Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز خط آهن کشور از مسیر جدید ریلی به استان آذربایجان شرقی رسید. با بهره برداری از این خط ریلی میانهبستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در صورت اتصال به تبریز، سفر به مرکز این استان از تهران تا ۵ ساعت کوتاه‌تر می‌شود.

طرح احداث راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت که مسیر میانه– بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از طرح فوق است و در ۶ قطعه و بخشی ازقطعه هفتم، از ایستگاه موجود راه آهن میانه شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهر‌های ترکمانچای و تیکمه داش عبور کرده، به ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد متصل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندی پیش عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان اینکه ساخت پروژه راه آهن میانه به بستان آباد در دهه ۸۰ آغاز شده بود، گفت: با توجه به انباشته شدن پروژه‌های نیمه تمام در حوزه ریلی، وزیر راه و شهرسازی دستور داد که تمامی پروژه‌های نیمه تمام در بخش ریلی تا پایان این دولت به اتمام برسد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور اظهار کرد: با توجه به تاکیدات وزیر راه و شهرسازی در چند سال گذشته ۵ پروژه در بخش ریلی از جمله راه آهن قزوین – رشت، مراغه- ارومیه، ملایر- کرمانشاه، تهران- همدان و میانه- بستان آباد به اتمام رسیده است.

او افزود:  طی سال‌های گذشته با توجه به هزینه‌هایی که در پروژه‌های حوزه ریلی انجام و تمام آن‌ها نیمه تمام رها شده بود سعی کردیم با بهره برداری از این پروژه‌ها، از آن‌ها در راستای تسهیل در رفت و آمد مردم استفاده کنیم.

خطیبی با بیان اینکه تا کنون در پروژه میانه – بستان آباد ۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: ارزش ریالی این پروژه در شرایط اقتصادی کنونی  معادل ۵ هزار میلیارد تومان است که ظرف مدت ۲ تا ۳ سال این پروژه را به اتمام رسانده‌ایم.

بیشتر بخوانید: بهره برداری نخستین مسیر ۲ خطه ریلی کشور

بر اساس این گزارش راه‌آهن میانه- تبریز یکی از بخش‌های مهم کریدور‌های بین‌المللی است که از مرز‌های شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا می‌کند.

اجرای راه‌آهن میانه-بستان آباد-تبریز به صورت دو خطه برای اولین بار است که در کشور انجام می‌شود.

یکی از دلایل اجرای دو خط همزمان در این طرح ریلی، توجیه فنی-اقتصادی و ظرفیت قابل قبول آن مبنی بر جابه‌جایی ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در افق طرح است.

اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز درباره جزئیات هریک از این پروژه‌ها گفت: راه‌آهن میانه – بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر امروز با دستور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید و خانواده شهدا به وسیله قطار به مشهد مقدس سفر کردند. احداث راه‌آهن میانه – بستان آباد – تبریز باعث کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر و کاهش ۵.۵ ساعته سفر از تبریز تا تهران می‌شود که با افتتاح فاز اول این پروژه حدفاصل میانه تا بستان‌آباد، مسافران کاهش ۴ ساعته زمان سفر را تجربه می‌کنند.

او افزود: ارزش راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان است که امیدواریم تا پایان سال آینده به ایستگاه خاوران واقع در شرق شهر تبریز متصل شود.

او گفت: البته گام باقی‌مانده اتصال به ایستگاه تبریز است که امیدواریم با تأمین منابع مورد نیاز این هدف‌گذاری نیز تحقق یابد.

بهره برداری از این طرح ریلی در افق طرح، صرفه‌جویی سالانه ۱۶ میلیون لیتر مصرف سوخت، سالانه ۱۴۰ میلیارد ریال کاهش آلاینده‌ها، اشتغال‌زایی مستقیم برای ۲۰۰ نفر، کاهش خسارت‌های حوادث رانندگی و رونق اقتصادی ۸ هزار میلیارد ریالی را به همراه دارد که همزمان‌با افزایش قیمت سوخت میزان صرفه جویی بنزین در این بخش بسیار با صرفه خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: راه و شهرسازی راه آهن مصرف سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۸۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعدۀ افتتاح بیمارستان نیایش خرم‌آباد در سال ۱۴۰۴

مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری زنجان از احصا ۵۵ طرح سرمایه‌گذاری برای ارائه به سرمایه‌گذاران خبر داد و گفت: زنجان در حوزه زیتون و نساجی زنجیره کاملی دارد.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077720 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • انحراف مینی بوس در اتوبان پیامبر اعظم تبریز ۸ نفر را مصدوم کرد
  • انتقادفرماندار شهرستان بستان آباد ازعدم پرداخت وام‌های تکلیفی بر عهده نهاد‌ها
  • تاکید بر لزوم پرداخت وام‌های تکلیفی در شهرستان بستان آباد
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • کشف دپوی ۲۵۰ هزار لیتری سوخت قاچاق در جاسک
  • وعدۀ افتتاح بیمارستان نیایش خرم‌آباد در سال ۱۴۰۴
  • ایستگاه شهید سلطانی متروی کرج خرداد افتتاح می‌شود
  • پروژه تله کابین تاق بستان در وزارت میراث فرهنگی در حال بررسی است
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند