Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-08@20:31:25 GMT

۴۰ درصد کودکان کار اصفهان اتباع خارجی هستند

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۹۷۵۰۵

۴۰ درصد کودکان کار اصفهان اتباع خارجی هستند

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: آمار کودکان کار اتباع خارجی در استان‌های مختلف کشور بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است و در استان اصفهان طبق آمارهای سال ۹۷ حدود ۴۰ درصد است.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص مراکز نگهداری کودکان کار تحت نظارت بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: دو مرکز نگهداری از کودکان کار در اصفهان فعال است که یک مرکز به صورت روزانه تحت نظارت بهزیستی توسط موسسه خیریه "سرمد" مدیریت می‌شود که در آن حدود ۱۲۰ کودک کار خدمات مختلف دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دیگر مرکز نگهداری از کودکان کار بهزیستی به صورت شبانه روزی است، افزود: نگهداری طولانی مدت برای این مرکز شبانه روزی تعریف نشده به همین دلیل در روزهای مختلف تعداد کودکان متغیر است درحال حاضر حدود ۲۰ کودک در این مرکز نگهداری می‌شوند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در تشریح عملکرد این مراکز گفت: این مراکز به ساماندهی کودکان کار می پردازند بدین معنی که اگر بدسرپرست هستند، آنها را به مراکز نگهداری و سرپرستی کودکان و نوجوانان بهزیستی منتقل می کنند و اگر سرپرست آنها به صورت موقت شرایط حضانت  را از دست داده آنها را تا مدت زمان برگشت به خانواده زیستی نگهداری می کند.

وی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد عدم صلاحیت خانواده به دلیل اعتیاد است، افزود: در کودکان کار بیشترین دلیل بی‌تأثیری خانواده یا ناکارآمدی آن به موضوع اعتیاد برمی‌گردد که یک یا هردوی والدین به دلیل اعتیاد نمی‌توانند والدین موثری باشند لذا کودکان آن‌ها معمولاً از طریق بهزیستی حمایت می شوند.

ناجی با بیان اینکه دستگاه قضایی تنها مرجع اعلام کننده سلب حضانت از این کودکان است، تصریح کرد: وقتی از والدین این کودکان سلب حضانت می شود طبق قانون این کودکان به بهزیستی تحویل داده می شوند و بهزیستی تمام تلاش خود را می کند تا بتواند آنها را بعد از مدت معینی در صورت کسب شرایط مناسب به خانواده زیستی خود برگرداند؛ همچنین درصدد رفع مشکلاتی چون بیماری‌ها، اختلالات روانی، مشکلات معیشتی و همه موضوعاتی که باعث غیر موثر شدن صلاحیت والدین زیستی شده برمی آید تا آن‌ها را رفع کند و کودک به آغوش خانواده خود برگردد.

وی با تأکید براینکه گام آخر در صورت اصلاح نشدن خانواده زیستی واگذاری فرزند به متقاضیان فرزندخواندگی است، افزود: این کودکان درصورت وجود نداشتن شرایط لازم برگشت به خانواده خود به متقاضیان خواهان فرزندخواندگی سپرده می شوند. معمولاً متقاضیان کودکان در سنین شیرخوارگی و پیش دبستانی بیشتر است و افراد متقاضی کمتر خواهان پذیرش کودکان با سنین بالاتر هستند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در تشریح شرایط واگذاری این کودکان گفت: طبق قانون اگر حدود ۲۴ ماه از سلب حضانت یک خانواده بگذرد و توان جلب مشارکت یا اصلاح خانواده مذکور وجود نداشته باشد و خانواده زیستی بدون صلاحیت تشخیص داده شود قانونگذار اجازه واگذاری فرزند چنین خانواده‌ای را به متقاضیان فرزندخواندگی داده است؛ هرچند نحوه واگذاری فرزند به متقاضیان باهم متفاوت است.

وی درخصوص نوع واگذاری فرزند به متقاضیان فرزندخواندگی اظهار کرد: یک نوع واگذاری به صورت موقت انجام می شود که تحت عنوان "امین موقت" است و خانواده متقاضی فرزندخواندگی در جریان این امر قرار می گیرد که احتمال برگشت این کودک به خانواده زیستی خود وجود دارد و با علم به این موضوع داوطلب نگهداری از کودک می‌شود.

ناجی گفت: در نوع دوم، خانواده کودک به طور قطع امکان نگهداری از فرزند خود را ندارند و این کودک به طور کامل از خانواده اصلی خود سلب حضانت شده بدین معنا که امکان بازگشت به خانواده زیستی خود را ندارد که به صورت دائم به متقاضیان فرزندخواندگی واگذار می شود و خانواده جدید می تواند برای آنها مدارک هویتی به نام خانواده فرزندپذیر دریافت کند.

وی درخصوص اینکه چه درصدی از کودکان کار کشور و اصفهان از اتباع خارجی هستند، افزود: آمار کودکان کار اتباع خارجی در استان های مختلف کشور بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است اما در استان اصفهان طبق آمارهای سال ۹۷ حدود ۴۰ درصد است.

کد خبر 398067

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اتباع خارجي بهزیستی کودکان کار اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۹۷۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده ۵ معلولی در دشتستان صاحب خانه می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، امیر برومند یکشنبه شب در نشست با مدیرکل بهزیستی استان بوشهر با تشریح رسالت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تأمین مسکن مورد نیاز محرومان، خواستار همکاری بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی در این زمینه شد.

وی اظهار داشت: ساخت مسکن برای خانوارهای دارای دو معلول و بیشتر یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که دولت با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، سازمان بهزیستی و کمیته امداد در دستور کار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن بوشهر افزود: احداث واحد مسکونی برای این افراد از سال ۱۳۹۴ در تفاهم با سازمان بهزیستی، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، مجلس و دولت آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدا مقرر شده بود تا خانوارهای دارای دو معلول و بیشتر از سوی سازمان بهزیستی معرفی شوند تا کار احداث ساختمان‌ها آغاز شود.

برومند گفت: با بررسی و شناسایی یک خانواده در شهرستان دشتستان که ۵ عضو معلول دارد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در تلاش است نسبت به تأمین مسکن مقاوم برای این خانواده اقدام کند.

وی تأکید کرد: جهت تأمین سرپناه ایمن برای این خانواده همراهی و همکاری نهادهای حمایتی و انجمن خیرین مسکن ساز استان ضروری است.

کد خبر 6097729

دیگر خبرها

  • آموزش پیش از ازدواج و خانواده به بیش از ۶ هزار زنجانی ارایه شد
  • جریمه میلیونی برای اشتغال اتباع خارجی غیرمجاز
  • جریمه به‌کارگیری اتباع غیر مجاز چند؟
  •  ۷۰۰ خانواده دارای فرزندان چند قلو تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند
  • جریمه به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز اعلام شد
  • جریمه بکارگیری اتباع خارجی غیرمجاز اعلام شد
  • بهره مندی بیش از ۵ هزار نفر در البرز از مشاوره ژنتیک
  • خبر مهم برای مستاجران افغانستانی
  • تسریع در جمع‌آوری و بازگشت اتباع خارجی غیرمجاز به کشور مبدأ
  • خانواده ۵ معلولی در دشتستان صاحب خانه می‌شوند