Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@05:23:50 GMT

دیپلماسی گردشگری برای صلح

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۲۹۴۳۵

دیپلماسی گردشگری برای صلح

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران گفت: گردشگری ابزاری برای صلح، گفت‌وگو، تفاهم و تعامل مسالمت‌آمیز میان ملت‌ها است. انسان از نظر ماهیتی میل به برقراری ارتباط با دیگران دارد و گردشگری این ارتباط را تسهیل و تشویق می‌کند و از این طریق سبب شناخت عمیق و بی‌واسطه میان ملت‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چین در چند سال اخیر تبدیل به یکی از مهم‌ترین شریک‌های تجاری ایران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مراودات بین دو کشور تنها به تجارت محدود نمی‌شود و کشور ایران با سیاست‌ گذاری‌های جدید وزارت گردشگری به دنبال جذب گردشگران چینی رفته است. حدود ۱۴۰ گردشگر چینی که در سال با هدف‌هایی غیر تجاری از این کشور خارج می‌شوند باعث شده تا بسیاری از کشورهای مقصد گردشگری به فکر برنامه ریزی برای جذب این گردشگران باشند.

کشور ایران نیز در یکی دو سال اخیر سیاست‌های گوناگونی برای جذب گردشگران چینی در نظر گرفته است که لغو روادید یک طرفه برای گردشگران چینی مهم‌ترین اقدام در این راستا بوده است. بر اساس مصوبه هیات وزیران گردشگران چینی بدون نیز به ویزا می‌توانند ۲۱ روز در ایران حاضر شوند ضمن اینکه مهر ایران نیز در پاسپورت هیچ گردشگری ثبت نمی‌شود.

همچنین در راستا این سیاست‌گذاری دوره های آموزشی ویژه فعالان گردشگری اعم از توراپراتورها، دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان تور، مدیران و کارکنان مراکز اقامتی، پذیرایی و تفریحی در خصوص نحوه ارائه خدمات به گردشگران چینی، چاپ و نشر اقلام تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی به زبان چینی، راه اندازی بخش چینی در پورتال رسمی گردشگری کشور و مقصدهای هدف از جمله اقداماتی است که علاوه بر لغو روادید در جهت تسهیل ورود گردشگران چینی به ایران و تجربه یک سفر مطلوب انجام گرفته است.

در راستا تحکیم روابط گردشگری ایران و چین علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور برای شرکت در نشست تمدن‌های کهن در پکن حاضر شده است. براساس برخی شنیده‌ها قرار بود که وزارت گردشگری با توپ پر وارد پکن شود و برای توسعه گردشگری ایران و چین تفاهم‌نامه‌های تنظیم و رضایت طرف مقابل نیز جلب شده بود. اما ناآرامی‌های اخیر در ایران باعث شد تا طرف چینی امضای این تفاهمنامه‌ها را به وقت دیگری موکول کند.

گردشگری ابزاری برای تعامل و صلح

نشست گردشگری ایران و چین با حضور آژانس های گردشگری ایرانی و چینی یکی از نشست‌هایی بود که وزیر گردشگری در آن حاضر شد و گفت: گردشگری ابزاری برای صلح، گفت‌وگو، تفاهم و تعامل مسالمت‌آمیز میان ملت‌ها است. انسان از نظر ماهیتی میل به برقراری ارتباط با دیگران دارد و گردشگری این ارتباط را تسهیل و تشویق می‌کند و از این طریق سبب شناخت عمیق و بی‌واسطه میان ملت‌ها می‌شود.

وی افزود: مردم ایران علاقه زیادی به سفر و آشنایی بیشتر با فرهنگ چینی دارند به همین دلیل هم است که تعداد ایرانیان بازدید کننده از چین، به‌رغم نسبت جمعیتی دو کشور، از تعداد گردشگران چینی بازدیدکننده از ایران  است. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای جذب حداکثری و افزایش سهم ایران از بازار بزرگ گردشگران خروجی چین، همواره تسهیل ورود گردشگران چینی را در دستور کار دارد و بر همین اساس با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده مقررات لغو روادید یک‌طرفه برای اتباع چینی از تیرماه امسال برقرار شده و  بررسی‌های آماری هفت ماه اول سال ۹۸ نشان می‌دهد که پس از لغو روادید ورود گردشگران چینی به‌شکل محسوسی افزایش داشته است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه به مشکلات موجود بر سر راه توسعه روابط گردشگری دو کشور اشاره کرد و گفت: در جریان جذب گردشگران چینی مشکلاتی از جمله نبود شناخت کافی از ایران و مقصدهای گردشگری آن، کمبود رستوران و منوی غذاهای چینی در رستوران های ایرانی، کمبود راهنمایان مسلط به زبان و فرهنگ چینی وجود دارد که رفع این چالش ها از کانال فعالسازی بخش خصوصی و آموزش سرآشپزان و راهنمایان تخصصی و توسعه مقصدهای جدید گردشگری در دستور کار قرار گرفته است با کمک دولت و بخش خصوصی در ایران این بستر را فراهم می‌کنیم که در این راه، البته نیازمند کمک دوستان چینی نیز هستیم.

دعوت از ۵۰ شرکت چینی برای آشنایی با ایران

در ادامه رئیس هیئت مدیره جامعه تورگردانان ایران در این نشست گفت: با توجه به ظرفیت های چین از جمله خروج سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون گردشگر از این کشور، امکان افزایش سهم ایران در این بازار وجود دارد و نشست امروز هم با حضور ۶۰ شرکت بزرگ چینی با این هدف برگزار شد. برگزاری این نشست برای هر دو کشور مفید بود و توقع داریم با توجه به لغو یک طرفه ویزای ایران برای گردشگران چینی، سهم ایران از تعداد گردشگران چینی افزایش پیدا کند.

پورفرج یکی از دلایل پایین بودن تعداد گردشگران چینی در ایران را نداشتن شناخت کافی از فرهنگ،  تاریخ و طبیعت ایران دانست و تصریح کرد: برای معرفی ایران حدود ۵۰ شرکت چینی را به مدت ۱۱ روز به ایران دعوت خواهیم کرد.

چین مهم‌ترین منبع تامین گردشگر در جهان است در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۵۰ میلیون چینی به خارج از مرزهای این کشور سفر کردند وزارت فرهنگ و گردشگری چین پیش‌بینی کرده است با تداوم رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای سالانه شخصی، آمار سفر شهروندان این کشور به خارج از چین تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۷۸میلیون نفر در سال برسد همچنین تخمین زده شده این گردشگران در مجموع حدود ۱.۲ تریلیون یوان هزینه کنند. به گفته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در تلاش است تا در طی ۴ الی ۵ سال بتواند بیش از یک و نیم میلیون گردشگری جذب کند.

کد خبر 398611

منبع: ایمنا

کلیدواژه: گردشگری ایران و چین چین علی اصغر مونسان وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری وزير ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري پكن شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۲۹۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری

به گزارش صدای ایران از ایرنا، عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

وی افزود: کشور‌های همسایه افریقایی، کشور‌های اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشور‌ها داریم.

علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشور‌های عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشور‌ها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشور‌ها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.

توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه اکسپو

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه شفافیت توانمندی‌ها و شناسایی نیازمند‌های طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.

علی‌آبادی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده است، ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیل گر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.

وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری را تسهیل می‌کند ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی دارد که می‌تواند تسهیل گر در حوزه راهبردی باشد همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌گردد.

حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی و کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش بنیان است.

وی بیان داشت: برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی از دیپلماسی اقتصادی است.

اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری

علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشور‌های منطقه در انتقال فناوری و صنعتی مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میز‌های کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشور‌های هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازار‌های جدید و حوزه تامین است.

وی اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارز‌های محلی، توسعه بازار‌های مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشور‌ها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.

دیگر خبرها

  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • مهجوریت تفتان در سایه بی مهری مسوولان
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری