Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا «طلای سرخ» محصولی که 90 درصد تولیدش در ایران است و در بازارهای جهانی، با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسد. 

مشهورترین زعفران تولیدی استان فارس متعلق به شهرستان استهبان است؛ شهرستانی که جز طلای سرخ، بزرگ‌ترین تولیدکننده انجیر کشور نیز هست. به گفته رئیس اداره گیاهان دارویی جهاد کشاورزی فارس کشت محصول زعفران، جز استهبان در 15 منطقه دیگر استان نیز کشت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حشمت‌الله صادقی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره میزان تولید این محصول در سال زراعی جاری می‌گوید: فصل برداشت زعفران در فارس هنوز به پایان نرسیده است و با توجه به وضعیت جوی هوا و عدم اطمینان نسبت به خسارات احتمالی ناشی از سرمازدگی نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از میزان تولید امسال زعفران در فارس ارائه کرد.

رئیس اداره گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان فارس می‌گوید: ایران تولیدکننده بیش از 90 درصد زعفران جهان است و استان فارس نیز پنجمین استان کشور به لحاظ سطح زیر کشت و میزان تولید زعفران محسوب می شود.

حشمت‌الله صادقی با بیان اینکه ایران تولیدکننده مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین زعفران جهان است، می‌افزاید: اما واقعیت انکارناپذیر آن است که ما از نظر بسته‌بندی و نحوه عرضه این محصول باارزش دچار ضعف هستیم و همین ضعف سبب شده است که زعفران تولیدی ایران با بسته‌بندی و نشان تجاری کشورهایی مانند افغانستان و همچنین برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به جهان صادر شود.

از این رو صادقی معتقد است شرکت‌های خصوصی که در بخش بسته‌بندی و توزیع زعفران فعالیت دارند، باید ابتکار و خلاقیت داشته باشند و بسته‌بندی‌ این محصول باارزش را با استانداردهای جهانی انجام دهند.

متقلبان، نشان تجاری و کیفیت زعفران ایران را زیر سئوال می‌برند

رئیس اداره گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به تقلب‌هایی که برخی فعالان اقتصادی حوزه زعفران انجام می‌دهند، می‌گوید: این تقلب‌ موجب می‌شود که بر صادرات این محصول و همچنین کیفیت زعفران ایران آسیب وارد شود.

به گفته حشمت‌الله صادقی این متقلبان قسمت انتهایی کلاله سه‌شاخه زعفران (که ارزش خوراکی و دارویی ندارد) و مواد گیاهی یا غیرگیاهی دیگر را مانند زعفران رنگ می‌کنند و به نام زعفران ایران به مشتریان داخلی و خارجی می‌فروشند.

صادقی با بیان اینکه برخی صادرکنندگان غیرحرفه‌ای نیز این تقلب را انجام می‌دهند و محصول تقلبی را به نام زعفران مرغوب ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌کنند؛ خاطرنشان می‌کند: خود من چندبار این محصولات تقلبی را در بازارهای صادراتی کشورهای خارجی مشاهده و با آن برخورد کرده‌ام.

به گفته صادقی هنگامی که زعفران درجه‌ 3 یا محصول تقلبی با عنوان زعفران درجه یک به مشتریان داخلی و بازارهای صادراتی فروخته می‌شود؛ نشان تجاری و کیفیت زعفران ایران در جهان زیر سئوال می‌رود.

خرید و فروش زعفران در بورس به سود کشاورزان شد

رئیس اداره گیاهان دارویی جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه قیمت‌ محصول زعفران، به‌روز است و با نوسانات قیمت سکه و ارز تغییر می‌کند، می‌افزاید: اداره کل جهاد کشاورزی استان فارس به‌کشاورزانی که اقدام به کشت زعفران می‌کنند، یارانه می‌دهد و همچنین برنامه‌های آموزشی برای توسعه کشت این گیاه دارویی خوراکی برگزار می‌کند.

حشمت‌الله صادقی در ادامه با اشاره به حمایت‌های دولت از محصول زعفران می‌گوید: یکی از حمایت‌های دولت از این محصول آن بوده که بیش از یک سال است زعفران وارد بورس شده است.

صادقی با تأکید بر اینکه این اقدام به سود کشاورزان بوده است، خاطرنشان می‌کند: همچنین طرح شناسه ملی زعفران نیز مدتی است آغاز شده است.

وی در توضیح این طرح می‌گوید: از مرحله‌ای که تولیدکننده محصول زعفران را برداشت می‌کند، تا زمانی که این گیاه دارویی و خوراکی به دست مصرف‌کننده می‌رسد، از طریق این شناسه ملی، استان، شهرستان و نام تولیدکننده و همچنین مشخصات شناسنامه‌ای این محصول مانند وضعیت آب وهوایی منطقه تولیدکننده آن در این شناسه ثبت می‌شود.

زعفران باکیفیت را مستقیماً از تولیدکنندگان خریداری کنید

رئیس اداره گیاهان دارویی جهاد کشاورزی فارس در ادامه می‌گوید: فصل برداشت زعفران در فارس به‌تازگی آغاز شده است و شهروندان برای اطمینان از خرید زعفران مرغوب و غیرتقلبی، بهتر است این محصول را به صورت مستقیم از تولیدکنندگان یا از شرکت‌های معتبر توزیع زعفران تهیه کنند.

به گفته صادقی کشاورزان افرادی بسیار زحمتکش هستند و اعتقادی به تقلب ندارند؛ از همین‌رو زعفران تقلبی به مردم نمی‌فروشند.

حشمت‌الله صادقی با اشاره به 5 نمونه زعفران تولیدی فارس و ایران می‌گوید: از نظر مرغوبیت و کیفیت دارویی و خوراکی، زعفران «نگین»، «ممتاز» و «سرگل» کیفیت و قیمت بالاتری در بازار دارند و به‌عنوان زعفران صادراتی شناخته می‌شوند. به گفته صادقی زعفران «پوشال» و «دسته (دو سر پیچ)» نیز در رده‌های بعدی کیفی این گیاه خوراکی و دارویی قرار دارد.

گزارش: احسان اکبرپور

منبع: ایلنا

کلیدواژه: استان فارس استاندارد افغانستان ایران زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۱۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش بیشتر قیمت دلار در راه است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت دلار روز سه شنبه افزایش محدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی داشت و در پله پایانی کانال چهارم از کریدور ششم بسته شد.

براساس گزارش تجارت‌نیوز، معامله‌گران مدعی هستند تقاضا اندکی از عرضه پیشی گرفته اما این حضور پررنگ بازارساز و کاهش اونس جهانی طلاست که انتظارات تورمی را تا حدودی کاهش داده است.

سیاست فریز دلار ادامه دارد

برخی معامله‌گران با توجه به اجرای سیاست فریز قیمت دلار توسط بانک مرکزی در سال گذشته معتقدند دلار با تلاش سیاست‌گذار در منطقه فعلی به ثبات رسیده و اگر اخبار نامساعد سیاسی روانه بازارها نشود؛ دلار فعلا در محدوده‌ فعلی ماندگار است. باید توجه داشت روند کاهشی قابل توجه قیمت در بازارهای جهانی در کاهش التهابات بازارهای داخلی بی‌تاثیر نبود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند در ادامه سال جاری فشار مالیاتی زیاد خواهد شد و سخت‌گیری‌های دولت افزایشی است. آنها می‌گویند برای دولت رونق اقتصادی و اشتغال اهمیت خاصی ندارد و همه اینها شرایط رکودی بدی برای بازارهای مالی به وجود خواهد آورد.

راه درهم از دلار جدا شد

قیمت درهم روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت کاهش ۸۰ تومانی داشت و با رقم ۱۷ هزار و ۵۲۰ تومان بسته شد. تتر با کاهش ۲۵۰ تومانی به کف کانال ۶۵ هزار تومانی برگشت.

قیمت پوند انگلیس با رشد ۳۰ تومانی روی رقم ۸۰ هزار و ۲۰۰ تومانی ایستاد. یورو نیز روز سه‌شنبه تغییر قیمت نداشت و با رقم ۶۹ هزار و ۲۴۰ تومان بسته شد.

گفتنی است اسکناس و حواله دلار در چهارمین روز اردیبهشت افزایش ۱۵۰ تومانی داشت و به ترتیب با رقم ۴۳ هزار و ۸۹۶ تومان و حواله دلار با رقم ۴۰ هزار و ۹۷۶ تومان عرضه شد.

227217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898778

دیگر خبرها

  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد
  • صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد
  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ریزش بیشتر قیمت دلار در راه است؟
  • کاهش قیمت تخم مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار
  • پیام «وعده صادق» به قیمت نفت در بازارهای جهانی