Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابهامات واگذاری شرکت غله منطقه ۱۳ به بخش خصوصی هر روز بیشتر از گذشته آشکار می‌شود و این در حالی است که مسئولان دولتی اداره بازرگانی همدان حاضر به پاسخگویی نیستند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- اعظم ذوالفقاری منظری، آغاز موضوع واگذاری شرکت غله همدان در خبرگزاری دانشجو، بیانیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی به استاندار و دادستان همدان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
کارکنان بلاتکلیف این شرکت و دانشجویان انقلابی مطالبی را در مصاحبه‌های مختلفی در اختیار خبرنگار ما قرار دادند و طی آن‌ها مشخص شد که در روند واگذاری شرکت غله همدان به بخش خصوصی، گروهی از کارکنان این شرکت بلاتکلیف مانده بودند.   براساس نامه‌ها و اسنادی که کارکنان ارائه دادند، سازمان خصوصی سازی در واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، موضوع واگذاری ۱۸ نگهبان آن را به بخش خصوصی مطرح نکرده است، صاحبان جدید شرکت هم می‌گویند که در اسناد واگذاری، نامی از این نگهبانان نشده است. نکته قابل توجه آنکه، اموال شرکت غله همدان با مهر و شماره اموال دولتی شناخته شده اند و بخشی از وظیفه نگهبانان، حفاظت و حراست از این اموال است، حالا سوال اینجاست که آیا نگهبانی که از بخش خصوصی حقوق خود را دریافت می‌کند، می‌تواند از اموال دولت به خوبی نگهداری کند؟   با توجه به اینکه اموال این شرکت هنوز مهر اموال دولتی دارد، اینکه از نگهبانانی مربوط به بخش خصوصی بخواهیم از این اموال دولتی نگهبانی کنند، علامت سوال ایجاد می‌کند.   نکته مهم این است که اکنون واگذاری شرکت‌های غله به بخش خصوصی با اعتراض برخی فعالان و تحلیلگران اقتصادی، با تردید زیادی مواجه شده و دستور رئیس جمهور بر این قرار گرفته که این شرکت‌ها به دولت بازگردند و همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا آینده شغلی کارکنان شرکت غله همدان در هاله‌ای از ابهام و نگرانی فرورود.   بیشتر بخوانید: اجازه ندهید هپکو یا هفت تپه‌ای دیگر در همدان ایجاد شود انتقال شرکت غله همدان از چاله دولتی به چاه خصوصی / کارکنانی که بلاتکلیف هستند بلاتکلیفی کارکنان شرکت غله همدان / نگهبانانی که به بخش خصوصی واگذار نشدند
در پیگیری‌های خود موفق شدیم با فواد آزادی، مالک فعلی برند غله همدان ارتباط برقرار کنیم. او معتقد است که سازمان خصوصی سازی یک قناری نشان داده، اما در نهایت گنجشک به او فروخته است.   سازمان خصوصی سازی قناری جای گنجشک فروخت آزادی می‌گوید: وقتی رفتیم پای معامله، شفاف سازی نشد. هنوز هم از شرکت اموال خاصی را به ما تحویل نداده اند که قرار بود همراه با کار شرکت، این اموال به ما واگذار شود.
وی بیان می‌کند: در بند ۸ اساسنامه شرکت که به من نشان داده شد، نوشته بود خرید، فروش، نگهداری، صادرات و واردات انواع اقلام ضروری، اما وقتی شرکت را گرفتم، متوجه شدم سازمان خصوصی سازی اساسنامه را اینطور نوشته تا سرمایه گذار را راغب به خرید این شرکت کند.
مالک برند غله همدان با بیان اینکه هنوز آنچه قرار بوده به وی واگذار شود، تحویل نشده است، می‌گوید: بابت ۹۵ درصد از قیمت برند شرکت، در آن زمان و با دلار ۳۲۰۰ تومانی حدود ۳۸ میلین تومان به حساب سازمان خصوصی سازی واریز کردم و قرار بود تا ۵ سال بحث تعدیل نیرو نداشته باشیم، اما پس از ۲ سال حساب و کتاب‌های ما را به هم ریختند و بدهی‌های شرکت را برای ما باقی گذاشتند.
وی به قرارداد‌های کارکنان این شرکت اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس قرارداد‌ها و متمم‌های آن، همه حقوق پرسنل را پرداخت کردم و هنوز هم حقوق آنان را من پرداخت می‌کنم.
به گفته وی قبل از واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، باید به کارمندان آن شرکت اطلاع رسانی شود و به آنان مهلتی برای یافتن کار جدید یا ادامه شرایط کار با بخش خصوصی، فرصت داده شود، اما کارکنان غله همدان، از این موضوع بی اطلاع بودند.   آزاد می‌گوید: نامه اطلاع رسانی به کارکنان شرکت غله در کشو میز‌های مسئولان اداره بازرگانی همدان بود، ولی نامه‌ها را به کارکنان ارسال نکرده بودند. کارکنان شرکت از اداره غله شکایت کردند و در نهایت ۱۵ نفر از کارمندان در استان همدان و ۱۳ نفر در کردستان بازگشت به کار گرفتند و به وزارت جهاد کشاورزی بازگشتند.   نگهبانان به بخش خصوصی انتقال داده نشدند مالک برند غله همدان می‌گوید: از ابتدای واگذاری شرکت غله به من، ۱۸ نفر از نگهبانان با ما نیامدند و گفتند که می‌خواهند به اداره بازرگانی بازگردند. البته از ابتدا هم آنان همراه با دیگر کارکنان شرکت به بخش خصوصی منتقل نشده بودند.
وی توضیح می‌دهد: از همان اول هم بنای کار این نگهبانان حراست از بیت المال بود، اما اکنون شنیده ام که تعدادی از آنان را اخراج کرده اند. به نظر من اداره غله یا پیمانکار فعلی غله همدان می‌خواهد با این افراد قرارداد یکساله ببندند و بعد از یک سال هم قرارداد را با آنان تمدید نکند؛ بنابراین نگهبانان حق دارند نسبت به آینده شغلی خود نگران باشند.
آزادی می‌گوید: از همان ابتدا که شرکت غله منطقه ۱۳ را گرفتم، با مجموعه بزرگی از بدهی‌ها مواجه شدم. این شرکت به ارگان‌های زیادی در همدان بدهی دارد و با توجه به اینکه دولتی اداره می‌شده، با بده بستان‌های داخل نهاد‌های دولتی، این بدهی‌ها نادیده گرفته می‌شدند، اما پس از واگذاری به بخش خصوصی، آمدند و این بدهی‌ها را طلب کردند.
وی با اشاره دستور رئیس جمهور مبنی بر اینکه واگذاری شرکت غله همدان به بخش خصوصی اشتباه بوده و حالا باید قرارداد آن‌ها اقاله شود، می‌گوید: کارکنان شرکت غله همدان از هر ارگانی که می‌خواهند شکایت کنند، من به وظایف خودم عمل کرده ام و حالا نوبت ارگان‌های دولتی است که پاسخگوی آنان باشند.   طی تماس تلفنی، با علی رحمانی فر، مدیر شرکت بازرگانی استان همدان، وی به روند پیگیری شده در گزارش‌ها اعتراض کرد و آن را یک جانبه خواند. خبرنگار ما برای شنیدن پاسخ‌های وی اعلام آمادگی کرد، اما او گفت: سرش شلوغ است و خبرنگار در روز دیگری تماس حاصل کند. البته تماس‌های چندباره خبرنگار دانشجو با رحمانی فر، بی پاسخ ماند. البته ما همچنان منتظر پاسخگویی وی هستیم و در اولین فرصت که برای اعلام پاسخ خود حاضر باشد، در انتشار آن کوتاهی نمی‌کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شرکت غله همدان سازمان خصوصی سازی بازرگانی دولتی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۴۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان ۴۰-۵۰ میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

ابراهیم قاسمپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره واگذاری تیم‌های استقلال و پرسپولیس اظهار کرد: ظاهر قضیه نشان می‌دهد اتفاق خوب افتاده اگر چه به درازا کشیده شد. می‌گویند استقلال به چهار شرکت تابعه هلدینگ خلیج‌فارس واگذار شده و سهام پرسپولیس به ۶ بانک خصوصی واگذارشده، اینکه واقعاً این مجموعه‌ها خصوصی هستند مشخص نیست. در مجموع باید واگذاری را به فال نیک گرفت، چون وضعیت دو باشگاه مشخص شد. مسئولیت‌های چهار شرکت زیرمجموعه هلدینگ خلیج‌فارس و ۶ بانک خصوصی مشخص شده و اگر در آینده مشکلات زیرساختی، امکاناتی و مالی دو باشگاه حل شد گویای تصمیم گیری درستی بوده است.

مالکان می‌توانند از پس هزینه‌های گزاف سرخابی برآیند؟

وی ادامه داد: فارغ از اینکه استقلال و پرسپولیس را به بخش خصوصی داده‌اند یا نداده‌اند، مسئله مهم این است که یک کاری انجام شده و اگر نیاز‌های این باشگاه برآورده شد دیگر شاهد این نخواهیم بود که عوامل این باشگاه‌ها از امکانات ضعیف خود بگوید و مدیران و مربیان تیم‌ها هم از کمبود‌ها بگویند. البته این دو باشگاه در مقایسه با دیگر باشگاه‌ها امکانات ضعیفی نداشته‌اند و اتفاقاً در اندازه تیم‌هایی که توانستند در لیگ برتر با جام حذفی جام بگیرند بوده است. فقط در بوق و کرنا کرده‌اند که مشکل دارند در حالی که وزارت ورزش و دولت در بسیاری موارد به کمک این دو تیم آمده‌اند. حالا باید دید خواسته‌هایی که این دو باشگاه در خصوص امکانات سخت‌افزاری دارند از سوی مالکان جدید فراهم می‌شود یا اینکه آنها که پشتوانه مالی قوی دارند هم از پس هزینه‌های گزاف این دو باشگاه برنمی‌آیند؟

برای قهرمانی فقط بحث مالی نداریم

بازیکن سابق تیم ملی خاطرنشان کرد: نمی‌توان منکر شد که مسائل مالی نه تنها در فوتبال که در هر سازمان و نهادی تأثیرگذار است و فقدان آن ایجاد مشکل می‌کند. از طرفی آقایانِ مدیرعامل که گفته‌اند با رفع مشکلات مالی دو باشگاه، قهرمانی در آسیا به دست می‌آید اما واقعیت این است که برای قهرمانی فقط بحث مالی نداریم. مباحثی، چون مدیریت قوی برای ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی دقیق با توجه به امکانات و موجودیت تیم هم مطرح است. ضمن اینکه آکادمی‌های فوتبالی هم بحث مهمی است که بازیکنان تیم‌های آکادمی این دو باشگاه به ندرت به تیم بزرگسالان می‌رسند و به دیگر تیم‌ها می‌روند تا به آنها بازی برسد. بعد که مطرح شدند با قیمت گزاف جذب می‌شوند. پول یکی از ابزارهای موفقیت است، اگر بی‌برنامگی و عدم مدیریت قوی باشد، هر چه هم پول وارد شود حیف و میل خواهد شد. کما اینکه در تمام این سال‌ها بیشترین پول در ورزش‌ها به فوتبال تزریق شده و خروجی آن تماشای موفقیت تیم‌های باشگاهی و ملی رقیب در تورنمنت‌های مختلف بوده است.

برای تیم‌های جنوبی کشور متأسفم

قاسمپور تصریح کرد: مهم‌ترین مثال در مورد هدر رفتن پول گزاف به انتخاب مارک ویلموتس سرمربی ناکام بلژیکی است که به عراق و بحرین باخت و بعد از اخراج خسارت خود را تمام و کمال گرفت؛ بنابراین هر چه پول به فوتبال تزریق کنید ولی کار اساسی و آینده‌دار نکنید، فوتبال پایه را نسازید و از نسل‌های بعدی حمایت نشود مثل این است که پول‌های وارد شده را به آتش کشیده‌ایم. آدم‌های سالمی را بر رأس امور بگذاریم تا دنبال بخور بخور و وقت گذرانی نباشند. آنجایی که پول زیاد باشد حیف و میل هم زیاد می‌شود. مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده و زیرساخت‌های ضعیفی دارد که اینجای جدول است و خطر سقوط از لیگ برتر را حس می‌کند؟ فصل آینده هم با اتکا به شرکت‌های هلدینگ خلیج‌فارس و ۶ بانک مالک دو باشگاه، قرارداد‌های بازیکنان افزایش چشمگیری خواهد داشت، چون پشتوانه مالی لازم ایجاد شده است. نظارت دقیقی نباشد قرارداد‌های ۱۰ تا ۱۵ میلیاردی به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان می‌رسد. متأسفم برای تیم‌های خوزستانی و جنوبی ایران که منابع اصلی مالی کشور از جنوب تامین می شود ولی تیم‌های این مناطق در وضعیت نامناسب مالی اداره می‌شوند و سهمی از این منابع ندارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها
  • ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم
  • واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام ایلام به بخش خصوصی
  • واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی در اولویت است
  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • تلاش برای ایجاد، احیاء، انسجام‌بخشی و توانمندسازی واحدهای روابط عمومی بخش خصوصی
  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!
  • قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان ۴۰-۵۰ میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟
  • بعد از واگذاری سرخابی ها به بخش خصوصی؛ پرسپولیس و استقلال تذکر گرفتند!