Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور گفت: بر اساس هدفگذاری‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان چای کشور اجرای سیستم‌های نوین آبیاری که استفاده از آن مزایای بسیار فراوانی به دنبال دارد قرار است با سرعت بیشتری در باغ هایچای گیلان و مازندران اجرا و توسعه پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او، با بیان اینکه در حال حاضر شاهد هدر رفت بسیار زیاد آب در بخش کشاورزی هستیم بر ضرورت رفع این معضل تأکید کرد و افزود: در این حوزه کار انجام نشده بسیار زیاد داریم و سازمان چای کشور برای جلوگیری از هدررفت منابع آبی طرح‌های خوبی را پیش‌بینی کرده است.

رئیس سازمان چای کشور، برداشت دو برابری برگ سبز چای در باغ های چایی که مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری هستند را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر اساس  بررسی‌ها چایکارانی که باغ های آنان به صورت سنتی آبیاری می‌شود سالانه ۶ تا ۷ تن برگ سبز چای برداشت می‌کنند، اما این میزان در باغ های مجهز به سیستم نوین آبیاری حتی به ۲۲ تن هم می‌رسد.

حبیب جهانساز، با بیان اینکه دولت و وزارت جهاد کشاورزی بخشی از منابع خود را به سمت اجرای سیستم‌های آبیاری نوین اختصاص داده‌اند، افزود: سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز بر اساس همین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان دولت امسال بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه آبیاری تحت فشار در استان پیش‌بینی کرده است.

او، با تأکید بر اینکه ۸۵ درصد از این تسهیلات پرداختی به کشاورزان گیلانی به صورت بلاعوض است، گفت: کشاورزان و چایکارانی که پروانه بهره‌برداری از سازمان آب را در اختیار داشته باشند می‌توانند از مزایای این بخش از طرح بهره‌مند شده و تسهیلات آبیاری نوین را به شکل بلاعوض دریافت کنند.

رئیس سازمان چای کشور، از پرداخت تسهیلاتی جداگانه به چایکاران گیلان و مازندران برای تأمین منابع آبیاری، حفر چاه، انتقال آب و نظایر آن از محل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای خبر داد و افزود: این بخش از تسهیلات در راستای اجرای همان رویکرد‌های حمایتی از بخش کشاورزی، با نرخ سود ۴ درصد به چایکاران پرداخت می‌شود.

جهانساز، عوامل و مخاطراتی که به باغات چای آسیب می‌زنند را برشمرد و با اعلام اینکه خوشبختانه باغات چای گیلان و مازندران به آن صورت نیاز به سمپاشی و محلول‌پاشی‌های گسترده برای مبارزه با آفات ندارند، گفت: زخم ریشه و کنه که بیشتر در زمان روز خشکسالی اتفاق می‌افتد از مهم‌ترین آفاتی هستند که می‌توانند باغ های چای را تهدید کنند.

رئیس سازمان چای کشور، با بیان اینکه نحوه کوددهی و شخم باغات چای می‌تواند از بروز این دو آسیب مهم در سطح باغات چای جلوگیری کند، تصریح کرد: نقشه حاصلخیزی خاک با همکاری مشترک این سازمان و پژوهشکده چای تهیه شده است بنابراین با مصرف بهینه کود شیمیایی می‌توان از زخم ریشه بوته‌های چای جلوگیری کرد.

 

انتهای پیام/م.ع

مجهز شدن باغ‌های چای گیلان و مازندران به سیستم نوین آبیاری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۲۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند

مجید زارع بیدکی رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های یزد و اشکذر و زارچ گفت: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی و با همکاری کلیه بهره برداران ۱۰۰ درصد از چاه‌های کشاورزی و ۹۸ درصد از چاه‌های صنعتی شهرستان‌های یزد، اشکذر و زارچ به کنتور هوشمند مجهز شده اند.

وی افزود: همچنین با تلاش گروه گشت و بازرسی این اداره، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۷ حلقه چاه غیر مجاز شناسایی و ۲۹ حلقه چاه غیر مجاز که تعدادی از آن‌ها مربوط به چاه‌های شناسایی شده سال‌های گذشته بوده است، پر و مسدود شدند که این امر صرفه جویی ۲۹۴ هزار متر مکعب آب را در پی داشت. 

رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های یزد، اشکذر و زارچ با بیان اینکه در سال گذشته ۱۴۸ مورد اقدام حفاظتی از سوی ابن اداره انجام شده است، گفت: ۴ دستگاه حفاری و ادوات غیر مجاز نیز در این مدت توقیف شدند. 

وی با اشاره به همکاری خوب دستگاه قضایی و انتظامی این دو شهرستان برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب زیر زمینی و سطحی اظهار داشت: این اداره با هرگونه تخلف در زمینه منابع آبی برخورد قانونی و جدی خواهد داشت. 

 رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های یزد، اشکذر و زارچ یزد بیان کرد: ۲۸ کنتور هوشمند چاه‌های کشاورزی و صنعتی در سطح شهرستان نیز با پیگیری این اداره رفع عیب شدند. 

زارع بیدکی در پایان با بیان اینکه در این مدت ۴۵ مورد تمدید پروانه بهره برداری صورت گرفته است، ابراز کرد: ۱۵۱ مورد مجوز مربوط به بهره برداری از منابع آبی نیز صادر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • روش‌های نوین ساختمان سازی در سال جدید
  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • تجهیز ماشین‌آلات دهیاری‌های بوشهر به سیستم ردیابی
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند
  • تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت ۱۴۳ کلاس درس در استان بوشهر
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی