Web Analytics Made Easy - Statcounter

حکمی که مجمع عمومی سازمان ملل در گذشته بارها و به ویژه در ماه مه (اردیبهشت) و در آخرین مورد دیروز جمعه بر آن صحه گذاشته است.

 خبرگزاری بلومبرگ آمریکا از آدیس آبابا گزارش داد که اتحادیه آفریقا دیروز از انگلیس خواست تا به حاکمیت استعماری بر مجمع الجزایر آفریقایی "چاگوس" در جنوب شرق این قاره در اقانوس هند پایان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این گزارش، موسی فاکی محمد، رئیس این اتحادیه روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از دولت انگلیس خواست تا به قطعنامه سازمان ملل برای پایان دادن به "حاکمیت استعماری مجمع‌الجزایر چاگوس" پایان داده و حاکمیت کامل بر آنها را به کشور موریس واگذار کند.

مجمع عمومی سازمان ملل دیروز ( جمعه ) قطعنامه ای را صادر کرد مبنی بر اینکه ضرب الاجل حاکمیت استعماری انگلیس بر این مجمع الجزایر در ۲۲ نوامبر دیروز جمعه (اول آذرماه) پایان یافته و از این پس به مدت شش ماه فرصت دارد حاکمیت کامل موریس را بر آن به رسمیت بشمارد.

به این ترتیب، انگلیس باید هر چه سریع تر، حاکمیت این منطقه را به موریس واگذار کند و بدون هیچ قید و شرطی از آنجا خارج شود چون این جزایر جزء جدایی ناپذیر سرزمین های موریس به شمار می رود.

این قطعنامه همچون قطعنامه های دیگر سازمان ملل تصرف انگلیس و ایرلند شمالی بر این جزایر را اقدامی اشتباه دانسته که لندن در قبال آن مسئولیت بین المللی دارد.این مجمع در عین حال در این قطعنامه از همه کشورها خواسته است تا با سازمان ملل متحد برای حفاظت از قانون و الحاق این جزایر به موریس، همکاری کنند.
البته برخی تحلیلگران معتقدند که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) در همراهی نکردن کشورهای اروپایی با انگلیس در این زمینه بی تاثیر نبوده است.

بر اساس این گزارش، نظریه مشورتی دادگاه عالی سازمان ملل نیز چندی پیش مجمع الجزایر چاگوس را متعلق به مردم چاگوس در جنوب اقیانوس هند اعلام و تصریح کرده بود که این مجمع الجزایر باید به سرزمین مادری خود یعنی موریس باز گردد.

خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز دیروز اعلام کرد که "پراویند کومار جاگنات" نخست وزیر دولت موریس هم خواستار دست کشیدن انگلیس از کنترل جزایر چاگوس شده و گفته است ادامه کنترل این جزیره از سوی لندن به معنای نقض حقوق بین‌الملل است.

مجمع‌الجزایر چاگوس یا شاگوس دربرگیرندهٔ بیش از ۶۰ جزیرهٔ گرمسیری در جنوب اقیانوس هند است و ساکنان اصلی آن به وسیلهٔ انگلیسی‌ها در دههٔ ۱۹۷۰ از سرزمین مادری خود بیرون رانده شدند.

این درحالی است که دولت لندن با  این توجیه که این اقدام مغایر برنامه های امنیتی انگلیس است از پایان دادن به این حاکمیت استعماری اجتناب می ورزد.

کشمکش میان آفریقایی ها و انگلیس سال ها ادامه داشت تا اینکه در هشتم اسفند ماه سال گذشته دیوان بین المللی دادگستری سازمان ملل متحد مستقر در لاهه هلند، ضمن غیرقانونی خواندن حاکمیت انگلیس بر این جزایر، اعلام کرد که انگلیس باید هر چه سریعتر به اشغال این جزایر پایان دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه گاردین انگلیس، بر اساس اعلام دادگاه لاهه، جدایی جزایر چاگوس از موریس که پیش از این مستعمره انگلیس بود، به صورت قانونی و با خواست و اراده مردم انجام نشده است.
انگستان پیشتر گفته بود که زمانی که از این جزایر برای اهداف دفاعی خود استفاده می کند، آنها را به موریس باز نخواهد گرداند.


دفتر وزارت امور خارجه انگلیس در همان ایام با اشاره به این اینکه امکانات دفاعی موجود در قلمرو انگلیس در اقیانوس هند در این جزایر واقع شده اند، ادعا کرده بود که اصرار دارد با استفاده از این جزایر از مردم انگلیس و یا سراسر جهان در برابر تهدیدات تروریستی، جرایم سازمان یافته و دزدی های دریایی محافظت کند.
اما قاضی "عبدالقاوی احمد یوسف" از دادگاه لاهه حاکمیت انگلیس بر جزایر چاگوس را که در فاصله ۵۰۰ کیلومتری مالدیو واقع شده است، عملی غیرقانونی خوانده و افزوده بود که انگلیس متعهد به پایان دادن حاکمیت خود بر این جزایر است.
به نوشته گاردین نزدیک به نیم قرن است که انگلستان حاکمیت و کنترل جزایر چاگوس واقع در اقیانوس هند را بر عهده گرفته و نیمی از ساکنان جزیره چاگوس را به منظور ساختن پایگاه نظامی آمریکا از این جزیره اخراج کرده است.
موریس تا سال ۱۹۶۸ میلادی مستعمره انگستان بود و پس از اعلام استقلال، انگلیس بدون توجه به قانون و خواست ساکنین این مناطق، مجمع‌ الجزایر چاگوس را از موریس جدا کرد و تحت تصرف خود درآورد و حاضر به بازگرداندن آن به دولت موریس نشد.
به گفته قضات دیوان بین‌المللی دادگستری، جدایی چاگوس از موریس، مانع از استقلال کامل موریس از انگلیس و خروج آن از فهرست مستعمره های این کشور شده است.

البته دولت انگلیس پیشتر با هدف همدست یابی در این جرم بین المللی، این مجمع الجزایر را به دولت آمریکا اجاره داده و آمریکا نیز با احداث پایگاه های نظامی از آن برای انجام عملیات نظامی در خاورمیانه و آفریقا و نیز افغانستان بهره می برد.این روند همدستی انگلیس و آمریکا در این پروژه استعماری مدت ها ادامه یافت تا اینکه در هشتم خرداد ماه امسال با وجود لابی گسترده انگلیس و آمریکا در سازمان ملل متحد، ۱۱۶ عضو این سازمان به قطعنامه ای که خواستار به رسمیت شناختن حاکمیت موریس بر این جزایر بود، رای مثبت دادند.
در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰، انگلیس به طور اجباری کل جمعیت مجمع الجزایر چاگس را که بخشی از موریس بود، تخلیه کرد و در دیگو گارسیا بزرگترین جزیره هم اجازه داد تا ایالات متحده یک پایگاه مهم نظامی بزرگ و استراتژیک ایجاد کند.
رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر نشان داد که کشورهای جهان از رویکرد استعمارگری برخی کشورها خسته شده اند و حاضر نیستند به تهدید و تطمیع آنها تن دهند.
البته همان رای هم بار دیگر انزوای کامل آمریکا را به رخ کشید که دیگر قدرتی برای لابی گری و جذب آرای اعضای سازمان ملل متحد برای پیشبرد اهداف خود ندارد چرا که این کشور از این جزایر به عنوان پایگاه نظامی خود برای حمله به آنچه که اهداف تروریستی می نامند، استفاده می کرد.
 

برچسب‌ها قاره آفریقا استعمار انگلیستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره آفریقا استعمار قاره آفریقا استعمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۴۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در نشست حجت الاسلام و المسلمین شهریاری؛ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با سیدمرتضی بختیاری؛ رئیس کمیته امداد، تفاهم‌نامه‌ای را برای توسعه فرهنگ خیر و احسان با استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی در حوزه نیکوکاری امضا کردند .

رئیس کمیته امداد در همین نشست از سابقه همکاری‌ دو نهاد در حوزه ترویج فرهنگ احسان و انفاق سخن گفت و از کمیته امداد به عنوان یادگار حضرت امام (ره) و یکی از بزرگترین‌ نهادهای خیریه در سطح جهان یاد کرد که توجه ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی به ویژه ایرانیان خارج از کشور داشته است.

بختیاری با تاکید بر تجربیات موفق کمیته امداد در حوزه بین‌المللی، اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی در این حوزه، توجه به ظرفیت‌های امت اسلامی در زمینه خیر و احسان است.

وی ادامه داد: کمیته امداد در برخی کشورهای منطقه که در چارچوب تفاهم‌نامه دولت‌ها عمل کرده، در خصوص تبادل تجربیات به ویژه در توانمندسازی و حرفه‌آموزی، عملکرد موفقی داشته و زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کرده است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به ظرفیت‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای ترویج فرهنگ احسان و انفاق در داخل و خارج از کشور، تصریح کرد: امکانات دو مجموعه کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باید در عرصه فعالیت‌های انسان‌دوستانه، تجمیع شود.

بختیاری با اشاره به استفاده از فرصت‌های مشترک در قالب همایش‌ها، سمینارهای علمی و پژوهشی و نمایشگاه‌های فرهنگی، از آمادگی کمیته امداد برای برگزاری دوره‌های انتقال و تبادل تجربیات برای مخاطبان و جامعه هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خبر داد.

وی بر نقش نخبگان علمی، فرهنگی، اجتماعی و خیران حقیقی و حقوقی برای راه‌اندازی مراکز رشد، نوآوری و فناوری تاکید کرد و گفت: این موضوع در تفاهمنامه با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیش‌بینی شده و امیدواریم هسته‌های خیر و احسان در داخل و خارج از کشور تشکیل شود.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: شناسایی و ایجاد ارتباط میان خیریه‌ها، خیران و ایرانیان فعال، مرتبط و مقیم خارج از کشور در راستای حمایت از نیازمندان از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

بختیاری تسهیل انجام فعالیت‌های خیریه‌ را در خارج از کشور ضروری دانست و افزود: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظرفیت‌های خوبی در زمینه شناسایی و معرفی خیریه‌های فعال به منظور تبادل تجربیات دارد که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز با اشاره به خدمات مجمع تقریب در این زمینه ، گفت: ما باید بستری را طراحی و فراهم کنیم که برای اقشار جامعه قابل اعتماد باشد. مجمع جهانی تقریب نخستین اقدامی را که در این راستا انجام داد، طراحی سامانه «آی محسن» بود. این سامانه برای کمک به محرومین جهان اسلام است تا همگان بتوانند به واسطه آن کمک‌رسانی کنند.

شهریاری اظهار کرد: در این سامانه پویش هایی برگزار و سقف نیازها بررسی می‌شود و ما بسترهای مناسب را برای کمک رسانی فراهم می‌کنیم. ما ظرفیت‌های بسیاری در جهان اسلام برای کمک رسانی به محرومان جامعه داریم و بخشی از این ظرفیت‌ها در کشور ما وجود دارد.

وی ادامه داد: مردم کشورهای دیگر می‌دانند که سردمدارانشان ممکن است طرفدار آمریکا باشند و کمک‌هایشان به دست مردم غزه نرسد اما از طرفی می‌خواهند که به مردم غزه کمک کنند. ما می‌توانیم تدابیری بیاندیشیم و شبکه‌ای را که در جهان اسلام در اختیار داریم را به هم پیوند بزنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین از ضرورت فرهنگ سازی در این زمینه سخن گفت و افزود: باید فرهنگ سازی کنیم که محروم، محروم است و فرقی نمی‌کند ایرانی و یا از هر کشور دیگری باشد. افراد بسیاری هستند که به برخی از پویش ها علاقه دارند و می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند.

شبکه نیکوکاری آی محسن یا طرح خدمت رسانی جهان اسلام ، ۱۸ خدمت ارائه می دهد، خدمات آی محسن در قدم اول شامل خدمات خیریه و مشارکت در فعالیت های نیکوکارانه است و در مراحل بعدی خدماتی مانند گردشگری تقریبی ، آموزش ، فعالیت های فرهنگی ، خدمات بیمه ، خدمات سلامت و درمان ، فعالیت های کسب و کار، حمایت از اشتغال ، خانواده و سایر خدمات مورد نیاز جامعه اسلامی راه اندازی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • باکو، میزبان ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها
  • رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است
  • شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • حضور مقامات بین‌المللی در ریاض برای گفتگو پیرامون غزه
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • پیامک سازمان آب به شهروندان برای ذخیره آب چه معنایی دارد؟