Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه واشنگتن تایمز در گزارش روز یکشنبه خود به نقل از «جان دبلیو ریموند» ژنرال نیروی هوایی و فرمانده ستاد جدید هوا-فضای وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نوشت: تهدید حمله به ماهواره های مهم آمریکا واقعی است.

وی در سخنرانی ۲۷ آبان (۱۸ نوامبر) مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی در واشنگتن دی سی اظهار داشت: از دیدگاه من دامنه، گستردگی و پیچیدگی چنین  تهدیدی واقعی و بسیار نگران کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جزییات راهبرد چین برای سلطه بر فضا درگزارش سالانه امسال کمیته بازنگری مسائل اقتصادی و امنیتی آمریکا و چین مطرح شد. این  کمیته  در گزارش خود هشدار داد که چین به عنوان بخشی از آنچه که حزب حاکم این کشور، آن را «رویای فضا» می نامد، به دنبال سلطه در فضای بین کره زمین و ماه موسوم به «فضای سیس لونار»  (cislunar space) است. چین به عنوان بخشی از برنامه دوگانه نظامی و تجاری خود به دنبال ایجاد یک  پایگاه دائمی در ماه است.  

در گزارش کمیته یاد شده آمده است: پکن، بر این باور است که کشوری که می تواند نقش پیشتازی را در فضا داشته باشد همچنین می تواند از لحاظ اقتصادی و نظامی در  زمین هم سلطه داشته باشد.

رئیس ستاد مشترک ارتش چین در سال ۲۰۱۸ میلادی گفت که هدف دستیابی به یک «برتری فضایی» است.

ریموند، ژنرال آمریکایی ژوئن گذشته برای اولین بار فاش کرد که پنتاگون در حال کار بر روی «سلاح های مقابله فضایی»برای انجام عملیات نظامی دفاعی و تهاجمی در فضا است.  

این ژنرال آمریکایی گفت چین و روسیه تهدیدهای جنگی اصلی در فضا هستند و آمریکا باید بسرعت توانمندی دفاعی و تهاجمی خود را برای جلوگیری از سلاح های آنها گسترش داده و بتواند در صورت لزوم با این کشورها در فضا وارد جنگ شود.

هنوز جزییات بیشتری درباره سلاح های جنگی فضایی آمریکا فاش نشده است و سخنگوی فرماندهی فضایی پنتاگون به درخواست واشنگتن تایمز برای اظهارنظر در این زمینه پاسخی نداده است.

به نوشته واشنگتن تایمز، تقویت قدرت جنگی فضایی آمریکا به صورت پنهانی انجام می شود و شامل چند واحد مختلف از جمله سازمان توسعه فضایی و دفتر قابلیت های فضایی نیروی هوایی در پایگاه نیروی هوای «کرتلند» در ایالت نیومکزیو است.

دولت های متوالی در آمریکا و  کنگره این کشور از دهه ۱۹۵۰ میلادی تاکنون توسعه سلاح های فضایی را منع یا محدود کرده اند چرا که نگران «تسلیحاتی» کردن فضا هستند اما چین و روسیه در سال های اخیر موشک های ضد ماهواره، لیزرهای ضدماهواره مستقر در زمین و جنگ افزارهای ضد ماهواره ای را برای اهداف جنگ فضایی ساخته و مستقر کرده اند.

در گزارش کمیته بازنگری مسائل اقتصادی و امنیتی آمریکا و چین تاکید شده که کارشناسان علوم راهبردی نظامی چین، فضا را «مرکز فرماندهی از ارتفاع» قلمداد می کنند که در جریان درگیری های احتمالی باید آن را تحت سلطه داشت.

این گزارش افزود: چین، فضا را برای آسیب پذیری اقتصادی ونظامی آمریکا بسیار مهم می داند و سلاح های مقابله در فضا، سلاح های الکترومگنتیک، سایبری و  غیره را با هدف مقابله با هر گونه دارایی فضایی آمریکا بکار گرفته است  و آمریکا نمی تواند ازحملات چین به صدها ماهواره آمریکایی که برای اهداف نظامی و تجاری مستقر شده اند، جلوگیری کند.

«لاری ورتزل» مقام سابق امنیتی نظامی آمریکا و عضو کمیته مذکور در این زمینه گفت، چین دیگر به عنوان یک رقیب صرفا نظامی و تجاری نیست و در رقابت تسلیحات فضایی و توانایی برای حمله به دارایی های آمریکا در فضا، از ارتش  آمریکا پیشی گرفته است.

ریموند ژنرال آمریکایی به نمایندگان کنگره هشدار داد که چین با مجموعه ای از سلاح  ها تلاش می کند بر فضا سلطه پیدا کند. وی گفت ما به سیستم هایی برای مقابله با طیف کاملی از تهدیدهای فضایی نیاز داریم.

«ریک فیشر» کارشناس ارشد مرکز ارزیابی و راهبردهای بین المللی گفت: گزارش کمیته بازنگری مسائل چین و آمریکا جزییات تازه ای را از بلندپروازی های راهبردی چین در فضا و تاثیر آن بر امنیت آمریکا در زمین منتشر کرده است. از بُعد تکنیکی این کشور ممکن است به دنبال رقابت با توانمندی آمریکا در فضا باشد اما توانایی رهبری حزب حاکم چین برای ترسیم راهبردی اقتصادی،نظامی و سیاسی برای کنترل بر فضا می تواند به این کشور اجازه دهد حضور گسترده ای در فضا داشته باشد.

به نوشته واشنگتن تایمز، یکی از روش های مقابله با سلطه چین در فضا جلوگیری از کنترل این کشور بر ماه و منطقه بین ماه و زمین است.

برچسب‌ها چین ایالات متحده آمریکا هوا فضا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چین ایالات متحده آمریکا هوا فضا چین ایالات متحده آمریکا هوا فضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۹۱۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، براساس اعلام وزارت دفاع روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور پس از آنچه تهدیدهای تحریک‌آمیز برخی مقامات غربی خوانده شده، دستور آغاز رزمایش‌های نظامی استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را صادر کرده است.

بنا به اعلام وزارت دفاع روسیه، براساس دستور پوتین، در این رزمایش آمادگی نیروهای هسته‌ای غیر راهبردی مسکو به منظور انجام عملیات‌های جنگی به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد.

همچنین، در این رزمایش‌های نظامی تمرین آماده‌سازی و استقرار تسلیحات هسته‌ای غیر راهبردی نیز گنجانده خواهد شد. به گفته وزارت دفاع روسیه، آرایش‌های موشکی در منطقه نظامی جنوبی و نیروهای دریایی در این رزمایش مشارکت خواهند داشت.

در بخشی از بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: این رزمایش با هدف حصول اطمینان از تمامیت ارضی و حاکمیتی روسیه و در واکنش به اظهارات و تهدیدهای تحریک‌آمیز برخی مقامات غربی علیه فدراسیون روسیه صورت خواهد گرفت.

درباره تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی بیشتر بخوانید

هرچند در این بیانیه نام مقامات مورد نظر روسیه یاد نشده اما مسکو به دفعات تاکید کرده که اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره احتمال مداخله مستقیم پاریس در جنگ اوکراین، به شدت خطرناک است.

روسیه تاکید دارد که آمریکا و متحدان اروپایی این کشور با حمایت از اوکراین با ده‌ها میلیون دلار سلاح، جهان را در آستانه رویارویی قدرت‌های هسته‌ای قرار داده‌اند.

نکته حائز اهمیت درباره بیانیه وزارت دفاع روسیه این است که کشورهای هسته‌ای به طور معمول تسلیحات اتمی خود را با برگزاری رزمایش وارسی می‌کنند اما به ندرت با انتشار بیانیه‌ای علنی، چنین رزمایش‌هایی را به تهدیدهای «مشخصی» پیوند می‌دهند.

کد خبر 6098099

دیگر خبرها

  • پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد
  • تحولات اوکراین| کمک نظامی آمریکا قادر به توقف روسیه نیست
  • سوئیس: به اوکراین سلاح نمی‌دهیم
  • «نابودی حماس»، رویای بر باد رفته صهیونیست‌ها
  • تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف نسل کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف نسل ‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ در غزه جدی‌تر شده است
  • تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ در غزه جدی‌تر شده است
  • ‏تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • پنتاگون اعلام کرد پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند