Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@10:31:09 GMT

فعالان اقتصادی از موانع کسب وکار می‌گویند

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۱۰۲۴

فعالان اقتصادی از موانع کسب وکار می‌گویند

«فرهیختگان» در گفت‌وگو با چهار تن از سخنرانان دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با رهبر انقلاب از آنان درباره اهم مشکلات پیش‌روی کسب‌وکار سوال کرد. ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه، 28 آبان با دوهزار و 500نفر از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دیدار کردند و با اشاره به اهمیت ثروت ملی و گسترش رفاه عمومی در نظام اسلامی تاکید کردند: «دستگاه‌های حکومتی باید با جدیت، به‌دنبال بهبود محیط کسب‌وکار و برطرف‌کردن قوانین مزاحم و اصلاح عملکردهای غلط باشند تا محیط مساعد تولید در کشور به وجود آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» «فرهیختگان» در گفت‌وگو با چهار تن از سخنرانان این دیدار از آنان درباره اهم مشکلات پیش‌روی کسب‌وکار سوال کرد.

مسعود صاحب‌محمدی

مدیرعامل کشت و صنعت شهیدرجایی دزفول

حوزه فعالیت: تولید بذور هیبرید کلزا و دانه‌های روغنی

به‌طور کلی پشتیبانی مالی از طریق وام‌های کم‌بهره راهگشای کار کشاورزان و دیگر تولید‌کنندگان است. بحث دیگر درمورد مالیات‌هاست. ما نمی‌گوییم مالیات بر ارزش افزوده از ما گرفته نشود ولی این مالیات باید به‌صورت کاملا مشخص و دقیق باشد تا فقط یک ‌مرتبه از تولید‌کننده گرفته شود و همچنین آنقدر زیاد نباشد که تولید‌کننده را متضرر کرده و از تولید فراری کند. در ادامه به دو مورد مشخص درمورد کشت دانه‌های روغنی اشاره می‌کنم. اولا باید شرایطی ایجاد شود تا محصول کشاورزان را به‌موقع خریداری کنند و آنها را سرگردان نکنند. ایرادهایی از قبیل آنکه محصول شما مواد خارجی یا رطوبت دارد و از این دست موارد کشاورز را بسیار اذیت می‌کند. نکته دوم پرداخت به‌موقع طلب کشاورزان است و همچنین مشخص‌شدن مباشران خرید، تا کشاورزان سردرگم نشوند. اینها مسائلی است که مستقیما به کشاورزان برمی‌گردد.  مساله دیگر درمورد تولید دانه‌های روغنی آن است که دولت با بستن تعرفه بر واردات روغن، کنجاله و دانه‌های روغنی به رونق تولید آن در داخل کمک کند. الان چیزی حدود یک ‌میلیون و 500 هزار تن روغن و حدود چهار میلیون تن کنجاله دانه‌های روغنی سالیانه نیاز داریم که برای واردات اینها حدود چهار میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود و این ظرفیت در کشور برای تولید این محصول وجود دارد و اگر عزمی جدی در این زمینه برای حمایت از تولید داخل شود، می‌توانیم همه آن را در داخل تولید کنیم.  امسال 84 درصد نیاز کشور از خارج تامین شده و تنها 16 درصد از داخل تامین شده است، این در حالی است که امسال تولید بسیار خوبی داشتیم. یکی از راه‌حل‌های رونق تولید داخل، بستن تعرفه بر واردات و تمرکز بیشتر روی تولید بذور هیبرید و اقلام جدید دانه‌های روغنی در مراکز تحقیقات کشاورزی و حمایت جدی در زمینه تامین نهاده‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی به‌خصوص دستگاه‌های برداشت است.

