (فیلم)
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت
  • رسالت معلمان ارتقای علمی و معنوی دانش آموزان است
  • درگذشت پزشک زن بیمارستان شریعتی / آیا خودکشی کرد؟
  • متخصص بیمارستان شریعتی تهران خودکشی کرد
  • ببینید | هشتم اردیبهشت سالروز درگذشت استاد نورالدین رضوی سروستانی
  • فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت
  • « لوران کانته » فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت