Web Analytics Made Easy - Statcounter

ظریف روز سه‌شنبه در آیین روز سازمان همکاری اقتصادی «اکو» اظهار کرد: ایران معتقد به سیاست همسایگی قدرتمند است. ما معتقدیم که با داشتن همسایه‌های قوی قادر خواهیم بود بسیار بهتر و با سهولت بیشتر به اهداف خود برسیم تا اینکه بخواهیم این اهداف را به تنهایی محقق کنیم.

وزیر خارجه ایران افزود: اکو یک گروهی متشکل از کشورها در یک منطقه بسیار ویژه است که همکاری برای افزایش امنیت همه کشورهای عضو این منطقه حساس را ضروری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینجا منطقه‌ای غنی است؛ هم از لحاظ جمعیت و منابع انسانی و هم از لحاظ جغرافیا و همچنین از نظر منابع طبیعی.

ظریف تأکید کرد: برنامه «چشم انداز ۲۰۲۵» اکو این فرصت را به وجود می‌آورد که از پتانسیل‌های خود، بهره‌برداری کنیم تا ظرفیت‌ها و امکانات هر یک از اعضای اکو را تجمیع کرده تا در نهایت، خیر عمومی مردم گسترش یافته و منافع تمام مردمان این منطقه تأمین شود.

وزیر خارجه کشورمان با تأکید بر لزوم تقویت همکاری‌های منطقه‌ای، افزود: به باور من، لازم است در چنین روزی تعهد خود را به همکاری‌ها در چارچوب عضویت در اکو، همچنین میان اکو و سایر سازمان‌های منطقه‌ای و نیز میان خودمان در منطقه تجدید کنیم.

وی ادامه داد: ایران علاقه‌مند است همان نوع روابطی را که با سایر شرکای خود در اکو دارد، حفظ کرده و به شرکای خود در خلیج فارس تسری دهد.

ظریف با اشاره به طرح و تلاش ایران برای برقراری صلح و آرامش در منطقه، گفت: پیشنهاد ما در مورد طرح صلح منطقه‌ای، طرحی دیرینه است که نخستین بار در اوج جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۵ مطرح شد و اخیراً نیز طرح امید یا طرح صلح هرمز توسط رییس جمهوری روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد.

وزیر خارجه ایران تأکید کرد: این اساس و بنیان سیاست ماست که مبتنی بر حسن همجواری، احترام به حقوق بین‌الملل و احترام و منافع متقابل است.

ظریف در پایان صحبت‌های خود، گفت: همه ما از همکاری نفع خواهیم برد و همه ما از رقابت، مناقشه، بی‌ثباتی و ناامنی زیان خواهیم دید. اگر همسایگان شما سعادتمند نباشند، شما نیز نخواهید بود. به همین دلیل دست دوستی که به سوی شرکایمان در اکو دراز کردیم به شرکایمان در خلیج فارس نیز دراز می‌کنیم؛ با این امید که همان نوع ترتیبات به ایجاد اعتماد و همکاری گسترده‌تر منجر شود و از طریق همکاری، تلاش‌های مشترک و همفکری ارتقا یابد.

«اکو» سازمان منطقه‌ای دولتی است که در سال ۱۹۸۵ از سوی ایران، پاکستان و ترکیه با هدف پیشبرد همکاریهای اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تأسیس شد. این سازمان در سال ۱۹۹۲ عضویت هفت کشور جدید شامل افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان را نیز پذیرفت.

 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: محمدجواد ظریف سازمان همکاری اقتصادی اکو ایران خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۷۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه

وزیر خارجه عربستان بر لزوم ایجاد آتش‌بس فوری در غزه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان امروز-شنبه- در سخنرانی خود در نشست سازمان همکاری اسلامی که در بانجول پایتخت گامبیا درحال برگزاری است گفت: عربستان بار دیگر بر مطالبه خود مبنی بر ایجاد آتش‌بس فوری و پایدار در نوار غزه تاکید می‌کند.

وی همچنین بر اهمیت فراهم کردن گذرگاه‌های انسانی امن در راستای پایان دادن به مشکلات مردم فلسطین تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان همچنین ریاست این دوره از نشست سازمان همکاری اسلامی را به کشور گامبیا تبریک گفت.

پانزدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی امروز در بانجول کار خود را آغاز کرد و این نشست دو روزه خواهد بود.

طبق بیانیه سازمان همکاری اسلامی مقامات ۵۷ کشور عضو این سازمان و مقامات برخی کشورهای خارج از سازمان نیز در این نشست مشارکت دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود
  • مصر: جنگ طلبی اسرائیل امنیت کل منطقه را تهدید می کند
  • امیرعبداللهیان با وزیر خارجه گامبیا دیدار کرد
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد/ دیدار گسترده وزیر خارجه با مقامات ارشد کشورهای اسلامی
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
  • واکنش کاردار ایران به سخنان وزیر دفاع انگلیس
  • ملاقات وزرای خارجه ایران و مصر ‌در گامبیا
  • دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی
  • سفر وزیر خارجه ایران به گامبیا برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی