Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای بازبینی جشنواره سراسری «بچه های مسجد» معتقد است به دلیل این که در همه مناطق کشور سالن‌های نمایشی وجود ندارد، مساجدی در دور‌افتاده‌ترین روستاهای کشور می‌توانند فضایی را برای نمایشگران جوان ایجاد کنند. ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، سیدقاسم قوامی، عضو شورای بازبینی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» با اشاره به رویکرد مردمی این رویداد بیان کرد: این جشنواره در فضایی خارج از سالن اجرا کار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ژانر اجرایی خارج از صحنه که چند سالی است در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز دنبال می‌شود، از همین جنس است.

اعلام جزئیات جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه های مسجد»

وی افزود: ویژگی این گونه تئاتری این است که حصارها و حجاب‌هایی را که بین مخاطبان و گروه‌های نمایشی است، برمی‌دارد. یکی از بزرگترین ویژگی‌های جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد این است که نمایشگران به سمت مخاطبان می‌روند تا اینکه مخاطبان به سراغ تئاتر بیایند. 

قوامی گفت: در جشنواره تئاتر آوینیون فرانسه و زمان برگزاری آنکه از همه گروه‌های نمایشی در آن شرکت دارند، نیز با رویکردی مشابه همه ورزشگاه‌ها، کلاس‌های مدارس و … خالی می‌شوند تا آثار نمایشی بی‌واسطه به مخاطب خود عرضه شوند.

وی با اشاره به اینکه  جشنواره بچه‌های مسجد با رویکرد معرفتی و مذهبی دنبال می‌شود، ادامه داد: وجه ممیزه و مشخصه این جشنواره این است که رویکرد معرفتی و مذهبی دارد و نمازگزاران مساجد که از اقشار مختلف جامعه‌اند مخاطبان تئاترند. همچنین به دلیل اینکه در همه مناطق کشور سالن‌های نمایشی وجود ندارد، مساجدی در دور افتاده‌ترین روستاهای کشور می‌توانند فضایی را برای نمایشگران جوان ایجاد کنند که به سراغ نمازگزاران به‌عنوان مخاطب تئاتر بروند و بگویند حالا که سالن نمایشی نیست، ما به سراغ شما آمده‌ایم.

این هنرمند خاطرنشان کرد: همان‌طور که از نام مردمی این جشنواره بر می‌آید نباید انتظار آثار چندان حرفه‌ای از آن داشت. بلکه با یکسری ابزار و آکسسوارهای ساده می‌توان به‌طور صمیمانه کارهای نمایشی را ارائه کرد. همچنین باید عقبه‌ای را که مساجد در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و جریانات اجتماعی و سیاسی تاریخ داشته‌اند، نیز در نظر داشت.

وی با ارزیابی کیفی آثار بازبینی‌شده توضیح داد: بخش عمده‌ای از کارها برگرفته از 6 عنوان کتابی بود که مرکز هنرهای نمایشی چاپ و منتشر کرده و برای اجرا در اختیار نمایشگران مساجد قرار داده بود. شاید عمده آثار با استانداردهای نمایش فاصله داشته باشند، اما سیاستگذاری جشنواره در عمومیت بخشی به تئاتر و رسیدن به کیفیت و دستاورد در گذر زمان است. با این هدف باید گفت آثار نمایشی موردبررسی از ظرفیت‌های اولیه برای رسیدن به این مطلوب برخوردار بودند و می‌توان در چشم‌انداز جشنواره برای دوره‌های بعد مقوله کیفیت را بیش‌ازپیش مدنظر داشت. ضمن اینکه یکی از اهداف اصلی جشنواره، شناسایی و آشنایی دست‌اندرکاران تئاتر با استعدادهای درخشان است.

چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» 12 تا 14 آذرماه به همت حوزه هنری استان قزوین و مؤسسه سپهر سوره هنر در شهر قزوین برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

R1369/P/S4,34/CT3 واژه های کاربردی مرتبط تئاتر دینی تئاتر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تئاتر دینی تئاتر تئاتر دینی نمایش تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۲۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعظم بروجردی، الهام چرخنده داور یک رویداد تئاتری

 سید مصطفی موتورچی -دبیر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد- در احکامی جداگانه خانم‌ها اعظم بروجردی، الهام چرخنده و وفا طرفه را به عنوان هیات داوران پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد منصوب کرد.

در متن این احکام آمده است:« با سلام و تحیات الهی برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مرهون کوشش و جوشش تلاشگرانی است که از آغاز شکل‌گیری این رویداد، بر مدار آرمان‌های شهدا و امام راحل کوشیده‌اند. هنرمندان متعهد و جوان این عرصه چشم انتظار حضور معنوی و تأثیرگذار شما هستند که با اندیشه مبارک و تجربه گران‌سنگ خود ظرفیت‌های پیدا و پنهان هنر آنان را مورد مهر و ستایش قرار دهید. از این رو سرکار عالی را به عنوان عضو هیئت داوران «پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» منصوب می‌نمایم.

امید است با همراهی شما بتوانیم گام موثری در برگزاری موفق این جشنواره برداریم.لازم به ذکر است پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار خواهد شد.»

دیگر خبرها

  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • الهام چرخنده به تئاتر برگشت
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد»
  • اعظم بروجردی، الهام چرخنده داور یک رویداد تئاتری
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی