Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  بعد از گران شدن بنزین و آغاز اعتراضات خیابانی، قطع اینترنت و محدودسازی حاصل از آن، مهم‌ترین اتفاق در هفته اخیر بود. بعد از این اتفاق، بسیاری از کاربران که کسب و کار و فعالیت خود را مختل می‌دیدند با خشم و ناراحتی به دنبال یافتن راهی برای ارتباط با شبکه جهانی اینترنت بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نباید فراموش کرد که محدودیت اینترنت نه امری امروزی، بلکه مسبوق به سابقه است. اتفاقی که علی رغم ظاهرش تاثیری بیش از پیش بر زندگی روزانه مردم در سراسر جهان دارد. در این گزارش برخی از نکات جالب را در رابطه با تاثیرات مهم و عمیق محدودسازی اینترنتی بیان می‌کنیم.

قطع اینترنت در ایران چقدر هزینه دارد؟

بر اساس گزارش‌ها پیش‌بینی می‌شود دست کم روزی نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان به کسب و کار‌های اینترنتی در مجموع لطمه خورده باشد با این حال، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که آزادسازی اینترنت در حوزه‌ها و استان‌هایی که تضادی با امنیت عمومی نداشته باشند، از ساعات پایانی دو روز قبل شروع شده و تا چند روز آینده ادامه می‌یابد.

قطع اینترنت بر چند نفر تاثیر دارد؟

طبق آمار‌های منتشر شده در مجموع حدود ۱.۲۷ میلیارد انسان در جهان از محدودیت اینترنت و فیلترینگ آن رنج برده و تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند. این رقم به این معنی است که حدود ۲۶ درصد از مردم جهان به نوعی با محدودیت اینترنتی مواجه هستند.

فیلترینگ در چین؛ از هر ۴ سایت یکی قطع است

نباید فراموش کرد که قطعی اینترنت محدود به کشور ما و برخی همسایگان نمی‌شود. وضعیت سانسور اینترنتی در چین بسیار بد است. در چین از هر ۴ وبسایتی که از طریق گوگل معرفی می‌شوند یکی فیلتر است. فیلترینگ وبسایت‌های خارجی در چین به حدی است که در مجموع ۹۲۳ سایت توسط دولت این کشور فیلتر شده است.

در چین پلیس اینترنتی وجود دارد. این پلیس ۳۰ هزار مامور در استخدام خود دارد. وظیفه این شاخه از پلیس این است که افرادی را که محتویات اینترنتی بارگذاری می‌کنند، ردیابی کرده و در صورتی که تشخیص دهد محتوا غیر اخلاقی یا به عبارتی ناقض سیاست‌های چین است، فرد را دستگیر نماید. در این کشور کارآگاهان اینترنتی وجود دارند. این افراد به آرشیو بزرگ دولت دسترسی دارند. در این آرشیو کلیه مکالمات، تصاویر، فیلم‌ها و هرگونه محتوایی که توسط شهروندان بارگذاری می‌شود ثبت و ضبط می‌شوند. این ماموران و کارآگاهان سعی دارند از طریق بررسی این آرشیو بزرگ جاسوس‌ها و مجرمین اطلاعاتی چینی را شناسایی و دستگیر نمایند.

همچنین شبکه‌های اجتماعی مرسوم جهان در چین بلاک هستند. شبکه‌های اجتماعی داخلی در این کشور به سرعت رواج یافته اند. در این بین، توییتر بیش از سایر شبکه‌ها محدود است. دولت چین نظارت شدیدی بر توییتر دارد و عملا کاربران این شبکه اجتماعی را زیر نظر می‌گیرد. به جز توییتر، یوتیوب و فلیکر و بعد از آن فیسبوک و واتس اپ هم تحت نظارت‌های شدید دولتی هستند.

وضعیت فیلترینگ در اروپا

در اروپا هم محدودیت اینترنتی وجود دارد، اما این محدودیت‌ها محتوایی است و بیشتر مرتبط به نقض قانون کپی رایت است نه مسائل دیگر. اتحادیه اروپا تاکید بسیاری بر اجرای قانون کپی رایت دارد.

در انگلیس بیشترین محدودیت و بلاک اینترنتی مربوط به سایت‌های پورنوگرافی کودکان است. در کانادا محتویات سایبری مربوط به اظهارات نژادپرستانه و ضد سیاه پوستان بیش از پیش بلاک می‌شود. در فرانسه و آلمان، اما محتویات فاشیستی و نازی محدود و فیلترمی‌شوند.

کرنش گوگل و یاهو در مقابل قوانین سانسور چین

معمولا سایت‌ها و مراکز اینترنتی مشهور مانند گوگل و یاهو قوانین خود را دارند و تنها تا حدی تابع قوانین مالکیت معنوی ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل هستند. این مراکز به نوعی کشور‌های مستقلی هستند که بنا به تشخیص خود محدودیت‌هایی را در برخی کشور‌ها برای کاربران ایجاد می‌کنند.

بسیار بعید است نظام سیاسی یک کشور بتواند مدیران این سایت‌ها را مجبور کند که قوانین خود را در کشور‌ها تغییر دهند. با این حال، چین یک استثنا است. مخاطبان چینی به حدی زیاد و فعالند که هم گوگل و هم یاهو قبول کرده اند که قوانین نظام سانسور چین را پذیرفته و تحت نظارت محدودیت‌های مختلف کومنیست‌ها در این کشور فعالیت نمایند.

قطعی اینترنت؛ سایت‌های خارجی یا داخلی

بیشتر محدودیت‌های اینترنتی مربوط به سرور‌ها و محتویات خارجی است. در چین، عربستان و کشور‌های افریقایی شبکه‌ها و سایت‌های خارجی فیلتر می‌شوند. با این حال، در برخی موارد سایت‌های داخلی هم فیلتر می‌شوند. ایران نمونه‌ای از کشور‌هایی است که گاهی سایت‌ها و محتویات اینترنتی داخلی را هم محدود می‌کند.

منبع: خبر فوری

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اینترنت دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۳۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران

با توجه به ادامه محدودیت‌ سفر هندی‌ها به ایران، این کشور میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران نخواهد بود و یمن جایگزین آن شد.

به گزارش ایسنا، علی رمضانی قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در پیامی در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: «علی‌رغم تلاش جامعه فرهنگی هند، نظر به ادامه محدودیت حضور اتباع این کشور در ایران پس از عملیات وعده صادق و اتمام فرصت رفع محدودیت بعد از دیدار اخیر سفیر هند، حضور این کشور منتفی شد و یمن مهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود.»

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلای امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آگاهی افکار عمومی و حقایقی که جنگ غزه برای دنیا آشکار کرد
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج ۱۴۰۳
  • تغییر میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران
  • یمن میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • حقایقی درباره خوابیدن که شاید نمی‌دانید (فیلم)
  • کاردرمانی در منزل چقدر هزینه دارد؟
  • معرفی بهترین سایت های خرید عطر عمده در ایران
  • وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟
  • اتصال ۲۳۲ روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت