Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «درباره مانایی و میرایی» نوشته احمد شاکری، عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نامزد دوازدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد شد.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: هیأت داوران بخش نقد ادبی دوازدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد، اسامی نامزدهای راه‌یافته به مرحله نهایی این بخش را اعلام کرد.

 

در همین راستا کتاب «درباره مانایی و میرایی» به قلم احمد شاکری، عضو هیأت علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بین نامزدهای این بخش قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به همین منظور به معرفی اجمالی این اثر ارزشمند می‌پردازیم:

 

نقد ادبی، حلقه مکمل نظریه ادبی است. نظریه ادبی اصول موضوعه نقد ادبی را فراهم ساخته و اسالیب نقد را توجیه می‌نماید. با این وجود، تاریخ ادبیات داستانی پس از انقلاب اسلامی، همواره داستان را مقدم بر نقد و آن را نیز مقدم بر نظریه ادبی قرار داده است. اکنون با دسترس بودن آثار برآمده از متن و جریان انقلاب اسلامی می‌توان با روش عقلی استدلالی و مبتنی بر رویکردهای مشخص در حکمت و فلسفه اسلامی، به مطالعه مصداقی این آثار همت گمارد. این امر قادر است حوزه مطالعات مضاف را به ادبیات داستانی نوآور اسلامی بازنماید و لوازم پرسش‌های نظری بنیادین در نظریه ادبی انقلاب اسلامی را تامین نماید. پرسش‌هایی که نه از دانش نظریه ادبی رایج در غرب برآمده و نه نظریه ادبی در غرب پاسخ درخوری بدان داده است. بلکه منحصراً مقومات، غایات، مبانی و مناشی ادبیات انقلاب اسلامی بارور شده پس از انقلاب اسلامی را جست‌وجو می‌کند.سه نوع اثر در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند:داستان بلند، داستان کوتاه و کتاب نظری.

 

۱ـ جایگاه و کارکرد«ایده اولیه» در روایت داستان؛ با نگاهی بر «ارمیا» نوشته رضا امیرخانی

۲ـ مسئله‌پژوهی آموزش داستان و آموزش گونه محور داستان معاصر؛ با نگاهی به «داستان، گام به گام» نوشته حسین فتاحی

۳ـ هستی و کرانه‌های «ادبیات داستانی زنانه دفاع مقدس» با بررسی   و تحلیل «هفت بند» نوشته راضیه تجار

۴ـ شخصیت قدسی و واقع‌گرایی تاریخی؛ بررسی رمان«سه کاهن» نوشته مجید قیصری

۵ـ دشمن شناسی در ادبیات داستانی دفاع مقدس؛ با نگاهی به «فال خون» نوشته داوود غفارزادگان

۶ـ روایت امر غیبی در داستان؛ با نگاهی به «جمجمه‌ات را قرض بده برادر» نوشته مرتضی کربلایی‌لو

۷ـ از حاشیه به متن، نقد و بررسی «نامیرا» نوشته صادق کرمیار.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد نماز جمعه راهپیمایی هفته بسیج خطبه های نماز جمعه اردبیل سهمیه بندی بنزین مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد خطبه نماز جمعه علوم انسانی اسلامی جایزه ادبی جلال آل احمد کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۳۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد فراهم است

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت امروز یکشنبه در حاشیه شورای اداری فرمانداری خرم‌آباد با اشاره به اینکه مقدمات برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی فراهم شده است، اظهار داشت: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در این حوزه به‌صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

وی افزود: تجهیزات برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی فراهم شده است و فرایند آموزشی برای مردم و دست‌اندرکاران اجرایی با کمک مسئولان و صداوسیمای مرکز استان انجام خواهد شد.

استاندار لرستان، گفت: تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرف‌داران آنها از بامداد روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا هشت صبح روز پنجشنبه مورخ ۲۰ اردیبهشت ادامه می‌یابد.

شفقت، افزود: امیدواریم که هریک از عوامل دخیل در این انتخابات به نحو احسن نقش خود را ایفا کرده و مردم پرشورتر از قبل به‌پای صندوق رأی بیایند.

بنابراین گزارش، دومین دور انتخابات برای شکل‌گیری دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

کد خبر 6090919

دیگر خبرها

  • اصلاح هندسی چهارراه خیابان داوران و جلال آل‌احمد در اراک
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • اجرای دوازدهمین دوره طرح ملی دادرس در استان قزوین
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • نوجوان سمنانی به بخش داستانِ باشگاه ادبی «قاف» راه یافت
  • نامزد‌های سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند
  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد فراهم است