Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین، به نظر می‌رسد قیمت بسیاری از کالا‌های اساسی با شیب تند رو به افزایش است؛ کالا‌هایی که نبودشان در زندگی روزمره برای بسیاری از خانواده‌ها مشکلات جدی ایجاد می‌کند و بودشان نیز با این روند صعودی قیمت‌ها دشوار شده است. مسئولان امر در حالی برای برخی افزایش قیمت‌ها دلیلی جدا از مسائل روز جامعه مطرح می‌کنند که از آن سو در مورد علت گرانی دیگر کالا‌ها توضیحی ارائه نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش «تابناک»، در حالی که بسیاری از مسئولان ارشد اجرایی کشور در روز‌های اخیر به تلاش برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها تأکید کرده اند و دستگاه‌های نظارتی تمام تلاش خود را برای این مهم به کار گرفته اند، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که روند افزایش قیمت کالا و خدمات تسریع شده و روند پیش آمده برای بسیاری از خانواده‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است.
به صورت مشخص در روز‌های اخیر و در بازار شاهد افزایش شدید قیمت گوجه فرنگی بودیم، که در برخی موارد قیمت این محصول تا هر کیلو ۱۲ هزار تومان افزایش یافت. با اینکه بسیاری از شهروندان و نیز کارشناسان دلیل این افزایش قیمت را با شرایط جدید اقتصادی در حوزه مصرف سوخت مرتبط می‌دانستند و مسائلی نظیر افزایش هزینه حمل و نقل را دلیل اصلی این روند صعودی قیمت عنوان می‌کردند، مسئولان امر در این حوزه این موضوع را انکار کردند.
در همین رابطه روز گذشته اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار به رسانه‌ها گفت: دلیل گران شدن گوجه‌فرنگی در روز‌های اخیر تغییر فصل و کاهش محل‌های تولید این محصول و برودت هوا در بیشتر استان‌های کشور است.
وی افزود: در حال حاضر در تهران و شهر‌های اطراف مانند کرج، قزوین و ورامین گوجه‌ای برداشت نمی‌شود و تنها گوجه منطقه‌ای از بوشهر به تهران می‌آید و دیگر استان‌ها محصولی برای عرضه ندارند.
در همین رابطه مصطفی دارابی، رئیس اتحادیه بار فروشان نیز گفت: سرمای شدی هوا باعث شد بیست تا بیست و پنج روز کشت گوجه فرنگی در بوشهر و بهبهان و شیراز به عقب بیافتاد. چرا که بارندگی و برودت هوا اجازه برداشت محصول را به کشاورزان نداد.
دارابی افزود: من به شما قول می‌دهم ده الی پانزده روز دیگر قیمت ها بشکند و مناسب بشود، چون کشت گوجه فرنگی دو برابر سال‌های قبل است و کشت‌های گلخانه‌ای استان‌های مختلف نیز به زودی برداشت می‌شود.
همانطور که مشاهده می‌شود، مسئولان امر در رابطه با دلیل و چرایی افزایش قیمت گوجه فرنگی و رسیدن نرخ آن به قیمت نامتعارف ۱۲ هزار تومان را سرمای هوا و بارندگی‌های اخیر عنوان کردند و هیچ اشاره‌ای به دیگر دلایل از جمله افزایش هزینه‌های حمل و نقل نکردند!
این موضع گیری در مورد دلیل افزایش قیمت گوجه فرنگی در حالی است که بررسی‌های میدانی از افزایش دیگر کالا‌های اساسی خانوار و نیز خدمات ارائه شده به شهروندان خبر می‌دهد.
به طور مثال گوشت قرمز در همین چند روز ۵ تا ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. برنج هر کیلو ۵۰۰ تا هزار تومان، گوشت سفید هر کیلو ۲ هزار تومان، تخم مرغ هر شانه ۶ هزار تومان و سیب زمینی نیز یک تا ۲ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.
از سویی نیز مردم از افزایش کرایه تاکسی‌ها گلایه مندند و بیان می‌کنند که کرایه تاکسی‌ها دست کم ۵۰ درصد افزایش یافته است.
همه این موارد در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد تنظیم بازار گفته بود: روند کاهنده قیمت‌ها از اردیبشهت ماه سال جاری هم در کالا و هم در خدمات بسیار خوب بوده است و قرار نیست از محل تصمیم اخیر (افزایش قیمت بنزین) روند موجود دچار مشکل شود.
مواضعی که بر اساس آنچه در مورد واقعیت کنونی بازار مورد اشاره قرار گرفت با واقعیت همخوانی ندارد و بازار مسیر دیگری را طی کرده و خواهد کرد.
بر همین اساس با فرض پذیرش دلیل عنوان شده مسئولان برای قیمت کنونی گوجه فرنگی (سرما) و نرخ عجیب و غریب فعلی آن، باید از متولیان امر پرسید برای دیگر اقلام اساسی که با افزایش قیمت رو به رو شده اند، چه توضیحی برای ارائه کردن دارند؟
به نظر می‌رسد عدم پذیرش واقعیت یعنی افزایش نرخ حمل و نقل و هزینه‌هایی که جا به جایی محصول بر قیمت نهایی اقلام ضروری خانوار وارد می‌کند، در آینده نزدیک شرایط بازار را برای بسیاری از خانوار‌ها غیر قابل تحمل کند و به ایجاد مشکلات حاشیه‌ای دیگر منجر شود.
شرایطی که بیش از همه اقشار ضعیف جامعه را با چالش رو به رو خواهد کرد و بسته‌های حمایت معیشتی ارائه شده به ایشان را نیز تا حدود زیادی بی اثر خواهد کرد.
با این تفاسیر شایسته است که مسئولان با دقت نظر بیشتر بازار فعلی را مورد رصد خود قرار دهند و به جای یافتن بهانه‌های مختلف برای چرایی افزایش قیمت محصولات، ضمن پذیرش دلیل اصلی در پی راهکاری برای حل آن باشند؛ اتفاقی که در نهایت سبب بازگشت آرامش بیشتر به جامعه و عبور از وضعیت ملتهب کنونی خواهد شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: قیمت بنزین مزدک میرزایی رده بندی فیفا هفته بسیج یارانه حمایتی سلیم موذن زاده اردبیلی پالرمو اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی اسحاق جهانگیری افزایش قیمت گوجه فرنگی اسحاق جهانگیری میوه و تره بار قیمت بنزین مزدک میرزایی رده بندی فیفا هفته بسیج یارانه حمایتی سلیم موذن زاده اردبیلی پالرمو اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۷۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۹ درصدی صادرات کالا از مازندران

نادعلی کهنسال مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مازندران گفت: بیش از ۲۴ میلیون دلار کالا در فروردین ماه امسال از مازندران به کشور‌های هدف صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۹ درصد افزایش داشته است.

او افزود: عمده کالا‌های صادر شده شامل فراورده‌های لبنی، فرآورده‌های خوراکی، بستنی، مرکبات و کیوی، خوراک آبزیان، سیمان، کاغذ، محصولات شیمیایی و ... بوده است.

کهنسال گفت: این کالا‌ها به کشور‌های عراق، روسیه، پاکستان، قزاقستان، امارات، ایتالیا، افغانستان و ترکیه صادر شده است.

او افزود: در همین مدت مقدار ۴۳۵ هزار تن کالا وارد استان شده که به لحاظ ارزشی ۱۴ درصد افزایش داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • افزایش ۹ درصدی صادرات کالا از مازندران
  • «خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • چرا این ماده غذایی کالا‌ی مورد علاقه سارقان است؟
  • مقصر جریمه شدن اشتباهی رانندگان کیست؟
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد