Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت گفت: دولت‌های بزرگی مانند چین و هند که موفق به نهادینه کردن طب سنتی شده‌اند، تشکیلاتی در سطح یک وزارتخانه در این زمینه تعریف کرده‌اند؛ نیاز است ما نیز چهارچوب‌های جدیدی را برای نهادینه کردن طب ایرانی در نظر بگیریم. ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵ اجتماعی پزشکی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ دکتر محمدرضا شمس اردکانی با تاکید بر حمایت داخلی از پیشینه پزشکی در کشور اظهار کرد: ما صاحب مکتب طب سنتی هستیم که باعث افتخار کشور و حامل و تولیدکننده عناصر فرهنگی و تمدنی اسلام و ایران در جهان است و هزاران کتاب برای آن وجود دارد اما دیگر کشورهایی که در حوزه طب سنتی سرآمد هستند، تنها صاحب یک شیوه درمانی بوده و این میزان کتاب در پیشینه پزشکی آنان وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بررسی‌های آماری انجام‌ شده حاکی از اقبال جامعه به سوی استفاده از خدمات طب سنتی است، تصریح کرد: باید به این حق انتخاب احترام گذاشته و شرایط بهره‌مندی مردم را از خدمات درست و استاندارد این حوزه فراهم کنیم تا آنها برای رفع نیازهای خود، به افراد غیر متخصص و مراکز غیرمجاز روی نیاورند.

شمس اردکانی به نتایج حاصل از تقویت حوزه طب سنتی در نظام سلامت کشور اشاره و خاطرنشان کرد: طب سنتی به نهاد مردم نزدیکتر است؛ حوزه عملیات آن در داخل کشور بیشتر مهیاست و عملکرد مشخص‌تری در زمینه فلسفه وجودی نظام سلامت و وظیفه عمده پزشکان، یعنی حفظ تندرستی مردم، دارد.

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه طب سنتی یعنی خودمراقبتی و نباید آن را به سوی درمان سوق دهیم، تصریح کرد: وظایف اصلی طب سنتی، اصلاح سبک زندگی و خودمراقبتی است و نباید اجازه دهیم این دیدگاه رواج یابد؛ زیرا تنها تفاوت این مکتب غنی طبی با طب رایج، در تجویز داروهای گیاهی، به‌جای داروهای شیمیایی است.

وی متدکر شد: هر فعالیتی در حوزه سلامت باید در دایره نظام‌مند و قانون‌مند وزارت بهداشت باشد و فعالیت‌های خارج از این دایره و دخالت هر فردی در هر امری که صلاحیت آن را ندارد، هم به موجب قانون، هم عُرف و هم شرع، پسندیده نیست.

شمس اردکانی، فراهم شدن زمینه آموزش پزشکان عمومی در حوزه طب سنتی را فرصتی ارزشمند تلقی و اظهار کرد: پزشکان مسئولیت سلامت مردم را بر عهده دارند و آشنایی آنان با مبانی طب ایرانی، کمک شایانی به به نهادینه شدن طب ایرانی در جامعه می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به تجارب ارزشمند کشورهای موفق در زمینه نهادینه کردن طب سنتی تصریح کرد: دولت‌های بزرگی مانند چین و هند که موفق به نهادینه کردن طب سنتی شده‌اند، تشکیلاتی در سطح یک وزارتخانه در این زمینه تعریف کرده‌اند و به نظر می‌رسد که نیاز است ما نیز چهارچوب‌های جدیدی را در حوزه سلامت کشور برای نهادینه کردن طب ایرانی در نظر بگیریم و با عمل به توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت در حوزه طب سنتی، از استعدادها و امکانات کشور خود در این حوزه، بهره کافی ببریم.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با تاکید بر جلوگیری از جداسازی طب سنتی از حوزه سلامت یادآور شد: طب سنتی می‌تواند در تمامی زمینه‌های مرتبط با حوزه سلامت، حرفی برای گفتن داشته باشد و تعریف پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی مشترک با طب رایج، به نزدیک شدن اذهان دست‌اندرکاران هر دو حوزه کمک کرده و اگر کمی تلاش کنیم به سازوکارهای موجود نظم و ترتیب بدهیم، ایران می‌تواند با کسب موفقیت‌های بیشتر، در حوزه پزشکی و گردشگری سلامت، در جهان سرآمد باشد.

ضرورت افزایش ورودی دانشجویان رشته طب سنتیویزیت برخی پزشکان طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار گرفتآیا ترویج و توسعه "طب سنتی" از طریق وزارت بهداشت ممکن است؟!

انتهای پیام/

R7573/P/S2,24,1302/CT12 واژه های کاربردی مرتبط طب سنتی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طب سنتی طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۳۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی ۷۰۰ زنجانی از نذر سلامت هلال‌احمر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ هاشمی گفت: جمعیت هلال احمر استان زنجان با مشارکت قرارگاه الکفیل، ۱۱۰ یونیت دندانپزشکی برای ارائه خدمات به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در مجموعه ۶ هزار نفری ورزشگاه انقلاب زنجان مستقر کرده است.


وی افزود: ۳۱۰ دندانپزشک و دستیار دندانپزشک در ارائه این خدمات همکاری و مشارکت دارند که از این تعداد ۲۴۰ نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر وظیفه خدمت رسانی به مراجعه کنندگان را برعهده دارند.


مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با تأکید بر اینکه هزار فریم عینک برای مددجویان کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و بهزیستی تأمین شده است، گفت: این فریم‌ها پس از انجام معاینات مورد نیاز به بیماران نیازمند تحویل داده می‌شود.

هاشمی ادامه داد: تا آخر وقت امروز پزشکان عمومی، متخصص کودکان، متخصص عفونی اطفال، زنان و زایمان، تغذیه، داخلی، کلیه، ریه کودکان و چشم قرنیه در این بیمارستان بیماران نیازمند را معاینه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • تحقق طرح کاهش مصرف پلاستیک نیازمند تلاش همگانی است
  • ضرورت توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه سواد سلامت
  • کنگره ملی طب ایرانی، فرصتی برای احیای میراث کهن و ارتقای سلامت جامعه
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • فضیلت‌های شهید مطهری باید در بین طلاب و روحانیون نهادینه شود
  • رفع مشکلات «ماماها» نیازمند توجه مسوولان/جذب ۱۰۰ ماما در کردستان
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • مردم نمی‌دانند در چه حوزه‌هایی وقف کنند
  • نطنز آماده پذیرایی از گردشگران در ایام گل و گلاب شد
  • بهره‌مندی ۷۰۰ زنجانی از نذر سلامت هلال‌احمر