Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@10:08:14 GMT

اشتباهات دارویی رایج بشناسید

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۳۹۰۵

اشتباهات دارویی رایج بشناسید

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود این خطرات جدی هر ساله بسیاری از افراد اشتباهات دارویی خطرناکی را مرتکب می‌شوند که آنان را روانه بیمارستان می‌کند. یکی از بهترین راهکار‌ها برای کاهش پیامد‌های اشتباهات دارویی آگاهی از دارو‌های مصرفی و عوارض جانبی احتمالی آنهاست.

در این مقاله به هفت اشتباه دارویی رایج اشاره شده که برای حفظ سلامتی رعایت آن‌ها ضروری است:

تداخل دارویی

مصرف دو داروی متضاد با یکدیگر می‌تواند فرد را بیمار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تداخل این دارو‌ها در بدن اثربخشی هر دو دارو را کاهش داده و حتی با عوارض جانبی جدی همراه می‌شود.

مصرف دارو بدون دانش کافی درباره آن

لازم است بیمار هنگام دریافت نسخه دارویی جدید یا مصرف داروی بدون نسخه اطلاعات کافی در مورد آن بدست آورد. بیمار باید در مورد چگونگی مصرف دارو و عوارض جانبی آن آگاهی داشته باشد.

مصرف دوز بالای دارو

بیمار باید داروی تجویزی را فقط به میزان توصیه شده از سوی پزشک مصرف کند. مصرف دوز بالایی از دارو ممکن است با خطرات جدی برای کبد همراه باشد و حتی بدن را با عوارض جانبی دیگر مواجه کند. علاوه بر این، احساس منگی، گیجی، درد قفسه سینه، استفراغ و اسهال از دیگر مشکلات احتمالی است.

مصرف نامنظم دارو

بیمارانی که داروی خود را به طور مرتب مصرف نمی‌کنند سلامت خود را به خطر می‌اندازند. به ویژه مصرف دارو‌های افسردگی، استروئید‌ها و رقیق کننده‌های خون نباید فراموش شود.

ترکیب اشتباه دارو با مواد غذایی

ترکیب اشتباه مواد غذایی با یک دارو می‌تواند در روند جذب دارو از معده خلل ایجاد کند. برخی از دارو‌ها را باید ناشتا و برخی دیگر را پس از وعده غذایی مصرف کرد. نادیده گرفتن این جزئیات کوچک از اثربخشی دارو می‌کاهد.

خودتجویزی در مصرف دارو

تجویز خودسرانه دارو اشتباه رایج بیشتر افراد است. بیمار بر اساس علائم، بیماری را تشخیص داده و دارو مصرف می‌کند که در اغلب مواقع تشخیص اشتباه است و مشکل‌ساز می‌شود چرا که بسیاری از امراض علائم مشابه دارند و تنها پزشک متخصص قادر به تشخیص صحیح بیماری است.

مصرف دارو‌های تجویزیِ دیگران

این تصور وجود دارد که داروی تجویزی برای یک عارضه مشابه، در تمامی بیماران یکسان است. به طور مثال لزوما یک نوع داروی فشار خون برای دو بیمار مبتلا به این عارضه تجویز نمی‌شود. پزشک بر اساس سن و شرایط دیگر اقدام به تجویز دارو می‌کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: غذا و دارو دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۳۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و ضبط داروی قاچاق و تاریخ گذشته

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دکتر سبزعلیپور، مدیر داروی معاونت غذاودارو دانشگاه در حاشیه بازدید از داروخانه‌های سطح شهرستان پارس آباد گفت: در این بازدیدها، مقادیر قابل توجهی داروی قاچاق و تاریخ گذشته کشف و ضبط شد که پرونده تخلفات این داروخانه‌ها جهت رسیدگی بیشتر به مراجع قضایی ارسال می‌شود.
وی با تاکید بر حضور فعال مسئول فنی در داروخانه‌ها و اطلاع رسانی‌های مکرر نسبت به اصالت سنجی دارو‌ها و فرآورده‌های سلامت محور در سامانه TTAC اظهارداشت: در صورت مغایرت اطلاعات سامانه TTAC و موجودی فیزیکی داروخانه، ضمن قطع سهمیه، موضوع در کمیسیون قانونی ماده ۲۰ دانشگاه مطرح خواهد شد.
مدیر داروی معاونت غذاودارو دانشگاه بیان داشت: انبار دارویی داروخانه‌ها بایستی طبق آیین نامه و ضوابط به معاونت غذا و دارو معرفی و تاییدیه‌های لازم از سوی موسس اخذ شود.
رعایت اصول علمی و فنی در ساخت دارو‌های ترکیبی و همچنین ارجاع بیمار به پزشک مربوطه از دیگر موضوعات مورد تاکید مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود.

دیگر خبرها

  • انواع قارچ‌های خطرناک را بشناسید
  • توزیع محموله‌های بزرگ وارفارین در بازار
  • کناره‌گیری مارک کلاتنبرگ از شغل جنجالی در ناتینگهام فارست
  • تجویز داروی خارج از این فهرست ممنوع است
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • کشف و ضبط داروی قاچاق و تاریخ گذشته
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • نیاز ۱۹۴ بیمار هموفیلی استان همدان به داروی مستمر