امیر فرشچی

مدیرعامل شرکت دارو‌سازی آریوژن فارمد

حوزه فعالیت: صنایع دارویی

اولا زمانی که به واردات در دارو ارز 4200 تومانی تخصیص می‌گیرد، هر نوع حمایت از تولید داخل حتی با ارز 4200 هم به نتیجه نمی‌رسد، زیرا به حدود 20 درصد از کل مواد اولیه در تولید داخلی ارز تعلق می‌گیرد. به منابع برق، انرژی، کاغذ و... ارز 4200 تومانی نمی‌دهند، فقط به یک ‌سری از مواد خاص ارز می‌دهند. بنابراین در قیمت تمام‌شده ما حدود 20 درصد ارز 4200 تومانی تعلق می‌گیرد درحالی‌که یک وارد‌کننده کل محصولش را با ارز 4200 تومانی وارد می‌کند. بنابراین به‌نظر من مهم‌ترین کار تک‌نرخی کردن ارز است که تفاوت معناداری بین کالای ایرانی و کالای خارجی اتفاق بیفتد. همین قضیه خودش را در بانک مرکزی نشان می‌دهد. الان ما در بانک مرکزی ارز سه‌ماهه و شش‌ماهه داریم که به ما تخصیص نداده‌اند و بسیار معطل شده‌ایم. اگر ارز ندارند عیبی ندارد، ارز را تک‌نرخی کنند. نکته دیگری که باز به ارز مربوط می‌شود و ناشی از عدم هماهنگی بانک مرکزی، قوه قضائیه و وزارت دادگستری است، آن است که مثلا شرکتی که می‌خواهد مواد اولیه‌ تولید را وارد کند، طبق قوانین به محض دریافت ارز دو تا 6 ماه بعد، باید آن ماده را وارد کنید و در غیر این‌صورت تعزیراتی می‌شوید، درحالی‌که از ساخت تا ارسال آن ماده به‌فرض 9 ماه طول می‌کشد؛ به همین دلیل تعداد زیادی از شرکت‌ها به تعزیرات معرفی شده‌اند. این مسائل تولید‌کننده را می‌ترساند. ما گناه نکرده‌ایم که تولیدکننده شده‌ایم. نکته دیگر درمورد دارو آن است که همیشه یک نگرانی در وزارت بهداشت درباره افزایش بار مالی روی دوش بیمار وجود دارد. مثلا داروهای بیولوژیکی براساس نرخ تورم افزایش قیمت نمی‌دهند درحالی‌که برای داروهای شیمیایی افزایش قیمت می‌دهند. نکته دیگر آنکه ورود به فهرست را بسته‌اند. ما یک فهرست داروهای رسمی داریم که هرکس بخواهد داروی جدیدی تولید کند باید آن را در فهرست ببرد. درواقع الان فهرست رسمی داروی کشور بسته شده و کسی اجازه ندارد مولکول جدید تولید کند، یعنی جلوی توسعه دارو گرفته شده است.

سیروس تالاری

مدیرعامل شرکت ترادیس ایران

حوزه فعالیت: ساخت قطعات صنعت نفت

به‌نظر من مهم‌ترین چالش آن است که دستگاه کارگزاری دولت در حوزه‌های اقتصادی به موازات توسعه صنعت و تولید داخل کشور توسعه نیافته و عقب‌تر است. چه در حوزه منابع مالی، چه در حوزه سرمایه، چه در حوزه بیمه، چه در حوزه مالیات، چه در حوزه واردات و چه در حوزه صادرات. این مساله هیچ ربطی به قوانین حمایتی و بالادستی ندارد. اساسی‌ترین چالش ما این است که نظام کارگزاری دولت به‌عنوان مجری قوانین و مقررات حمایت از ساخت داخل، توسعه نیافته است. در نتیجه در تزاحم جدی با توسعه بخش مولد است. راه‌حل این مساله را در جلسه با مقام معظم رهبری گفتم. تنها راه آن است که دولت در را برای دادن مسئولیت به بخش خصوصی در حوزه صنعت و تولید باز کند. حتی مصادر و مناصبش را نیز به بخش خصوصی بسپارد. تصمیمات را نیز به بخش خصوصی بسپارد. این‌طور نباشد که پشت در‌های بسته، دو سه وزارتخانه جمع شوند و راجع به آینده ما، راجع به کسب‌وکار ما، راجع به اجرایی‌شدن مسائل و قوانین حمایتی تصمیم بگیرند و به همه ابلاغ کنند. به‌هرحال دولت از نظر اجرایی هم‌راستا و موازی با توسعه‌یافتگی صنعتگران و تولیدکنندگان نیست. من حتی پیشنهاد دادم شورایی با نماینده قوا و همه نمایندگان بخش صنعت و تولید تشکیل شود و راهکاری برای قوانین و بازار سرمایه طراحی کنیم. یکی از بزرگ‌ترین ناکارآمدی‌ها آن است که با وجود 2000 هزار میلیارد تومان نقدینگی، دولت توانایی جذب و سوق‌دادن این نقدینگی را به‌سوی تولید ندارد. این ناکارآمدی به این وضعی که ما الان با آن روبه‌رو هستیم، تبدیل می‌شود. بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی ما توسعه‌نیافتگی حوزه کارگزاری دولت است. به‌عنوان مثال قانون حداکثر استفاده از توان داخل تحت هیچ عنوانی اجازه واردات کالا، تجهیزات و موادی که در داخل سابقه تولید را دارد، نمی‌دهد. هیچ پروژه‌ای، حتی شخصی. قانون می‌گوید شما اجازه ندارید کالایی را وارد کنید که در داخل ساخته می‌شود ، ولی همین الانی که من با شما صحبت می‌کنم مطمئن باشید کانتینرهای زیادی در حوزه پتروشیمی از طرق مختلف به کشور وارد می‌شوند. این مساله نشان از ناکارآمدی دولت و ساختار اجرایی ماست.

مهدی معصومی‌اصفهانی:

مدیرعامل شرکت تلاونگ

حوزه فعالیت: مواد غذایی

مقررات و دستورالعمل‌های ما باید حداقل تا 10 سال تغییر نکند. مثلا در حوزه صادرات که اتفاقا کمک بسیاری به کشور می‌کند، دستورالعمل‌ها مرتبا تغییر می‌کند؛ یک روز صادرات آزاد، روز دیگر ممنوع است و یک روز صادرات عوارض دارد و روز دیگری نه. این‌طور نمی‌شود برنامه‌ریزی بلندمدت کرد. هر طرحی می‌خواهند تصویب کنند ابتدا مجلس و دولت به یک جمع‌بندی برسند و اعلام کنند این طرح را مثلا تا 10 سال می‌خواهیم اجرا کنیم تا تولیدکننده‌ها براساس این برنامه مشخص بروند دنبال کارشان؛ اگر می‌توانند تولید و صادر کنند و اگر نمی‌توانند بروند دنبال کار دیگری. این تغییر دادن قوانین مشکلات را زیادتر می‌کند.

منبع:فرهیختگان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۱۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند

رئیس جمهور با یادآوری اینکه جنگ اقتصادی به ما تحمیل شده است، تاکید کرد: همچنان که رزمندگان ما سیلی محکمی به دشمن زدند، کارگران ما هم در عرصه اقتصادی سیلی محکمی به دشمن خواهند زد.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در سی و پنجمین جشنواره ملی تقدیر از کارگران نخبه، گروه‌های کارگری و واحد‌های نمونه اظهار کرد: دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند. تولید محور همه تلاش‌های ماست و محور تولید هم کارآفرینی و کارگر است. نقش کارگران در این زمینه بی بدیل است و باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود تا تولید ما هم در کیفیت و هم کمیت رشد کند.

وی ادامه داد: باید محصولی تولید شود که در دنیا بهترین باشد و تولید این محصولات از کشور ما برمی‌آید. استاندارد کف مشخصات یک کالاست و کالای تولدی ما باید در دنیا برتر باشد. در سریلانکا صدور خدمات فنی و ومهندسی انجام شده و ومهندسان آنجا می‌گفتند، کار بسیار علمی و دانش پایه انجام شده است. این کار چند منطوره بود و سد و نیروگاه ایجاد شده بود. مهندسان ما گفتند شاید اولین کاری است که در آن منطقه انجام شده است.

وی ادامه داد: رهبری حکیمانه فرمودند که در جامعه کارگری نخبگانی داریم که مورد بی توجهی قرار می‌گیرند که باید به این نخبگان توجه شود. باید از ایده پردازی حمایت کرد. ایده پردازی در دانشگاه مهم است، اما کسی که در عمل صاحب ایده شده است، باید مورد حمایت و توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه رشد فرهنگ کار در کشور بسیار مهم است، گفت: باید به کار و کارگر توجه شود. عمل برتر و موثر مهم است. بین نماز اول وقت و نماز قضا تفاوت وجود دارد. تاکید دارم کار زمان شناسانه اهمیت دارد. در زمان دفاع مقدس کار‌هایی در کارخانه‌ها انجام شد که ما را از کشور‌های بیگانه بی نیاز کرد. کار‌هایی که همراه با خلاقیت و نوآوری بود.

ارگران ما سابقه این کار‌ها را نداشتند. الان هم به ما جنگ اقتصادی به ما تحمیل شده است که تاکنون جوانان، کارگران و کارفرمایان ما نشان دادند که همچنان که رزمندگان ما سیلی محکمی به دشمن زدند، کارگران ما هم در عرصه اقتصادی سیلی محکمی به دشمن خواهند زد، دشمنان فکر می‌کنند با تهدید و تحریم می‌توانند ما را متوقف کنند.

