Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@08:26:49 GMT

کتاب عرصه تضارب آرا است

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۰۴۵۲۹

کتاب عرصه تضارب آرا است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: کتاب بستری برای انتقال تجارب و میراث فرهنگی گذشته به نسل معاصر و عرصه تضارب آرا است.

 دکتر جعفر مروارید، امروز در مراسم بزرگداشت کتاب، کتابدار و کتابخوانی که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با بیان اینکه امروز زبان جهانی کتابی است که محدود به تمایزات قومی و جغرافیایی نیست، عنوان کرد: با توجه به اینکه ادبیات از جمله شعر، رمان و نمایشنامه از تاثیر گذارترین قالب‌های فرهنگی هستند و همگی خود را در بستر کتاب نشان می‌دهند، می‌توان محاسن کلام اهل بیت(ع) را نیز از طریق کتاب و این رسانه جهانی انتقال داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مشهد با بهره‌مندی از سنت حوزه کهن خراسان در عرصه اندیشه‌ورزی و روش‌های مدرن به عنوان قطب نشر دینی و معنویت در منطقه و آن هم در جوار امام رضا(ع) شناخته می‌شود، لذا در کنار تجربه‌های قدسی و معنوی برای دلدادگان آن حضرت محملی برای خلاقیت فرهنگی و تجربه‌های فرهنگی برای اصحاب فرهنگ و هنر نیز به حساب می‌آید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه امر قدسی در مشهد ساحتی نیست، خاطرنشان کرد: نخبگان فرهنگی و هنری هستند که لایه‌های ماندگار این امر قدسی را در زیست مسلمانی و سبک زندگی ایرانی اسلامی نشان می‌دهند.

وی اضافه کرد: امام علی(ع) نیز در خصوص تضارب آرا فرمودند که«آراء خود را با یکدیگر در میان گذارید تا اندیشه درست پدید آید». از این رو باید گفت که در دوران معاصر با توجه به اینکه شبکه‌های مجازی به نوعی به عنوان رقیبان کتاب‌ها به وجود آمده‌اند باید یادآور شد که هنوز هم پادشاه محتشم بی منازع؛ کتاب است که هم محصول تضارب آراست و هم شیوه‌ای نهادینه برای تحقق تضارب آرا به شمار می‌رود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در کنار سنت تضارب آرا، نیازمند بازتولید سنت مناظره رضوی برای گسترش نهضت روشن اندیشی که یکی از حلقه‌های مفقود برای تمدن نوین اسلامی به‌شمار می‌رود و مورد تاکید مقام معظم رهبری است؛ هستیم.

وی با بیان اینکه سنت و سیره امام رضا(ع) فرهنگ یادگیری، گفت‌وگو، تعامل و تعهد به نسل جوان و معاصر را نشان می‌دهد، عنوان کرد: از این رو باید گفت که با توجه به اینکه ما سر سفره نعمت فرهنگی و معنوی امام مهربانی‌ها هستیم، این امر نه تنها منبع الهام بخش برای معنویت در دوران معاصر است بلکه منبع الهام بخشی برای یک فرهنگ پویا و خلاق نیز به شمار می‌رود.

مروارید اظهار کرد: امروزه فضایی را در کنار مضجع شریف حضرت ثامن‌الحجج(ع) شاهد هستیم که کتاب خواندن یک شاخصه عقلانیت محسوب می‌شود و به نوعی از شاخصه‌های عقلانیتی است که امام رضا(ع) به آن اشاره کردند و ما امروز شاهد توسعه و رشد آن هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، عنوان کرد: امام رضا(ع) فرمودند شیوه‌ای که در این آموزه‌ها آموزش می‌دهند، مخاطب قرار دادن انسان فارغ از سلیقه، نژاد و ملیت است و به نوعی خطاب امام نیز خطاب جهانی است و فطرت انسانی را در اینجا مورد توجه قرار می‌دهند.

وی تاکید کرد: از این رو امیدواریم که با کمک همه نخبگان فرهنگی، هنری و با نهضت کتابخوانی سبد کالای فرهنگی و خرید کتاب در کنار سبد کالای اقتصادی جزء سنت‌های ما مشهدی‌ها قرار گیرد، زیرا هنگامی که چرخه خرید کتاب و کتابخوانی به عنوان یک عادت و یک امر معروف در میان خانواده‌های مشهدی مطرح شد در آن هنگام می‌توانیم بگوییم که آن جامعه اخلاقی که هدف هر مدینه فاضله و سنت پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) است را توانسته‌ایم محقق کنیم.

در جنگ سرانه وضعیت خوبی نداریم

سرهنگ محمد حسین زاده، معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) در ادامه مراسم طی سخنانی اظهار کرد: همواره ما در جنگ سرانه وضعیت خوبی نداریم زیرا اگر سرانه ما با سرانه جهانی تفاوت دارد علت این تفاوت را در سرانه فرهنگی می‌دانم؛ زیرا با توجه به اینکه این سرانه فرهنگی به میزان مطالعه در کشور مرتبط است، متوجه خواهیم شد که وضعیت خوبی نداریم.

 وی با بیان اینکه آمارهایی که سرانه ما را نشان می‌دهد متفاوت است، اظهار کرد: آماری که در دست من است، نشان می‌دهد که سرانه مطالعه در ایران 75 دقیقه است که از این زمان تنها 15 دقیقه به مطالعه کتاب، 21 دقیقه برای ادعیه، 32 دقیقه به مطالعه روزنامه و آنچه که به مباحث خبری  و شبکه‌های اجتماعی مربوط است، اختصاص داده می‌شود.

حسین زاده خاطرنشان کرد: آنچه که شاید به عنوان یکی از دغدغه‌های مسؤولان بشمار آید، این حوزه است زیرا اگر بنا باشد که مصرف انرژی را مدیریت کنیم باید منشاء آن را میزان سرانه مطالعه دانست زیرا که اگر سرانه مطالعه رشد داشته باشد می‌توان امیدوار بود که سرانه مصرفی انرژی ما نیز کاهش و سرانه مصرف کالاهای مفید مانند سبزیجات و میوه جات نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع)، ادامه داد: در واقع تمامی این امور با یکدیگر ارتباط غیر منطقی نداشته بلکه رابطه کاملا مستقیمی دارند و هر اندازه که فکر رشد پیدا کند آنچه که در سطح زندگی با آن‌ها مواجه می‌شویم نیز رشد پیدا خواهند کرد و دچار تغییر و تحول خواهند شد.

وی اظهار کرد: من معتقدم که رهبر انقلاب اسلامی در سال‌های ابتدایی پس از جنگ با یک برنامه مدون شده کتاب تفریظ می‌کردند. همه ما می‌دانیم کتاب‌هایی که ایشان در عرصه‌های مختلف مطالعه می‌کنند؛ گسترده است اما آنچه که مردم در بیان تفریظ با آن مواجه می‌شوند کتب دفاع مقدس و کتبی که مربوط به ایثار و شهادت است؛ هستند.

حسین زاده ادامه داد: همچنین کتاب‌هایی که ایشان در طی این مدت تفریظ کردند را اگر  بخواهیم از سال 68 تا کنون بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که کتاب‌ها، سبک آن‌ها، مدل نوشتن  و همچنین بیان خاطرات شفاهی آن‌ها نیز به مراتب رشد کرده‌اند.

معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع)، خاطرنشان کرد: با مطالعه کتاب شهید حججی با این نکته مواجه خواهیم شد که این شهید کتاب شهیدان دیگر را مطالعه کرده است، به گونه‌ای که رهبر انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه این کتاب، کتاب خوبی است موجی را ایجاد می‌کنند و با تفریظ این کتاب و یا هر کتاب دیگری باعث می‌شود که آن کتاب چندین بار به چاپ برسد.

وی عنوان کرد: در واقع شهید حججی و بسیاری از شهدای مدافع حرم فرهنگ دفاع مقدس را از کتاب‌هایی که مقام معظم رهبری معرفی کرده اند؛ فرا گرفتند. مشکل ما در اینجاست که نوجوان امروز ما نه کاوه شاهنامه را می‌شناسد و نه کاوه‌ای که در عرصه جنگ وارد میدان شد.

حسین زاده با بیان اینکه کار ما سخت اما در عین حال آینده ساز است، خاطرنشان کرد: این شعاری که گام دوم انقلاب را با کتاب بر می‌داریم را باید مورد توجه قرار داد.

معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) تاکید کرد: اگر بناست که گام دوم برای نوجوان و جوان ما ساده‌تر شود چاره‌ای جز اینکه به تاریخ مراجعه کند ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مشهد کتابخانه کتاب هفته کتاب فرهنگ مطالعه سرانه مطالعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۴۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری



به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: شاخص سرانه آموزشی استان به‌علت پراکندگی دانش‌آموزان نیازمند بازبینی است.
وی افزود: به‌خاطر بافت اقلیمی گاهی ناچار هستیم.

دیگر خبرها

  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • همکاری همه جانبه آموزش‌ و پرورش در کنگره شهدای استان تهران
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • جنگ فرهنگی تنها عرصه‌ای که دشمن به آن امید بسته است
  • کارگران سربازان جنگ اقتصادی و معلمان سربازان جنگ فرهنگی هستند
  • شهید مطهری الگو و نمونه معلم تراز انقلاب اسلامی است
  • جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری