Web Analytics Made Easy - Statcounter

نقد و بررسی کتاب «رویکرد شناختی در تحلیل اقتصاد اسلامی»، برگزاری کارگاه آموزشی «یافتن منابع پژوهشی و دسترسی به متن آنها» و برگزاری اولین دوره تربیت مربی فلسفه برای کودکان در موسسه حکمت و فلسفه ایران از اخبار حوزه اندیشه در ۱۱ آذرماه است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در یازدهمین روز از آذرماه ۹۸:

 

برگزاری اولین دوره تربیت مربی فلسفه برای کودکان در موسسه حکمت و فلسفه ایران

 

 

برنامه فلسفه برای کودکان که سال‌ها در فضای آموزشی کشورهای جهان در حال اجراست، فواید متنوعی در تعالی بخشی فکر و یادگیری دانش‌آموزان دارد که این امر در مجامع علمی و فلسفی اثبات شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنابر این گزارش هدف فلسفه برای کودکان پرورش دادن متفکرانی منتقد، دقیق و خلاق است. این کار بوسیله تشویق و تسهیل بحث‌های دانش آموزان توسط معلمی که در زمینه فلسفه آموزش دیده، انجام می شود. همچنین مطالعات نشان می دهد آموزش فلسفه به کودکان تاثیر بسیار مثبت و قابل توجهی بر موفقت درسی و آکادمیک آنها در تمامی مراحل زندگی خواهد داشت. از جمله می توان به مهارت های اجتماعی آنان اشاره کرده که به صورت چشمگیری تقویت خواهد شد.


موسسه در نظر دارد «فلسفه برای کودکان» را در دوره های «تربیت مربی» و «زندگی با طعم فلسفه» (ویژه کودکان و والدین) در محیطی با نشاط و با بهره گیری از اساتید برجسته برگزار کند.


دوره تربیت مربی:


یکی از مهمترین بخش‌های برنامه فلسفه برای کودکان آموزش مهارت‌های این برنامه به مربیان است. پرورش تفکر فلسفی، دقت علمی در مبانی فلسفه برای کودکان و پرورش مهارت‌های پرسشگری سه محور تعیین کننده در اجرا دوره «تربیت مربی برنامه فلسفه برای کودکان» است.


دوره زندگی با طعم فلسفه:


همه کودکان و نوجوانان ناخودآگاه سوال‌هایی می‌کنند که بیشتر آنها مهم و بنیادی است. با این همه سوال چه باید کرد؟ آیا والدین باید به همه این سوال ها پاسخ دهند؟ اما چرا آنها به جای فرزندانشان به این سوال ها پاسخ می‌دهند؟


هدف ما در اینجا نفی پاسخگویی والدین نیست، بلکه می‌خواهیم بگوییم آنها می‌توانند به فرزندانشان کمک کنند تا خود آنها پاسخ این سوال‌ها را بیابند و فراسوی این دوره خواهند آموخت که چگونه فکر و تصمیم سازی کنند تا به استقلال فردی برسند و انسان مسئول و خود ساخته‌ای شوند.


دوره‌های زندگی با طعم فلسفه، یک گفتگوی طبیعی و هدفمند بین دانش آموزان و مربیان به جریان می‌اندازد که آن‌ها را با مفاهیم مهم زندگی آشنا می‌کند و باعث تقویت روحیه نقد‌پذیری، اعتماد به نفس و پرورش خلاقیت می‌شد. همچنین در این دوره، والدین برای شرکت در گفتگوی فلسفی آماده می‌شوند تا در محیط خانه موجب تسهیل فرآیند تفکر فرزندانشان باشند.


یادآور می شود موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نظر دارد در گام نخست با تکیه بر سبقه علمی و تجربه اجرایی خود، اولین دوره تربیت مربی فلسفه برای کودکان در سه مرحله مقدماتی، پیشرفته و کارگاهی برگزار کند. به زودی در گام بعدی دوره‌های زندگی با طعم فلسفه در موسسه اجرا خواهد شد.

 

کتاب‌ «در کشاکش دین و دولت» نقد می‌شود

 

نشست «نقد و بررسی کتاب در کشاکش دین و دولت» به همت اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

 

حضور در این نشست که با سخنرانی «محمدعلی موحد»،‌ «حاتم قادری» و «داریوش رحمانیان» همراه است، برای عموم آزاد است.  

 

«نقد و بررسی کتاب در کشاکش دین و دولت» چهارشنبه، ۱۳ آذر ساعت ۱۶ تا ۱۸ در تالار اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به نشانی بزرگراه حقانی(غرب به شرق) -‌ بلوار کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

 

برگزاری نشست «سلبریتیسم و فرهنگ شهرت»

 

 

نشست «سلبریتیسم و فرهنگ شهرت» با سخنرانی «نادر جعفری»، «احسان شاه قاسمی» و «سیدبشیر حسینی» برگزار می شود.

 

این نشست امروز (دوشنبه، ۱۱ آذرماه) از ساعت ۱۳ در سالن ورکشاپ دانشگاه صدا و سیما برگزار می شود.

 

علاقه مندان برای شرکت در این نشست می توانند مشخصات خود را به شماره ۰۹۱۴۷۲۰۴۱۵۱ ارسال کنند.

 

برگزاری سلسله نشست‌های «دین در ایران معاصر»

 

 

سلسله نشست های «دین در ایران معاصر» با ارائه «حسن محدثی» از امروز (دوشنبه، ۱۱ آذرماه) آغاز شده و به صورت هفتگی از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار می شود.

 

بر پایه این گزارش، سلسله نشست های دین در ایران معاصر در خیابان عباس آباد(مترو شهید بهشتی)، خیابان پاکستان، کوچه دوم، انتهای کوچه، پلاک ۲۷ برگزار  می شود.

 

علاقه مندان برای ثبت نام در این نشست ها می توانند با شماره ۰۹۳۹۱۷۹۶۹۲۳ تماس بگیرند.

 

کارگاه آموزشی «یافتن منابع پژوهشی و دسترسی به متن آنها» برگزار می‌شود

 

 

انجمن علمی دانشجویی فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی(ره) کارگاه آموزشی «یافتن منابع پژوهشی و دسترسی به متن آنها» را مختص استادان و دانشجویان فلسفه، برگزار می کند.

 

این دوره با ارائه «علیرضا دری نوگورانی» (دانش آموخته دکتری فلسفه از پژوهشگاه علوم انسانی) همراه است که مدرک پایان دوره معتبر نیز ارائه می شود.

 

این دوره دوشنبه، ۱۸ آذر از ساعت ۹ تا ۱۳ در دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.

 

علاقمندان برای ثبت نام در این کلاس نام، نام خانوادگی و کد ملی خود را به شماره ۰۹۰۳۳۸۴۸۳۰۰ پیامک کنند.

 

کتاب رویکرد شناختی در تحلیل اقتصاد اسلامی نقد و بررسی می‌شود

 

 

نشست «نقد و بررسی کتاب رویکرد شناختی در تحلیل اقتصاد اسلامی»، اثر حجت الاسلام علی اصغر هادوی نیا با مشارکت پژوهشگاه در محل خانه کتاب تهران برگزار می شود.

 

نشست نقد و بررسی کتاب رویکرد شناختی در تحلیل اقتصاد اسلامی اثر ارزشمند حجت الاسلام دکتر علی اصغر هادوی نیا عضو هیات علمی گروه اقتصاد پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه عصر سه شنبه ۱۲ آذرماه جاری با حضور صاحبنظران این حوزه در محل خانه کتاب تهران برگزار می شود.

 

در این نشست حجج اسلام و آقایان سعید پناهی، محمدجواد توکلی و علی اصغر هادوی نیا به عنوان ارائه دهنده حضور دارند.

 

نشست نقد و بررسی کتاب رویکرد شناختی در تحلیل اقتصاد اسلامی عصر سه شنبه ۱۲ آذرماه ۹۸ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سرای اهل قلم به آدرس تهران، خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی،‌ کوچه خواجه نصیر پلاک ۲ برگزار می شود.

 

گفتنی است، حضور علاقمندان در این نشست بلامانع است.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد قرآن مسجد سهمیه بندی بنزین انتخابات افزایش قیمت بنزین بنزین انتخابات مجلس نماز جمعه بسته خبری اندیشه علوم انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۳۷۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات برگزاری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع)

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین سید سعید رضا عاملی در ابتدای این نشست با بیان اینکه کنگره جهانی حضرت رضا(ع) دارای قدمتی ۴۰ ساله است، اظهار کرد: در سال ۱۳۶۲ اولین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) آغاز و تا سال ۷۲ چهار کنگره برگزار شد که در سطح بسیار بالایی با حضور اندیشمندان، علما، فضلا و مراجع عظام برگزار می‌شد و رهبر حکیم انقلاب نیز از سخنرانان اصلی این کنگره بوده اند. در واقع کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» به نوعی انعکاس سخنرانی‌های ایشان در چهار کنگره است.
 
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا(ع) افزود: پس از توقفی تقریبا ۳۰ ساله در برگزاری این کنگره، در سال ۱۴۰۱ تولیت آستان مقدس رضوی عزم و تاکید کردند تا این کنگره به عنوان پرچم و سرمایه هویتی آستان قدس رضوی احیا شود تا بتواند امتداد ملی و جهانی بیابد. خوشبختانه در این مدت یک سال و نیم موفق شدیم ۵۰ پیش نشست برگزار کنیم که ۱۷ پیش نشست در خارج از ایران و ۳۳ پیش نشست در داخل ایران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید سعید رضا عاملی افزود: در پیش نشست‌های خارج از ایران ۳۰ کشور مشارکت کردند و ۵ پیش نشست در کشور‌های آمریکای لاتین، پاکستان، عراق ، ترکیه  و در اروپا با محوریت انگلیس برگزار شد. در این پیش نشست‌ها که هر یک دست کمی از یک نشست جدی و مهم  علمی نداشت، امتدادی در میان شیعه شناسان، ایران شناسان و علاقمندان به مطالعه فرهنگ اهل بیت(ع) در رشته‌های مختلف از حوزه‌های معارف دینی صورت گرفت و حتی کسانی که تخصص‌شان ریاضیات، کامپیوتر، انسان شناسی، جامعه شناسی و علوم سیاسی بود نیز با رویکرد‌های مختلف، دغدغه ها و اندیشه های خود را به موضوع این کنگره گره زدند.

 کنگره هر دو سال برگزار می شود
دکترعاملی گفت: عنوانی که برای کنگره پنجم و شش کنگره‌ای که بعد از آن هر دو سال یک بار برگزار خواهد شد، دیدگاه‌ها و رویکرد تمدنی حضرت رضا (ع) به مسائل مختلف است. تلاش کردیم مسائل و چالش‌هایی را که در سطح جهان وجود دارد به آن بپردازیم. موضوع کنگره «عدالت برای همه، ظلم به هیچکس» است. عدالت و تبعیض اساسی‌ترین موضوع جهان معاصر ما است که موضوع کنگره پنجم حضرت رضا (ع) است.

 دنیا نیازمند آگاهی است
وی در بخشی دیگر از سخنانش، با اشاره به تحولات غزه ابراز کرد: امروز غزه، جنایت و کشتار جمعی عمیقی را تجربه می‌کند. غزه شاهد یک جنایت بزرگ است که منجر به آواره شدن یک میلیون انسان، گرسنگی ۵۰۰ هزار نفر و کشتار بیش از ۵۰ هزار انسان بی‌گناه شده که ۱۶ هزار نفر آنان کودکان بودند. زنان، کودکان و مردان فلسطینی در این کشتار جمعی و جنایت جنگی قربانی شدند. 
دبیر کنگره امام رضا (ع) با اشاره به جنگ‌های مرگبار و ویرانگر در ویتنام و فیلیپین و به بردگی گرفتن میلیون‌ها آفریقایی توسط اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها گفت: همه این‌ها کشتار جمعی بوده است؛ دنیا نیازمند آکاهی و آموزش نسبت به حوزه کشتار جمعی است. ای ن مقوله همچون ظلم فراگیری است که مثال بارز آن در نوار غزه رخ داده است.
 
عاملی با اشاره به نامه پر از حکمت رهبر معظم انقلاب در سال 1393 به جوانان اروپا و آمریکا، تصریح کرد: حضرت آیت الله خامنه‌ای در دو نامه خود تلاش کردند تا بیداری از خواب صورت بگیرد و در شرایطی که خیلی‌ها می‌گفتند مگر کسی به این مطالب گوش می‌دهد، ولی امروز شاهد این بیداری هستیم که محصول آگاهی است. 

 تدارک 20 نشست همزمان با برگزاری کنگره
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با اشاره به موضوع کنگره یعنی «عدالت برای همه، ظلم به هیچکس»، اظهار داشت: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) روز‌های ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت‌ماه در تالار قدس حرم مطهر حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) با تدارک همزمان ۲۰ نشست تخصصی برگزار می‌شود. در مراسم افتتاحیه کنگره، پیام تصویری حضرت آیت الله خامنه‌ای پخش خواهد شد. دکتر رئیسی رئیس جمهور محترم و حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی سخنران مراسم افتتاحیه خواهند بود. همچنین پیام حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و جوادی آملی در این مراسم قرائت خواهد شد. 

 توجه کنگره به مهم‌ترین نیاز جهان امروز
وی مهم‌ترین شاخصه کنگره پنجم را بین المللی بودن آن عنوان کرد و اضافه کرد: شاخصه مهم دیگر این است که به مهم‌ترین نیاز جهان امروز که عدالت و مهم‌ترین چالش امروز جهان که تبعیض است به صورت محوری پرداخته شده است. کنگره جهانی حضرت رضا، کنگره عمیقی است و توانسته با کسانی که مشارکت می‌کنند ارتباط محتوایی برقرار کند و این ارتباط محتواتی یک محتوای عمیقی را منعکس می‌کند.  
 
سید رضا عاملی تاکید کرد: کنگره حضرت رضا (ع) کنگره بدون کاغذ است یعنی تلاش کردیم در بخش محصولات هیچ کاغذی چاپ نکنیم و تولیدات کنگره به صورت الکترونیک در اختیار قرار گذاشته می‌شود و افراد با کیو آر کد می توانند آن‌ها را دریافت نمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیات برگزاری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع)
  • جشنواره امام رضا(ع) مسیر پر افتخاری را طی کرده است/ رویدادهای موثر و جریان ساز نقش مهمی در اعتلای مفاهیم انسانی و عدالت خواهانه اهل بیت(ع) دارند
  • برگزاری دوره آموزشی سامانه نانینو ویژه نانوایان شهرستان خواف
  • برگزاری کلاس‌ بازیگری برای دانش‌آموزان تهرانی | نقش‌آفرینی هنرجوها در سریال‌های تلویزیونی
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • نشست خبری جشنواره کتاب در حال برگزاری است
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • برگزاری کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • برگزاری دوره آموزشی آشنایی با مبانی فکری اسلام ناب و انقلاب اسلامی