Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان خواف و نشتیفان را شاید بیشتر با آسبادهای تاریخی آن بشناسیم اما شاید کمتر به گوش خورده باشد که این شهرستان دارای صنایع نخ‌ریسی و رنگ‌ریزی سنتی نیز است که از سال‌ها قبل در این منطقه رایج بوده است. ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خواف، صنایع دستی هر خطه و دیار به نوعی معرف و بیانگر فرهنگ آن منطقه نیز می‌باشد و هرچه عمق و تاریخ این صنایع بیشتر باشد به همان نسبت شکوفایی فرهنگی بیشتری نیز در این مناطق را شاهد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خراسان رضوی را شاید به جرات بتوان اقلیم صنایع دستی و هنرهای مختلف سنتی نامید زیرا در چهارگوشه این استان پهناور از دیرباز هنرهای مختلفی را شاهد هستیم که البته هر کدام از آنها این روزها زمینه بسیار مناسبی برای اشتغال‌زایی نیز دارند.

برخی از این صنایع دستی و هنرهای بومی و قدیمی در معرض فراموشی هستند و برای برخی نیز تمهیداتی اندیشیده شده تا دوباره احیاء شوند و زمینه کار و فعالیت را فراهم کنند.

شیراز به عنوان «شهر جهانی صنایع دستی» معرفی می‌شود؟چهارمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در خراسان جنوبی برگزار می‌شودروایت تسنیم از مشکلات هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی؛ تار و پودهایی که به هم گره نمی‌خورند

شهرستان خواف و نشتیفان را شاید بیشتر با آسبادهای تاریخی آن بشناسیم اما شاید کمتر به گوش خورده باشد که این شهرستان دارای صنایع نخ‌ریسی و رنگ‌ریزی سنتی نیز است که از سال‌ها قبل در این منطقه رایج بوده است.

شاید گذر زمان اندکی غبار فراموشی را بر این هنر سنتی ایجاد کرده بود اما اینک اقداماتی در راستای احیاء این هنر سنتی در دستور کار قرار گرفته است.

احیاء نخ‌ریسی و رنگ‌ریزی سنتی

محمود باعقیده؛ رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواف در این زمینه می‌گوید: با برگزاری اولین دوره آموزش نخ‌ریسی و رنگ‌ریزی سنتی و تولیدات پشمی این رشته سنتی احیا شد.

وی می‌افزاید: با همکاری بخشدار جلگه زوزن و دهیاری روستای ارگ، نخستین دوره آموزش نخ‌ریسی و رنگ‌ریزی سنتی و تولیدات پشمی زیر نظر استاد همامنشی در شهرستان خواف برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی خواف با بیان این که این دوره آموزشی مورد استقبال زیاد مردم محلی قرار گرفته است تاکید کرد: در این دوره آموزشی 30 نفر از بانوان روستای یوسف‌آباد (ارگ قلندر) شرکت کرده‌اند. تولیدات پشمی این شهرستان شامل انواع زیرانداز، گیوه، کیف، کلاه، لباس، عروسک است که به عنوان سوغات خواف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

انتهای پیام/281/ز
 

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۴۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) تمامی بنا‌های تاریخی، موزه‌ها و محوطه‌های زیر مجموعه این اداره کل در سطح استان پهناور اصفهان  فردا تعطیل است.

امیر کرم زاده ادامه داد: از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه تمامی این اماکن آماده ارائه خدمات به گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی خواهد بود.

استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که هزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی و ۱۵ اثر آن از جمله میدان امام، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

۸۰ موزه و بنای تاریخی با قابلیت بازدید در سراسر اصفهان تحت نظارت و مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری
  • زنجان| صنایع‌دستی مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید است
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال