Web Analytics Made Easy - Statcounter

استفاده از کلمات علاوه بر انتقال برخی مفاهیم و رویکردها، بارهای معنایی و محتوایی گوناگونی را هم می‌تواند به مخاطب القا کند.


کامران علمدهی
خبرنگار
 در برخی متن‌ها و خبرها بخصوص موضوعات سیاسی و اقتصادی بازی با کلمات می‌تواند ذهن مخاطب را تحت‌الشعاع قرار داده یا تغییری در افکار وی به وجود آورد اما در مورد اخبار و مطالب حوادثی که ادبیات خاص پلیسی در آن به چشم می‌خورد این مسأله تا حد زیادی متفاوت است و واژه‌ها و کلمات به‌کار برده شده گاهی ذهن خواننده را به سمت تشویش، طنز و حتی بزرگنمایی کاذب می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عباراتی مانند، «بازجویی فنی - پلیسی»، «حساسیت موضوع»، «رسیدگی به صورت ویژه»، «اعتراف به محض دستگیری»، «مدارک و مستندات پلیسی»، «مخفیگاه» و... کلماتی هستند که در اخبار حوادث به چشم می‌خورد بی‌ آنکه مخاطب با مفهوم آن ارتباط برقرار کند یا تأثیر‌گذاری خاصی داشته باشد که در ادامه به چند واژه‌ای که بیش از سایر اصطلاحات از آن استفاده می‌شود اشاره می‌کنیم:

---

وقتی از واژه‌هایی چون «حساسیت موضوع» استفاده می‌کنیم این سؤال در ذهن خواننده شکل می‌گیرد که آیا دیگر شکایت‌ها و پرونده‌هایی که مراجعان متعددی هم دارد از حساسیت برخوردار نیستند؟ آیا تا زمانی که پرونده‌ها از مرحله عادی به مرحله حساسیت نرسد پلیس به صورت ویژه به آن رسیدگی نمی‌کند؟
در حالی که این مسأله دقیقاً عکس رسالت و وظایف ذاتی پلیس است. چراکه مأموران پلیس در طول سال هیچ پرونده‌ای را بر اساس عادی، ویژه و خیلی حساس طبقه بندی نمی‌کنند و به‌طور قطع همه پرونده‌ها هم حساسیت دارند و هم خاص و ویژه هستند که اگر نبودند نیازی به شکایت و پیگیری وجود نداشت.
نکته بعدی که در بسیاری از اخبار وجود دارد مستنداتی است که به ناگاه متهم در مواجهه با آن تبدیل به مجرم می‌شود اما همانند یک راز مگو همواره در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند. اگر مستندات و چگونگی جمع‌آوری آن محرمانه است چرا پلیس تمایل به انتشار خبری دارد که در ذهن خواننده ابهاماتی ایجاد کند؟ چرا همانند بسیاری از پرونده‌ها که  از ذکر جزئیات آن امتناع می‌کند آن را مسکوت نمی‌گذارد؟ به هرحال وقتی پلیس تصمیم به انتشار خبر یک پرونده‌ می‌گیرد باید صریح، شفاف و به دور از ابهامات آن را با جزئیات بازتاب دهد. وقتی شخصی وارد ساختمانی شده و اقدام به سرقت یا قتل کرده و پلیس نیز بلافاصله او را شناسایی و دستگیر می‌کند غیر از پرونده‌های خاص که با شیوه‌های کاملاً تخصصی با زیرکی و هوشیاری بازپرس و افسر پرونده کشف می‌شود در سایر موارد از چند حالت خارج نیست یا تصاویر دوربین‌های مداربسته باعث شناسایی مجرم شده، یا ردیابی تلفن همراهش یا اثر انگشت او که هیچ‌کدام نیز از مصادیق محرمانه بودن نیست که افراد جامعه از آن بی‌خبر باشند.
مورد دیگر استفاده از واژه «مخفیگاه» است که گاه برای برخی متهمان به اشتباه به‌کار برده می‌شود. مخفیگاه محلی است که وقتی شخصی جرمی را مرتکب شده از ترس شناسایی و دستگیری به آن پناه می‌برد و کسی از آن خبر ندارد و شاید تنها یک یا دو نفر از نزدیکان مجرم بدانند که او در کجا مخفی شده این در حالی است که بسیاری از متهمان در خانه خودشان دستگیر می‌شوند، یعنی حتی احتمال شناسایی شدن‌شان را هم نمی‌دادند چه برسد به اینکه دستگیر شوند تا بخواهند از خانه خودشان به عنوان مخفیگاه استفاده کنند.
این موارد و نکات متعدد دیگری که در ادبیات پلیس و اخبار منتشره از سوی این ارگان به کار می‌رود اهمیت و حساسیت پرونده‌ها و عملکرد خطیر نیروهای پلیس را به مخاطب القا نمی‌کند. این در حالی است که برخی خبرنگاران حوزه حوادث نیز به جای استفاده از نگارش صحیح اخبار و ارتباط برقرار کردن مخاطب با متن، همان ادبیات پلیس را برای نگارش اخبارشان به کار می‌برند و مخاطب را با تعداد زیادی واژه ناآشنا و نامأنوس رو به رو می‌کنند. کلمات و اصطلاحاتی که در گفت‌و‌گوهای روزمره مردم جایگاهی ندارد. بنابراین جا دارد تا بعد از سالها هم پلیس و هم خبرنگاران این حوزه به جای استفاده از این لغات و واژه‌ها از کلماتی استفاده کنند تا علاوه بر نشان دادن رسالت و وظایف پلیس، باعث انحراف ذهنی مخاطب هم نشوند. تداوم این شیوه علاوه بر محدودیت در واژگان فعالان رسانه‌ای در حوزه حوادث، می‌تواند مضاعف شدن بار ابهامی اخبار با استفاده از کلمات نامأنوس را در پی داشته باشد. بازی با کلمات و به‌کارگیری آنها به همان اندازه که می‌توانند تأثیرگذار یا هدایت کننده باشد به همان مقدار هم می‌تواند در تألیف یک خبر یا گزارش تبعات منفی داشته و بر بی‌اثری دامن بزند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۳۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌ها در مراکز مشاوره پلیس ایلام

فرمانده انتظامی ایلام ، با اشاره به اینکه بیش از ۱۴هزار و ۷۴۷ پرونده قضائی به دوایر مشاوره و مددکاری کلانتری های سطح استان ارجاع شده است،گفت:بیش از ۷۸ درصد از پرونده های ارجاعی به مراکز مشاوره پلیس ایلام منجر به مصالحه شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، سردار جمال سلمانی اظهار داشت:مراکز مشاوره پلیس در عرصه کاهش آسیب‌ها و جرائم اجتماعی و افزایش سطح امنیت روانی در جامعه گام‌های موثری برداشته و قطعا با پای کار آمدن سازمان های حمایتی و دخیل در حوزه آسیب های اجتماعی و بهره گیری از ظرفیت علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی می توان به صورت گسترده و علمی در حوزه شناسایی و مقابله با آسیب های اجتماعی ورود کرد.

وی اضافه کرد: با همت و پشتکار مشاوران ومددکاران اجتماعی فرماندهی انتظامی استان تعداد11 هزار و 289 پرونده ضمن صلح و سازش از چرخه کار قضائی خارج شده است.

این مقام انتظامی با بیان اینکه 78 درصد از پرونده های ارجاع شده به مراکز مشاوره منجر به صلح و سازش شده است،اظهار کرد: ایجاد مراکز مشاوره پلیس در راستای رویکرد جامعه محوری پلیس راه اندازی شده اند.

فرمانده انتظامی استان ایلام تصریح کرد:هر قدر بتوان با رویکرد فرهنگی و آموزشی مسائل و معضلات اجتماعی راحل و فصل کرد به همان میزان بار انتظامی در جامعه نیز کاهش خواهد یافت.

به گزارش تسنیم، همشهریان عزیز می توانند با شماره گیری شماره 096580 ضمن ارتباط با کارشناسان مرکز مشاوره از خدمات مشاوره روان‌شناختی، خانوادگی، ازدواج، تربیتی، فردی، تحصیلی، شغلی، گزینش و استخدام، بهره مند شوند.

انتهای پیام/180/

دیگر خبرها

  • پایان فرار قاتل در «گرمدره»
  • قاتل فراری در گرمدره دستگیر شد
  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌ها در مراکز مشاوره پلیس ایلام
  • جان تری و توصیف شخصیت های فوتبالی در قالب کلمات کوتاه / زیرنویس فارسی
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری | تصاویر
  • پلیس مانع گسترش آتش کامیون شد
  • آتش سوزی که در صورت عدم حضور پلیس فاجعه بارتر می‌شد
  • رشد ۶۸ درصدی کشف کالای قاچاق در سال ۱۴۰۲
  • عرضه روایت ترس سربازرس مگره در بازار نشر
  • قدردانی از معلمان روستای ژان شهرستان دورود+گزارش