Web Analytics Made Easy - Statcounter

«لالایی‌های ابوحمیظه» روایت زنان خوزستان از دوران دفاع مقدس شنبه ۲ آذر ساعت ۲۱ در قاب مجموعه مستند «اهل زمین» روی آنتن شبکه مستند می‌رود.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محسن ظریفی‌پور تهیه‌کننده و کارگردان مستند «لالایی‌های ابوحمیظه» درباره این اثر گفت: نزدیکی‌های شهر سوسنگرد منطقه‌ای به نام «ابوحمیظه» قرار دارد که در دوران جنگ تحمیلی با خاک یکسان شد و نود درصد مردانش قتل‌عام شدند؛ «لالایی‌های ابوحمیظه» مستندی گفتگومحور است، درباره زنانی ماندند و این شهر را نجات دادند، بچه‌هایشان را بزرگ کردند و نگذاشتند زادگاهشان از نفس بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: این قسمت از مجموعه «اهل سرزمین» واگویه‌ای از درد‌ها و شهامت شیر زنانی است که بر جنگ پیروز شدند، زنان تاریخ‌سازی که جنگ تحمیلی را تجربه کردند، شاهد شهادت همسران و فرزندانشان بودند، مبارزه کردند و صبورانه بخشی از تاریخ معاصر ایران را رقم زدند.

این تهیه‌کننده گفت: این مستند نتیجه همکاری حسنه عفراوی با گروه تولید است، یکی از بانوان بومی که حدود چهارکتاب نوشته است و زحمت پژوهش مستند «لالایی‌های ابوحمیظه» را بر عهده داشت؛ پیش‌تولید این قسمت حدود یک ماه به طول انجامید و فیلمبرداری کار هم در مدت‌زمان ۱۰ روز انجام شد.

وی بابیان اینکه راویان اصلی این مستند زنان بازمانده از دوران دفاع مقدس هستند، افزود: یکی از مشکلاتی که ما در میان عرب‌زبان‌ها با آن مواجهیم این است که خانم‌ها کمتر حاضر می‌شوند جلوی دوربین بروند، ما برای ثبت خاطرات این شیر زنان تلاش ویژه‌ای کردیم و به کمک خانم عفراوی موفق شدیم سوژه‌هایمان را جلوی دوربین ببریم.

این کارگردان درباره سوژه این مستند گفت: به‌عنوان کسی که حدود ۲۰ قسمت درباره دفاع مقدس فیلم ساخته است، معتقدم دست‌کم در سینمای مستند سوژه‌های دفاع مقدسی به تکرار دچار شده‌اند، این بار سعی کردم سراغ سوژه‌ای بروم که برای بیننده تازگی داشته باشد، این مستند روایت زنان از جنگ است و علاوه بر آن ابوحمیظه منطقه‌ای ناشناخته با ماجرا‌هایی شنیدنی است که تا امروز کسی از آن سراغ نگرفته بود.

«اهل سرزمین» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محسن ظریفی پور کاری از شبکه مستند سیماست که در ۵ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای درباره عرب‌های خوزستان تولیدشده است و قسمت جدید آن امشب (شنبه ۲ آذر) ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود. بازپخش این مستند ساعت ۹ روز بعد خواهد بود. منبع: خبرگزاری مهر

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فیلم مستند سوسنگرد دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۸۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار سوژه‌های سرقت مقابل مدارس

با دستگیری دختر فراری که با همدستی مردی سابقه‌دار طلاهای زن جوانی را در پارکینگ خانه‌اش سرقت کرده بودند، راز سرقت‌ها و خفتگیری‌های متعدد قبلی شان برملا شد.

به گزارش مشرق، چندی قبل زن جوانی هراسان با پلیس تماس گرفت و از سرقت النگوهای طلایش خبر داد. به دنبال این تماس مأموران راهی محل شده و زن جوان در تحقیقات گفت: صبح؛ دخترم را به مدرسه رساندم و به همراه پسرم سوار بر تاکسی به خانه برگشتیم. به محض اینکه با پسرم از در پارکینگ وارد خانه شدیم، مردی پشت سرم وارد پارکینگ شد. او با تهدید چاقو، طلاهایم که ۳ عدد النگو بود از دستم قیچی کرد و متواری شد. با داد و فریاد به دنبال مرد سارق رفتم که دیدم او سوار بر یک خودروی جیپ شد که راننده‌اش یک زن جوان بود.

