Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@15:43:39 GMT

چاپ کتابی درباره سازوکار ذهن و چگونگی تفکر

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۸۴۸۶۶

چاپ کتابی درباره سازوکار ذهن و چگونگی تفکر

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «زندگی پنهان ذهن» نوشته ماریانو سیگمان به‌تازگی با ترجمه ماندانا فرهادیان توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب در سال ۲۱۰۷ در لندن چاپ شده است.

نویسنده کتاب می‌گوید هدفش از نگارش این‌اثر، این است که ذهن را کشف کند تا به درک عمیق‌تری از انسان، از خردترین کنج‌های نهانی که او را می‌سازند برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در این‌راه به اینکه انسان در اولین روزهای زندگی‌اش چگونه به مفاهیمی می‌رسد، چگونه به تصمیم‌های مهم‌اش شکل می‌دهد، چگونه رویا می‌بیند و چگونه خیال و تصور می‌کند می‌پردازد. همچنین به این‌که چرا احساسات خاصی دارد، مغزش چگونه دگرگون می‌شود و انسان هم چگونه با آن تغییر می‌کند.

کتاب پیش‌رو، ۶ فصل اصلی با عناوین «منشا تفکر»،‌ «مرزهای نامشخص هویت»، «ماشینی که واقعیت را می‌سازد»، «سفرهای آگاهی (یا به اشتباه انداختن آگاهی)»، «مغز دائما در حال دگرگونی است» و «مغزهای تربیت‌شده».

به گفته و. س. راماچاندران یکی از دانشمندان مهم علوم اعصاب، ماریانو سیگمان در این‌کتاب، مخاطب را به سفری باشکوه می‌برد؛ سفری که گستره فوق‌العاده‌ متنوعی از موضوعات را در بر می‌گیرد، موضوعاتی که عامه مردم و متخصصان را به یک اندازه مجذوب خود می‌کند.

فصل اول کتاب به این‌مساله اختصاص دارد که بچه‌ها چگونه می‌اندیشند و ارتباط برقرار می‌کنند و چگونه می‌توان آن‌ها را بهتر درک کرد؟ در فصل دوم پاسخ این‌سوال که چه‌چیزهایی انتخاب‌های انسان را تعیین کنند و اعتماد به دیگران و تصمیم‌هایش را امکان‌پذیر می‌کنند. چگونگی پدیدارشدن آگاهی در مغز و چگونگی حکمرانی ناخودآگاه بر انسان از جمله موضوعات مهم فصل سوم کتاب هستند. سیگمان در فصل چهارم «زندگی پنهان ذهن»‌ به این‌مساله پرداخته که هنگام خواب‌دیدن، چه اتفاقی در مغز می‌افتد و آیا میسر است رویاها را رمزگشایی، کنترل و دستکاری کرد؟ این‌که چه‌چیزی باعث می‌شود مغز مستعد تغییر شود، موضوع اصلی فصل پنجم است و همچنین، چگونگی استفاده از آموخته‌ها برای اصلاح آموزش مغز و تفکر موضوع فصل ششم «زندگی پنهان ذهن» است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

به این شیوه توانستیم تاریخچه درون‌گرایی را در سنت یونان باستان، که بهترین ثبت نوشتاری دسترس‌پذیر را در موردش داشتیم، تجزیه و تحلیل کنیم. همه کتاب‌ها را برداشتیم و برحسب زمان مرتب کردیم، نزدیکی هر کلمه را به درون‌گرایی اندازه‌گیری و میانگین‌ها را محاسبه کردیم، و آن‌گاه بود که توانستیم نشان بدهیم که با گذشت زمان پیشرفت آهسته‌ای برای متون قدیمی‌ترِ هومر ایلیاد و اودیسه وجود دارد. سپس، حوالی ۶۰۰ ق.م، در سرتاسر دوران رشد فرهنگِ یونان باستان بود که فرکانس با آهنگی بسیار سریع، تقریبا به اندازه پنج برابر، شروع به افزایش کرد و نوشته‌ها به درون‌گرایی نزدیک و نزدیک‌تر شدند.

نکته خوب در مورد استفاده از این روند عینی این بود که می‌توانستیم بپرسیم آیا این نتایج در سنت‌های مستقل و متفاوت نیز درست هستند یا نه. پس ما این تجزیه و تحلیل را در مورد کتاب‌های یهودی-مسیحی تکرار کردیم، و اساسا همان الگو را دیدیم: پیشرفتی کُند در عهد عتیق با کلماتی که به درون‌گرایی نزدیک‌تر و نزدیک‌تر شدند، و استفاده‌شان در طول دوره عهد جدید به‌سرعت رشد کرد. درون‌گرایی در نوشته‌های سن آگوستین، حدود چهار قرن پس از مسیح، به اوج رسید.

این امر بسیار مهم است، چون محققان و پژوهشگران سن آگوستین را از بنیان‌گذاران درون‌اندیشی می‌دانند. (در واقع حتی بعضی او را یکی از پدران روان‌شناسی نوین قلمداد می‌کنند.) پس این الگوریتم، که از مزیت عینی و کمّی بودن برخوردار است، و البته، به طرزی باورنکردنی سریع است، می‌تواند بعضی از نتایج مهم در مورد سنتی طولانی تحقیقات را فراهم آورد.

از مهم‌ترین پیامدهای تبدیلِ این تحقیق به علمی عینی این است که می‌توان این ایده را به گستره وسیعی از حوزه‌های مختلف ترجمه کرد و تعمیم داد. به همان شیوه‌ای که ما از آن برای پرسش درباره گذشته آگاهی بشر استفاده کردیم، می‌توانیم چالش‌برانگیزترین پرسش را هم بپرسیم که آیا می‌تواند حرفی هم در مورد آینده آگاهی خودمان بزند.

این‌کتاب با ۳۲۷ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۵۶ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 4779717 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: نشر نو علوم انسانی ترجمه هفته کتاب هفته کتاب و کتاب خوانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گردشگری ترجمه کتاب و کتابخوانی ادبیات میراث فرهنگی نشر نو رایزنی فرهنگی نقد کتاب جایزه جلال آل احمد محسن جوادی دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۴۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه‌های جهادی تحریم‌ها را بی‌اثر کرده‌اند

رئیس سازمان بسیج کارگری و کارخانجات گفت: گروه‌های جهادی با استفاده از ظرفیت درون سازمانی و بومی سازی توانسته‌اند با محققین و اندیشمندان و جوانان ایرانی تحریم‌ها را بی‌اثر سازند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حمیدرضا الله‌بداشتی رئیس سازمان بسیج کارگری و کارخانجات ظهر امروز در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی به مناسبت روز کارگر با اشاره به اینکه اگر فرهنگ جهادی و تفکر بسیجی و فعل توانستیم را به درستی صرف کنیم ما می توانیم بر تمام مشکلات کشور فائق شویم، اظهار داشت: ما از تمام کارگرانی که به صورت شبانه روزی تلاش مجاهدانه انجام می‌دهند تشکر کرده و آنها را رکن اصلی اقتصاد کشور می دانیم.

رئیس سازمان بسیج کارگری و کارخانجات کشور ادامه داد:  جوانان ما، در گروه‌های جهادی با استفاده از ظرفیت درون سازمانی و بومی سازی توانسته‌اند با محققین و اندیشمندان و جوانان ایرانی تحریم‌ها را بی‌اثر سازند.

الله‌بداشتی با  بیان اینکه تلاش  مجاهدانه سبب موفقیت می شود، افزود : امروز تفکر است که می تواند تشکر را هدایت کند و این  تفکر امروز کارساز شده است.

 وی با اشاره به اینکه امروز ما در کنارهم باید راهبرد سال را عملیاتی کنیم، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با کارگران تکلیف را بر مدیران کشور تمام کرد، امنیت شغلی به عنوان  فصل‌الخطاب این فرمایشات بوده است.

رئیس سازمان کارگری و کارخانجات کشور با توجه به اینکه توجه به کارگر به جهت اینکه ستون فقرات کشورند حائز اهمیت است، بیان کرد: امروز دست بر زانوهای خود گذاشته و ایستاده‌ایم و به دنیا فریاد می‌زنیم که ما می‌توانیم و در صنعت موشکی موفقیت داشته‌ایم به جهت شهید تهرانی مقدم و شهید حاج فاسم سلیمانی‌ها و دیگر شهدا را تقدیم کرده‌ایم.

 وی با بیان اینکه صنعت نیازمند خون دادن  و ابرو دادن دارد،گفت: حال کارگران باید بهتر شود البته مشکلاتی وجود دارد که باید با کمک مسئولین و خود مردم و کارگران این مشکلات برطرف شود.

الله‌بداشتی با اشاره به اینکه  با تمام دشمنی‌هایی کشورهای ظالم در برابر ما انجام داده‌اند با تمام قوا ایستاده‌ایم، افزود: جوانانی که با تفکر بسیجی و جهادی  خطوطی را که دشمن فکر نمی‌کرد هرگز  بتواند به تولید بینجامد جاری و تکمیل کرده‌ایم.

وی با توجه به اینکه هر زمان که متخصصین و‌متعهدین  پای کار آمدند ما توانستیم و کیانی که کشور خود را رها کردند و به دشمن پناه بردند قطعا زیان‌دیدگان هستند، بیان کرد: سپاه و بسیج در تمام تنگناها کنار مردم ماندند مانند زمان کرونا و سیل‌زدگی و حوادث طبیعی ما ماندیم و با تمام عشق به مردم کشور خود کمک کرده و خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گروه‌های جهادی تحریم‌ها را بی‌اثر کرده‌اند
  • چگونگی درگذشت نیکاشاکرمی و گاف های گزارش شبکه بی‌بی‌سی | از«مهر بسیار محرمانه» که نیست تا ناجا به جای فراجا و ...
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • کتابی پر ازجاهای خالی!
  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • سمنان در اجرای سازوکار اجرایی پدافند غیرعامل نیازمند خودمراقبتی است
  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • علی اصغر حسن زاده: تفکر ما سورپرایز کردن تیم ها در جام جهانی است!
  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو