Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@23:24:30 GMT

چرا نرخ تورم در روستاهای فارس بیش از شهرها است؟

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۶۴۶۸۰

چرا نرخ تورم در روستاهای فارس بیش از شهرها است؟

بررسی آمار تورم در ۲ ماه مهر و آبان ماه در میان خانوارهای شهری و روستایی نشان از این دارد که نرخ تورم در روستاها بیش از خانوارهای شهری است. ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در میان اصطلاحات اقتصادی که در اخبار تلویزیون و دیگر رسانه‌ها مطرح می‌شود؛ بارها عنوان نرخ تورم را شنیده‌ایم؛ اینکه نرخ تورم افزایش یافته یا کاهش و این نوسانات چه تاثیری بر زندگی ما دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان نیز عناوینی دیگر به نرخ تورم اضافه می‌شود که شاید برای کسی که سررشته از امورات اقتصادی نداشته باشد، دریاف آن وتاثیرش بر زندگی چندان آسان نباشد؛ از جمله آنها می‌توان به نرخ تورم نقطه‌ای یا ماهیانه اشاره کرد که این نرخ یکی از مبانی اصلی برای اقتصاددانان است.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه در سال قبل است به طور مثال اگر مهرماه را در نظر بگیریم؛ نرخ تورم نقطه‌ای آن تغییر قیمت نسبت به مهرماه سال گذشته می‌شود در مقابل این عنوان؛ نرخ تورم ماهیانه را نیز داریم که تعریفش قدری با نرخ تورم نقطه‌ای متفاوت است.

در نرخ تورم ماهیانه درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل سنجیده می‌شود؛ به طور مثال درصد تغییرات قیمت مهرماه با آبان ماه را به عنوان نرخ تورم ماهیانه حساب می‌کنند. در این میان شهری یا روستایی بودن نیز در این تغییرات موثر است و بررسی نرخ تورم در شهر و روستا در 2 ماه قبل گویایی این موضوع است.

نرخ تورم سالانه در آبان به 41.1 درصد کاهش یافتکاهش نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش صنعتنرخ تورم در بخش‌های مختلف برای استان‌های غرب کشور بد دیده شده است

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار عدد شاخص کل قیمت‌ خانوارهای شهری براساس سال پایه 95 در مهر و آبان ماه امسال نشان می‌دهد که نرخ تورم در روستا بیشتر از این نرخ در میان خانوارهای شهری است که جای سوال دارد چراکه در یک نگاه سطحی و گذرا هزینه‌های زندگی در روستا باید کمتر از شهر باشد.

در آمار ارائه شده شاخص کل قیمت خانوارهای شهری در مهرماه 184.2 بوده که این رقم در آبان ماه به 187 رسیده است؛ درصد تغییر ماهانه این قیمت در مهرماه 1.9 بوده که در آبان ماه به 1.5 درصد رسیده است.

درصد تغییر شاخص قیمت در خانوارهای شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل در مهرماه 28.3 بوده که در آبان ماه به 27 رسیده است. تورم 12 ماهه ذکر شده در مهرماه برای خانوارهای شهری 41.3 بوده که در آبان به 40.3 رسیده است. این آمار نشان از کاهش یک درصدی تورم در میان خانوارهای شهری دارد.

در آمار ارائه شده شاخص کل قیمت خانوارهای روستایی در مهرماه 188.6 بوده که این رقم در آبان ماه به 192 رسیده است؛ درصد تغییر ماهانه این قیمت در مهرماه 0.8 درصد بوده که در آبان ماه به 1.8 درصد رسیده است.

درصد تغییر شاخص قیمت در خانوارهای روستایی نسبت به ماه مشابه سال قبل در مهرماه 28.5 بوده که در آبان ماه به 27.3 رسیده است. تورم 12 ماهه ذکر شده در مهرماه برای خانوارهای روستایی 46.3 بوده که در آبان به 45.1 رسیده است.

هر چند آمارها نشان از کاهش تقریبی یک درصدی تورم در میان خانوارهای شهری و روستایی در 2 ماه آبان و مهر دارد اما نکته قابل توجه همان تفاوت نرخ تورم در شهر و روستا است.

کارشناسان اقتصادی دلایل متعددی برای این موضوع ذکر می‌کنند؛ از جمله اینکه کالاهای مختلف به صورت یکسان در تمام مناطق مختلف کشور توزیع نمی‌شود، بنابراین به نظر می‌رسد این افزایش نرخ تورم در مناطق کمتربرخوردار و روستایی طبیعی باشد.

مورد دیگری که کارشناسان در این زمینه می‌گویند این است که افزایش هزینه‌های حمل و نقل برای نقاط روستایی و کمتر برخوردار سبب شده این مناطق با نرخ تورم بالاتری نسبت به سایر نقاط روبه‌رو شوند. دلیل دیگر کارشناسان کافی نبودن و اثربخش نبودن حمایت‌های دولت از روستائیان است.

اما حسین مرزبان، استاد اقتصاد دانشگاه شیراز درباره نظر دیگری دارد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از یک عامل ساکت در محاسبه نرخ تورم شهری و روستایی سخن می‌گوید که سبب می‌شود نرخ تورم روستایی بیش از شهری باشد.

وی می‌گوید: بحث عدم حمایت یا اثربخش نبودن آن یا  هر دلیل دیگری نیست چراکه در روستا علاوه بر حمایت‌هایی نظیر برق یارانه‌ای، گازوئیل یارانه‌ای معافیت مالیاتی محصولات کشاورزی نیز وجود دارد که سبب می‌شود هزینه زندگی در روستا کمتر باشد.

به گفته وی بحث حمل و نقل البته یکی از دلایل قابل قبول است چراکه کرایه راه به کالاهای عرضه شده در روستا تعلق می‌گیرد که سبب این افزایش است اما بحث اصلی به مرکز آمار بازمی‌گردد.

این استاد دانشگاه معتقد است که در تورم شهری آیتمی با عنوان هزینه فرصت ملکی یا تملیکی است که منزل مسکونی است که متعلق به فرد است و فرد در آن ساکن است که این امر در محاسبه ساکت یا به اصطلاح خاموش است یعنی در هزینه‌های خانوارهای شهری محاسبه نمی‌شود در نتیجه نرخ تورم شهری کمتر از روستایی است نه اینکه واقعا اینگونه باشد.

 این آیتم در تورم شهری تقریبا 25 درصد وزن دارد که به دلیل ساکت بودن و محاسبه نشدن در نرخ تورم نیز لحاظ نمی‌شود. وی از تلاش دانشجویان و مجموعه بخش اقتصاد دانشگاه شیراز برای دسترسی به این آمار از روش‌های مختلف سخن می‌گوید که متاسفانه به نتیجه نیز نرسیده است.

انتهای پیام/ 424/ ت

R41382/P/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۴۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مرکز آمار در گزارشی اطلاع داد: در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری­‌های صنعتی کشور نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) به منفی ۴.۱ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (منفی ۲.۰ درصد)، ۲.۱ واحد درصد کاهش یافته‌است. در میان قلم­‌های مرغداری­‌های صنعتی، بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به قلم" مرغ حذفی " (۱.۶ درصد) و بیشترین میزان کاهش قیمت مربوط به قلم " جوجه‌ی یک روزه " (۱۱.۱- درصد) می‌باشد.

کاهش تورم نقطه به نقطه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری­های صنعتی کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۱.۸ درصد بوده‌است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۵۸.۴ درصد) ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته‌است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات مرغداری­های صنعتی به ازای تولید قلم­های خود در داخل کشور، در اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۵۱.۸ درصد افزایش دارد. در بین قلم­های مرغداری­‌های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم " کود" (۲۴.۵ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم " جوجه‌ی یک روزه " (۱۲۹.۲ درصد) می­‌باشد.

کاهش تورم سالانه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری­های صنعتی در داخل کشور در دوازده ماه منتهی به این ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۵۷.۸ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۵۹.۵ درصد)، ۱.۷ واحد درصد کاهش نشان می­دهد. در ماه مورد بررسی، در میان قلم­های مرغداری­های صنعتی کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به قلم " تخم مرغ خوراکی" (۲۵.۴ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم " جوجه‌ی یک روزه " (۱۰۰.۷ درصد) می­‌باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل خط ریلی چهارمحال‌وبختیاری ضروری است
  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است
  • افزایش ۵۰۰۰ مترمکعبی مخازن آب روستاهای کردستان
  • شروع سال جدید با کاهش نرخ تورم در استان آذربایجان شرقی
  • ایجاد ۵۰۰۰ مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد