Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:48:30 GMT

بازارِ کساد کسب و کارهای کوچک در فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۶۶۷۹۳

بازارِ کساد کسب و کارهای کوچک در فضای مجازی

تا چند سال پیش هیچکس فکر نمی‌کرد که خبرهای قطعی اینترنت در صدر بازدیدها قرار گیرد و قطعی اینترنت تا این حد زندگی مردم را تحت الشعاع قرار دهد؛ به طوری که افراد مدام از هم بپرسند «اینترنت وصل شد؟»

پس از اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین، «اینترنت بین‌المللی» به دلایل امنیتی قطع شد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که برای حل مشکل سیستم بانکی، کسب‌ و کارهای اینترنتی و دسترسی به سایت‌های داخلی شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان بسیاری از سایت‌های خرید و فروش آنلاین که سرور داخلی داشتند کسب و کار خود را ادامه دادند البته چون در این سال‌ها مردم از طریق جست‌وجو در گوگل به سایت مورد نظر خود دسترسی می‌یافتند، آدرس سایت‌های داخلی را کسی به خاطر نداشت، بنابراین میزان فروش بسیاری از این سایت‌ها نیز در این مدت کم شد.

البته در این بین علاوه بر پژوهشگران و دانشجویان و شرکت‌های دانش بنیان، صفحات خرید و فروش اینترنتی و تبلیغاتی در اینستاگرام و تلگرام که در این فضا فعالیت می‌کردند بطور کامل متوقف شدند.

مریم دختر جوانی که پیش از این در اینستاگرام بدلیجات دست‌ساز خود را می‌فروخت به ایرنا گفت: در روزهای اول فکر می‌کردم که قطعی اینترنت مقطعی است و خیلی زود دوباره وصل می شود و دوباره فعالیت خود را شروع می‌کنم. اما وقتی اینترنت وصل نشد به این فکر افتادم که محصولات خود را در قطارهای مترو بفروشم.

مهسا، که شاهد گفت‌وگو بود بیان کرد: من نیز در تلگرام کانال فروش پوشاک داشتم و از این طریق کرایه خانه را تامین می‌کردم اما در این چند روز که اینترنت قطع شد فروشی نداشتم  و تقریبا بیکار بودم.

وی با ابراز نگرانی از ادامه قطعی اینترنت گفت: نگران هستم که با ادامه این روند مشتری‌های خود را از دست بدهم و با صحبت‌هایی که با دوستان و آشنایان داشتم تصمیم گرفتم که با ادامه این روند کالاهای خود را در ایستگاه‌های مترو و حتی در خیابان‌های پررفت و آمد از سربگیرم. 

در این راستا عضو هیات مدیره کسب و کارهای اینترنتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره میزان خسارت وارد شده به کسب و کارهای اینترنتی، اظهار داشت: تا کنون برآورد دقیقی از میزان خسارت‌های قطعی اینترنت وجود ندارد و ارقامی که ذکر می‌شود تحلیل خود افراد است.

«رضا الفت نسب» بیان کرد: قطعی اینترنت موجب شده در حوزه کسب و کارهای اینترنتی شاهد اتفاقات مختلفی باشیم، در ابتدا سایت‌ها بالا نمی‌آمد و پس از اینکه سایت‌های اینترنتی پایدار شد، کاربران تا حدودی به سایت‌هایی که هاست آنها در داخل بود دسترسی یافتند.

عضو هیات مدیره کسب و کارهای اینترنتی گفت: موضوع دیگری که در این روزها مساله‌ساز بود، این بود که کاربران عادی در فضای سایبری برای پیگیری موضوعات از موتورهای جست‌وجو کمک می‌گیرند و در کشور ما نیز این رفتار وجود دارد و مردم به طور دائم از گوگل برای یافتن سایت‌های داخلی همچون دیجی کالا و علی بابا استفاده می‌کنند. این موضوع مهمی است که موجب شد تعداد زیادی کاربر نتوانند وارد وب‌سایت شوند و خریدی انجام نشود.

وی اضافه کرد: ایمیل‌ها نیز ابزار مهمی برای کسب و کارهای اینترنتی است که به دلیل قطعی اینترنت بسیاری از خریدها انجام نشد و فروش‌ها کم شد؛ به گونه‌ای که فروش برخی سایت‌های بزرگ نصف شد و سایت‌های کوچک‌تر نیز تا یک دهم و یک بیستم کاهش یافت.

عضو هیات مدیره کسب و کارهای اینترنتی ادامه داد: حتی وب‌سایت‌هایی که در داخل شهرستان‌ها مدیریت می‌شدند به دلیل قطعی اینترنت و کمبود منابع و عدم دسترسی‌های لازم فروش آنها صفر شد.

برچسب‌ها اینترنت کسب و کارهای کوچک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اینترنت کسب و کارهای کوچک اینترنت کسب و کارهای کوچک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۶۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۱۲هزار صفحه فروش سلاح در فضای مجازی

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، سردار وحید مجید اظهار داشت: با تمرکز بر سه هزار صفحه، یکهزار و ۴۰۰ نفر که عمدتاً کلاهبردار بودند شناسایی و دستگیر شدند.

وی، واریز وجه را نخستین اقدام برای کلاهبرداری از متقاضیان و مراجعان صفحات فروش سلاح عنوان کرد و افزود: فروشندگان پس از گرفتن مبلغی به عنوان بیعانه، مشتریان را از کانال مورد نظر خارج می‌کردند و دیگر پاسخگو نبودند.

رئیس پلیس فتای فراجا به برخورد با قدرت نمایی و ایجاد ترس در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: عده‌ای از اراذل و اوباش برای ایجاد رعب و وحشت در شهروندان، محتواهایی در شبکه‌های اجتماعی تولید و منتشر می‌کردند که توسط پلیس شناسایی شدند.

سردار مجید از شناسایی و مسدود شدن ۹ هزار و ۵۰۰ صفحه، کانال و گروه که توسط اراذل اوباش مدیریت می‌شد خبر داد و گفت: یکهزار و ۶۰۰ نفر از گردانندگان این صفحات دستگیر شدند.

به گزارش ایرنا، رئیس پلیس فتا فراجا هشتم اردیبهشت نیز از آغاز طرح عملیات پلیس فتا، علیه «تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات و ترویج‌کنندگان خشونت در فضای مجازی» در سال جاری خبر داد و افزود: در این راستا، ۳۴ کارگروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در زمینه رصد تارنماهای مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح کرده‌اند.

سردار مجید با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش هموطنان در فضای مجازی؛ از کاربران خواست ضمن مشارکت و همکاری با پلیس در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به پلیس فتا گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • صبا آذرپیک به ۲ سال حبس قطعی و ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد
  • بیش از ۴۰۰ سایت و صفحه مجازی به دلیل جرائم اقتصادی مسدود شد
  • تشکری هاشمی: قرارداد ۲ میلیارد یورویی با چین را فقط در سایت‌ها و فضای مجازی دیده‌ام
  • فروشگاه اینترنتی هفت گالری افتتاح شد
  • تاثیر گشت ارشاد بر کسبه تهران؛ بازار زنانه‌فروش‌هـا كساد شد | مي‌گويند بي‌حجاب راه نده اما در شأنم نیست | می‌آیند، رفت و آمد يك‌سوم مي‌شود!
  • تاثیر حضور گشت ارشاد بر کسبه تهران؛ بازار زنانه‌فروش‌هـا كساد شد!
  • انسداد بیش از ۴۰۰ سایت و صفحه مجازی به دلیل جرائم اقتصادی
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • تاکید بر برخورد قانونی با سایتهای ضد اخلاقی مازندران در فضای مجازی
  • شناسایی ۱۲هزار صفحه فروش سلاح در فضای مجازی