Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر در لایحه بودجه 99، نرخ دلار 8 هزار تومان، میزان صادرات نفت روزانه 500 هزار بشکه و قیمت هر بشکه نفت 50 دلار در نظر گرفته شود، پیش بینی می شود که میزان درآمدهای نفتی ایران در لایحه بودجه سال آینده رقمی در حدود 94.9 هزار میلیارد تومان باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، طبق روال قانونی تنها 15 روز دیگر زمان برای تقدیم لایحه بودجه سال 1399 به مجلس باقی مانده است و دولت باید این لایحه را تا 15 آذرماه تقدیم مجلس کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بودجه سال 1399 بودجه ای خاص است چرا که دولت برای اولین بار اصلاحات ساختاری را برای تدوین این لایحه در نظر گرفته است و قرار است طبق گفته محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، هزینه های جاری کشور از درآمدهای نفتی جدا شود و تمام درآمدهای حاصل از صادرات نفت به بودجه های عمرانی کشور تزریق گردد. همچنین چشم و امید هزینه های بودجه ای سال 1399 عمدتاً به درآمدهای مالیاتی است و قرار است بار هزینه ای دولت در بودجه نیز با اصلاحاتی چون اصلاح نظام یارانه های پنهان سبک تر شود. موضوعی که از چند روز پیش با اصلاح قیمت بنزین رسماً کلید خورد.

در این مطلب سعی می شود تا گمانه زنی هایی را پیرامون ارقام مهم لایحه بودجه سال 1399 از طریق مصاحبه ها و مطالب نوشته شده در 15 روز مانده به تقدیم آن به مجلس، داشته باشیم.

پیش بینی درآمد 150 هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات ها در بودجه 99

با اعمال تحریم های شدید بر روی صادرات نفت ایران و متعاقب آن کاهش درآمدهای نفتی، دولت در بخش درآمدهای بودجه عمده تمرکز خود را بر روی افزایش درآمدهای مالیاتی قرار داده است. قرار است درآمدهای مالیاتی در سال آینده از طریق جلوگیری از فرارهای مالیاتی که حدود 30 تا 40 هزار میلیارد تومان برآورد می شود، لغو معافیت های مالیاتی که به گفته امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی، ۳۵ درصد از اقتصاد کشور را شامل می شود و همچنین تصویب و اجرای پایه های مالیاتی جدید چون مالیات بر عایدی سرمایه، افزایش یابد. رئیس جمهور روحانی در سفر اخیر خود به استان کرمان در مورد درآمدهای مالیاتی در سال آینده، گفت: بالاترین مالیاتی که پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده می‌توانیم دریافت کنیم 150 هزار میلیارد تومان است.

درآمدهای نفتی 94.9 هزار میلیارد تومانی با دلار 8 هزار تومانی و هر بشکه نفت 50 دلاری

 تعیین میزان درآمدهای نفتی در بودجه سال 1399 به سه رقم بسیار مهم بستگی دارد: اول قیمت دلار در بودجه، دوم میزان صادرات روزانه نفت در سال آینده و سوم قیمت هر بشکه نفت.

هنوز تصمیم نهایی در مورد وضعیت قیمت دلار در بودجه سال آینده گرفته نشده، اما گمانه زنی ها از این حکایت دارد که یک نرخ برای تمامی واردات در نظر گرفته خواهد شد. در سال گذشته، دولت تصمیم گرفت که برای 25 قلم کالای اساسی ارز 4200 تومانی را اختصاص دهد اما رفته رفته از فهرست کالاهای اساسی کاسته شد و هم اکنون حتی صحبت هایی در مورد حذف ارز 4200 تومانی برای دارو نیز مطرح است. از سوی دیگر قیمت دلار در سامانه نیما هم اکنون حدود 11 هزار تومان می باشد. خبرگزاری تسنیم پیش بینی کرد که احتمالاً نرخ دلار در بودجه سال 1399 از ترکیب میانگین وزنی دو نرخ 4200 تومانی و نیمایی به دست آید که رقمی در حدود 8 هزار تومان خواهد بود. بنابراین می توان گفت که نرخ دلار در بودجه سال 1399 به احتمال زیاد 8 هزار تومان در نظر گرفته خواهد شد.

همچنین در مورد میزان صادرات نفت روزانه در سال 1399 باید به صادرات روزانه نفت در سال جاری اشاره ای کنیم. از 11 اردیبهشت ماه سال جاری که معافیت 8 کشور از تحریم نفتی ایران توسط آمریکا لغو شد صادرات نفت ایران به شدت کاهش یافت به طوری که در مرداد ماه سال جاری سیدحمید پورمحمدی گل سفیدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه از  فروش 300 هزار بشکه نفت در روز خبر داد. با توجه به این میزان فروش نفت می توان پیش بینی نمود که احتمالاً میزان صادرات روزانه نفت در بودجه 99 حداکثر 500 هزار بشکه در نظر گرفته شود.

در مورد قیمت هر بشکه نفت نیز بهروز نعمتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه ای گفت: پیش‌بینی می‌کنم هر بشکه نفت باید در لایحه بودجه 99 بین 50 تا 53 دلار در نظر گرفته شود.

بنابراین اگر نرخ دلار 8 هزار تومان، میزان صادرات نفت روزانه 500 هزار بشکه و قیمت هر بشکه نفت 50 دلار در نظر گرفته شود، پیش بینی می شود که میزان درآمدهای نفتی ایران در لایحه بودجه سال 1399 رقمی در حدود 94.9 هزار میلیارد تومان باشد.

هزینه های جاری در سال آینده چقدر خواهد بود؟

میزان هزینه های جاری در قانون بودجه سال 1398 حدود 352 هزار میلیارد تومان می باشد. از آنجا که حدود 90 درصد از هزینه های جاری مربوط به حقوق و دستمزد کارمندان است بنابراین می توان گفت بخش عظیمی از هزینه های جاری کشور صرف پرداخت حقوق و دستمزد می شود. در سال آینده قرار است 15 درصد حقوق کارمندان دولت افزایش یابد بنابراین طبق گفته محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، سال آینده حداقل باید 33 هزار میلیارد تومان بیش از امسال برای افزایش حقوق شاغلین و بازنشستگان در نظر گرفته شود. با توجه به این وضعیت می توان پیش بینی کرد که هزینه های جاری دولت در سال آینده به بیش از 380 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

تامین 60 هزار میلیارد تومان هزینه های عمرانی که از محل درآمدهای نفتی

تملک دارایی های سرمایه ای که عموماً با عنوان هزینه های عمرانی شناخته می شوند یکی دیگر از ارقام کلیدی بودجه هستند. محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه ای اعلام کرد که برای اجرا و تکمیل طرح‌های عمرانی بودجه سال آینده 60 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که البته شرکت‌های دولتی نیز ملزم شده‌اند تا 200 هزار میلیارد تومان دیگر در طرح‌های عمرانی کشور سرمایه‌گذاری کنند. وی با اشاره به اینکه منابع بودجه ۱۳۹۹ کمترین وابستگی را به نفت دارد گفت: صرفا منابعی که از نفت تحصیل می‌شود برای تحقق طرح‌های عمرانی استفاده خواهد شد.

احتمال حذف یا کاهش یارانه حامل های انرژی وجود دارد

مطابق با صحبت های رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورخه 17 مهر ماه سال جاری حذف بخشی از یارانه های پنهان که در انرژی وجود دارد می تواند به عنوان یکی از سه منبع جایگزین نفت باشد.

طبق برآوردهای انجام شده "میزان یارانه‌های پنهان پرداخت شده" توسط دولت در بودجه ۱۳۹۸ به شرح جدول زیر و بالغ بر ۶۴۹ هزار میلیارد تومان می باشد. همانطور که از جدول زیر مشخص است، بیش از ۹۲ درصد، معادل حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از کل یارانه پنهان مربوط به حامل‌های انرژی شامل فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی و برق است.

دولت با افزایش قیمت بنزین در هفته جاری، رسماً حذف یارانه های پنهان حامل های انرژی را از همین امسال کلید زده است. به نظر می رسد این روند برای سایر حامل های انرژی در سال آینده ادامه یابد.

پرداخت یارانه های نقدی با کاهش صف یارانه بگیران در سال آینده

رئیس سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه ای در مورخه 27 آبان 1398 گفت: علاوه بر پرداخت نقدی یارانه در سال آینده 15 هزار و 400 میلیارد تومان برای کاهش فقر که جزء سیاست‌های دولت دوازدهم است، صرف خواهیم کرد.

بنابراین نگرانی از جهت پرداخت یارانه های نقدی به حدود 60 میلیون نفر از 80 میلیون نفر ایرانی وجود ندارد. 20 میلیون نفر باقیمانده نیز عمدتاً افراد ثروتمند هستند که به نظر می رسد دولت در سال جاری یارانه نقدی آن ها را حذف کند. پیش بینی این است که با حذف یارانه ثروتمندان، یارانه نقدی افراد نیازمند در سال آینده افزایش یابد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: قیمت بنزین اعتراضات آبان 98 محمدرضا داورزنی هفته بسیج عبدالرضا داوری قرارداد مارک ویلموتس پالرمو درآمد سهمیه بندی بنزین بودجه 99 دلار نفت درآمدهای نفتی درآمدهای مالیاتی هزینه های جاری هزینه های عمرانی یارانه ها بنزین حامل های انرژی هر بشکه نفت صادرات نفت فرار مالیاتی معافیت مالیاتی حقوق شاغلین بازنشستگان محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه یارانه پنهان قیمت بنزین اعتراضات آبان 98 محمدرضا داورزنی هفته بسیج عبدالرضا داوری قرارداد مارک ویلموتس پالرمو درآمد سهمیه بندی بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۲۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گمانه‌زنی تایمز درباره بازداشت سران تل‌آویو به اتهام جنایت جنگی

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها از اقدام دیوان دادگستری بین‌المللی در صدور حکمی درباره بازداشت شماری از مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در غزه تا پایان ماه جاری میلادی، یک نشریه معتبر انگلیسی زبان از احتمال حکم بازداشت سه مقام ارشد سیاسی رژیم صهیونیستی به اتهام جنایت جنگی در غزه خبر داد.

بر پایه این گزارش، روزنامه تایمز اعلام کرد احتمالاً دیوان کیفری بین‌المللی در حال آماده‌شدن برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقام‌های ارشد اسرائیلی از جمله وزیر جنگ، رئیس ستاد کل ارتش و برخی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی به خاطر جنگ علیه غزه است.

این روزنامه انگلیسی نوشته ممکن است که حکم بازداشت در اوایل هفته آینده صادر شود.

نتانیاهو مدعی شده تصمیمات دیوان لاهه بر تصمیم‌های اسرائیل تأثیری نخواهد گذاشت، اما می‌تواند تبدیل به روال خطرناکی شود.

روزنامه عبری زبان معاریو به نقل از منابع آگاه نوشت: نتانیاهو از ترس صدور حکم بازداشتش توسط دیوان کیفری بین‌المللی به شدت نگران آشفته است.

این روزنامه فاش کرد که نتانیاهو تماس‌های گسترده‌ای با مقامات آمریکایی به منظور جلوگیری از صدور حکم بازداشتش برقرار کرده است.

پنجشنبه هفته گذشته بود که شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی فاش کرد که بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزیران امور خارجه انگلیس و آلمان برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دیوان بین‌المللی دادگستری علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.

کد خبر 6090472

دیگر خبرها

  • مشکل شیرخشک‌های یارانه‌ای تا یک ماه آینده برطرف می‌شود
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • گمانه‌زنی تایمز درباره بازداشت سران تل‌آویو به اتهام جنایت جنگی
  • ریزش شدید دلار در راه است | پیش‌بینی تکنیکالیست‌ها از قیمت دلار در روزهای آینده
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • تا پایان سال آینده تهران ۷۵۰۰ اتوبوس فعال خواهد داشت
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای