Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:04:21 GMT

بازار کرمان ؛ مسئولان مطمئن و شهروندان نگران

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۱۹۲۶۹

بازار کرمان ؛ مسئولان مطمئن و شهروندان نگران

 سهمیه‌بندی و حذف بخشی از یارانه بنزین تلاطمی شدید در میان جامعه بوجود آورد که منجر به وقوع اعتراضات و اتفاقات ناخوشایندی در هفته گذشته در کشور شد و  پیامدهای تلخی به همراه داشت.

افکار عمومی جامعه که در ۲ سال گذشته با افزایش چند برابری قیمت ها مواجه شده بودند، گرانی بنزین را شوک دوباره ای به بازار،  قیمت کالاها و خدمات قلمداد نموده که اقشار زیادی از جامعه را تحت فشار بیشتر اقتصادی قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان مسئولان و گروهی از موافقان طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، با رد تاثیرات مخرب اجرای این طرح، اعتقاد دارند که تنها بخش کوچکی از کالاها و خدمات آنهم در حد چند درصد با افزایش بهای بنزین، گران می شود و این در برابر فواید حذف یارانه بنزین قابل چشم پوشی است.

از طرف دیگر متولیان نظارت و ساماندهی بر اصناف و بازار نیز به طور قاطع اعلام کرده اند که با افزایش قیمت به بهانه گرانی بنزین قاطعانه برخورد می کنند و از اجرای طرح های ویژه گشت و نظارت بر بازار خبر داده اند.

اما شهروندان کرمانی افزایش قیمت محصولات و خدمات طی روزهای آینده را محتمل می دانند و نگرانی خود را نسبت به گرانی بویژه در بخش مایحتاج رومزه ابراز داشتند.

شهروندان: نگران موج افزایش قیمت ها در آینده هستیم

احد میرزایی از شهروندان کرمانی با بیان اینکه گرانی آنچنانی در بازار در این چند روز ندیدم گفت: فعلا جو قیمت ها آرام است و تغییرات چندانی ندیدم، اما تجربه نشان داده ثبات قیمت ها مدت کوتاهی ادامه دارد.

وی افزود: سه برابر شدن قیمت بنزین گرانی به همراه خود دارد و نشانه های آن را از همین الان در افزایش کرایه برخی مسیرهای تاکسی و آژانس می توان دید.

این شهروند کرمانی با بیان اینکه جامعه انتظار گرانی بنزین تا این اندازه را نداشت افزود: خود مردم هم باید قیمت ها را مدیریت کنند و بدون دلیل قیمت کالاها را بالا نبرند.

عباس مهدیزاده فروشنده یکی از سوپر مارکت های شهر کرمان گفت: افزایش قیمت بنزین سریع و بدون اطلاع اتفاق افتاد و تاثیرات آن در افزایش قیمت اجناس و خدمات حداقل زمان چند هفته ای می برد.

وی با اشاره به بالا رفتن کرایه در حمل و نقل برخی کالاها افزود: برخی کالاها از طریق نمایندگان و ویزیتورها در سطح شهر پخش می شود و از هفته گذشته شاهد افزایش جزئی به خاطر سهمیه بندی بنزین بودیم، اما اغلب اجناس قیمت قبل را دارند.

مهدیزاده تاکید کرد: دستگاه های نظارتی مثل تعزیزات در چند روز گذشته بازرسی از واحد کسبی بنده داشتند، اما دولت باید قیمت ها را مدیریت کند و نگذارد دلالان و سوءاستفاده کنندگان شرایط را ملتهب کنند.

صاحب یکی از میوه فروشی های شهر کرمان که خود را رنجبر معرفی کرد گفت: همیشه گرانی بنزین در بازار و جامعه اثر داشته و قیمت ها را بالا می برد، اما پس از مدتی مرم به شرایط جدید عادت می کنند.

وی با بیان اینکه امسال میوه و تره بار به اندازه کافی در بازار موجود است افزود: به هر حال گرانی بنزین در جابجایی میوه  تاثیر دارد و از چند روز آینده باید منتظر افزایش قیمت در برخی محصولات باشیم.

این شهروند کرمانی بیان کرد: اتحادیه میوه و تره بار ما را ملزم به خودداری از افزایش قیمت کرده است و این درحالیست که هزینه ها بالا برود و ما افزایش قیمت نداشته باشیم، باید ضرر بدهیم، حرف ما این است که افزایش قیمت عادلانه باشد تا به مردم هم فشار نیاید.

یکی از شهروندان فروشنده لوازم یدکی خودروی سواری که نخواست نامش برده شود گفت: در ۲ سال اخیر هر روز بازار لوازم یدکی افزایش قیمت داشته است و تنها هفته های گذشته کمی تثبیت قیمت ها را شاهد بودیم که با بحث گرانی و سهمیه بندی بنزین، منتظر موج دوباره گرانی هستیم.

وی افزود: در همین چند روز هم جنس در بازار کمتر شده و عمده فروشان و نمایندگی ها منتظر آینده بازار هستند، در مواردی هم به صورت جزئی افزایش قیمت داریم به طور مثال کمک فنر ماشین پژو پارس حدود ۲۰ هزار تومان از هفته قبل گرانتر شده است.

فتحی کارمند فروش یکی از نمایشگاه های ماشین شهر کرمان در رابطه با افزایش قیمت خودرو پس از سهمیه بندی بنزین گفت: بازار خودرو اولین بازاری بود که افزایش قیمت را در آن شاهد بودیم و تمامی خودروهای ایرانی، بویژه کم مصرف ها حداقل ۵ میلیون تومان گران شدند.

وی با اشاره به رکود بازار خرید و فروش خودرو افزود: تجربه نشان داده که گرانی بنزین باعث افزایش فروش خودرو های کم مصرف می شود و خودروهای خارجی پر مصرف حتی ارزان تر هم می شوند.

این شهروند کرمانی بیان کرد: اما بازار خودرو در یک سال و نیم گذشته آنقدر بالا رفته که مردم قدرت خرید خودرو نو ندارند و فعلا خودروهای دسته دوم مشتری بیشتری دارند.

یکی از رانندگان تاکسی شهر کرمان که نامش را فاش نکرد گفت: مگر می شود بنزین سهمیه بندی و گران شود، اما قیمت کرایه تاکسی ثابت بماند! اگر بخواهیم حداقل ۱۰ ساعت در روز کار کنیم سهمیه بنزین ما نیمه ماه تمام می شود و باید بنزین آزاد و سه هزار تومنی بزنیم و کرایه را بالا ببریم.

وی افزود: قشر راننده تاکسی بجز قیمت بنزین هزینه های دیگری مثل لوازم یدکی، لاستیک و هزینه زندگی هم دارد که با گرانی سوخت آنها هم بالا می روند و چاره جز بالا رفتن کرایه ها نیست.

راننده تاکسی شهر کرمان تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین فشار بر روی تاکسی، آژانس و وانت بار است که کرایه را گران نکنند، اما بجز سهمیه بنزین تسهیلات دیگری برای آنها در نظر گرفته نشده است.

خانم خانه داری که خودش را رجبی معرفی می کرد گفت: اغلب خرید خانه را انجام می دهم، افزایش قیمت آنچنانی در بازار ندیدم، اما احساس می کنم اجناس کمتر شده است، شاید تولید کننده ها و فروشنده ها صبر کردند جنس شان را گران تر بفروشند.

وی افزود: تازه قیمت ها ثابت شده بود و حتی کاهش هم داشتیم اما با سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین منتظر موج گرانی هستیم، مشخص نیست و دولت فقط مدت کوتاهی می تواند گرانی را کنترل کند.

مسئولان: هرگونه افزایش قیمت به بهانه گرانی بنزین ممنوع است

استاندار کرمان در بیست و سومین نشست ستاد تنظیم بازار استان کرمان با اشاره به سیاست دولت مبنی بر پیشگیری از افزایش قیمت کالاها گفت: مردم باید به قیمت واقعی کالاها دسترسی داشته باشند و هیچ دلیلی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارند.

محمد جواد فدایی افزود: تصمیم سران سه قوه در افزایش قیمت سوخت به نوعی ایجاد حرکتی تعادلی در جامعه به شمار می رود به طوری که درآمد حاصل از یارانه سوخت که به گروه های مختلف پرداخت می شد و به افراد کم درآمد اختصاص یافت.

وی در خصوص افزایش قیمت برخی اقلام در استان کرمان عنوان کرد: قیمت شیر باید به روال قبل برگردد؛ همچنین پروفیل فعلا با قیمت قبل باید به فروش برسد، حتی اگر متضرر می‌شوند و برای خرید بعدشان براساس مصوبه کشور عمل کنند.
استاندار کرمان با اشاره به دستور معاون اول رییس جمهوری برای رسیدگی و بازرسی وضعیت بازار بیان کرد: براساس این مصوبه دستگاه‌های اجرایی باید خودرو و نیروی انسانی مورد نیاز را تامین کنند، تا ظرف یک هفته آینده حدود ۳۰ درصد واحدهای صنفی (روزی یک هزار واحد صنفی) مورد بازدید و بازرسی قرار گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: افزایش قیمت بنزین بر روی پنج درصد از کالاها و خدمات از جمله حمل و نقل درون شهری به صورت مستقیم تاثیر دارد که افزایش نرخ این کالاها برعهده کارگروه تنظیم بازار گذارده شده و تاکنون تصمیمی برای افزایش قیمت این محصولات گرفته نشده است.

مهدی حسینی نژاد افزود: افزایش قیمت بنزین بر ۹۵ درصد کالاها تاثیری ندارد و در صورتی که برخی افراد سودجو قصد افزایش نرخ این کالاها را به صورت غیرمجاز انجام دهند تیم‌های نظارتی و گشت‌های مشترک سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان از طریق شماره ۱۲۴ و اداره‌کل تعزیرات حکومتی این استان از سامانه ۱۳۵، تخلفات بازار را به‌ صورت ویژه رسیدگی می‌کنند که با سوءاستفاده‌گران برخورد قانونی صورت گیرد.

وی تاکید کرد:  هر جا نیاز به افزایش قیمت در کالا و یا خدماتی احساس شود ستاد تنظیم بازار پس از بررسی و تصویب به اطلاع عموم می رساند و بدون مجوز ستاد تنظیم بازار هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی است.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت میلگرد، سعی کردیم قیمت این محصول را در استان کرمان مدیریت کنیم و همچنین افزایش قیمت گوجه فرنگی نیز یک موضوع کشوری است و یک یا ۲ هفته آینده با به ثمر رسیدن گوجه بوشهر قیمت ها کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: : مردم در صورت مشاهده، افزایش غیرمجاز و غیرقانونی قیمت کالاها، موارد را از طریق تماس با سامانه ۱۲۴ این سازمان گزارش کنند و این سامانه به صورت ویژه مسائل بازار را رصد می‌کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان از فعالیت گشت‌های ویژه تعزیرات برای مقابله با گرانفروشی به بهانه افزایش قیمت سوخت در این استان خبر داد.

 ارسلان میری افزود: گشت های ویژه مقابله با گران فروشی با هماهنگی سایر دستگاه های متولی مانند اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت فعال شده تا کار نظارت بر بازار دقیق اجرا شود و در این طرح قیمت ۱۰۰ قلم کالای اساسی و خدمات مورد نیاز مردم و حمل و نقل شهری و برون شهری برای جلوگیری از افزایش خودسرانه قیمت مورد رصد و پایش قرار می گیرد.

وی تصریح کرد:  کالاها و خدماتی که از سوی مراجع قانونی مجوز دارند تنها مجاز به افزایش قیمت هستند و هیچ گرانفروشی به دلیل افزایش قیمت بنزین قابل قبول نیست.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان بیان کرد: سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی و ۱۲۴ واحد رسیدگی به شکایات ادارات صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارند تا شکایات مردمی را دریافت و رسیدگی کنند.

برچسب‌ها کرمان تنظیم بازار سهمیه بندی بنزین اصناف قیمت کالا پروندهٔ خبری ناآرامی و اعتراض‌ها به تغییر قیمت بنزین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان تنظیم بازار سهمیه بندی بنزین اصناف قیمت کالا کرمان تنظیم بازار سهمیه بندی بنزین اصناف قیمت کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۹۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

بازار در آخرین روز کاری هفته شاهد روند صعودی قیمت طلا و سکه نسبت به روز پیش است.

آخرین نرخ اونس طلا

هر اونس طلا، امروز به ۲،۳۱۹ (دو هزار و سیصد و نوزده) دلار رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۱.۵۵ درصدی داشته است.

آخرین نرخ گرم طلا ۱۸ عیار

قیمت طلا بالا رفت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳،۴۵۲،۲۰۰ (سه میلیون و چهارصد و پنجاه و دو هزار و دویست) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۲۳ درصدی داشته است.

آخرین نرخ مثقال طلا ۱۸ عیار

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با افزایش ۰.۲۳ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۴،۹۵۴،۰۰۰ (چهارده میلیون و نهصد و پنجاه و چهار هزار) تومان معامله شد.

قیمت دلار مبادله‌ای امروز

قیمت دلار مبادله‌ای در بازار داخلی هم ۴۴،۳۱۴ (چهل و چهار هزار و سیصد و چهارده) تومان قیمت خورد.

قیمت یورو مبادله‌ای امروز

یورو مبادله ای، امروز به ۴۷،۳۲۶ (چهل و هفت هزار و سیصد و بیست و شش) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۰۵ درصدی داشته است.

قیمت پوند امروز

پوند امروز با افزایش ۰.۳۸ درصدی، از ۷۷،۲۰۰ (هفتاد و هفت هزار و دویست) تومان به ۷۷،۵۰۰ (هفتاد و هفت هزار و پانصد) تومان رسید.

قیمت درهم امارات مبادله‌ای امروز

درهم امارات مبادله‌ای در بازار داخلی هم ۱۲،۰۶۶ (دوازده هزار و شصت و شش) تومان قیمت خورد.

آخرین نرخ لیر ترکیه

لیر ترکیه، امروز به ۱،۹۱۰ (یک هزار و نهصد و ده) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۵۲ درصدی داشته است.

قیمت دلار کانادا امروز

دلار کانادا امروز با افزایش ۰.۵۵ درصدی، از ۴۴،۹۰۰ (چهل و چهار هزار و نهصد) تومان به ۴۵،۱۵۰ (چهل و پنج هزار و یکصد و پنجاه) تومان رسید.

آخرین نرخ دلار استرالیا

همچنین دلار استرالیا با افزایش ۰.۹۸ درصدی نسبت به روز قبل، ۴۰،۵۰۰ (چهل هزار و پانصد) تومان معامله شد.

قیمت دینار عراق امروز

دینار عراق در بازار داخلی هم ۴۷ (چهل و هفت) تومان قیمت خورد.

قیمت سکه امامی امروز

قیمت سکه امامی به ۴۱،۷۰۰،۰۰۰ (چهل و یک میلیون و هفتصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۴۷ درصدی داشته است.

قیمت نیم سکه امروز

نیم سکه، امروز به ۲۴،۲۰۰،۰۰۰ (بیست و چهار میلیون و دویست هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۸۲ درصدی داشته است.

قیمت ربع سکه امروز

همچنین ربع سکه با افزایش ۱.۲۹ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۵،۴۰۰،۰۰۰ (پانزده میلیون و چهارصد هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ سکه گرمی

همچنین هر سکه گرمی با افزایش ۱.۳۶ درصدی نسبت به روز قبل، ۷،۳۰۰،۰۰۰ (هفت میلیون و سیصد هزار) تومان معامله شد.

دیگر خبرها

  • قیمت پراید «عجیب» شد/ گرانی بی‌سابقه قیمت خودرو در بازار
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • امیرعبداللهیان: ایرانیانی که نگران تردد خود به ایران هستند، می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد، از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