Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-07@20:52:31 GMT

دلیل شلوغی پمپ‌بنزین‌ها چیست؟

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۹۷۳۶

دلیل شلوغی پمپ‌بنزین‌ها چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از ساعت صفر بامداد روز جمعه ۲۴ آبان ماه سال ۹۸ در اطلاعیه ای توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران سهمیه بندی بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزین سوز اعلام شد.

طبق این اطلاعیه قیمت بنزین معمولی سهمیه ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و نرخ بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین براساس این اطلاعیه، سهمیه بنزین برای سواری شخصی بنزینی ۶۰ لیتر، سواری شخصی دوگانه سوز ۳۰ لیتر، تاکسی بنزینی ۴۰۰ لیتر، تاکسی دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر، موتورسیکلت ۲۵ لیتر، وانت کم‌مصرف بنزینی ۲۰۰ لیتر، وانت کم مصرف دوگانه سوز ۶۰ لیتر، وانت پرمصرف بنزینی ۳۰۰ لیتر، وانت پرمصرف دوگانه سوز ۱۲۰ لیتر و آمبولانس ۵۰۰ لیتر در ماه است.

بنا به اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، سهمیه کامل آبان ماه خودروهای شخصی از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان ماه به کارت سوخت شخصی آن‌ها واریز شده و این سهمیه به مدت ۶ ماه قابل ذخیره است.

«ولی‌الله محمودی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره شلوغی جایگاه های سوخت در روزهای اخیر افزود: طبق سنوات گذشته سهمیه‌بندی بنزین موجب دلال بازی و فروش سوخت در کنار جایگاه‌ها می‌شود که همین امر باعث هجوم مردم و شلوغی جایگاه‌ها شده است.

وی اظهارداشت: با توجه به سهمیه‌بندی و سوختن بنزین باقیمانده در کارت‌های برخی گروه‌ها همچون تاکسی‌داران، وانت‌بارها و آژانس‌ها در پایان هر ماه، این گروه اقدام به فروش بنزین در اطراف جایگاه‌ها و حتی فروش دبه‌ای می کنند که همین امر موجب شلوغی جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور شده است.

محمودی تصریح کرد: همچنین شلوغی در ابتدای هر ماه نیز به دلیل شارژ شدن کارت سوخت همه مشترکان است که می‌خواهند از بنزین یارانه‌ای خود استفاده کنند.

رئیس هیات امنای اتحادیه جایگاه داران کشور با تاکید براینکه جایگاه‌های سوخت آمادگی این حجم از هجوم مردم برای مصرف بنزین را ندارند، گفت: طبق تجربه گذشته سهمیه بندی بنزین، از این پس در هشت تا ۱۰ روز پایان هر ماه شاهد هجوم مردم برای استفاده از بنزین دلالی و در یک هفته ابتدای هر ماه شاهد هجوم مردم برای استفاده از کارت‌های یارانه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه خروج برخی جایگاه‌ها از مدار بهره‌برداری به دلیل خسارت‌های وارد آمده علت شلوغی جایگاه‌های سوخت نیست، افزود: پیش از این سه هزار و ۶۰۰ جایگاه سوخت در کشور فعال بود که طی هفته گذشته تعدادی از این جایگاه از مدار سوخت رسانی خارج شده بودند اما اکنون تعدادی از این جایگاه‌ها به مدار فعالیت بازگشته‌اند.

رئیس هیات امنای اتحادیه جایگاه داران، ‌با اشاره به اینکه خسارت‌های جایگاه‌داران در سراسر کشور حتی در اطراف تهران زیاد بوده است، تصریح کرد: در سهمیه بندی بنزین سال ۸۶ تعداد کمی از جایگاه‌ها صدمه دید اما اکنون در برخی نقاط کشور شاهد خسارت ۲۰ تا ۸۵ درصدی هستیم که بخش عمده این خسارت‌ها مربوط به استان ها و شهرهای تهران (شهریار، قرچک ورامین، کیانشهر) بهبهان، رامهرمز، شیراز، اصفهان است.

محمودی اظهارداشت: با اقدامات صورت گرفته، تعدادی از جایگاه‌های خسارت دیده در هفته اخیر و تعدادی در هفته آینده به مدار فعالیت باز می‌گردند.

به گفته وی، بخش عمده خسارت ها به جایگاه در زمینه سیستم‌های هوشمند و تلمبه بوده و هیچ مشکلی در زمینه سوخت نداشته ایم.

محمودی ادامه داد: استعداد فروش هر جایگاه بنزین بستگی به منطقه و مصرف آن در جایگاه‌های تک سکویی روزانه ۴۰ هزار لیتر و در چند سکویی ۳۰۰ هزار لیتر است.

محمودی افزود: با وجود اینکه ناوگان حمل ونقل و پخش فرآورده‌های نفتی همچنان فعال هستند و ما مشکلی در تامین سوخت جایگاه‌های خود نداریم، اما سیستم هوشمند و ارایه عرضه سوخت در جایگاه‌ها ضعیف است و نمی‌تواند پاسخگوی این همه مراجعه کننده باشد، بنابراین باید تدبیری در این خصوص اندیشیده شود.

وی تجربه گذشته سهمیه‌بندی بنزین را در سنوات گذشته را متذکر شد و با بیان اینکه دو نرخی شدن بنزین موجب فساد و دلال بازی می‌شود، گفت: در سال ۸۶ با سهمیه بندی بنزین و دو نرخی شدن بنزین به ۴۰۰ و ۷۰۰ تومان و پس از آن ۷۰۰ و ۱۰۰۰ تومان چنین مشکلاتی رخ داد تا جایی که به مدت ۶ تا هفت سال جایگاه داران و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با این مشکل مواجه بودیم تا اینکه بنزین تک‌نرخی شد.

رئیس هیات امنای اتحادیه جایگاه‌داران کشور تصریح کرد: تک نرخی کردن بنزین و تعیین نرخ مناسب جلوی فساد و دلال بازی گرفته می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تصمیم سران قوا افزایش قیمت بنزین سهمیه بندی بنزین بنزین دو نرخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۹۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت

به گزارش خبرآنلاین؛با افزایش مصرف بنزین طی سال‌های اخیر و عقب‌ماندگی تولید، بار دیگر دولت به اولین و دم‌دست‌ترین راهکار، یعنی عرضه بنزین پتروشیمی و واردات سوخت روی آورده است.

تجارت نیوز در خبری نوشت:آن‌طور که حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، شانزدهم اردیبهشت سال جاری به تسنیم گفته است، به منظور تامین منابع هدفمندی یارانه و جبران کسری انرژی، دولت با پتروشیمی‌ها برای تأمین بنزین کشور در سال جاری قرارداد دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری منعقد کرده است.

این بدان معناست که دولت و مجلس دست به دست هم بودجه ۲.۷ میلیارد دلاری برای افزایش آلایندگی شهرها کناز گذاشته‌اند. چراکه گفته می‌شود بنزین تولیدشده توسط پتروشیمی‌ها خطرات جدی نظیر آلوده‌تر شدن هوا دارد. استفاده از این سوخت می‌تواند مشکلات جدی برای شهروندان ایجاد کند.

تولید بنزین پتروشیمی؛ بدعتی که احمدی‌نژاد گذاشت

به نظر می‌رسد افزایش تولید بنزین توسط پتروشیمی‌ها به طرحی موسوم به طرح ضربتی افزایش تولید بنزین که مبدع آن محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم، بود، بازمی‌گردد. این طرح به دنبال افزایش تحریم‌های بین‌المللی در شش مجتمع پتروشیمی شازند اراک، جم، برزویه (نوری)، امیرکبیر، واحد آروماتیک بندر امام و بوعلی‌سینا با ظرفیت تولید روزانه ۱۵ میلیون تا ۱۷ میلیون لیتر بنزین و ۹ میلیون لیتر گازوئیل آغاز شد.

معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان محیط‌زیست، در رابطه با علت تولید بنزین پتروشیمی بیان کرده بود: «واردات بنزین از سال ۸۸ قطع شد. به علت بی‌برنامگی در آن دوره یک نفر [محمود احمدی‌نژاد]پیشنهاد داده بود که کسری بنزین را از محل ترکیبات بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها تامین کنیم. آن ترکیب از نظر استاندارد اصلا بنزین نیست و از نظر سلامت بسیار خطرناک است و ترکیبات بنزن و تلوئین در آن بسیار بالاتر از حد استاندارد است. به‌عنوان مثال بنزن یک ترکیب کارتینوژن درجه A است و منجر به سرطان می‌شود. از این جهت کیفیت بنزین پتروشیمی کاملا روشن است. اما متاسفانه از سال ۸۹ این کار صورت گرفت.»

همچنین سیدحمید حسینی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، درباره استفاده از محصولات پتروشیمی به عنوان سوخت هفتم دی ۱۴۰۱ در گفتگو با ایلنا اظهار کرده بود: «ما هیچ‌وقت بنزین پتروشیمی نداشته‌ایم؛ برخی شرکت‌های پتروپالایشی نظیر نوری، بوعلی، شازند و اصفهان ظرفیت تولید فرآورده‌هایی شبیه بنزین را دارند و یا اینکه نفتایی تولید می‌کنند که قابلیت استفاده در تولید بنزین را دارند. زمان دولت احمدی‌نژاد از ترکیباتی برای تبدیل به بنزین استفاده می‌شد، اما رعایت نکردند و بنزن زیادی مورد استفاده قرار گرفت. اکنون گرچه از فرآورده‌های پتروشیمی مانند رافینت، لایتن و نفتا برای بنزین استفاده می‌شود، اما قطعا بنزن که خطرناک است استفاده نمی‌شود. این بنزین هرچند یورو ۴ نخواهد بود و یورو ۳ است، اما نمی‌توانیم بگوییم که خطرناک و سرطان‌زاست.».

تولید بنزین پتروشیمی بدون توجیه اقتصادی!

نرسی قربان، کارشناس ارشد حوزۀ انرژی عنوان کرد: اطلاع دقیقی از جزئیات فرآیند تولید بنزین توسط توسط متان ندارد، اما متان فرآورده گرانی است که نه‌تن‌ها منجر به انتشار مواد مضر شده، بلکه توجیه اقتصادی هم ندارد.

به گفته او مصرف بالای بنزین و قاچاق ناشی از قیمت پایین بنزین از عوامل مهم کمبود سوخت است. اما موضوع واردات بنزین موضوع جدیدی نیست و در مواجهه با کمبود سوخت با افزایش واردات، سرمایه‌گذاری مناسب در پالایشگاه‌ها و ورود پالایشگاه خلیج‌فارس در صحنه تولید بنزین شاهد افزایش تولید بنزین به حدی بودیم که بیش از نیاز مصرفی کشور بوده است. اما روند افزایش مصرف، دوباره کشور را با کمبود بنزین مواجه کرده است.

تائید واردات بنزین

طبق پیگیری‌های تجارت‌نیوز، وزارت نفت نسبت به جزئیات قرارداد پتروشیمی‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرد و موضوع به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ارجاع داد. اما شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز در جریان جزئیات قرارداد نبود و متولی قرارداد امضاشده توسط شرکت نفت را پتروشیمی‌های خصوصی دانست.

لازم به ذکر است در خلال پیگیری‌ها، واردات بنزین به عنوان یکی از راهکارهای جبران ناترازی تائید شده است.

ناصر عاشوری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش در نشستی خبری عنوان کرده بود که ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است و مصارف بالا، کار را به جایی رسانده که به جای صادرات، در سال گذشته حدود سه میلیارد دلار واردات بنزین انجام شده است.

او هم‌چنین اظهار کرده است که از شرکت‌ها و پالایشگاه‌های فعلی نمی‌توان انتظار رشد ظرفیت تولید داشت.

با توجه به این اظهارات انتظار می‌رود در کنار قرارداد ۲.۷ میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها در زمینه بنزین، هم‌چنان واردات بنزین نیز برای جبران ناتزاری انجام شود. ناترازی در بنزین امری جدی در کشور است که به نظر می‌رسد مسئولان فعلا با راهکارهای غیر قیمتی در زمینه سوخت، قصد جبران این ناترازی را دارند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903978

دیگر خبرها

  • بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت
  • کشف بیش از ۱۲۱ هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین
  • کشف ۲۷ میلیون لیتر بنزین قاچاق و توقیف ۴۰۰۰ خودروی شوتی در یک سال
  • قیمت عجیب بنزین آنلاین!
  • کلاهبرداری با کارت سوخت در پمپ بنزین ها | بپا سوخت ندی!
  • قیمت عجیب بنزین آنلاین
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • قیمت عجیب بنزین آنلاین / ۱۰ لیتر ۶۹ هزار تومان
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • نبود سبد سوخت یکی از دلایل ناترازی بنزین