Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-07@05:18:00 GMT

کشف یک ناهنجاری کیهانی توسط اخترشناسان

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۰۸۳۸۶

کشف یک ناهنجاری کیهانی توسط اخترشناسان

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یک ویژگی معمولی اما تقریباً وحشتناک در هر کهکشان، هیولایی به نام سیاهچاله است که در مرکز آن کمین کرده و می‌تواند صدها یا حتی میلیارد‌ها برابر جرم خورشید باشد. سیاهچاله در غبار و گاز اطراف خود غرق می‌شود و یک شکل کروی خالی درست در وسط کهکشان ایجاد می‌کند که حتی نور نیز از آن رد نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی اوقات، اخترشناسان هنگام مشاهده دو کهکشان که باهم ادغام شده اند متوجه وجود دو سیاهچاله می‌شوند اما اکنون، اتفاقی کاملاً بی سابقه مشاهده کرده‌اند و آن وجود یک کهکشان به همراه سه سیاه چاله فوق العاده در قلب آن است.

«پیتر ویلباچر» یکی از محققان موسسه اخترفیزیک پوتسدام با تأکید بر اهمیت این یافته گفت:« تاکنون سه سیاهچاله در یک کهکشان کشف نشده بود.»

«Galaxy NGC 6240» تقریباً 400 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد که توسط سازه هایی مانند تلسکوپ فضایی هابل در چندین نوبت تصویربرداری شده است اما این بار محققان از دستگاه «Multi Unit Spectroscopic Explorer» در تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (VLT) استفاده کردند. این ابزار به محققان اجازه می‌دهد تا یک مجموعه داده سه بعدی را با هر پیکسلی جمع آوری کنند.

با استفاده از این ابزار، ستاره شناسان توانستند سه سیاهچاله را تشخیص دهند. «ولفرام کولاتسنی» اخترشناس در دانشگاه «گوتینگن» اعلام کرد که از طریق مشاهدات ما با وضوح بسیار زیاد فضایی نشان دادیم که NGC 6240 میزبان سه سیاه‌چاله فوق العاده در مرکز آن است و اندازه هر کدام بیش از وزن 90میلیون خورشید است.

کولاتسنی در ادامه اظهار داشت که سیاه‌چاله ها بسیار نزدیک به هم هستند و در کمتر از یک صدم کل اندازه کهکشان قرار دارند. این کشف به اخترشناسان بینش جدیدی درباره چگونگی تکامل کهکشان‌ها در طول زمان داده است. این یافته‌ها در مجله«Astronomy & Astrophysics» منتشر شده است.

انتهای پیام/

178 / 159 کهکشان سیاهچاله

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کهکشان سیاهچاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۸۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مدیریت مگس میوه در باغات مرکبات و سیاه ریشه

فرید بیگی سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به افزایش جمعیت و شکار مگس میوه مدیترانه‌ای در ایستگاه‌های ردیابی باغات سیاه ریشه و مرکبات به لزوم مدیریت این آفت در باغات مرکبات و سیاه ریشه تاکید کرد.

او افزود: برداشت سریع تمامی میوه‌های رسیده باقیمانده روی درخت بخصوص نارنج و پرتقال والنسیا موجود در باغات، خانه سراها، فضای سبز شهری و روستایی، مجتمع‌های تفریحی ساحلی و برداشت بموقع تمامی میوه‌های رسیده فصل بهار شامل ارقام هسته دار مانند هلو، شلیل، آلو، آلوچه، ازگیل ژاپنی برای جلوگیری از گسترش آلودگی به ارقام متوسط و دیررس هسته دار و دانه دار از روش‌های مهم مدیریت و مبارزه با این آفت است.

بیگی رعایت بهداشت کف باغ مانند حذف و از بین بردن علف‌های هرز داخل و حاشیه باغات، جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک برای کاهش آلودگی، نصب تله‌های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، سراتینکس و سراتل به تعداد ۲۰ الی ۳۰ عدد تله در هر هکتار در مرحله اول در باغات سیاه ریشه یا باغات مختلط مرکبات و سیاه ریشه بویژه در باغات دارای سابقه آلودگی با هماهنگی و مشاوره با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی جهت از بین بردن جمعیت اول فصل آفت مگس مدیترانه‌ای و انجام طعمه پاشی با استفاده از پروتئین هیدرولیزات و حشره کش مالاتیون بصورت طعمه مسموم با قطرات درشت روی تنه و شاخ و برگ و علف‌های هرز زیر درختان بر اساس دستورالعمل و با مشاوره از کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی در صورت مشاهده شکار روزانه ۲ الی ۳ عدد مگس در روز در یک تله نصب شده را از دیگر روش‌های مدیریت و کنترل و مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای برشمرد.

او به باغداران و بهره برداران توصیه کرد برای کسب اطلاعات و راهنمایی‌های بیشتر به کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کلینیک‌های گیاهپزشکی مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ضرورت مدیریت مگس میوه در باغات مرکبات و سیاه ریشه
  • وارد آمدن خسارت بیش از ۲۵۳ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی
  • خسارت ۲۵۳ میلیارد تومانی بارش‌های اخیر به کشاورزی کرمانشاه
  • جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛ اهمیت جایگاه مامایی در خروج از سیاه چاله جمعیتی
  • راه بیرون آمدن از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • رونمایی از اسرار یک سیاره جهنمی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب
  • درمان دردهای عضلانی و مفصلی با حرکات اصلاحی ورزشی +تصاویر
  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو