Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@02:10:00 GMT

بانوی هنرمند کارگاه ساخت ساز برپا می‌کند

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۹۱۳۱۸

بانوی هنرمند کارگاه ساخت ساز برپا می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم سورنا مهر (سیافی) اولین بانوی سازنده ساز چنگ از روز سه شنبه پنجم آذر ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و اهالی موسیقی کارگاه ساز سازی خود را  با عنوان «ساز آوا» افتتاح خواهد کرد.

وی از جمله هنرمندانی است که تحصیلات عالی خود را در رشته صنایع دستی به اتمام رسانده است. او در زمانی که دانشجوی ترم چهارم بود بعد از آشنایی با رشته ساز سازی موفق به راه اندازی این رشته تخصصی حوزه موسیقی در دانشگاه سوره شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی این رشته تا سال ۱۳۷۸ در هیچ دانشکده ای ایجاد نشده بود.

مریم سورنا مهر پس از اینکه در دانشگاه نزد استاد بیاض امیر عطایی کار خود را آغاز کرد، ساخت سازهای عود، چنگ، کمانچه و سه تار را نیز در محضر این هنرمند آموخت. این در حالی است که موضوع پایان نامه او هم با عنوان «سیر تحول و تکامل ساز چنگ در صنایع دستی و موسیقی» موفق به دریافت نمره بیست شد. این هنرمند که از او به عنوان اولین بانوی سازنده ساز چنگ یاد می کنند، همچنین از هجدهمین جشنواره موسیقی فجر لوح افتخار برای ساخت ساز هارپ (چنگ) گرفت.

وی که با ساخت سازهای سه تار، قانون، عود، آشنایی دارد ولی مدتی است به صورت تخصصی در ساخت کمانچه و چنگ فعالیت می کند.

کارگاه آموزشی «ساز آوا» ساعت ۱۵ روز سه شنبه ۵ آذر در بوستان رازی تهران افتتاح می شود.

کد خبر 4780491 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: موسیقی ایرانی موسیقی کلاسیک بوستان رازی تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی ایرانی کنسرت موسیقی کارگردان تئاتر فیلم کوتاه سینمای مستند جشنواره فیلم رشد سازمان سینمایی تالار وحدت خانه هنرمندان ایران خانه سینما پوستر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۹۱۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت حاج عیسی قلی پور معروف به عیسی بخشی از بزرگان عرصه موسیقی مقامی خطه خراسان شمالی را تسلیت گفت.

متن پیام، محمدمهدی اسماعیلی، وزبر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:

در نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت زنده یاد  از بزرگان موسیقی در خراسان شمالی را دریافت نمودم.
شادروان حاج عیسی قلی‌پور که نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در پرونده داشت، سینه‌اش لبریز از روایات، حکایات و اشعاری بود که زلالی مذهب، عشق، عرفان، حماسه و احساس را تجلی می بخشید.
دیدار با این هنرمند فقید و شنیدن هنر روح بخش او از بیادماندنی‌ترین خاطرات اینجانب در سفر به خراسان شمالی است.
اینجانب ضمن نکوداشت نام و یاد این هنرمند فقید، ضایعه درگذشت ایشان را به جامعه هنری ایران اسلامی، هنرمندان خراسان شمالی، خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده و غفران و رحمت الهی را برای او از درگاه خداوند رحمان مسئلت می نمایم.


به گزارش ایسنا آیین تشییع «عیسی قلی‌پور» معروف به «عیسی بخشی»، استاد چیره دست موسیقی مقامی خراسان شمالی امروز برگزار شد.
استاد عیسی قلی پور از بخشی‌های موسیقی مقامی شمال خراسان، نوازنده دوتار و پیشکسوت موسیقی محلی در این خطه است که چندین دهه سابقه بخشی‌گری دارد.
وی متولد سال ۱۳۲۱ در روستای گودعلی سلاخ در ۱۸ کیلومتری شمال غرب بجنورد و از آخرین بازماندگان بخشی‌های شمال خراسان است.
عیسی بخشی علاوه بر نوازندگی دوتار، خواننده قهاری نیز بود و به زبان‌های ترکی، ترکمنی، کرمانجی و کردی خراسانی آواز می‌خواند.
استاد قلی‌پور در جشنواره‌های بین‌المللی، ملی و استانی بارها خوش درخشیده بود و همچنین نشان درجه یک هنری را نیز دریافت کرده بود.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «عیسی بخشی» در خانه ابدی آرام گرفت
  • هنرمند پیشکسوت خراسان شمالی به سوی خانه ابدی بدرقه شد
  • وداع مردم خراسان شمالی با عیسی بخشی هنرمند موسیقی مقامی
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی
  • وزیر ارشاددرگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی خراسان را تسلیت گفت
  • کارگاه اموزشی هنرمند ایرانی در قزاقستان
  • درگذشت یک هنرمند موسیقی مقامی/ سالاری: «عیسی قلی پور» بازمانده موسیقی خراسان شمالی بود
  • درگذشت یک هنرمند موسیقی مقامی/سالاری: «عیسی قلی پور» بازمانده موسیقی خراسان شمالی بود