با شکایت زن جوان، تحقیقات برای دستگیری سارقان جیپ‌سوار به دستور بازپرس دادسرای ویژه سرقت آغاز شد. در بررسی‌های اولیه کارآگاهان به بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف محل سرقت پرداختند. پلاک خودرو مخدوش شده بود و با توجه به اینکه چهره سارقان با ماسک پوشیده شده بود، برای شناسایی هویت متهمان، تیم تحقیق در این شاخه نیز با بن‌بست مواجه شد.

درحالی که بررسی‌ها در این رابطه ادامه داشت، شاکی بار دیگر به پلیس مراجعه کرد و گفت: در فضای مجازی می‌گشتم که چشمم به آگهی فروش خودروی جیپی افتاد که به نظرم شبیه خودروی متهمان بود. آنچه مرا در این مورد مطمئن‌تر کرد، عروسک قرمز رنگی بود که روی آیینه جلوی خودرو آویزان بود و همان عروسک روی آیینه این خودرو هم بود.

به‌دنبال اطلاعاتی که شاکی داد، مأموران در تحقیقات دریافتند، خودرو متعلق به مردی است که سابقه کیفری سرقت در پرونده خود دارد. بنابراین کارآگاهان در قراری سوری با حامد او را بازداشت کردند.

مرد جوان در مواجهه با مدارک پلیسی به سرقت اعتراف کرد و گفت: سارق تکرو منزل بودم و بعد از آزادی هم چند موردی سرقت کردم. مدتی قبل در فضای مجازی با آناهیتا دوست شدم و او با ترغیب من از خانه‌اش فرار کرد و نزد من آمد. اوایل هزینه زندگی‌مان را با فروش طلاها و دلارهایی که آناهیتا از خانه‌اش دزدیده بود، گذراندیم. اما پول‌ها که تمام شد در نهایت، من پیشنهاد سرقت را به آناهیتا دادم. چاره‌ای نداشت جز اینکه قبول کند و با من همراه شود. نقشه من خفتگیری و سرقت طلا بود. سوژه‌هایمان را از میان مادرانی که صبح‌ها بچه‌هایشان را به مدرسه می‌رساندند یا کودکانی که به تنهایی به مدرسه می‌آمدند، انتخاب می‌کردیم. مقابل مدارس می‌ایستادیم و با دیدن کسانی که طلای زیادی همراه داشتند آنها را تعقیب می‌کردیم تا در فرصتی مناسب طلاهایشان را سرقت کنیم. چند باری اقدام کردیم اما موفق نشدیم، تا اینکه آخرین مورد را که یک مادر جوان بود تعقیب و در نهایت با تهدید ۳ النگویش را سرقت کردیم.

با اعتراف متهم سابقه‌دار، زن جوان نیز بازداشت شد و بررسی‌ها نشان می‌داد که خانواده‌ این زن جوان بعد از فرارش از خانه، ناپدید شدن او را به پلیس اعلام کرده بودند. متهمان به دستور بازپرس دادسرای ویژه سرقت، در اختیار اداره آگاهی قرار داده شده و تحقیقات برای شناسایی سایر جرایم احتمالی آنها ادامه دارد.

منبع: روزنامه ایران

دیگر خبرها

  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل در قم
  • لحظاتی عجیب از سقوط ابرهای بارور در عربستان!
  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • رفتارهای غیرمنطقی انسان الگوی جدید هوش مصنوعی شد
  • شکار سوژه‌های سرقت مقابل مدارس
  • طبیعت چشم نواز ایلام در قاب مستند ایرانگرد
  • شلوار عجیب و غریب کیم جونگ اون سوژه رسانه‌های جهان شد + تصاویر
  • قیمت عجیب و نجومی سنگ قبر دوباره سوژه کاربران شد + عکس
  • شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد (فیلم)