وی افزود: ما رشد تولید، رشد اقتصادی، رشد نوآوری داریم و در حوزه فناورانه رشد داریم. رشد کمی در شرکت‌های دانش بنیان داریم. جامعه کارگری و کارآفرنی ما پای کار است و این جای تقدیر دارد.

رئیس جمهور با اعلام اینکه لایحه امنیت شغلی کارگران در دولت تصویب شده و در مجلس پیگیری می‌شود تا کار سریعتر به نتیجه برسد، خاطرنشان کرد: ثبات شغلی بسیار مهم است. ما امروز شاهیدم که اشتغال در کشور افزایش و بیکاری کاهش یافته و این جای افتخار دارد. زمینه شغل برای تحصیل کردگان بهتر از قبل فراهم شده است. بیمه کارگران ساختمانی بسیار مهم است. وزیر گفته است که موانع این کار در حال رفع است. بیمه کارگران ساختمانی مورد تاکید دولت است.

رئیسی همچنین با بیان اینکه سازوکار قانونی سه‌جانبه دولت، کارفرما و کارگر خوب است و ادامه یابد تا تصمیم مناسب با تورم گرفته شود و قابل دفاع است، افزود: بانک‌ها با اشتغال، مسکن و ازدواج همراهی کنند. تاکید می‌کنم که در پرداخت وام برای این سه موضوع که به رفع دغدغه جوانان کمک می‌کند، همراهی کنند. باز هم تاکید می‌کنم که بانک‌ها مساعدت بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مسئول بانک رفاه کارگران اعلام کردند که آمادگی دارند که برای تسهیلات مسکن کارگران کمک کنند که من از وی تشکر می‌کنم تا این دغدغه کارگران را حل کنند. سهم مسکن در سبد هزینه خانوداه زیاد است و بنای دولت این است که با امکاناتی که در کشور وجود داردآن را حل کند.

یکی از امکانات مهم کشور، زمین است و ممکن در مرکز استان یا تهران زمین نداشته باشیم، اما آن طرف‌تر از تهران، تبریز یا مشهد و مرکز استان امکان تهیه زمین وجود دارد. از همه مدیران شرکت‌ها و کارخانجات می‌خواهم همت کنند تا تعاونی‌های مسکن فعال شوند. وزارت راه و شهرسازی آمادگی برای رفع دغدغه مسکن را دارد. مسکن دغدغه مهمی برای کارگران است و باید این دغدغه رفع شود.

رئیسی در ادامه گفت: مهارت ورزی برای همه لازم است برای هر کاری دانش‌افزایی و مهارت افزایی لازم است. مهارت و دانش باید به روز شود. همواره باید نسبت به کسب دانش اقدام کرد. دنیا هم دنیای اطلاعات، ارتباطات و دانش است. در گذشته حرف دولت الکترونیک مطرح بود و امروز بحث دولت هوشمند مطرح است. در سال‌های گذشته دولت‌ها نتوانستند دولت الکترونیک را اجرایی کنند و الان ۳۷ درصد دولت الکترونیک محقق شده است. همه ما محتاجیم که دانش‌مان به روز شود و مهارت افزایی و دانش افزایی برای جامعه کارگران هم اهمتی زیادی دارد.

وی در پایان گفت: هزاران کارگر مشغول به کار شده‌اند و کارخانجات تعطیل دوباره احیاء شده اند. تعطیلی کارخانجات مشکلات زیادی در زندگی کارگران ایجاد کرده است. کارخانه‌های زیادی بودند که از گردونه تولید خارج شده بودند و، اما الان به چرخه تولید بازگشته‌اند. قریب به ۱۰ هزار کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل به تولید برگشته‌اند. تاکید کرده‌ام که مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای به هر دلیلی تعطیل شود.

دیگر خبرها

  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت مدیریت استان قم هستند
  • برپایی میز خدمت اخذ شناسه یکتا برای صاحبان کسب‌وکار در شمیرانات
  • هوشمند شدن خدمات دولت برای کسب وکار واحد‌های صنفی در اردبیل
  • احیای ۴۹۷ واحد اقتصادی استان مرکزی ظرف دو سال
  • رئیسی: دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند
  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد
  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند