Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-04@04:41:55 GMT

بیشتر یارانه بنزین به کام چه کسانی می‌رود؟

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۶۸۸۶۰

بیشتر یارانه بنزین به کام چه کسانی می‌رود؟

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس اقتصادی گفت: از ۱۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین در کشور حدود نصف این رقم یعنی ۶۷ هزار میلیارد تومان آن توسط سه دهک بالای جامعه مصرف می شود.

ساسان شاه ویسی استاد دانشگاه با حضور در برنامه "رو در رو" شبکه چهار سیما با اشاره به افزایش قیمت بنزین گفت: یک جراحی اقتصادی مثل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، هزینه ها و تلخ هایی دارد و باید این تلخی ها را از قبل به صورت دقیق مشخص کرد و خود را برای پذیرش آن آماده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در این طرح، قیمت ۳۰۰۰ تومان برای بنزین آزاد در نظر گرفته شده است، ادامه داد: دولت باید توضیح دهد این رقم ۳ هزار تومان بر اساس چه معیارهایی انتخاب شده است. آیا این قیمت بر اساس درآمد خانواده ها محاسبه شده، یا قیمت بین المللی بنزین یا میزان ارزش پول ملی کشور .

شاه ویسی گفت: دولت امروز پولی را در قالب درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ حامل های انرژی به مردم می‌دهد که هنوز تامین نشده است و این می تواند محل سوال دیوان محاسبات باشد که دولت این هزینه را از کجا تامین کرده و اعتبار مالی کدام قسمت ها را برای تامین این پول جابجا کرده است.

در ادامه این برنامه صمد عزیزنژاد کارشناس مسائل اقتصادی، با اشاره به تصمیم دولت برای اصلاح قیمت حامل های سوخت از جمله بنزین و واکنش مردم به این تصمیم خاطرنشان کرد : اجرای غافلگیرانه این طرح از سوی دولت این تصور را در بین برخی از مردم ایجاد کرد که دولتمردان با آنها صادق نیستند و تلاشی برای اقناع آن ها در مورد اهداف اجرای این موضوع صورت نمی گیرد .

عزیزنژاد در پاسخ به این موضوع که آیا به نظر وی اقدام دولت برای اصلاح قیمت حامل های انرژی گامی به سوی عدالت اجتماعی محسوب می شود ،خاطرنشان کرد: در ارتباط با اصلاح قیمت حامل های انرژی یکی از اهدافی که از سوی تصمیم گیران امر در این زمینه اعلام شده است افزایش درآمد و ایجاد رفاه اجتماعی است.

وی با بیان اینکه از ۱۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین در کشور ، حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان آن توسط سه دهک بالای جامعه گرفته می شود و ۱۱ هزار میلیارد تومان آن بین فقرا تقسیم می شود ، خاطر نشان کرد: روشی که باعث چنین توزیعی می‌شود ناعادلانه است و اگر ما می‌خواهیم به یک روش عادلانه در این زمینه دست پیدا کنیم باید راهکارها، فرآیند و ساختار آن روش را به صورت مناسب ببینیم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیم کمکی به کاهش فاصله طبقاتی در جامعه می کند و آثار تورمی این موضوع بر ۶۰ میلیون نفری که قرار است درآمد ناشی از این طرح را دریافت کنند چگونه خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: دولت گفته است به صورت مستقیم و غیرمستقیم این طرح باعث افزایش ۴ درصدی پایه تورم در کشور خواهد شد و من در همین چارچوب معتقدم آثار تورمی این طرح بسته به مدیریتی که از سوی دولت انجام می شود ۴ تا ۸ درصد خواهد بود. این استاد دانشگاه با بیان اینکه به نظر می رسد حدود یک و نیم میلیون خانواده یعنی بالغ بر شش میلیون نفر از دهک‌های پایین جامعه علیرغم دریافت باز توزیع درآمد اصلاح قیمت حامل های انرژی دچار ضرر و زیان می شوند ،ادامه داد: این باز توزیع به فقرا کمک می کند ولی باید راهکاری نیز برای جبران ضرر ۶ میلیون نفر مورد اشاره نیز در نظر گرفته شود .

عزیزنژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات دولت از نظر تامین منابع با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار دارد ،گفت: یکی از راهکارها برای برون رفت از وضعیت فعلی این است که دولت شفافیت مالیاتی را جدی بگیرد و با جلوگیری از فرار مالیاتی بخشی از کسری های بودجه خود را تامین کند و از دیگر سو به جای ایجاد رانت در بخش انرژی، مازاد انرژی را در بورس انرژی ارائه کند. عزیز نژاد همچنین با تاکید بر اهمیت داشتن انضباط مالی از سوی دولت گفت : به نظر می رسد متاسفانه اراده جدی در این زمینه در دولت وجود ندارد.

منبع: فردا

کلیدواژه: یارانه بنزین بنزین آزاد گرانی بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۸۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه جدید دولت درخصوص کالابرگ چیست؟

اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در حالی از ۱۷ بهمن ماه به مدت سه ماه آغاز شد که اکنون تنها هفت روز تا پایان این طرح باقی مانده که هنوز دولت برنامه جدید خود را برای ادامه طرح یاد شده، اعلام نکرده است.

به گزارش ایسنا، با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک از خردادماه سال ۱۴۰۲ به صورت سراسری در کشور، ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند برای حفظ سفره مردم از تورم در سبد غذایی این طرح تعریف شد.

طی چند فاز اجرایی و با گسترش اجرای آن در نهایت، هفت دهک درآمدی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و در صورتی که این هفت دهک درآمدی ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی می‌شدند. به عبارتی با استفاده از این طرح، یارانه دهک‌های یک تا ۳ درآمدی به ۵۲۰ هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم درآمدی به ۴۲۰ هزارتومان افزایش یافت.

اما در مرحله جدید اجرایی و شروع دهه فجر، دولت از ۱۷ بهمن‌ماه به مدت سه ماه (تا ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد) مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک را تحت عنوان «طرح فجرانه» اجرا کرد؛ این فاز جدیدی بوده که «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شد و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

به بیانی دیگر در این طرح، یک سبد ۱۱ قلمی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد (منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران) با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است و مابه التفاوت قیمت سبد مبنا سال ۱۴۰۱ با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تامین می‌شود، به این صورت که قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تامین می‌شود.

اعتبار جدید (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و خانوار مشمول طرح به صورت مجزا یارانه نقدی خود را به صورت ماهانه دریافت خواهند کرد. مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. البته خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کند و امکان جا به جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست. به عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد.

از همین رو می‌توان گفت با اجرای طرح فجرانه، فردی با دهک درآمدی یک تا ۳ به جای دریافت ۴۰۰ هزار تومان یارانه، ۶۲۰ هزار تومان و فردی با دهک درآمدی چهار تا هفت، به جای دریافت ۳۰۰ هزار تومان، ۵۲۰ هزار تومان یارانه دریافت خواهد کرد.

براساس اعلام وزارت رفاه مرحله سوم طرح کالابرگ از ۲۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ شروع شده و برابر برنامه‌ریزی انجام شده تا ۲۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت که از زمان شروع طرح تا ۹ اردیبهشت، به صورت میانگین روزانه بیش از ۷۷۰ هزار خرید کالابرگی توسط مردم انجام شده و این یعنی موفقیت بالای طرح در جلب مشارکت مردم و حمایت از سبد غذایی خانوار در مقابل تورم و گرانی. طی ۸۰ روز طرح فجرانه توزیع حدود ۱۳۹ میلیون بسته غذایی صورت گرفته و اثر بسیار خوبی در رونق بازار و تولید کارخانجات صنایع غذایی گذاشته است.

تنها هفت روز تا پایان طرح سه ماهه فجرانه الکترونیک باقی مانده و هنوز دولت برنامه جدید خود را برای ادامه طرح کالابرگ اعلام نکرده است. البته ۱۹ فروردین ماه بود که سیدرضا یحیوی- مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تداوم اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در سال جاری به ایسنا اعلام کرد که در حال حاضر طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در حال اجراست و منابع آن برای مدت سه ماه در نظر گرفته شده بود که در صورت تامین منابع، همین مدل ادامه پیدا خواهد کرد، اما اگر منابع تامین نشود چند مدل طراحی و به دولت ارائه خواهد شد و در صورت موافقت با یکی از مدل‌های ارائه شده، اجرا خواهد شد.

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین اعلام کرده بود که در هر صورت حمایت از معیشت مردم ادامه‌دار است، اما بستگی به این دارد که در چه قالب و طرحی ادامه یابد.

اکنون باید منتظر اعلام دولت ماند تا مشخص شود که قرار است پس از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته چه مدلی برای مرحله جدید کالابرگ الکترونیک اجرایی شود.

دیگر خبرها

  • داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!
  • معمای بنزین در ایران
  • واکنش عباس عبدی به سخنان مهدی نصیری: اصلاح‌طلبی و براندازی دو راهبرد غیر قابل جمع است
  • هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ؛ برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ 
  • برنامه جدید دولت درخصوص کالابرگ چیست؟
  • آخرین مهلت استفاده از کلابرگ
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • پرداخت ١٠٠ برابر نرخ انرژی، جریمه استخراج غیرمجاز رمزارز
  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین