Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود با تبریک هفته بسیج و گرامیداشت یاد و نام امام شهدا و شهدای گرانقدر، اظهار داشت: روز ۱۰ آذر روز مجلس است و باید یاد شهید مدرس را گرامی داشته و همچنین جایگاه مجلس به عنوان رکن رکین کشور را پاس داریم. وزارت خارجه به عنوان بخشی از دولت ارتباط خوبی با مجلس داشته و شخص وزیر خارجه پاسخگوترین وزیر بعد از انقلاب بوده و تعداد پرشمار ظریف در نشست های کمیسیون گواه این است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اتفاقاتی رخ داد در هفته گذشته ناخوشایند بود و از آن ناخوشایندتر دخالت بیگانگان در آن بود و ما آن را محکوم کردیم. ایران حق اعتراض را قانونی می داند و تجمعات مسالمت آمیز را داشته ایم و آنها در کمال آرامش برگزار می شود ولی باید گفت حساب اغتشاش از این اعتراضات جدا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما امیدواریم کشورهایی که دانسته یا نادانسته، البته ما معتقدیم دانسته از اعتراضات حمایت کردند، مسولیت کار خود را بپذیرند. گروه های تروریستی اقداماتی انجام دادند که دستگاه قضائی در حال رسیدگی به آن است.

موسوی افزود: برای کشورهایی متأسفیم که وزیر خارجه اش می خواهد تا از اغتشاشات و سوزاندن اموال عمومی فیلم گرفته شده و ارسال شود. ما توصیه می کنیم راهپیمایی های مردم را در این چند روز ببینند تا بفهمند مردم واقعی کیستند. 

وی تصریح کرد: در خصوص تحولات دیپلماتیک باید بگویم که تعدادی سفر به کشورها داشتیم. در این مدت فرستاده نخست وزیر مالزی‌ و فرمانده ارتش پاکستان به ایران آمدند و فرستاده ویژه کره جنوبی را امروز داریم. همچنین سفر عراقچی به هلند بود و چند سفر در آینده داریم که اطلاع‌رسانی می کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات برخی مقامات غربی و عربی درباره اعمال فشار بیشتر علیه ایران اضافه کرد: دخالت کشورهای مختلف در امور داخلی ایران را محکوم می کنیم. این سیاست ها ناشی از سیاست خصمانه آنها است. سخنان آنها با واقعیات متفاوت است و اظهارات شان از روی خیرخواهی نیست و می خواهند تنش و ناامنی را تشدید کنند. آنها می خواهند با ایجاد فشار در داخل به مقاصد خود برسند.

موسوی بیان کرد: وزارت خارجه اقداماتی از لحاظ حقوقی و مستندسازی برای ارایه به محاکم تنظیم کرده که با این فشارها برخورد شود. 

وی درباره اظهار نظر دبیرکل اتحادیه عرب در پذیرش سفیر یمن گفت: ما این موضوع را رد می کنیم. دولت مستقر و قانونی در یمن حضور دارد و طبیعی است که سفیر به هر کشوری می خواهد اعزام کند، ایران نیز آن را می‌پذیرد و به عنوان دوست رفتار می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس افزود: ما هرگونه ورود و نقش آفرینی نیروهای بیگانه در منطقه را رد و باعث بی ثباتی می دانیم. ما به همسایگان گفته ایم که امنیت وارداتی نیست و باید با همکاری همه کشورها به دست بیاید. همه کشورها باید سهمی در تامین امنیت منطقه داشته باشند و طرح ایران موسوم به امید در همین راستا بوده تا امنیت در منطقه را گسترش دهد. ما اعلام کرده‌ایم همه می‌توانند در آن حضور داشته باشند و نامه رییس جمهور به همه کشورها ارسال شده است.

موسوی اظهار داشت: امیدواریم آنها از توهم دست برداشته و به ندای صلح ما جواب دهند. حضور کشورهای بیگانه در منطقه باعث ناامنی است و بی‌ثباتی به ارمغان می آورد. امیدواریم جواب طرح ما مثبت باشد. برخی از کشورها استقبال کرده اند و برخی در حال بررسی طرح هستند و سه کشور جواب مثبت داده اند.

وی گفت: موضع وزیر دفاع فرانسه از مواضع همیشگی اروپایی ها بوده که در حرف سخنی می گویند و عمل دیگری انجام نمی دهند. این گفتار درمانی موجه نیست. ضمن اینکه وزیر دفاع فرانسه سخنان نامربوطی زده که مورد قبول ما نیست. این اظهارات را سازنده نمی دانیم و مخالف سیاست های اعلامی آن ها است. بین اظهارات وزرای خارجه و دفاع فرانسه با سخنانی که در جلسات خصوصی می زنند تفاوت زیادی وجود دارد.

ادامه دارد...

کد خبر 4780275 محسن احدی

منبع: مهر

کلیدواژه: سید عباس موسوی وزارت خارجه ایران هفته بسیج خلیج فارس ارتش پاکستان هلند اتحادیه عرب کره جنوبی یمن مجلس شورای اسلامی حسن روحانی هیئت دولت قیمت بنزین ارتش جمهوری اسلامی ایران بنزین انقلاب اسلامی ایران علی لاریجانی شورای نگهبان اسدالله عباسی قوه قضائیه ایالات متحده آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۶۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا امروز در حالی با وزیر خارجه چین دیدار کرد که مسائل حل نشده همچنان روابط بین واشنگتن و پکن را تهدید می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزیر خارجه چین در دیدار با بلینکن تاکید کرد که منطقه آسیا و اقیانوسیه نباید به میدان جنگ برای قدرت های بزرگ تبدیل شود و گفت که واشنگتن اقدامات بی پایانی برای سرکوب اقتصاد و فناوری چین انجام داده است.

وانگ یی به بلینکن گفت که واشنگتن نباید از تایوان به عنوان ابزاری برای کنترل چین و توقف تسلیحاتی آن استفاده کند.

وزیر امور خارجه چین در دیدر با همتای آمریکایی خود بر ضرورت راه حل دو دولتی در فلسطین اشغالی برای حفظ ثبات تاکید کردند.

در این گفت‌وگو چین از دستیابی به صلح در فلسطین از طریق گفتگو و مشورت حمایت کرد.

 سخنگوی وزارت خارجه چین نیز به روابط روسیه و چین پرداخت و گفت: روسیه یک شریک استراتژیک است و هیچ طرف سومی حق دخالت در همکاری اقتصادی و نظامی مسکو و پکن را ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست در امور داخلی چین دخالت نکند.

 سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین از واشنگتن خواست که تحریم‌ها علیه پکن را متوقف کند و افزود: آمریکا نباید ما را به عنوان یک قدرت رقیب در نظر بگیرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حالی وارد چین شده است که روابط بین دو کشور اندکی بهبود یافته اما همچنان مسائل حل نشده فی مابین، ثبات در روابط بین این دو قدرت جهانی را تهدید می کند.

در همین حال چند روز پیش یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا بدون ذکر جزئیات بیشتر اظهار کرد واشنگتن برای برداشتن گام هایی علیه شرکت های چینی که به اعتقاد آنها امنیت آمریکا و اروپا را تهدید می کنند، آماده است.

همچنین در دولت آمریکا بحث های مقدماتی درمورد تحریم بانک های چینی به دلیل حمایت این کشور از روسیه در جنگ علیه اوکراین، صورت گرفته اما مقامات به رویترز گفتند که دولت هنوز برای انجام این کار طرحی ندارد.

این در حالی است که واشنگتن تاکنون برخی تحریم‌های بانک‌های اصلی چین را به دلیل تاثیراتی که ممکن است بر اقتصاد جهانی و روابط بین دو کشور داشته باشد، متوقف کرده است.

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه چین در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوا اظهار کرد از زمان دیدار بایدن با شی جین پینگ در نوامبر سال گذشته در سان فرانسیسکو، ارتباطات بین دو کشور نشان دهنده روند توقف کاهش ارتباطات و تثبیت آن است.  

براساس این گزارش، سفر بلینکن به پکن در حالی صورت می گیرد که کنگره و سنای آمریکا در هفته جاری لایحه کمک 8 میلیارد دلاری به تایوان را تصویب کرد. هدف از اختصاص این بودجه به تایوان، کمک به این کشور در مقابله با اقدامات چین در منطقه است.

سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • دانشگاه‌های آمریکا باید از سرکوب اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین دست بردارند
  • عفو بین‌الملل: دانشگاه‌های آمریکا باید از سرکوب اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین دست بردارند
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه از سمت خود استعفا کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد
  • استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه