منشأ بسیاری از روانپریشیها، فقدان امنیت روانی است
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۱۴۸۲۱
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، متن پیام آیتالله مکارم شیرازی به «اولین همایش تجلیل و تکریم خیرین روحانیت در عرصه سلامت» که امروز در شهرداری قم برگزار شد، به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
قبل از هرچیز لازم میدانم از همه شما عزیزان که در این همایش با شکوه شرکت کردهاید تشکر نمایم.
یکی از قلمروهای اساسی در عرصه طب و درمان؛ بهداشت و سلامت روانی است که نارسایی آن چه بسا از بیماریهای جسم هم میتواند زیان بارتر و درمان آن سختتر باشد بلکه گاه به بیماریهای دشوار جسمانی منتهی میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
منشأ بسیاری از این روانپریشیها و نابسمانیهای روانی فقدان امنیت روانی است؛ قرآن کریم به درمان این دشواری اشاره کرده است و میفرماید: «الا بذکر الله تطمئن القلوب» به راستی که اطمینان و آرامش که اساس امنیت روانی است با یاد خدا فراهم میآید.
از آنجا که اسلام دین جامع و فراگیر است تلاش دارد تمام عرصههای زیستی انسان را پوشش دهد وعرصه سلامت و بهداشت جسمانی و روانی جامعه و افراد آن نیز در این میان به شدت مورد توجه قرار گرفته تا آنجا که بسیاری از احکام و مقررات فقهی، اخلاقی و حتی حقوقی این دین مبین برگرفته از عوامل اساسی در بهداشت و سلامتی انسان میباشد.
روحانیت مجاهد و روشنبین که میراثدار پیامبران و امامان هستند همواره در طول تاریخ و در سایه رهنمودها و آموزشهای قرآنی و روایی نقش مهمی در حفظ این سلامت ایفا کرده و به عنوان ملجأ و پناهگاه مردم زمینهساز فکری آنان را در مواجهه با بحرانها و آسیبهای اجتماعی فراهم کردهاند.
بیشک روحانیت و حوزههای علمیه در راه فرهنگسازی در حوزه سلامت جسمی و روحی و نهادینه کردن آن و ارتقای امنیت و بهداشت روانی جامعه گامهای بلندی برداشتهاند که امروز یکی از شاخصهای توسعه پایدار در هر جامعه است، اگر بخواهیم تلاشهای روحانیان را در این باره برشماریم در این مجال نمیگنجد.
به یقین کارهای بسیار خوبی در این عرصه انجام شده ولی لازم است که روحانیت و حوزهها به عنوان سفیران سلامت در این زمینه نقش فعالتری داشته و در ترویج و توسعه این فرهنگ گامهای مؤثرتری بردارند.
در پایان بار دیگر از حضور شما عزیزان و همه دستاندرکاران این همایش باشکوه و ارجمند تشکر کرده، توفیق همگان در تجلیل از همه تلاشگران عرصه سلامت بهویژه خیرین روحانیت و معرفی نقش پربار و پر ثمر آنان در این حوزه را از خدای متعال خواهان و خواستارم.
والسلام علیکم و رحمة الله
قم- ناصر مکارم شیرازی
۹۸/۹/۶
انتهای پیام/
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۴۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید
بسیاری از ما صدای ناگهانی و کرکننده تغییر یافته خودرو را تجربه کردهایم که آرامش ما را با سرعتی که میگذرد به میلیونها قطعه تبدیل میکند.
به گزارش خبرآنلاین، اگر در محلهای زندگی میکنید که این صداهای مزاحم آشنا هستند، احتمالاً شما را شگفتزده نخواهد کرد که تحقیقات تمایل به داشتن این نوع خودرو را به سطوح بالاتر سادیسم و روانپریشی مرتبط میکند.
روانشناس جولی ایتکن شرمر از دانشگاه وسترن انتاریو در کانادا بیش از ۵۰۰ نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا رابطه بین ویژگیهای شخصیتی «تاریک» و ترجیح خودروهای پر سر و صدا با صدای اصلاح شده را بررسی کند.
شرمر در مورد مطالعه آزمایشی خود در Psychology Today نوشت: «از آنجایی که این تغییرات اگزوز هم برای مردم و هم برای حیوانات مزاحمت ایجاد میکند و هم در برخی از حوزههای قضایی غیرقانونی است، فپی بردن به این موضوع که چرا افراد میخواهند صدای خودروی آنها سر به فلک بکشد، حائز اهمیت و جالب است.
شرمر ۵۲۹ دانشجوی بازرگانی را که میانگین سنی آنها ۱۸ سال بود، مورد بررسی قرار داد که ۵۲ درصد از آنها مرد بودند. این تحقیقات با سه سؤال در مورد احساسات شرکتکنندگان نسبت به خودروهای پر سر و صدا، شناخته شدن با خودروهای خود و پتانسیل تغییر صدای خودرو را مطرح کرد.
آنها همچنین نظرسنجی شخصیت تتراد تاریک را تکمیل کردند، یک مقیاس که ویژگیهای شخصیتی ماکیاولیسم، خودشیفتگی، روانپریشی و سادیسم را میسنجد. این ویژگیها به دلیل ویژگیهای "شیطانی" آنها که شامل خودخواهی و سوء استفاده از دیگران است، تاریک نامیده میشوند.
فرض اولیه شومر آن بود که مردم ممکن است دوست داشته باشند با صدای بلند خودروی خود شناخته شوند و توجه زیادی را به خود جلب کنند که با رفتار خودشیفتگی همسو است. او همچنین پیشبینی میکرد که افرادی با ویژگیهای سادیستی یا روانپریشی، مرتبط با نگرشهای مجرمانه، تمایل بیشتری به خودروهای پر سر و صدا با تغییرات اغلب غیرقانونی داشته باشند. او همچنین پیشبینی کرد که مردان جوانتر ماشینهای پر سر و صدا را ترجیح میدهند چراکه فکر میکنند با این کار امتیاز بیشتری کسب میکنند.
شرمر به سیبیسی نیوز گفت: «به نظر میرسد این کار بیتوجهی بیرحمانه به احساسات و واکنشهای دیگران است.»
مرد بودن و داشتن ویژگیهای شخصیتی سادیستی و روانپریشی حدود ۲۹ درصد از واریانس ترجیح خودروهای پر سر و صدا را تشکیل میدهد. تجزیه و تحلیل نشان داد که جوان بودن امتیاز بالاتری را در مقیاس خودرو در گروه پیشبینی میکند، اما این همبستگی به اندازه کافی برای نتیجهگیری معنادار نبود. ارتباط بین نمرات بالاتر در مقیاس ماشین و هر یک از صفات تتراد تاریک یافت شد، اگرچه در مورد ماکیاولیسم و خودشیفتگی به طور معنی داری نبود.
در حالی که این مطالعه بینشهایی را ارائه میدهد، البته هشدارهایی نیز وجود دارد. شرکتکنندگان در نمونه نسبتاً کوچک و نسبتاً جوان بودند و همه در یک مدرک بازرگانی در همان دانشگاه ثبتنام کردند، بنابراین یافتههای شرمر ممکن است برای جمعیتهای گستردهتر صدق نکند.
این نظرسنجی فقط در مورد تمایل به داشتن خودروهای پر سر و صدا است و ترجیحات داشتن سایر وسایل نقلیه با صدای بلند، مانند موتور سیکلت یا کامیونهای بزرگ را بررسی نکرد. تحقیقات آینده میتواند متغیرهای دیگری مانند گوش دادن به موسیقی با صدای بلند در حین رانندگی را مورد بررسی قرار دهند.