Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-08@02:28:25 GMT

از ادامه ساخت این سریال جدا خودداری کنید!

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۳۷۴۷۰

از ادامه ساخت این سریال جدا خودداری کنید!

رویداد۲۴  سری سوم سریال طنز لیسانسه ها با عنوان فوق لیسانسه ها که به همذات پنداری با قشر جوان تحصیلکرده و معضلات آنان از جمله بیکاری، توان اقتصادی کم،‌ مشکلات مسکن و ازدواج از طریق سه کاراکتر اصلی یعنی «حبیب»، «مسعود» و «مازیار» پرداخته است،‌ در حالی به نیمه پخش رسیده که مخاطب از ارتقای کیفی و خنده‌آوری آن ناامید شده است، به نظر می رسد نویسندگان متن فوق لیسانسه ها این بار تلاش کرده‌اند نقدهای اجتماعی را پررنگ تر مطرح کنند؛ اما در بیان و انتقال این کنایه‌های اجتماعی در قالب و زبان طنز توفیق کمتری داشته و همین علت رکود و افول جنبه کمدی سریال نسبت به دو فصل قبل مجموعه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: «فوق لیسانسه‌ها» با خودشان شوخی کردند 

اینکه دغدغه مسائل و مشکلات اجتماعی جوانان و پرداختن به آنها و به گونه ای اعتراض به شرایط از زبان طنز از سوی کارگردان اولویت یافته نکته مثبتی است اما وقتی قرار است مخاطب بخندد و در او این انتظار و توقع ایجاد شده که با کاری طنز مواجه باشد باید هوشمندانه متوجه بود جنبه طنز ماجرا تحت الشعاع قرار نگیرد چون این مساله خطر بزرگی بود و باعث بی‌اعتمادی مخاطب می شود بخصوص در مورد مجموعه‌هایی چون فوق لیسانسه‌ها که فصل‌های اول و دوم آن تقریبا تا حدودی موفق در جذب مخاطب و جلب ذائقه او بوده است.

ساختارشکنی که موفق نبود

یکی از نقاط ضعف فوق لیسانسه‌ها در این است که سروش صحت دائم در سریالش اصرار دارد به مخاطب القا کند با یک سریال و بازی بازیگران مواجه است و هرگز هم دلیل این اصرار مشخص نیست،
چون مخاطب نیاز دارد برای لذت بردن از تماشای یک داستان در متن آن فرو رود و حتی فراموش کند آنچه می بیند بازی است. اما کارگردان یا به دلیل ملاحظات سیاسی و اجتماعی رفتار محافظه کارانه ای در پرداخت سریال دارد یا به نوعی سعی دارد ساختارشکنی کرده و سبک جدیدی بیافریند اما به نظر نمی رسد این ساختارشکنی با استقبال مخاطب روبرو شده باشد.

در برخی صحنه ها شاهد ارائه نکات آموزشی و انتقال پیام هایی در بردارنده مطلبی خاص هستیم که نشان می دهد کارگردان می خواهد به گونه ای در این رویه نیز ساختارشکنی کند، همانند نحوه برخورد با معتادان بهبودیافته و نشان دادن اشتباهات اطرافیان پدر مازیار و بی‌اعتمادی به ترک اعتیاد از سوی او که باعث بازگشت او به دام اعتیاد می شود، از این رو کارگردان به انتقال مستقیم پیام بینابین سریال پرداخته است که این امر هم با وجود اطلاع مخاطب از تعمدی بودن به همان دلزده کردن او منجر می شود. به همین دلیل هم کنایه‌های اجتماعی فیلمنامه و نقدهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و تلخندهای مستقیم و غیر مستقیم سریال تحت الشعاع دافعه های آن قرار می گیرد.

کارگردان بی‌شک سعی داشته جنسی از طنز ارائه دهد که مردم را به فکر وا می‌دارد، به‌خوبی می توان دریافت پشت بیشتر سکانس های طنز سریال یک اندیشه و هدف قرار گرفته و سعی داشته در قالب خنده منتقل شود اما با توجه به اینکه خنداندن مخاطب ایرانی بسیار سخت است در این وادی موفق نبوده است.

تکرار مدام داستان‌های تکراری

زبان طنز بهترین زبان برای بیان مشکلات است به‌ویژه اگر با کیفیت خوب همراه شود می توان امیدوار بود با جذب مخاطب به یک تیر و دو نشان رسیده ایم اما جنبه کیفی ماجرا نباید مغفول بماند. نکته ای که در فوق لیسانسه ها مغفول مانده است، سریال بدون تحول و تازگی با تکرار مدام داستان های تکراری می گذرد.

علاوه بر اغراق در برخی رفتارهای طنزآمیز کاراکتر ها بویژه حبیب و مسعود، مساله دیگری که در فوق لیسانسه ها پررنگ شده فانتزی‌ها و صحنه‌های تخیلی سریال است که نسبت به فصل گذشته بیشتر شده و این هم از ذائقه مخاطب خارج است و مخاطب احساس می کند با مجموعه ای تخیلی و بی محتوا روبروست که حتی کنایه های اجتماعی پررنگ سریال را هم تحت الشعاع قرار می دهد و حوصله مخاطب را سر می برد.

یکی از برگ‌های برنده سریال از همان فصل اول، حضور بازیگر توانمندی مانند هوتن شکیبا در سریال بود. شکیبا همچنان ستاره فوق لیسانسه‌هاست و وزنه مهمی برای سریال به حساب می‌آید. او پس از حضور درخشان خود در شبی که ماه کامل شد، بیشتر در این سریال زیر ذره‌بین قرار گرفت و به همین علت، نقش او در فصل جدید نسبت به فصل گذشته، پررنگ‌تر هم شد. درخشش شکیبا و آشنایی مخاطبان بیشتری با او برگ برنده‌ای برای فوق لیسانسه‌ها بود که می توانست مخاطبان بیشتری جذب کند اما ضعف های سریال مانع از این هم شد و حتی عبدالحمید ریگی شبی که ماه کامل شد هم نتوانست از ریزش مخاطبان جلوگیری کند.

منبع: ایرنا خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 سریال فوق لیسانسه ها سروش صحت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۳۷۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی عجیب و غریب سریال گناه فرشته!

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه هفت صبح، سی و یکم فروردین امسال، قسمت آخر «گناه فرشته» در پلتفرم فیلیمو منتشر شد و همچنان بحث و نظر درباره آن ادامه دارد. این سریال به نویسندگی و کارگردانی حامد عنقا، در طول پخش هم محل صحبت بود و هر بار وجهی از آن توسط رسانه‌ها، منتقدان و کاربران برجسته می‌شد. با این پیش زمینه، طبیعی است که «گناه فرشته» را محصولی «دیده شده» بدانیم. همانطور که اخیرا روابط عمومی فیلیمو خبر داده ‌ که قسمت اول این سریال توسط یک میلیون و ۴۷۰ هزار کاربر دیده شده و رکوردی تازه به ثبت رسانده است.

اصل خبر

در خبر روابط عمومی فیلیمو آمده است : «۱۸ هفته پرماجرا را با فرشته، حامد، نوید، مهتاب و عماد پشت سر گذاشتیم. «گناه فرشته» اولین سریالی بود که قسمت یکم آن در طول زمانِ پخش، توسط یک میلیون و ۴۷۰ هزار کاربر فقط در فیلیمو تماشا شد و این استقبال همچنان ادامه دارد. قدردان اعتماد شما به فیلیمو، تماشای محتواهایش و دلسوزی برای سریال‌ها هستیم. از این داستان پرتلاطم برای ما خاطره‌های فراوانی ماند، همراه نظرها، نقدها، حرف‌ها و حتی گلایه‌های از سر محبت شما که مطمئن باشید اینها چراغ راه آینده برای ادامه مسیر و سرمایه بسیار بزرگ فیلیمو است.

با احترام به زنده‌یاد مرتضی پورصمدی از گروه تولید سریال «گناه فرشته» صمیمانه تشکر می‌کنیم. حالا این سریال هم به تالار تجربه‌ها و خاطره‌های فیلیمویی‌ها پیوست. به این امید که اثر بعدی ما با توجه به این همه توجه و ریزبینی مخاطبان باهوش و فرهیخته‌مان، رو به جلو، چشمگیرتر، دلرباتر و ماندنی‌تر باشه برای همه‌مون. دوست‌تون داریم.»

رکوردشکنی گناه فرشته

در خبر بالا، از ثبت یک رکورد برای قسمت اول «گناه فرشته» یاد شده است. اگر خاطرتان باشد محمدحسین مهدویان بعد از انتشار قسمت آخر «زخم‌کاری 2» متنی به اشتراک گذاشت و در بخشی از آن اشاره کرد: «میزان تماشای قسمت اول از فصل دوم سریال تاکنون از عدد یک میلیون و ۳۰۰ هزار نمایش گذشته و هنوز هم تماشایش ادامه دارد.»

با این قیاس می‌توان نتیجه گرفت که قسمت اول «گناه فرشته» از سریال قبلی فیلیمو پیش افتاده و این اتفاقی تازه برای پلتفرم است.

بار دیگر سریال جنجالی

درباره «گناه فرشته» هر آنچه باید را نوشتیم و دیگر رسانه‌ها هم نوشتند؛ اینکه چطور شروع شد و چطور ادامه یافت و با چه شیوه‌ای به پایان رسید. فقط محض یادآوری می‌گوییم که همه قسمت‌های سریال واکنش‌برانگیز بود و وجوه مختلف آن مد نظر قرار می‌گرفت. نکته جالب درباره واکنش مخاطبان، حتی آنها که نظری مثبت درباره سریال نداشتند، جایی است که آنها هم «گناه فرشته» را می‌دیدند. شاهد این ادعا، سلسله کامنت‌هایی است که تا قسمت آخر ادامه داشت. حتی برخی فعالان مجازی مثل یوتیوبرها می‌گفتند دیگر «گناه فرشته» نمی‌بینیم اما برای قسمت جدید، تولید محتوا می‌کردند!

این ویژگی ساختاری و محتوایی «گناه فرشته» بود که توانست مخاطب را با خود درگیر کند. دنیایی که ساخت، پر بود از راز و تعلیق و دلهره و سرگردانی. کمتر مخاطبی تکلیف خود با سریال را می‌دانست! درست مثل خود شخصیت‌های مستاصل سریال که نمی‌دانستند برسر چه دعوا دارند. این، تجربه‌ای نو برای حامد عنقا و پلتفرم فیلیمو محسوب می‌شود؛ اما مهم جایی است که خطر آنها جواب داد و «گناه فرشته» دیده شد.

خوب بودن یا ناراضی بودن از نتیجه به‌دست آمده، بحثی دیگر است؛ هر چند سریال حرف‌هایی مهم در دل داشت و واقعا برخی مفاهیم آن نیازمند واکاوی و تحلیل فرامتن بود.

مورد چهارم| رکورد فسیل

همزمان با انتشار رکوردشکنی «گناه فرشته» خبری دیگر درباره فروش بالای فیلم سینمایی «فسیل» منتشر شد که نباید به راحتی از این مسئله گذشت. بر اساس اعلام فیلیمو:« اکران آنلاین «فسیل» با فروش ۲۹ میلیاردی و یک رکورد جدید به پایان رسید. «فسیل» به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان بیش از ۴۰ میلیون دقیقه بازدید داشت و تبدیل به پربازدیدترین فیلم فیلیمو در سینمای آنلاین شد.

مخاطبان ۳۵۸ هزار و ۹۴۵ بلیت خریدید که باعث فروش ۲۸ میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی این فیلم شد.» نکته روشن ماجرا این است که اکران آنلاین ظرفیتی مهم برای پلتفرم‌ها است؛ به شرط آنکه چینش فیلم، زمان‌بندی اکران و تبلیغات درست، این طرح را همراهی کند. با ثبت دو رکورد جدید برای «گناه فرشته» و «فسیل»، فیلیمو روزهای‌ شیرینی را تجربه می‌کند.

کد خبر 849491 برچسب‌ها خبر مهم فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران چهره‌های مشهور شهاب حسینی (بازیگر)

دیگر خبرها

  • عاشقانه «نیلگون» با مثلث فروتن، حجار و درخشانی می‌آید
  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • خودداری شهروندان خوزستانی از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه ها
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • ساخت ادامه سریال‌های موفق در دستور کار است
  • توضیحات جبلی درباره ساخت فصل جدید زیرخاکی، نون خ و پایتخت
  • رکوردشکنی عجیب و غریب سریال گناه فرشته!
  • بحث درباره «فیلم و سریال» به شبکه چهار کشیده شد
  • کارکرد انتقادی فیلم‌های مستند کمرنگ شده است
  • سلمان؛ روایت درست تاریخ