Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در اختتامیه پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: مراسم افتتاحیه کنگره پنجم در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما در روز یکشنبه با سخنرانی رئیس قوه قضاییه و دکتر حداد عادل، دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مهمترین نوآوری در این دوره کنگره، برگزاری کمیسیون ها در طول سه روز در تهران و قم بود؛ این شیوه، فرصت طرح با حوصله تر مقالات را همراه با گفتگوهای انتقادی فراهم کرد.

رفیعی آتانی تصریح کرد: کمسیون های تخصصی از فقه و حقوق، تعلیم و تربیت اسلامی، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و روانشناسی اسلامی، هنر اسلامی، علوم سیاسی اسلامی و مدیریت تحول علوم انسانی در مراکز علمی و دانشگاهی در قم و تهران برگزار شد.

دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی یادآورشد: ۴۵۰ چکیده مقاله و ۳۶۳ مقاله به دبیرخانه کنگره رسید ولی ۹۰ مقاله در این سه روز بررسی شد؛ ۷۰۰ نفراز اساتید و اعضای هیئت های علمی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور در این کمسیون ها شرکت کردند.

وی گفت: در برخی از کمسیون ها که جمعیت شرکت کنندگان کمتر بود، قریب به اتفاق شرکت کنندگان از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها بودند؛ برخی کمسیون ها نیز تازگی موضوعی خاصی داشت که مورد توجه پژوهشگران شد.

دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی عنوان کرد: با این تجربه وارد دوره جدیدی از استقرار و مدیریت اجتماعی فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی شده ایم که با آسیب شناسی و حذف نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت می توان گام های جدی و جدیدی را به سوی پیشرفت برداشت.

وی افزود: امکان تحقق بخش های زیادی از این امور وابسته به اوقات خاص خود است که باید زمینه های آن فراهم شوند؛ در فاصله دو کنگره دو جلد کتاب و ۹ جلد از مجله های تحقیقات بنیادین و کاربردی منتشر گردید و مجله صدرا به عنوان مجله گفتمان ساز در حوزه علوم انسانی اسلامی منتشر شده است.

وی با اشاره به برگزاری ۴ نشست تخصصی با حضور اساتید علوم انسانی اسلامی، یادآورشد: مجموع مقالات دوره چهارم این کنگره در ۱۰ جلد منتشر شد.

دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، گفتمان سازی و شبکه سازی را در حال جریان اعلام کرد و گفت: شورای سیاستگذاری کنگره با این استدلال که مجموعه فعالیت هایی که مرتبط به کنگره در این۱۰ سال گذشته انجام شده است، ظرفیت های مساعدی را فراهم آورده که ماحصل آن، فعالیت مجمع عالی با حضور بیش از ۴۰ مرکز علمی است.

رفیعی آتانی بیان کرد: هم اینک مراسم اعطای چهارمین جایزه جهانی جهانی اسلامی در این کنگره برگزار می شود؛ در سه دوره قبلی جایزه به ۹ تن از صاحب نظران ایرانی و خارجی اعطا شد که این جایزه امروز با حضور و با دستان مبارک آیت الله مصباح یزدی اعطا می شود.

وی گفت: جایزه دوره چهارم به آیت الله رشاد به دلیل دو دهه تلاش برای نظریه پردازی موثر و کم نظیر در حوزه روش شناسی فلسفه علوم انسانی اسلامی و همچنین مدیریت علمی و نهادسازی موفق علمی و تربیت پژوهشگران برجسته و همچنین حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی به دلیل نظریه سازی منسجم و مستمر در عرصه نظریه اقتصاد اسلامی اعطا می شود.

وی تصریح کرد: نشان دادن قله های علمی به رهروان جوان این مسیر در کشور از جمله دلایل اعطای این جایزه است؛ همچنین در این نشست از مباحث علمی اساتیدی چون پرفسور عثمار باکار از مالزی نیز بهره مند می شویم.

رفیعی آتانی بیان کرد: با اینکه یکی از مطالبات درست جامعه و جامعه نخبگانی از این عرصه مساعدت دستاوردهای این حوزه برای حل مشکلات اقتصادی و تربیتی و فرهنگی جامعه است ولی همچنین نظریه پردازی در حوزه های علمی و روش شناسی علوم انسانی اسلامی حائز اهمیت غیر قابل انکار است.

دبیر کنگره بین المللی علوم انسانی تصریح کرد: نظریه پردازی با رویکرد مساعدت به حل مسائل فردی و اجتماعی زندگی مردم در چارچوب مبانی اسلامی، عقلانی ترین رویکرد پیش روست. ما در آینده در چارچوب ظرفیت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و با استفاده از ظرفیت بیش از چهل مرکز علمی همکار تلاش خواهیم کرد تا حقایق مبانی اسلامی برای حل مسائل زندگی بازآفرینی شود تا همچنان نشان داده شود که بهترین راه حل مسائل زندگی راه حق خواهد بود.

رفیعی آتانی بیان کرد: مساعت برای حل مشکلات فردی و اجتماعی، عقلانی ترین رویکرد ما است؛ در چارچوب ظرفیت این مجموعه و ۴۰ مجموعه همکار در این عرصه تلاش می کنیم تا حقایق مفاهیم اسلامی برای حل مسال زندگی را بازافرینی کنیم.

وی با ذکر این مطلب که حق بهترین راه حل مسایل زندگی است، بیان کرد: برای تحقق تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور تولید علوم انسانی اسلامی نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است.

عثمان باکار از مهمترین اندیشمندان طبقه بندی علوم اسلامی

فرزاد جهان بین دبیر شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی اسلامی در ادامه این مراسم گفت: کمیته بین الملل ۱۰۰ صاحب نظر راشناسایی کرده و در هر دوره از مراسم اختتامیه کنگره یک یا دو نفر از این اساتید مورد تجلیل واقع می شوند.

وی افزود: در این دوره از کنگره با نظرخواهی که انجام شد دکثر عثمان باکار به عنوان برترین اندیشمند در این حوزه انتخاب شد که با توجه به سن و بیماری ایشان، از حضور وی در این همایش محروم شدیم.

دبیر شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی اسلامی بیان کرد: دکتر عثمان باکار در سال ۱۹۴۶ در مالزی متولد شد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ریاضیات در انگلیس ادامه داد و در ادامه به اصول اسلامی علاقه مند شد.

جهان بین یادآورشد: وی پس از پایان دکتری ریاضیات به مالزی برگشت ولی علاقه مندی وی به فلسفه و تاریخ علم در دوره اسلامی باعث شد که وی با راهنمایی دکتر نظر مطالعات خود را در خصوص فلسفه و تاریخ علم اسلامی ادامه دهد.

وی گفت: رساله وی در قالب کتابی با عنوان طبقه بندی علوم از منظر حکمای مسلمان نوشته شد؛ وی در سال ۱۹۹۲ به رتبه استاد تمامی و ریاست گروه فلسفه علم دانشگاه مالایا نایل شد.

وی تصریح کرد: وی از موسسان اصلی فرهنگستان علوم اسلامی مالزی بود؛ هدف از تاسیس این فرهنگستان ارتقای تحقیقات در حوزه علوم اسلامی بود. وی نشریه دو زبانه فرهنگستان را راه اندازی کرد.

جهان بین یادآورشد: از وی تا کنون ۱۶۰ مقاله و کتاب در زمینه فلسفه و تاریخ علم منتشر شده است که دو کتاب مذکور و کتاب تاریخ و فلسفه اسلامی به فارسی ترجمه شده است.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی بیان کرد: تلقی اتمی از طبیعت از الهیات اشعری، مفروضات فلسفی علم غربی، طراحی برنامه درسی فلسفه علوم کاربردی و مهندسی برای یک دانشگاه قرن یکمی اسلامی، فارابی و آثار او و… از جمله پژوهش های وی به شمار می روند.

وی گفت: وی در سه دهه گذشته سهم مهمی در پیشرفت مطالعات فلسفه و تاریخ علم در جهان اسلام داشته است و داوران این کنگره وی را شایسته جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی دانست.

جهان بین افزود: وی با تشکر از دعوت به دلیل مشکلات جسمانی توان حضور در ایران را نداشت. وی کتاب طبقه بندی علوم در اسلام را به عنوان مهتمرین کتاب خود می داند؛ همچنین از کتاب توحید و علم نام می برد که در خصوص رابطه علم و دین است و مقدمه فهم بهتر کتاب طبقه بندی علوم در اسلام می داد.

وی گفت: عثمان باکار بیان می کند که ایده علوم اسلامی زیست محیطی از مهمترین مباحث علمی عصر معاصر است؛ وی می گوید که انسان در یک نگاه توحیدی زمین را خانه مشترک موجودات می داند. باکار معتقد است که مسایل جهانی را باید از منظر اسلامی تحلیل کرده و برای حل آن اقدام کنند.

جهان بین در پایان سخنانش یادآورشد: ترکیب علوم اسلامی و علوم جدید از مهمترین نظریاتی است که در حال حاضر دنبال می کند. وی به دنبال نظریه جدید فیزیک اسلامی و …  است.

کد خبر 4783693

منبع: مهر

کلیدواژه: رفیعی آتانی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی علوم انسانی اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فلسفه علوم انسانی اسلامی علامه طباطبایی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بنزین نشست علمی فعالیت های قرآنی علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گام دوم انقلاب معرفی کتاب پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۲۸۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زاهدان میزبان گردهمایی مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان، گردهمایی ۳ روزه مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور صبح امروز در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد.

ابراهیم نعیمی مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان در آئین افتتاحیه این همایش اظهار کرد: مدیران مراکز مشاوره و مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های کشور گرد هم جمع شده‌اند تا نظام مسائل جسمانی و روانی و اجتماعی جامعه دانشجویی را بحث و بررسی کنند زیرا جنس مسائل هر دانشگاه متفاوت و در حال تغییر است.

وی گفت: لازم است مدیران هم اندیشی داشته باشند و این تغییرات را در نظام مسائل بررسی و چالش‌ها را در جلسات و کمیسیون‌ها مطرح کنند و برای برون رفت از این چالش‌ها به راهکارهای اجرایی و محکم برسند.

وی بیان کرد: قطعاً دانشجویانی که وارد دانشگاه می‌شوند متولدین دهه ۸۰ هستند که سن نوجوانی را به تازگی پشت سر گذاشته‌اند و چالش‌هایی را پیش رو دارند که همکاران مشاوره دانشگاه‌ها هم نوع برخوردشان و هم تلاششان برای حل نظام مسائل دانشجویان متفاوت است که امیدواریم در این جلسات با استفاده از تجربیات و آخرین پژوهش‌ها و یافته‌هایی که به اشتراک می‌گذارند به شرایط بهتر دست پیدا کنیم.

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در این همایش ضمن بیان ظرفیت‌های دانشگاه سیستان و بلوچستان، دستاوردهای انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها را تشریح کرد.

غلامرضا رضایی افزود: قبل از انقلاب سیستان و بلوچستان کمترین بهره را از مراکز آموزش عالی داشت اما به برکت انقلاب اسلامی اکنون بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی این استان در حال تحصیل هستند و سرانه مراکز آموزش عالی در این منطقه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه سیستان و بلوچستان ۱۱ هزار دانشجو دارد، گفت: این دانشگاه در تمام شاخص‌های وزارت علوم در طول عمر انقلاب اسلامی رشد داشته است.

رضایی با اشاره به عملکرد مرکز مشاوره دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: مرکز بهداشت و مشاوره این دانشگاه نسبت به سال‌های قبل بسیار متحول شده است.

حجت الاسلام عبدالواحد بامری مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در این همایش اظهار کرد: این استان در میان افکار عمومی به عنوان رنگین کمان فرق و مذاهب به شمار می‌آید، شهدای شاخصی همچون شهید میرحسینی دارد و کوچک‌ترین شهید کشور شهید سبیل اخلاقی در نیکشهر است.

وی بیان کرد: یکی از رویش‌های ارزشمند انقلاب اسلامی در استان، وجود این دانشگاه است که ۴۲۰ نفر هیأت علمی و ۵۰ استاد تمام دارد و در سال گذشته در میان رتبه بندی کشور رتبه ۱۲ را از لحاظ علمی و آموزشی کسب کرد.

مدیر مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه سیستان و بلوچستان، نیز در این همایش اظهار کرد: رویکرد دفتر مشاوره در ابتدا پیشگیرانه است که با استفاده از مشاوران و کارشناسان مربوطه در این راستا اقدام می‌کنیم.

زهرا نیکبخت افزود: ۱۲ مشاور و روانشناس در دانشگاه سیستان و بلوچستان راستای کمک به دانشجویان تلاش می‌کنند تا در ارائه خدمات به دانشجویان اقدامات ارزنده‌ای انجام شود.

کد خبر 6087577

دیگر خبرها

  • چرا خیلی ها تمایلی به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی ندارند؟
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی با داشتن سبک زندگی سالم
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی مستلزم رعایت سبک زندگی سالم است
  • پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم
  • زاهدان میزبان گردهمایی مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌ها
  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم