Web Analytics Made Easy - Statcounter

هجوم بی رحمانه شن های روان به روستاهای نوار ساحلی شرق هرمزگان، زندگی عادی اهالی این روستاها را با چالش روبرو کرده و کارشناسان راهکار رفع این معضل را مالچ پاشی، کاشت نهال و مدیریت آب های سطحی می دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بندرعباس، هرمزگان یکی از ۱۷ استان کشور است که پدیده‌های بیابانی در آن وسعت بیشتری دارد و  ۳۰ هزار نفر از جمعیت این استان در ۳۱۸ هزار هکتار از کانون‌های بحرانی ساکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شن های روان سالیان طولانی است که همنشین روستانشینان شرق استان است، خانه‌ها را خراب و روستا‌ها را خالی از سکنه می‌کند و به روستانشینان بی رحمانه هجوم می‌آورد.

 


اگر راهی روستاهای کندال از توابع شهرستان سیریک در نوار ساحلی مکران در شرق استان هرمزگان شوید، خواهید دید که تپه‌های شنی در قامت یک کوه خودنمایی می کنند.

 

اینجا بسیاری از خانه ها در زیر تلی از شن های روان مدفون شده است و شن‌ها  دیگر امان مردم را بریده اند و سکونت در این سامان سخت شده و مردم خانه های خود را رها کرده و در جاهای امن تر ساکن شده اند.

 

یکی از اهالی روستای کندال سیریک در این باره می گوید: 20 سال  پیش اثری از شن‌ها جلوی خانه ما نبود، اما  امروز شن‌ها به جلوی منزلمان رسیده است.


 

شن‌های روان باعث بروز بیماری‌های پوستی و تنفسی در روستا شده است

 

یکی از بانوان این روستا نیز می گود: پنجره خانه ام پر از شن است و هر روز پنجره را تمیز می کنم اما فایده ای ندارد. بر اثر هجوم این شن ها مشکل تنفسی پیدا کرده ام و امکانات کافی هم برای درمان بیماران آسم در خانه بهداشت روستا وجود ندارد.

 

به گفته کارشناسان محیط زیست؛ سرمنشا شن‌های روان از بیابان‌های شرق استان است که پوشش گیاهی ندارند.

 

بافت خاک در اثر شدت جریان باد منطقه‌ای که تحت تاثیر باد‌های سیستان و بلوچستان است در همان منطقه جابجا می‌شود و حتی کیلومتر‌ها هم پوشش طبیعی و مسکونی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 


مهترین راهکار مالچ پاشی  و نهال کاری است

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان، نهال کاری، مالچ پاشی و مدیریت روان آب‌های سطحی از راهکار‌های مهار شن‌های روان برشمرد.

 

 

« امید ذاکری » گفت: تاکنون در ۳۰ هزار هکتار از کانون‌های بحران فرسایش بادی و مناطق تحت تاثیر آن در استان هرمزگان، نهال کاری شده است.

 

وی افزود: برای هر هکتار، ۱۰ تن مالچ نیاز است و سال گذشته هم برای هر هکتار مالچ پاشی حدود ۵۰ میلیون ریال هزینه شد.

 

ذاکری اظهار کرد: پارسال یک هزار هکتار با اعتبار حدود ۵۰ میلیارد ریال در هرمزگان مالچ پاشی و ۳۵۰ هکتار هم نهال کاری شد.

 

وی اضافه کرد: امسال ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور کنترل و مهار شن های روان در هرمزگان اختصاص یافت که نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری داشته است.

 

مدیر کل منابع طبیعی هرمزگان گفت: بیشترین کانون های بحرانی فرسایش بادی هرمزگان در شهرستان های جاسک و سیریک واقع شده است.

 

وسعت زمین های بیابانی هرمزگان یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار می باشد که ۳۱۸ هزار هکتار آن جزو کانون های بحران فرسایش بادی است.

 

اما تا سر و سامان دادن به ۳۱۸ هزار هکتار از کانون‌های بحرانی استان راه بسیار درازی مانده و نیازمند توجه و برنامه ریزی دقیق همه دستگاهای متولی است.

 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد مسجد انتخابات مجلس کانون های فرهنگی هنری مساجد انتخابات مجلس انتخابات اصفهان شیراز مجلس شورای اسلامی شن های روان مالچ پاشی هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۷۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| هجوم وحشتناک و شبانه پلیس به دانشگاه همیلتون

به دلیل بالا بودن تعداد دانشجویان دستگیر شده چندین واحد اتوبوس برای انتقال دانشجویان معترض بازداشتی به دانشگاه کلمبیا اعزام شد، تا کنون چندین اتوبوس پر شده از دانشجویان معترض به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

کد خبر 749791

دیگر خبرها

  • هجوم برای خرید طلا
  • فیلم| هجوم وحشتناک و شبانه پلیس به دانشگاه همیلتون
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • عملیات سم‌پاشی علیه حشره ناقل مالاریا در سیب و سوران آغاز شد
  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی
  • پهپاد کشاورزی ایرانی مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی ایران اکسپو
  • سمپاشی دقیق‌تر و کم هزینه‌تر با پهپاد کشاورزی ایران ساخت
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست