Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- سفر غیرمنتظره و مخفیانه معاون رئیس جمهور آمریکا به عراق، حاشیه ساز شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا عصر روز شنبه با «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در اربیل دیدار و گفت‌وگو کرده است.
دیدار معاون ترامپ با نیچروان بارزانی قبل از سفر وی به بغداد و دیدارش با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق صورت گرفته است و به همین دلیل برخی از ناظران سفر پنس به اربیل را معنادار توصیف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه پس از ورود به عراق ابتدا به پایگاه آمریکایی «عین الاسد» در الانبار واقع در غرب این کشور رفت و پس از آن مستقیما راهی اربیل شد.
رئیس منطقه کردستان عراق سفر روز شنبه معاون رئیس‌جمهور آمریکا به اربیل را نشان‌دهنده حمایت واشنگتن از عراق و منطقه کردستان خواند.
«نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق روز شنبه در دیدار با «مایک پنس» معاون دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا گفت که این دیدار دلیلی است بر حمایت این کشور از بغداد و اربیل.
به نوشته پایگاه خبری «رووداو»، بارزانی در این دیدار گفت: «به نمایندگی از مردم کردستان عراق از آمریکا به دلیل حمایت از اربیل در طول جنگ با تروریست‌های داعش تقدیر و تشکر می‌کنیم. بدون حمایت شما (آمریکایی‌ها) به هدفی که باید نمی‌رسیدیم.»
رئیس منطقه کردستان عراق ابراز امیدواری کرد که روابط بین اربیل و واشنگتن در همه زمینه‌ها تقویت شود.

اتهام پنس علیه ایران
معاون رئیس‌جمهور آمریکا که هم‌اکنون در عراق به سر می‌برد، از آنچه او آن را «نفوذ ایران در عراق» خواند، ابراز نگرانی کرد.
«مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سفری که دیروز شنبه (دوم آذر) به عراق داشـت، تلفنی با «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر این کشور گفت‌وگو کرد.
خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از دفتر نخست‌وزیری این کشور گزارش داد که سفر از پیش‌اعلام نشده پنس به عراق با هماهنگی بغداد صورت گرفته است.
پنس که به مناسبت عید شکرگزاری برای بازدید از نیروهای آمریکا در عراق، وارد پایگاه هوایی «عین الأسد» در استان الانبار (غرب عراق) شده است، ایران را به دخالت در امور عراق متهم کرد و مدعی شد: «ما از نفوذ ایران در عراق نگرانیم».
پنس طی کنفراس خبری از اربیل عراق گفت: «طی تماسی که با نخست‌وزیر عراق داشتم، وی بر حق معترضان عراقی در برپایی تظاهرات مسالمت‌آمیز تأکید کرد و قول داد که عراق از توسل به خشونت خودداری کند».
او گفت که در گفت‌وگویی که با بارزانی داشته، رئیس منطقه کردستان عراق از تصمیم ترامپ مبنی بر باقی‌ماندن شماری از نیروهای آمریکایی (600 تا 900 نفر) در شمال شرق سوریه استقبال و تشکر کرد.
پنس حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه را این گونه توجیه کرد که این نیروها آنجا حضور دارند تا «مطمئین شویم که داعش و دولت سوریه و ایران بر چاه‌ها و میادین نفتی سوریه سیطره نخواهند یافت و این نفت متعلق به کردها است».
رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته بعد از اینکه از ضرورت خروج نیروهای این کشور از سوریه سخن گفته بود، 180 درجه تغییر موضع داد و گفت که نظامیان آمریکا برای حفظ چاه‌های نفت در سوریه باقی‌خواهند ماند.
رئیس‌جمهوری سوریه در واکنش به این سخنان ترامپ، به او «بهترین رئیس‌جمهور آمریکا» لقب داد و گفت: «ترامپ بهترین رئیس‌جمهور آمریکاست؛ نه برای اینکه سیاست‌های او خوب بوده، بلکه به این دلیل است که بیشترین شفافیت را در بین رؤسای جمهور آمریکا دارد. ترامپ است که می‌گوید ما به دنبال نفت سوریه هستیم و این همان واقعیت سیاست آمریکا است».

واکنش نخست‌وزیر عراق به خواسته توهین‌آمیز پنس
یک مقام ارشد آمریکایی گفت نخست وزیر عراق دیدار با معاون رئیس جمهور آمریکا در پایگاه عین‌ الاسد را رد کرده است.
«مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا امروز (شنبه) در سفری از پیش‌اعلام‌نشده، وارد عراق شد. وی اما در اقدامی خلاف عرف، ابتدا به دیدار نظامیان آمریکایی در پایگاه «عین الأسد» رفت و بعد هم بدون سفر به پایتخت عراق، بغداد، به اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق رفت.
در پی واکنش منفی کاربران عراقی به این رفتار پنس، «جین ارف» خبرنگار رادیو ملی آمریکا به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی از خواسته توهین‌آمیز پنس از «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق خبر داده و گفته است که معاون رئیس‌جمهور آمریکا از عبدالمهدی خواسته به پایگاه نظامیان آمریکایی برود و با او دیدار کند.
به گفته این مقام آمریکایی، عبدالمهدی این خواسته را رد کرده است.
این مقام آمریکایی دلیل خودداری عبدالمهدی از سفر به پایگاه عین‌الاسد را اینگونه توصیف کرد که عراقی‌ها مردمی عزتمند هستند.
وی همچنین در توجیه عدم سفر پنس به پایتخت عراق گفته است که سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به بغداد «بسیار خطرناک» بود.
این اولین بار نیست که یک مقام ارشد آمریکایی به پایگاه عین‌الاسد عراق که محل استقرار نظامیان آمریکایی است سفر می‌کند و بدون سفر به پایتخت عراق و دیدار با مقامات عراقی، این کشور را ترک می‌کند.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز در مراسم کریسمس سال جاری میلادی به پایگاه عین‌الاسد سفر کرد تا مراسم کریسمس را در کنار نظامیان آمریکایی در این پایگاه هوایی بگذارد.
در این سفر «ملانیا ترامپ» نیز وی را همراهی می‌کرد. ترامپ نیز هنگام حضور در عین‌الاسد از مقامات عراقی خواست تا به این پایگاه سفر کرده تا با آنها دیدار کند اما مقامات عراقی این درخواست را نیز رد کردند.

انتقاد جریان های سیاسی عراق به سفر مایک پنس
تلویزیون العربیه گزارش داد: سفر غیرمنتظره معاون رئیس جمهور آمریکا به عراق که واشنگتن از آن به عنوان اقدامی در راستای تقویت روحیه نظامیان آمریکایی در عراق یاد کرده, جنجال برانگیز شده و با انتقاد برخی جریان های سیاسی عراقی همراه شده است.
مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در جریان دیدار با نیروهای نظامی این کشور در پایگاه عین الاسد عراق گفت واشنگتن ابهام ها در خصوص بقای نیروهای آمریکایی در عراق را برطرف کرده است. پنس همچنین بر ضرورت حفاظت از منافع همه طیف ها و ادیان ملت عراق و محصور شدن سلاح در دست دولت تأکید کرد. معاون رئیس جمهور آمریکا در سفر غیر منتظره خود به عراق در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی, از نفوذ ایران در عراق ابراز نگرانی و بر پایبندی آمریکا به حاکمیت این کشور تأکید کرد.
خبرنگار این شبکه در گزارشی با اشاره به این موضوع گفت: مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در نخستین سفر خود به عراق, به جای سفر به بغداد, از پایگاه عین الاسد در استان الانبار بازدید و با نظامیان آمریکایی در این پایگاه دیدار کرد. آمریکا این سفر را اقدامی برای تقویت روحیه نیروهای آمریکایی در آستانه عید شکرگزاری اعلام کرد, اما این سفر باعث ایجاد جنجال سیاسی در بغداد شده و انتقاداتی را از سوی رهبران احزاب عراقی متوجه خود کرده که چرا پنس در سفر خود به عراق فقط از پایگاه عین الاسد بازدید و به اربیل سفر کرده است و با هیچ یک از مسئولان در بغداد دیدار نکرده و به تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی اکتفا کرده است. دفتر عبدالمهدی در واکنش به سفر پنس اعلام کرد این سفر با موافقت دولت عراق صورت گرفته است. نخست وزیر عراق در تماس تلفنی با پنس بر اهتمام کشورش به اجتناب از خشونت با تظاهرکنندگان تأکید کرد.
خبرنگار افزود: مایک پنس در دیدار با نچیروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق بر قدردانی کشورش از شراکت کُردها در مبارزه با داعش تأکید و اعلام کرد نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق باقی می مانند. پنس در این خصوص گفت: "به نظرم با وجود حضور نظامیان ما در منطقه و همچنین نیروی هوایی ما و نیروهای کرد و نیروهای سوریه دموکراتیک و کردهای ساکن این منطقه, من به آنها می گویم ملت آمریکا با شماست". به نظر می رسد سفر پنس به عراق پاسخی به گزارش های متعددی باشد که اخیرا از کاهش توجه آمریکا به پرونده های منطقه سخن گفته و از آمریکا به دلیل رها کردن متحدان خود در منطقه یعنی کُردها با چراغ سبز نشان دادن به حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه انتقاد کرده اند.

 پیام سفر مخفیانه پنس به عراق؛ تحقیر دولت و پارلمان عراق
تحلیلگر مطرح جهان عرب در مقاله‌ای، سفر ناگهانی و از پیش اعلام‌نشده معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به عراق را حامل پیامی تحقیرآمیز به دولت و پارلمان این کشور ارزیابی کرد و نوشت که آمریکایی‌ها با چنین گام‌هایی، آتش فتنه در عراق را شعله‌ورتر می‌کنند.
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشت: «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا ضربه‌ای شدید و تحقیرآمیز به نخبگان حاکم بر عراق و به‌ویژه «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق وارد کرد زمانی‌که او از پایگاه آمریکایی در «عین الاسد» (الانبار) و نیروهای کشورش در این پایگاه، بازدید کرد بدون این‌که به رئیس‌‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور درباره این سفر از پیش، اطلاع بدهد. او سپس بدون دیدار با این دو رهبر عراقی، عازم کردستان عراق شد.
سفر پنس به عراق در بحبوحه اعتراضات مشروع مردمی انجام می‌شود؛ اعتراضاتی که از یک ماه پیش آغاز شده و مهم‌ترین خواسته‌های مشروع معترضان، تدوین قانون اساسی جدید، اصلاح قانون انتخابات، ریشه‌کن کردن فساد، پیگرد قانونی تمامی افراد مفسد، بازگرداندن اموال به سرقت رفته و لغو تمامی انواع سهمیه‌بندی‌های فرقه‌ای است.
سفر پنس به عراق، سفری مشکوک با هدف ریختن بنزین بر آتش فتنه و تحریف تصویر جنبش مردمی و در عین حال توهین به دولت عراق و همچنین بزرگ‌تر کردن شکاف فرقه‌ای در این کشور است. رهبران فعلی عراق و به‌ویژه عبدالمهدی از دوستان ایالات متحده محسوب می‌شوند که پس از لشکرکشی به عراق و اشغال آن و سپس پاکسازی این کشور، به قدرت رسیدند.
تمامی بدبختی‌های فعلی عراق نتیجه لشکرکشی آمریکا به این کشور و تجزیه دولت عراق و بازسازی آن بر پایه‌های فرقه‌ای و صرفا تکه‌تکه‌ کردن است تا بدین ترتیب این کشور، ضعیف و لقمه‌ای آسان و گوارا برای نفوذ خارجی؛ چه آمریکا و چه عربستان سعودی، شود.
دولت عادل عبدالمهدی و تمامی دولت‌های پیش از آن با اجازه دادن به حضور 5200 نظامی آمریکایی در خاک عراق و در پایگاه‌هایی خودمختار، دچار خطایی راهبردی شده‌اند؛ گویی که آن، دولتی در داخل دولتی دیگر با بهانه‌‌هایی مختلف است که مهم‌ترین آن دروغِ مبارزره با داعش است.
تمامی دولت‌های آمریکا با عراق به مانند یک مستعمره و نه دولت مستقل رفتار می‌کردند و حمله دولت «بوش پسر» در سال 2003 به عراق و اشغال این کشور و سرقت کردن ثروت‌های آن به منظور تحقق این هدف، یعنی پاره‌پاره کردن کشور و تضعیف آن و نیز از بین بردن نقش آن به عنوان یک ابرقدرت منطقه‌ای انجام شد که چنین گام‌هایی در راستای توصیه «برنارد لوییس» اندیشمند صهیونیستی برداشته می‌شود.
آمریکایی‌ها با تحریک صهیونیسم جهانی، عراقی قوی، باثبات و خالی از فساد و مفسدان را نمی‌خواهند بلکه عراقی حقیر، گرسنه و فاسد و فاقد هویت ملی یکپارچه می‌خواهند و آنها تمام تلاش‌شان را برای رسیدن به این اهداف به کار خواهند گرفت.
درست همانطور که آمریکا عراقی‌ها، اعراب و تمامی جهانیان را با دروغ سلاح کشتار جمعی فریب دادند در حال تکرار همان سناریو هستند و این‌بار مترسکِ ایرانی را به کار می‌گیرد تا بستر نفوذ صهیونیسم را نه فقط در عراق بلکه در سرتاسر منطقه فراهم کند.
زمانی‌که مقام‌های آمریکایی به حاکمیت عراق احترام بگذارند و به سفرهای مخفیانه‌شان به پایگاه‌های‌شان (در عراق) با خنجر زدن به پشت دولت بغداد و بدون اطلاع آن، پایان دهند می‌توانیم بگوییم که عراق صاحب دولت، نخبه سیاسی، رئیس‌جمهور و پارلمان است.
دولت و احزابی که چنین توهین‌های آمریکایی را تحمل می‌کنند شایسته برخورداری از حمایت یا حتی احترام نیز نیستند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عراق ایران آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۴۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه

در وهله نخست، ورود ایالات متحده آمریکا و اروپا به این موضوع نشان‌دهنده اهمیت مباحث فرهنگی است. آن‌ها تلاش می‌کنند فساد و تباهی را میان ملت‌های مسلمان رواج و سپس جوامع را به سمت بی‌هویتی سوق دهند. زمانی که بی‌بندوباری جنسی میان ملت‌ها گسترده شود موجب از بین رفتن هویت و گسست اجتماعی می‌شود؛ در نتیجه استعمارگران می‌توانند بر آن کشورها مسلط شوند. در حالی که جهان سرمایه‌داری قدرت نظامی و اقتصادی گذشته برای به بند کشیدن دیگر جوامع را ندارد، آخرین تیر در ترکش لیبرالیسم این است با ابزار فرهنگ وارد شده و مردم جهان را بی‌هویت کند. در این مسیر، در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری در رسانه‌ها و بنگاه‌های کلان سرمایه‌داری غرب در حال انجام است تا همجنس‌بازی را در جهان گسترش دهند.

این یکی از مراحل تسلط آمریکا بر جهان و جهانی‌سازی مدنظر آن‌هاست، به این معنی که یکی از مراحل مهم جهانی‌سازی همین بی‌هویت کردن مردم است. غرب گسترش فرهنگ ابتذال را در کشورهای تحت سلطه دنبال می‌کند و طبیعتاً این مسیر در عراق هم وجود دارد، چرا که این کشور هنوز هم زیر سلطه استعمار است.
نکته مهم دیگر این است آمریکایی‌ها همواره ادعا دارند سیاست‌ گذاری بغداد در کنترل تهران است؛ ولی موضوع اخیر اثبات می‌کند آن‌ها هستند که در ریزترین و جزئی‌ترین مسائل داخلی عراق شامل امنیتی، اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی-مذهبی و اجتماعی دخالت می‌کنند. ایالات متحده علاوه بر نفت، حوزه بانکی و مسائل نظامی که در کنترل خود دارد، امروز تلاش می‌کند حتی به مسائل دینی-فرهنگی این کشور هم جهت دهد. این دقیقاً همان نکته‌ نگران‌کننده‌ای است که گروه‌های مقاومت به آن آگاه هستند و از این رو تلاش دارند به هر شکل ممکن آمریکایی‌ها را از کشورشان بیرون کنند. البته فقط پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق مطرح نیست بلکه ایالات متحده بر همه مسائل این کشور کنترل و نظارت دارد و عملاً تحت سلطه خودش درآورده است؛ دخالتی که آمریکایی‌ها درباره مصوبات مجلس عراق دارند یکی از مصادیق بارز و روشن این موضوع است.

دیگر خبرها

  • همخوانی توهین‌آمیز هواداران بایرن مونیخ و رئال مادرید؛ بارسلونای حرام‌زاده!
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • واکنش رئیس‌جمهور ونزوئلا به سرکوب دانشجویان آمریکا
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها