Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه اینترنتی «salon»، در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۱۸ میانگین غلظت گازهای گلخانه‌ای در جهان که محصول جانبی سوخت‌های فسیلی هستند، به ۴۰۷.۸ بخش در میلیون رسید؛ این بدان معنی است که برای هر یک میلیون مولکول گاز موجود در جو حدود ۴۰۸ دی اکسید کربن وجود داشت.

سازمان جهانی هواشناسی برای تهیه این گزارش به جمع‌آوری داده از ۵۳ کشور دنیا پرداخت و برای به دست آوردن میانگین دی اکسیدکربن کل کره زمین، آن را در طول سال تقسیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته میلادی(۲۰۱۸) میانگین گاز دی اکسید کربن ۴۰۷.۸ بخش در میلیون گزارش شد که تقریباً ۵۰ درصد از دوره پیش از انقلاب صنعتی با ۲۸۰ بخش در میلیون بیشتر است.

«پتری طالس» (Petteri Taalas) دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید: «آخرین باری که زمین چنین غلظت بالایی از گاز دی اکسید کربن را تجربه کرد، به ۳ تا ۵ میلیون سال قبل بر می‌گردد. در آن زمان دما ۲ تا ۳ درجه سانتی‌گراد بیشتر و سطح دریا ۱۰ تا ۲۰ متر بالاتر از الان بوده است.»

آمارهای سال ۲۰۱۸ افزایش چشمگیر گاز دی اکسید کربن را نسبت به سال قبل نشان می‌دهند. سال ۲۰۱۷ میانگین غلظت گاز دی اکسیدکربن اتمسفر زمین ۴۰۵.۵ بخش در میلیون گزارش شده بود.

در ادامه گزارش آمده است که نرخ افزایش گاز دی اکسید کربن از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، مشابه سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ بوده و در طول یک دهه گذشته کمی بالاتر از میانگین بوده است.

متاسفانه نرخ رشد گاز دی اکسید کربن در طولانی مدت افزایش خواهد داشت. میانگین رشد این گاز در سه دهه گذشته افزایشی پایدار نشان می‌دهد. بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵، میانگین افزایش گاز دی اکسید کربن ۱.۴۲ بخش در میلیون در هر سال بود و در سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ نیز میزان آن سالانه ۲.۰۶ بخش در میلیون افزایش داشته است. این آمارها نشان می‌دهند هنوز کار موثری برای حل این مشکل انجام نشده است.

طالس می‌افزاید: «با وجود تمام تعهدهایی که تحت توافق پاریس صورت گرفته، هیچ نشانه‌ای مبنی بر کند شدن تغلیظ گازهای گلخانه‌ای جو دیده نمی‌شود، چه برسد به کاهش آن‌ها. ما باید به این تعهدها جامه عمل بپوشانیم و جاه طلبی‌های خود را به خاطر آینده بشریت زیاد کنیم.»

متاسفانه بشر با شتابی زیاد در سراشیبی انتشار گازهای گلخانه‌ای در حرکت است. سال ۲۰۱۵ مرز ۴۰۰ بخش در میلیون معین شده شکسته شد و داده‌های به دست آمده نشان می‌دهند سال ۲۰۱۹ این میزان از ۴۱۰ بخش در میلیون عبور خواهد کرد. در حال حاضر بسیاری از ایستگاه‌های آب و هوایی تراکم بیش از ۴۱۵ بخش در میلیون را گزارش کرده‌اند.

گاز کربن دی اکسید به تنهایی عامل مخرب نیست و گزارش سازمان جهانی هواشناسی نشان می‌دهد انتشار متان (CH۴) و اکسید نیتروژن (N۲O) نیز در حال افزایش است. سال ۲۰۱۸ سطح متان به رکورد ۱۸۶۹ بخش در میلیارد (ppb) رسید که ۲.۵ برابر بیشتر از دوران پیش از انقلاب صنعتی است. اکسید نیتروژن نیز که لایه اُزون را از بین می برد، در همان سال به ۳۳۱.۱ بخش در میلیارد رسیده که نسبت به سال قبل و میانگین یک دهه گذشته، افزایش داشته است.

برچسب‌ها دی اکسید کربن سازمان جهانی هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دی اکسید کربن سازمان جهانی هواشناسی دی اکسید کربن سازمان جهانی هواشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۰۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال؛ سال گذشته مردان بیشتر فوت کردند

در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵/۶ درصد و زنان ۴۴/۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل  برابر ۵۶/۶ درصد برای مردان و ۴۳/۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و ۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد  ۴۱۸ هزار و ۷۴۱  رویداد فوت ثبت شده، ۵/۶ درصد افزایش داشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • بر اساس آمار سازمان ثبت احوال؛ سال گذشته مردان بیشتر فوت کردند
  • نبض قیمت مسکن شمال شهر
  • افزایش میزان فرونشست‌های زمین همزمان تشدید بارندگی‌ها
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال ۲۰۱۵
  • حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع می‌شوند
  • افزایش ۱۰۰ درصدی اکتشاف سنگ آهن در معادن سنگان خواف
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است