Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه با استقبال از تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور، خواستار رویکرد مشترک قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مبارزه با تروریسم شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، جیر پدرسن عصر جمعه در نشست شورای امنیت که با موضوع سوریه برگزار شد، افزود: در 8 آبان امسال، 150 نفر از زنان و مردان سوری در ژنو گرد هم آمدند تا تحت رهبری سوری‌ها و به وسیله خودشان، کمیته تدوین قانون اساسی را به صورت فراگیر و متعادل تحت تسهیلگری سازمان ملل متحد برگزار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در تشریح ترکیب این کمیته هم گفت: 50 نفر از سوی دولت سوریه، 50 نفر از سوری معارضان صوری که از سوی کمیسیون مذاکراتی معرفی شدند و 50 نفر هم دیگر هم فعالان مدنی، کارشناسان و افراد مستقل از داخل و خارج سوریه بودند.
نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه افزود: این یک لحظه تاریخی بود که سوری‌ها را در چارچوب فرایند سیاسی مد نظر شورای امنیت در یک اتاق گرد هم آورد تا برای نخستین بار به صورت چهره به چهره پس از پنج سال گفت‌وگو، برای نخستین بار در پیگیری توافق سیاسی بین دولت و معارضان و برای نخستین بار با حضور جامعه مدنی مذاکره شود.
پدرسن ادامه داد: این نشست، علامت امید برای مردم سوریه و فرصتی برای طرف‌های سوری بود تا مذاکره مستقیم را آغاز کنند و سرنوشت و آینده کشور آسیب دیده را تعیین کنند.
وی با بیان اینکه در 2 روز آینده، اعضای این کمیته بزرگ، دیدگاه‌های خود را درباره قانون اساسی آینده سوریه ارائه خواهند داد، اضافه کرد: آنها به اتفاق آرا آئین نامه اجرایی اولیه را تصویب کردند و بین 45 عضو این توافق ایجاد شده است که بر روی یک پیش نویس کوچک کار کنند.
نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه یادآور شد: 15 نفر از هر گروه 50 نفر روز دوشنبه به ژنو باز خواهند گشت تا درباره مفاد قانون اساسی، تبادل نظر کنند.
پدرسن با قدردانی از حمایت شورای امنیت برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، گفت پیش از برگزاری نخستین نشست این کمیته، با وزیر امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه و همچنین نمایندگان اعضای کشورهای موسوم به "گروه کوچک" در ژنو دیدار کرده است.
وی همچنین نسبت به شرایط ادلب ابراز نگرانی کرد و با اشاره به قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود: این قطعنامه خواستار آتش بس در سراسر کشور و رویکرد مشترک برای مبارزه با تروریسم شده است.
نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه ادامه داد: چالش حل نشده هیات تحریر شام، خطر تجدید حیات داعش و تهدید مداوم جنگجویان تروریست خارجی، تنها نیاز به یک رویکرد همکاری را تاکید می کند، روشی که ثبات را تضمین، از غیرنظامیان محافظت، از قوانین بشردوستانه بین المللی حمایت می کند و با ارتقای آرامش واقعی، راه حل سیاسی را در اولویت قرار می دهد.
پدرسن اضافه کرد: من همچنان بحث و گفت‌وگو با طرف های سوری را در مورد روند گسترده بعدی دنبال می کنم و نظرات خود را به بازیگران اصلی منطقه‌ای و بین المللی در مورد این موضوعات ارائه می دهم.
وی با بیان اینکه مقامات روسی و آمریکایی برای گام‌های احتمالی بعدی همچنان به گفت‌وگو ادامه می دهند، اظهار کرد: من هفته گذشته با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و مقامات ارشد این کشور در برلین بحث ارزشمندی داشتم.
نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: در داخل گروه آستانه ، گفت‌وگو بین کشورهایی که از بازیگران مختلف در سوریه حمایت می کنند، ادامه دارد و من همچنان از تشکیل یک قالب بین المللی حمایت می کنم که می تواند بازیگران کلیدی را در یک گروه مشترک جمع کند.
پدرسن ابراز امیدواری کرد با کمیته قانون اساسی به عنوان گشاینده درها، دولت و مخالفان بتوانند رابطه برقرار کنند، خشونت فروکش کند، شرایط را تغییر دهد و سرانجام یک راه حل جامع و سرنوشت ساز برای منافع سوری ها به وجود آورد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سازمان ملل مبارزه با تروریسم سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۲۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۳ سند آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت اقتصاد، علی فکری امروز در حاشیه آغاز به کار رسمی ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق، اظهار کرد: امروز در آغاز به کار این کمیسیون کمیته‌های مقدماتی به بررسی می‌پردازند تا طی امروز و فردا طرفین متون یادداشت تفاهم و اسنادی که دو کشور در سفر مقامات بلندپایه طرفین به امضا برسد، با یکدیگر نهایی کنند.

وی ادامه داد: صورتجلسه مذاکرات طرفین فردا بعد از ظهر در نشست صحن علنی کمیسیون مشترک بین وزیر اقتصاد ایران و وزیر تجارت عراق به امضا خواهد رسید.

فکری به کمیته‌های بررسی اشاره کرد و گفت: پنج کمیته شامل کمیته‌های انرژی، حمل و نقل، تجارت، صدور خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری و مالی و بانکی می‌شود.

وی در خصوص دستاورد‌های این کمیته تصریح کرد: اکنون ۱۰ سند از سمت ایران در دست مذاکره است و ۱۳ سند دیگر نیز آماده است که اگر دو کشور به تفاهم برسند این ۲۳ سند برای مذاکرات و امضای نهایی در جریان سفر مقامات عالی رتبه می‌تواند آماده شود.

معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: علاوه بر این اسناد، برخی از پروژه‌های ویژه از جمله توسعه شهرک‌های صنعتی، متوازن سازی روابط اقتصادی بین دو کشور، سرمایه گذاری‌های مشترک بین دوطرف و رفع موانع تجاری چه حوزه مالی و بانکی و چه حوزه مقررات و قوانین وجود دارد را در این نشست پیش میبریم تا با تفاهم ایجاد شده، روابط دو کشور توسعه بیشتری نسبت به حال پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارتش اسرائیل رسما آغاز مرحله عملیات زمینی به شرق رفح را اعلام کرد
  • پیکرهای یافته‌شده در گورهای جمعی غزه آثار شکنجه داشتند
  • دیدار رئیس حشد شعبی با بشار اسد
  • ۲۳ سند آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور
  • تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق
  • انتخابات در حزب بعث؛ گام نخست سوریه برای ورود به دوره پساجنگ
  • درخواست اوکراین برای حذف قایقران روسی از المپیک پاریس
  • نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود
  • پولشویی
  • رویکرد کمیته امداد توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت است