چند پیشنهاد برای آشنا شدن با عشق
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۲۵۶۰۴
آخرین ماه از فصل پاییز هم سررسید؛ فصلی که با رنگارنگ شدن برگهای درختان، پیادهروهای فرششده با برگهای هزار رنگ، بارش باران و هوای ملایم و روزهای کوتاه و شبهای بلند به فصل عاشقان مشهور شده است. اگر هنوز پاییزگردی نکردهاید و رسم و رسوم عاشقی را در فصل عاشقی نشناختهاید، با یار مهربان هفت شهر عشق را در شبهای عاشقان بیدل بگردید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عشق همان مفهوم و البته کلمه و کلامی است که در حوزههای مختلف روانشناسی، انسانشناسی، جامعهشناسی، فلسفه، تاریخ و دیگر رشتههای شناخته و ناشناخته علوم انسانی مطرح میشود و البته کمتر داستان کوتاه، بلند، رمان یا حتی قصه و روایتی را میتوان یافت که ردپایی از عشق در آن نباشد.
درباره عشق؛ نظریههایی در باب عشق
کتاب درباره عشق با زیرعنوان جنبههایی از یک موضوع واحد نوشته خوزه اوتگای گاست به ترجمه دکتر سیدمهدی ثریا در ۲۱۵ صفحه از انتشارات جوانه رشد (چاپ اول ۱۳۸۰) کتابی است که با خواندن آن اطلاعات خوبی در مورد ماهیت عشق، رابطه عاشقانه، تفاوت عشق و میل، تفاوت عشق ورزی در زن و مرد، عشق رمانتیک و جایگاه منطق در عشق و رابطه عاشقانه در هشت فصل و شانزده بخش میتوانیم بیابم.
هنگام خواندن متن هم از پاورقیها غافل نشوید که دکتر ثریا به فراخور مطلب، شاهد مثالی از گنجینه دیرینه ادبیات فارسی برای تایید فرضیههای گاست آورده یا اسامی موجود در متن را دقیق تر تعریف کرده است. با اینکه به دلیل طرح فلسفی موضوعات و ارجاعات فرامتنی پیش رفتن با کتاب کمی دشوار است، لایهبرداری از رمز و رموز عشق و اشتباهات عشاق در درک این مفهوم پیچیده به اندازهای شیرین است که در پایان هفته میتوان این کتاب ۲۱۳ صفحهای را خواند و بر تجربیات خود افزود.
عجالتا از زبان گاست بخوانیم و بدانیم تفاوت عشق و غریزه چیست؛ من قبلا اشاره کردهام که در عشق توجه به ریزهکاریها و جزییات است و در کشش غریزی به کل. میتوان گفت که عشق و غریزه از دو فاصله متفاوت بر معشوق و مطلوب مینگرند. نوع زیبایی که انسان را به جنس مخالف جلب میکند بندرت از همان نوعی است که او را به دام عشق میکشاند. (ص. ۱۰۲)
عشق و دیگر هیچ؛ عاشقی از میان فلسفه، اسطوره، تاریخ و ادبیات
کتاب عشق و دیگر هیچ، با عنوان فرعی روایت تجلی عشق در مراحل مختلف زندگی انسانها با ترجمه منصوره شوشتری در ۱۳۵ صفحه (چاپ اول ۱۳۹۶) دومین کتابی است که برای این هفته در نظر داریم.
عشق و دیگر هیچ ترجمهای از کتاب Love all that matters نوشته مارک ورنان و از مجموعه کتاب های ...و دیگر هیچ است. ورنان (متولد ۱۹۶۶ انگلیس) دانشآموخته الهیات و فیزیک و دارای مدرک دکتری فلسفه، استاد مدعو کالج برک بک دانشگاه لندن است که دستی هم در رواندرمانی دارد. او برای نشریههایی مثل مجله فیلسوفان و روزنامه گاردین در زمینه رابطه انسان با خدا، روابط انسانی و موضوعات روانشناختی مطلب مینویسد. کتابخوانان ایرانی پیش از این با آثاری از ورنان آشنا شدهاند و چند اثر از او به فارسی برگردانده شده است.
داستان بخوانیم؛ سیر عشق
بعد از دو کتاب نظری در مورد عشق، خواندن یک کتاب داستان در این مورد لذت بخش است. هر چند کمتر داستان بلند یا رمان موثر معاصر یا کلاسیکی را می توان یافت که عشق یکی از مولفههای اصلی اصلی آن نباشد، کتاب سیر عشق نوشته آلن دوباتن و ترجمه زهرا باختری در ۲۴۳ صفحه (چاپ ششم ۱۳۹۶) از نشر چترنگ همانطور که از نامش پیداست، از اصل و اساس در مورد عشق است. آلن دوباتن امروزه نسبتا نام آشنایی در بسیاری کشورهای جهان است که با سخنرانیها و کتابهایش در مورد موضوعات مختلف مرتبط به انسان شناخته میشود. وی (متولد ۱۹۶۹) دانشآموخته تاریخ از دانشگاه کمبریج و فلسفه از کینگز کالج لندن است و مقطع دکتری فلسفه فرانسه را در دانشگاه هاروارد نیمهکاره رها کرد تا به کار نوشتن بپردازد، تاکنون آثار زیادی نگاشته؛ مانند جستارهایی در مورد عشق در سال ۱۹۹۳ که دو میلیون نسخه از آن به فروش رفت و ساختار خوشبختی در سال ۲۰۰۷ که جزء دیگر عناوین پرفروش دوباتن است.
۲۴۱۲۴۱ کد خبر 1325665منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: معرفی کتاب عشق بازار کتاب عراق ایالات متحده آمریکا بنزین سهمیه بندی بنزین آلودگی هوا کنسولگری ایران در نجف ایران و عراق اغتشاش ناآرامی نجف اشرف سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۲۵۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فلسفه نامگذاری ماههای شمسی چیست؟
شروع زمانسنج هجری خورشیدی روز جمعه «۱ فروردین سال ۱ هجری خورشیدی» (۲۹ شعبان ۱ سال قبل از هجرت) مطابق با ۱۹ مارس ۶۲۲ میلادی قدیم (ژولینی) و ۲۲ مارس ۶۲۲ میلادی جدید (گرگوری) است. البته روز اول سال یک هجری خورشیدی (از ۱ فروردین تا ۲۴ شهریور) ۵ ماه و ۲۴ روز قبل از هجرت پیامبر (کمتر از یک سال) است.
فلسفه نامگذاری ماههای شمسی
سال، فصلها، ماهها و روزهابه گزارش بیتوته، این زمان سنج از ۳۶۵ روز در قالب ۱۲ ماه تشکیل شدهاست و طبق زمان سنج جلالی ابتدای آن اعتدال بهاری در نیمکرهٔ شمالی است. با این فرق که مبدأ آن هجری است. طراحان زمان سنج جلالی، گروهی ریاضیدان و اخترشناس بودند که نامدارترین آنها حکیم خیام ریاضیدان و شاعر ایرانی بود.
اینها به سفارش ملکشاه سلجوقی و با اصلاح زمان سنج یزدگردی به این زمان سنج جدید دست پیدا کردند. زمان سنج جلالی با حفظ شروع و طول سال با تغییر مبدأ، اسامی و طول ماهها در قالب زمان سنج هجری شمسی برجی درآمده و باز با تغییراتی در طول ماهها ضمن تنوع اسامی آنها، عنوان تقویم هجری شمسی پیدا کرد.
این تقویم بر پایه سال اعتدالی خورشیدی برابر با ۳۶۵٫۲۴۲۱۹۸۷۸ روز است؛ که سال تقویمی آن ۳۶۵ و ۳۶۶روز (کبیسه) میباشد.
هر سال دارای ۴ فصل با نامهای بهار، تابستان، پاییز و زمستان است و هر فصل ۳ ماه دارد و هر ماه تقریباً ۴ هفته و هر هفته ۷ روز با نامهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سهشنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه (آدینه) دارد. هر سال با ۱ فروردین و فصل بهار شروع میشود.
بلندترین روز سال در ۱ تیر و بلندترین شب سال در شب یلدا (از غروب ۳۰ آذر تا طلوع آفتاب در ۱ دی) اتفاق میافتد. طول ماههای این زمان سنج در طول تاریخ و در کشورهای گوناگون فرق داشته است، اما از حدود سال ۱۳۴۸ در ایران و افغانستان طول ماهها یکسان است.
طول ماهها در نیمه اول سال ۳۱ روزه و در نیمه دوم سال ۳۰ روزه است با این تفاوت که ماه پایانی (اسفند) ۲۹ روزه است و فقط در سالهای کبیسه ۳۰ روز خواهد داشت.
نام ماههای دوازدهگانه پارسینام ماههای دوازدهگانه پارسی تماما برگرفته از متون کهن زردشتی است که ریشه در اعتقادات و باورهای این آیین دارد.
- فروردین نام اولین ماه فصل بهار و روز نوزدهم هر ماه در زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان فرورتینام، در پهلوی فرورتین (فرورتن) و در فارسی فروردین گفته شده که به معنای فروردهای پاکان و فروهرهای ایرانیان است. فروردین شکل تغییر یافته واژه فروهر است به معنای نیروی پیشرو. فروردین جمع مؤنث واژهی فرورتی در حالت اضافی است و به معنی فروردهای پاکان و فروهرهای پارسایان است. پس «ین» علامت نسبت نیست.
- اردیبهشت نام دومین ماه سال و روز دوم هر ماه در زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا به آن، اَشَه وَهیشتَه و در پهلوی اُرت وَهیشت گویند. مرکب از دو جزء است: اول اَرتَه به معنی درستی و راستی و پاکی و تقدس. دوم وهیشته صفت عالی از وِه به معنی به و خوبست و واژهی مرکب به معنی بهترین راستی است.
در کل به معنی بهترین راستی است و همین طور نام یکی از امشاسپندان یا فرشتگان درگاه خداوند است.
- خرداد نام سومین ماه سال و روز ششم در زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان هئوروتات، در پهلوی خردات و در فارسی خورداد یا خرداد گفته شده که کلمهای است مرکب از دو بخش: بخش اول هئوروه که صفت است به معنای رسا، همه، درست و کامل. دوم تات که پسوند است برای اسم مونث، پس هئوروتات به معنای کمال و رسایی است. به معنی تندرستی نیز آمده و نیز نام یکی از امشاسپندان یا فرشتگان درگاه خداوند است.
- تیر نام چهارمین ماه سال و روز سیزدهم هر ماه زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا تیشریه، در پهلوی تیشتر و در فارسی صورت تغییر یافته آن یعنی تیر گفته شده که یکی از ایزدان است و به ستاره شعرای یمانی گفته میشود. فرشته مزبور نگهبان باران است و به کوشش او زمین پاک، از باران بهره مند میشود و کشتزارها سیراب میشود. تیشتر را در زبانهای اروپایی سیریوس خوانده اند. هر زمان تیشتر از آسمان سر بزند و بدرخشد مژده ریزش باران میدهد. تیر نام ستارهای در آسمان هم هست.
- امرداد نام پنجمین ماه سال و روز هفتم هر ماه در زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا امرتات، در پهلوی امرداد و در فارسی امرداد گفته شده که کلمهای است مرکب از سه بخش: اول ا، ادات نفی به معنی نه، دوم مرتا به معنی مردنی و نابود شدنی و سوم تات که پسوند و دال بر مونث است. بنابر این امرداد یعنی بی مرگی و آسیب ندیدنی یا جاودانی. مرداد نام آخرین امشاسپند هم میباشد. نام این ماه اشتباه مرداد تلفظ میشود که باید امرداد خوانده شود.
- شهریور نام ششمین ماه سال و روز چهارم هر ماه در زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا خشتروئیریه، در پهلوی شتریور و در فارسی شهریور میدانند. کلمهای است مرکب از دو بخش: خشتر که در اوستا و پارسی باستان و سانسکریت به معنی کشور و پادشاهی است و بخش دوم صفت است از ور به معنی برتری دادن و ئیریه یعنی منتخب و آرزو شده و در کل یعنی کشور منتخب یا پادشاهی برگزیده.
این ترکیب بارها در اوستا به معنی بهشت یا کشور آسمانی اهورامزدا آمده است. شهریور به معنی بهترین شهریاری یا مدینه فاضله، فرشتهای موکل بر آتش و موکل بر همه فلزات و تدبیر امور و مصالح و همین طور نام یکی از امشاسپندان یا فرشتگان درگاه خداوند هم آمده است.
- مهر (پیوستن با مهربانی). نگهبانی ماه هفتم و روز شانزدهم هر ماه را به عهده ایزد مهر است. در اسطورههای ایرانی گرما و نور خورشید را ایزد مهر میدانستند. در سانسکریت میترا، در اوستا و پارسی میثر، و در پهلوی میتر، و در فارسی مهر گفته میشود، که از ریشه سانسکریت آمده به معنی پیوستن. مهر به معنای محبت ومهربانی هم آمده است.
- آبان نام ماه هشتم از سال خورشیدی و نام روز دهم از هر ماه است. آبان (آبها (در اوستا آپ در پارسی باستان آپی و در فارسی آب گفته میشود. در اوستا بارها آپ به معنی فرشته نگهبان آب استفاده شده و همه جا به صورت جمع آمده است. کلا جلوههای طبیعی سودمند نزد ایرانیان خیلی ارجمند است پس بعضی روزهای ماه به نام مظاهر طبیعی نهاده شده است. در این ماه از سال به طور معمول باران میبارد. آبان، در زمان سنج باستانی شروع زمستان بزرگ بوده است.
- آذر نام ماه نهم از سال خورشیدی و نام روز نهم از هر ماه است. آذر (آتش (در اوستا آتر و آثر، در پارسی باستان و پهلوی آتر و در فارسی آذر میگویند. آذر فرشته نگهبان آتش و یکی از بزرگترین ایزدان است. آریائیان (هندوان و ایزدان) بیش از دیگر اقوام به عنصر آتش اهمیت میدادند. آفتاب در این ماه در برج قوس یا کماندار قرار میگیرد. سرما در این ماه به اندازهای است که باید آتش روشن کرد.
- دی نام دهم از سال خورشیدی است. در بین سی روز ماه، روزهای هشتم، پانزده و بیست و سوم هم به دی (آفریدگار، دثوش) موسوم است. برای این که این سه روز با هم اشتباه نشوند نام هر یک را به نام روز بعد میپیوندند، یعنی هشتمین روز ماه را دی به آذر، نام روز پانزدهم، دی به مهر و نام بیست و سومین روز هر ماه دی به دین بود. دی (دادار، دانای آفریننده) در اوستا داثوش یا دادها به معنی آفریننده، دادار و آفریدگار است و بیشتر صفت اهورامزدا است و آن از مصدر دا به معنی دادن و آفریدن است. در خود اوستا صفت دثوش (=دی) برای تعیین دهمین ماه استفاده شده است. دی نام ملکی است که تدبیر امور و مصالح روز و ماه دی به او تعلق دارد.
- بهمن نام یازدهم از سال خورشیدی و نام روز دوم از هر ماه است. بهمن (منش نیک (در اوستا وهومنه، در پهلوی وهومن، در فارسی وهمن یا بهمن گفته شده که کلمهای است مرکب از دو بخش: وهو به معنی خوب و نیک ومند از ریشه من به معنی منش است؛ بنابراین یعنی بهمنش، نیک اندیش و نیک نهاد. بهمن نام یکی از امشاسپندان یا فرشتگان درگاه خداوند هم هست.
- اسفند نام دوازدهم از سال خورشیدی و نام روز پنجم از هر ماه است. اسفند (آرامش افزاینده، پارسایی مقدس (دراوستا اسپنتا آرمیتی، در پهلوی اسپندر، در فارسی سپندار مذ، سفندارمذ، اسفندارمذ و گاه به اختصار سپندار و اسفند گفته شده است. اسفند یا سپنتا آرمیتی، آرامشی است که از عشق و ایمان سرچشمه میگیرد. در ادبیات اوستایی این جلوه اهورایی به صورت مادینه (مونث) به کار برده شده است.
پس در اسطورههای ایرانی این امشاسپند نگهبان زن و زمین محسوب میشده است. در بندهشن آمده که زن نیک مانند زمین نیک سختیها را میگوارد و بر شیرین میدهد. از این روی جشن اسپندگان (۲۹ بهمن ماه امروزی) مخصوص زنان بوده است. در این روز مردها با دادن هدیه به زنان از ایشان قدردانی میکردهاند. اسفند به معنای فروتنی هم هست و نام یکی از امشاسپندان یا فرشتگان درگاه خداوند است.