Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

دکتر ملیحه بنانی حقوقدان و یکی پژوهشگران برجسته حوزه علوم انسانی در کشور در خصوص مبانی علوم انسانی در کشور گفت: در حقیقت علوم انسانی مربوط به روحیات، رفتارها و معنویت و آنچه در وجود سرشت یک انسان دمیده شده ارتباط پیدا می‌کند و حتماً باید علوم انسانی آمیخته با علوم اسلامی شود چرا که با فطرت انسان آمیخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش راهبرد معاصر بنانی با بیان اینکه اسلام را با ریاست جمهوری های کشورمان اشتباه نگیرم اذعان کرد: متأسفانه زمانی که پای معنویت در جامعه جلو می‌آید دچار مشکل می‌شویم چرا که به علوم انسانی پرداخته نشده است و جامعه به سمتی حرکت می‌کند که وقتی می‌گویم اسلام برخی از مردم مشکلاتی که دولت‌ها در دهه های اخیر به وجود آوردند و مردم را دچار عذاب کردند به ذهنشان خطور می‌کند در حالی که اسلام به قدری کامل و مبتنی بر علوم انسانی است که اگر در دانشگاه‌ها ما علوم انسان را بر پایه قرآن تدریس کنند و کار گروه‌ها مختلفی را برای کالبد شکافی قرآن ایجاد کنند و مواد درسی را از دل آن استخراج کنند ما دچار ناهنجاری اجتماعی و پیامدهای ناگوار آن نمی‌شویم.

وی در ادامه به رویکرد آیت الله رئیسی رییس قوه قضائیه اشاره کرد و افزود: در زمان آقای رئیسی ما رأفت اسلامی را مشاهده می‌کنیم که نتیجه آن را در سیاست حبس زدایی ایشان، جلوگیری از سلب حیات افراد، جلوگیری از اعدام و غیره می‌بینیم و از زمان ورود ایشان به قوه یک آرامشی در این حوزه قضائی دیده می‌شود.

بنانی افزود: هر کسی در جهان علوم انسانی را مبتنی بر انسان‌های اطراف خود و در هر جامعه علوم انسانی مبتنی بر نظام آن جامعه می‌باشد اگر ما در نظام اسلامی هستیم باید علوم انسانی مبتنی بر اسلامی باشد.

وی به کنگره بین‌المللی علوم انسانی و آثار رسیده در این حوزه اشاره کرد و اذعان کرد: آثار ارسال شده در این کنگره بر تمام موضوعاتی است که بر فطرت انسان می‌باشد و جزو آثار فاخر هستند.

این پژوهشگر فرهیخته با بیان اینکه در جامعه ما کمتر به علوم انسانی پرداخته شده است افزود: امنیت در سایه علوم انسانی است و با وجود اینکه در جامعه ما به این علوم پرداخته شده است اما امنیت و سیاست در الگوی اسلامی در جامعه ما حاکم است چرا که مبتنی بر علوم انسانی اسلامی شکل گرفته است.

وی به اهمیت پرداختن به علوم انسانی اشاره کرد و در همین رابطه افزود: در بحث علوم انسانی برداشته خیلی خوبی را می‌توانیم داشته باشیم به عنوان مثال پیشگیر از وقوع جرم نیز در رابطه با علوم انسانی تعریف می‌شود. پیشگیر از وقوع جرم در زمان بارداری و حتی قبل از آن اهمیت دارد و این نشان می‌دهد که فطرت و ذات انسان بستگی به علوم انسانی اسلامی دارد؛ هر چه اعتقادات شما به اسلام قوی‌تر باشد در علوم انسانی نیز قوی‌تر هستید.

این حقوقدان برجسته خاطرنشان کرد: یکی از معضلات کشور ما این است که فارغ‌التحصیلان ما چه در علوم انسانی و چه در علوم دیگر سالیان سال است که یک منبع را می‌خوانند و این نمی‌تواند با فطرت آن‌ها مطابقت داشته باشد و ما این جا است که فشارهای اجتماعی ناهنجارهای اجتماعی و غیره شکل می‌گیرد.

وی در رابطه با اهمیت علوم انسانی مبتنی بر اسلام به تفاوت مدارس ایران و ژاپن پرداخت و گفت: درست است که کودکان و بچه‌ها ما در دوران ابتدای نسبت به بچه‌های ژاپنی با توجه به امکانات داری هوش هیجانی پایین‌تری هستند اما مشاهده می‌کنیم که همان دانش‌آموزان ژاپنی بعد از فارغ‌التحصیل از دوران ابتدای میزان خودکشی در دانش آموزان ژاپنی بالا است و دلیل آن این است که در دوران ابتدای ما بر روی معنویت کار می‌شود اما در مدارس ژاپن این گونه نیست.

این پژوهشگر ادامه داد: مشاهده می‌کنیم که نسل چهارم و پنجم انقلاب هستند که در همین پایگاه‌های بسیج انقلاب را حفظ کردند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: علوم انسانی حقوقدان صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۹۵۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت هزاران نفر از مردم فلسطین، دستاورد غرب وحشی و مدعی دموکراسی است

امام جمعه شهر یاسوج گفت: شهادت و زخمی شدن بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر در فلسطین از دستاورد کشورهای غربی مدعی دموکراسی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، آیت‌الله سید نصیر حسینی، ظهر امروز _جمعه، هفتم اردیبهشت_ در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر یاسوج، با اشاره به روز حمل و نقل و ایمنی، اظهار کرد: باید همه مردم قوانین را رعایت کنند و مسئولان نیز توجه داشته باشند که زیرساخت‌ها را فراهم کنند.

وی با اشاره به جولان و خطرساز بودن فعالیت خودروهای شوتی، افزود: این افراد علاوه بر جان خود، جان انسان‌های دیگر را نیز به خطر می‌اندازند.

خطیب نماز جمعه یاسوج با اشاره به اینکه خودروهای فرسوده نیز باید از رده خارج شوند، گفت: جاده‌ها نیز باید علاوه بر داشتن ایمنی لازم، علائم راهنمایی و رانندگی در کنار آنها پیش‌بینی شود.

وی ضمن گرامی‌داشت سالروز شهادت آیت‌الله مطهری و هفته بزرگداشت مقام معلم، تصریح کرد: شهید مطهری شخصیتی جامع در فقه، ادبیات، اصول، کلام، استادی برجسته، متفکر، انسانی شایسته، انقلابی، شاگرد امام و شخصیت برجسته‌ای بود.

آیت‌الله حسینی با اشاره به اینکه شهادت فیض عظیم الهی است، خاطرنشان کرد: فقدان این عالم برای جامعه، دانشگاه و کشور خسارت بار بود.

وی با بیان اینکه معلم جایگاه رفیعی در جامعه دارد، افزود: تعلیم و تربیت جامعه رسالت عظیمی است که بر عهده معلمان قرار دارد.

امام جمعه یاسوج با اشاره به اینکه تطهیر افکار، فکر و تزکیه بر عهده معلمان است، گفت: امروز علم تبدیل به یک جریان نگران کننده شده و در قالب بمب بر سر مردم مظلوم غزه فرود می‌آید.

وی ضمن تاکید بر اینکه علم امروز باید مهد آرامش بشریت باشد، تصریح کرد: متأسفانه استفاده نادرست از علم باعث شده تا علم امروز تبدیل به کشتار و ناامنی بشر شود.

آیت‌الله حسینی با اشاره به اینکه باید در کنار علم تزکیه باشد تا انسان‌ها را به قتلگاه نبرد، خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۳۴۰۰۰ انسان بی‌گناه در غزه شهید، حدود ۸۰۰۰۰ نفر زخمی و چند میلیون انسان دیگر نیز آواره شدند که همه این‌ها دستاورد غرب وحشی و مدعی دموکراسی است.

وی روز کار و کارگر را تبریک گفت و از همه زحمات، تلاش‌ها و رنج‌های کارگران که باعث رونق چرخ اقتصاد و تولید می‌شوند، تقدیر و تشکر کرد و ادامه داد: اگر کار نباشد جامعه تعطیل خواهد شد؛ کارگران امروز شرایط خاصی دارند و باید نسبت به بیمه، رفاه، آسایش و بازنشستگی آنها توجه و حقوق آنها نیز به موقع پرداخت شود.

کد خبر 748089

دیگر خبرها

  • عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است
  • تأمین امنیت روانی جامعه در اولویت دستگاه عدلیه است
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • فضای جامعه برای مجرمان خشن و حرفه ای ناامن شود
  • کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار
  • شهادت هزاران نفر از مردم فلسطین، دستاورد غرب وحشی و مدعی دموکراسی است
  • چرا خیلی ها تمایلی به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی ندارند؟