Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-30@23:40:07 GMT

سفر به فضا چقدر آب می‌خورد؟

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۷۳۴۳۵

سفر به فضا چقدر آب می‌خورد؟

شاید زمانی سفر به فضا تنها به عنوان روشی منحصرا برای تحقیقات علمی یا راهکاری برای پیشرفت در عرصه علم تلقی می‌شد، اما چندی است کمپانی‌های متفاوتی سفر به فضا را نیز به فهرست سفرهای تفریحی اضافه کردند.

به گزارش ایسنا، در «بالتیمور» واقع در ایالت «مریلند» 600 فضانورد از 60 کشور مختلف جهان برای نخستین سفرشان به فضا آموزش می‌بینند، اما این افراد فضانوردان حرفه‌ای نیستند بلکه بخشی از نخستین گروه گردشگرانی هستند که برای تجربه جدیدترین نوع سفر گردشگری یعنی سفر به فضا به کمپانی «ویرجین گلکتیک» (Virgin Galactic) پول پرداخت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«ویرجین گلکتیک» که به یک میلیارد بریتانیایی و مدیر سابق فیسبوک تعلق دارد، کمپانی پیشتاز در عرصه گردشگری فضایی شناخته می‌شود. این کمپانی می‌خواهد سفر به فضا را در آینده نزدیک به یک تجارت پرسود تبدیل کند. در حال حاضر هر مسافر قیمت سرسام‌آور 250 هزار دلار آمریکا را برای یک سفر 90 دقیقه‌ای به این کمپانی پرداخت می‌کند. این سفر به گردشگران فضایی این امکان را می‌دهد تا «جاذبه صفر» را تجربه کنند و کره زمین را از فضا ببینند. مسافران این کمپانی نباید حتما تمام استانداردهای فیزیکی و سلامت فضانواردان ناسا را داشته باشند، با این حال آزمایشات پزشکی روی مسافران این کمپانی انجام خواهد شد تا از بی‌خطر بودن این سفر برای آن‌ها اطمینان حاصل شود.

تقریبا 60 سال قبل بود که «یوری گاگارین» فضانورد روسیه‌ای به نخستین فردی تبدیل شد که به فضا سفر کرده است. امروزه یک رقابت دیگر برای سفر به فضا شکل‌گرفته است، اما این‌بار این رقابت بین کمپانی‌های خصوصی که می‌خواهند به عرصه «گردشگری فضایی» قدم بگذارند، به وجود آمده است.

کمپانی ‌ «بلو اوریجینز» که توسط «جف بیزوس» مدیرعامل «آمازون» تاسیس شده است نیز نخستین سفر فضایی خود برای گردشگران را از سال آینده آغاز خواهد کرد. سفر کردن با این کمپانی هم برای هر مسافر صدها شاید هم هزاران دلار آب می‌خورد.

یکی از کارشناسان گردشگری معتقد است: این قدم‌های کوچک برای فعالیت در عرصه گردشگری فضایی می‌تواند روی دیگر حوزه‌های این صنعت تاثیر بگذارد و در حال حاضر نیز بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا خود را به قطب سفرهای فضایی تبدیل کنند.

«ماریانا سیگالا» که یک کارشناس در حوزه گردشگری است، بیان کرد: «فرستادن افراد به فضا نیازمند زیرسازی‌های بسیار تخصصی، رژیم غذایی ویژه، آموزش و لباس‌های فضایی مناسب است. کارشناسان و متخصصان بسیار متفاوتی در عرصه گردشگری فضایی وجود دارند و به طبع ارتقای گردشگری فضایی می‌تواند فرصت‌های شغلی و اقتصادی بسیاری را ایجاد کند. این تورهای گردشگری فضایی در نهایت می‌توانند بدنه تحقیقی را شکل بدهند که نتایج آن می تواند به زندگی بشر در دیگر کره‌ها منجر شود.»

به عقیده «سیگلا»، در حال حاضر رویای سفر به فضا، تنها برای افرادی با سرمایه‌های کلان امکان پذیر است، اما هرچه که تعداد این دست سفرها افزایش پیدا کند و دنیای تکنولوژی شاهد پیشرفت‌های بیشتری باشد، تعداد سفرهای فضایی نیز بسیار بیشتر خواهد شد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سفر به فضا تحقیقات علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۳۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود

فضاپیمای رباتیک «چانگ ای ۶» در روزهای آینده به سوی ماه پرتاب خواهد شد تا نمونه‌هایی را جمع‌آوری کند و به زمین بیاورد.

به گزارش ایسنا، چین قرار است به زودی راهی ماه شود.

به نقل از چاینا دیلی، «سازمان ملی فضایی چین»(CNSA) اعلام کرده که فضاپیمای رباتیک بعدی چین موسوم به «چانگ ای ۶»(Chang'e 6) قرار است در روزهای آینده سفر خود را به ماه آغاز کند و وظیفه خود را برای آوردن نمونه‌ها از سمت دور ماه که کمتر شناخته‌شده است، انجام دهد.

یک موشک حامل «لانگ مارچ ۵»(Long March 5) به همراه کاوشگر چانگ ای ۶ به وزن ۸.۲ تن، صبح شنبه به صورت عمودی به برج سرویس پرتاب خود در مرکز پرتاب فضایی «ونچانگ»(Wenchang) در استان هاینان منتقل شد. بیانیه خبری حاکی از این است که پرتاب در زمان مقرر در اوایل ماه مه انجام خواهد شد.

چانگ ای ۶ در ماه ژانویه به مرکز پرتاب فضایی ونچانگ منتقل شد؛ در حالی که موشک لانگ مارچ ۵ در ماه مارس به آنجا انتقال یافت. آنها مرکز پرتاب فضایی ونچانگ مونتاژ و آزمایش شدند. در بیانیه خبری آمده است که مهندسان در چند روز آینده، آزمایش‌های عملکردی نهایی را انجام خواهند داد و سوخت را به موشک پمپاژ خواهند کرد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، چانگ ای ۶ پس از ورود به مسیر خود به سمت ماه، مجموعه‌ای را از مانورهای پرواز انجام خواهد داد و در نهایت در «حوضه قطب جنوب آیتکن»(South Pole-Aitken Basin) واقع در سمت دور ماه فرود خواهد آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
  • تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری
  • (ویدئو) خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی
  • جشن تکلیف هزار و ۶۳۰ فرشته زمینی در ملایر
  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی (فیلم)
  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