Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@20:15:16 GMT

پاتوق یخچالی ها در محله ای ۴۰۰ساله

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۷۸۴۱۶

پاتوق یخچالی ها در محله ای ۴۰۰ساله

همشهری آنلاین/ ابوذر چهل امیرانی:‌ روستای نعمت آباد قنات و زمین‌های کشاورزی متعددی داشت که در آنها صیفی‌جات و ذرت کاشته می‌شد. در مرکز روستا هم قلعه‌ ای با برج و بارو وجود داشت که دیوارهای آن در پی ساخت بناها تخریب شد و متأسفانه چندسال پیش هم ورودی قلعه فروریخت. قدیمی‌ها از این قلعه به عنوان دروازه‌ روستا یاد و ادعا می‌کنند مسافرانی که از جاده‌ ساوه عبور می‌کردند، از طریق آن وارد روستا می‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عده ای به اینجا محله «پاسگاه نعمت آباد» هم می گفتند و هنوز هم برخی افراد از این اسم استفاده می کنند؛ چرا که بعد از انقلاب، نخستین پاسگاه نیروی انتظامی در این محدوده راه اندازی شد و این محله به پاسگاه نعمت‌آباد شهرت پیدا کرد. این پاسگاه در سال۱۳۶۸ تعطیل شد و خیابان ‌های طالقانی، نور، جانباز و سهیل از معابر مهم محله به شمار می روند. نعمت آباد از شمال به بزرگراه شهید آیت الله سعیدی (جاده ساوه)، از جنوب به بلوار ورامینی، از شرق به بزرگراه شهید کاظمی و از غرب به محله دولتخواه منتهی می شود.

گفته می‌شود که زمین‌های روستا متعلق به چند نفر به نام‌های «جوکار»، «زراعت کار»، «پورزارعی»، «خیمه‌صامی» و «عموحسین» بوده که بعد از انقلاب زمین‌ها را قطعه‌بندی کردند و به کشاورزان و مهاجران فروختند. اکثر مهاجران که هنوز هم در محله حضور دارند، از شهرهای آذری زبان مثل سراب، میانه و زنجان به این نقطه از پایتخت آمده اند. نعمت آبادی ها در زمان قدیم برای نگه داری موادغذایی از یخ استفاده می‌کردند که از یخچال‌های طبیعی زیرزمینی به دست می آمد. این یخچال های گلی در زمستان پر از آب بودند و به دلیل سرما به یخ تبدیل می‌شدند تا در فصل گرما مورد استفاده قرار گیرند. تعداد این یخچال‌ها در نعمت‌آباد به قدری زیاد بود که به اینجا «پاتوق یخچالی‌ها» هم گفته می‌شد. از بناهای قدیمی این محله می توان به گرمابه‌ «محمدآقا» و حمام «شعبانی» اشاره کرد که اکنون تغییر کاربری داده اند. بوستان امام ‌خمینی(ره) از اولین امکانات شهری این محله بوده و چندسالی است خیابان های نور، جانباز و پوریای ولی به مرکز فروش وسایل چوبی، مبل، میز و صندلی تبدیل شده و همه روزه خریداران زیادی از نقاط مختلف شهر و کشور به آن مراجعه می کنند.

کد خبر 465154 برچسب‌ها هویت شهری سفر - گردشگری منطقه ۱۹

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هویت شهری سفر گردشگری منطقه ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۸۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه شریف در محله تاریخی طرشت ستاره خاورمیانه شد؟

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: دکتر محمدعلی مجتهدی، برای ساختن دانشگاه صنعتی شریف در پایتخت به دنبال زمین می‌گشت. چندین نقطه مختلف به او معرفی و پیشنهاد داده و در نهایت زمینی در محله طرشت برای راه‌اندازی این دانشگاه انتخاب شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

دکتر مجتهدی این زمین را اینگونه توصیف می‌کند: «زمین در جاده مهرآباد روبه‌روی دبستان (محمد) عاصمی بین میدان شهیاد (آزادی) و مهرآباد (بود). روبه‌روی دبستان عاصمی، یک جایی بود که ساخته بودند تا هنرستان شود. ولی مدت‌ها می‌شد که این ساختمان همین‌طور افتاده بود بی‌ در و پنجره. عرض زمینش را یادم نیست. از دم جاده به نظر ۴۰ متر بود یا ۶۰‌متر. ولی عمق زمین خیلی زیاد بود و شرق و غربش هم زمین‌های بایری بود؛ می‌شد خرید.» در نهایت ۱۱ آبان ۱۳۴۴ با تصمیم شورای‌عالی آموزش، دانشگاه صنعتی شریف در این مکان راه‌اندازی شد.

دکتر محمدعلی مجتهدی در خاطراتی در برنامه تاریخ شفاهی هاروارد گفته: «می‌خواستم اثبات کنم در مملکت ما جوانان با استعدادمان در دانشگاه‌های خوب آدم حسابی خواهند شد و این جوانان فاضل و دارای اعتمادبه‌نفس قوی هستند که احتیاجات مملکت را مرتفع می‌کنند. تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز صنایع کشور، مخصوصا صنایع سنگین، و انجام پژوهش علمی و تکنولوژی در شمار دانشگاه‌های معتبر جهان به شرحی که در سالنامه‌های دانشگاه چاپ شده است هدف از این تاسیس بود».

در نهایت دانشگاه صنعتی شریف در مکان فعلی بنا شد. همچنین ساخت و معماری آن را حسین امانت، جوانی از فارغ‌التحصیلان کالج البرز، انجام داد که پیش از این برج آزادی را طراحی کرده بود.

برای دانشگاه شریف در ابتدا ۶ دانشکده مهندسی برق، مکانیک، شیمی، مهندسی متالورژی، علوم شامل رشته‌های ریاضی و فیزیک و در نهایت دانشکده مدیریت صنعتی و اقتصاد مهندسی برای دوره تکمیلی مهندسی تخصصی پیش‌بینی و برای سال تحصیلی ۱۳۴۴‌ـ ۱۳۴۵ مسابقه ورودی با شرکت ۵ هزار و ۳۲۱ داوطلب در روزهای چهارم و پنجم تیر ۱۳۴۵ برگزار می‌شود و از دروس ریاضیات، مکانیک، فیزیک، شیمی، رسم فنی امتحان می‌گیرند که در این میان ۴۱۲ دانشجو به‌ترتیب معدل نمرات پذیرفته می‌شوند.

این دانشگاه پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ به نام یکی از دانشجویان شناخته‌شده خود، مجید شریف‌واقفی، به اسم دانشگاه صنعتی شریف تغییر نام داد. مجید شریف‌واقفی جزو نخستین دانشجویان راه یافته به این دانشگاه صنعتی بود که در رشته مهندسی برق تحصیل می‌کرد.

کد خبر 845754 برچسب‌ها هویت شهری تهران

دیگر خبرها

  • چگونه شریف در محله تاریخی طرشت ستاره خاورمیانه شد؟
  • تیم‌داری در طرشت به روش کدخدامنشی
  • مسدود شدن راه ارتباطی ۵۰ روستا در بم
  • نخستین پارک آموزش ترافیک شهرداری قزوین در محله هادی آباد 
  • راه ۱۵ روستا در بم بازگشایی شد
  • نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز
  • روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟
  • حل مشکل شهروندان با پیگیری خبری
  • اجرای طرح‌های محله محور در روستا‌های استان همدان
  • عملیات احداث کانال دفع آب‌های سطحی در محله شرف‌آباد یاسوج اجرایی شد