Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴  دکتر محمدمهدی گویا در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر کمبود تخت بیمارستانی جهت بستری مبتلایان آنفلوآنزا، گفت: در این زمینه به هیچ عنوان با کمبود تخت بیمارستانی مواجه نیستیم و هر مبتلایی که نیازمند بستری باشد، اگر هم به بیمارستانی مراجعه کرد و احیانا تخت خالی نبود، از طریق ستاد معاونت درمان وزارت بهداشت، ستاد معاونت‌های درمان سه دانشگاه علوم پزشکی در تهران و همچنین ستاد معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی در سایر استان‌ها، بلافاصله اقدامات لازم برای بستری کردن‌شان فراهم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در همین باره ادامه داد: اصولا فرد مبتلا به آنفلوآنزا در صورت نیاز به بستری، مدت کوتاهی بستری خواهد بود و زمان بستری بیشتر از چند روز نخواهد بود، مگر در موارد استثنایی؛ بنابراین کمبودی در زمینه تخت‌های بستری برای مبتلایان به آنفلوآنزا وجود ندارد. بیشتر بخوانید: قربانی‌های آنفولانزا در حال افزایش است آنفلوآنزا را از همیشه جدی‌تر بگیرید؛ اوضاع خوب نیست/ ۱۰ راه ساده برای نمردنرییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: البته با توجه به موج سنگین آنفلوآنزا که اکنون در آن قرار داریم، طبیعی است تعداد افرادی که مبتلا می‌شوند، زیاد است، اما نکته آن است که اکثریت این موارد نیازی به بستری ندارند. مجددا نیز تاکید می‌کنم موارد نیازمند بستری هم از طریق ستاد معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران، استان‌ها و همچنین وزارت بهداشت پیگیری و اقدام می‌شود.

گویا در پاسخ به سوال ایسنا درباره برخی اخبار در زمینه کمبود کیت‌های آزمایشگاهی تشخیص آنفلوآنزا نیز به فعالیت شبکه تشخیص آنفلوآنزا در کشور اشاره کرد و گفت: ۱۵ آزمایشگاه در سراسر کشور به اضافه آزمایشگاه مرکزی کشوری آنفلوانزا وظایف خود را در این زمینه انجام می‌دهند و فعالند و مشکلی در این زمینه نیست. اگر هم کمبود کیت مشاهده شود، به صورت مقطعی و کوتاه است. در مجموع بهتر است که رسانه‌ها قبل از رسانه‌ای کردن این موضوعات، مباحث را با معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌ها و ستاد معاونت بهداشتی در میان بگذارند و ما نیز جواب می‌دهیم.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت فزود: در حال حاضر تمام تلاش ما این است که نگرانی‌های مردم را در این زمینه رفع کنیم و در این راستا نیاز جدی داریم که رسانه‌ها نیز حمایت کنند و اطلاعات صحیح و رسمی را در اختیار مردم بگذارند. همکاران ما شبانه روز کار می‌کنند و تلاش دارند که مردم نگران نشوند؛ دامن زدن به چنین مسایلی جز ایجاد نگرانی در مردم پیامد دیگری نخواهد داشت.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: مجددا تکرار می‌کنم این موج آنفلوآنزایی تنها مربوط به کشور ما نیست و کل کشور‌های خاورمیانه، تعداد قابل توجهی از کشور‌های اروپایی و همچنین بویژه کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی و حاشیه خلیج فارس درگیر این موج آنفلوآنزایی هستند. این کشور‌ها نیز تلاش می‌کنند تا بتوانند بهترین خدمت را به بیماران‌شان ارایه دهند و در کشور ما نیز در تمام استان‌ها همکاران‌مان به صورت شبانه روزی در این زمینه فعالند و برای کنترل، تشخیص و درمان بیماری از هر جهت آمادگی داریم. اگر هم احیانا مشکلی در این موضوع وجود داشت، مردم می‌توانند با دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و همچنین ستاد وزارت بهداشت در ارتباط باشند.

وی به داروی آنفلوآنزا و چگونگی دسترسی و تامین آن نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر بیمارستان‌های دولتی، دارو‌های مرتبط با آنفلوآنزا را در اختیار بیمارستان‌های خصوصی نیز قرار دادیم. بیمارستان‌های خصوصی استان تهران نیز اکنون دارو را در اختیار دارند و کمبود و مشکلی در زمینه داروی آنفلوآنزا نیز وجود ندارد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر شیوع آنفلوآنزای پرندگان در برخی مناطق و نسبت دادن آنفلوانزای فصلی به آنفلوآنزای مرغی و ایجاد برخی نگرانی‌ها در این زمینه، گفت: این موضوع از اساس دروغ محض است و آن را تکذیب می‌کنم. نه تنها در کشور ما بلکه در هیچ کدام از کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی نیز گزارشی از آنفلوآنزای پرندگان وجود ندارد. آنفلوآنزایی که اکنون با آن روبرو هستیم آنفلوآنزای معمولی فصلی است که هر سال هم تکرار می‌شود. بیشترین نوع ویروس آنفلوآنزا هم H ۱ N ۱ است که شدت بیماری زایی آن بیشتر از انواع دیگر آن است.

وی در این باره افزود: طبیعی است یک نفر که مبتلا می‌شود اگر در شرایط آب و هوایی نامساعد نیز قرار گیرد، ممکن است بیماری‌اش تشدید شود؛ بنابراین تاکید می‌کنم در روز‌هایی که آلودگی هوا وجود دارد، افراد حتما به توصیه‌هایی که از طریق رسانه‌ها منعکس می‌شود توجه کنند و زمانی که تقاضا می‌شود سالمندان و کودکان از منزل خارج نشوند، خانواده‌ها رعایت کنند. طبیعی است افرادی که موارد بهداشتی و توصیه‌ها را رعایت نکنند و بویژه افراد پرخطر ممکن است به نوع شدید بیماری مبتلا شوند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درخصوص آخرین وضعیت بروز بیماری، به رصد فعال بیماری در کشور اشاره کرد و گفت: گزارش موارد مربوط به این بیماری را به صورت هفتگی جمع‌آوری می‌کنیم و در اختیار مردم و به ویژه همکاران خودمان در مراکز بهداشتی درمانی قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: طبق آخرین گزارش‌مان طی هفته گذشته ۳هزار و ۷۲۲ مورد مبتلای به بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های سراسر کشور بستری شده‌اند که از این تعداد، بالغ بر ۳۴۲ مورد قطعی آنفلوآنزا بوده است؛ بنابراین مشاهده می‌کنید که چه درصدی از افرادی که بستری می‌شوند آنفوآنزا و به دلیل سایر بیماری‌های تنفسی بستری شده‌اند؛ بنابراین همزمانی شرایط آلودگی هوا با فصل آنفلوانزا سبب شده تعداد موارد بستری بیماری‌های حاد تنفسی افزایش یابد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به ۱۹ مورد فوتی ناشی از آنفلوآنزا در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: برآورد این است که این موج آنفلوآنزا تا دو هفته آینده ادامه داشته باشد، اما در عین حال این امکان نیز وجود دارد که شرایط متفاوت شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تب بالا، سرفه و بدن درد را از علایم اصلی آنفلوآنزا خواند و با بیان اینکه این ویروس شدیدا مسری است و از راه تنفس منتقل می‌شود، گفت: بر همین اساس پایه اصلی کنترل این بیماری رعایت موارد بهداشتی است. بر همین اساس تاکید ویژه بر شست‌وشوی مرتب دست‌ها داریم و افراد هنگام سرفه و عطسه دهان خود را بپوشانند و در صورت عدم دسترسی به دستمال حتی از آستین لباس خود استفاده کرده و جلو دهان خود را بپوشانند، دستمال استفاده شده را نیز به نحو مناسب در سطل زباله اندازند، از دست دادن و روبوسی بپرهیزند. در زمان بیماری نیز لازم است فرد مبتلا استراحت کرده و با مصرف مایعات گرم و توجه به توصیه‌های پزشک، بیماری را کنترل کند.

وی در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: در چنین شرایطی مردم به آرامش نیاز دارند و درخواست مشخص‌مان از رسانه‌ها این است که التهابی ایجاد نشود که مردم را نگران کند. تاکید می‌کنم که کمبودی در زمینه تشخیص و درمان آنفلوآنزا نداریم و مانند سایر کشور‌های منطقه اقدامات در حال انجام است و امری غیرمعمول و غیرعادی رخ نداده که نگران باشیم. منبع: ایسنا خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 آنفولانزا بیماری های واگیر تخت بیمارستانی کمبود تخت بیمارستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۷۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود

 گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، توجه به بیماران خاص و صعب العلاج از جمله دغدغه‌های سال‌های گذشته تاکنون نظام سلامت بوده است، موضوعی که در ادوار مختلف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به صورت جدی دنبال شده است، اما تا امروز اقدامات موثری در زمینه درمان بیماران خاص و صعب العلاج صورت نگرفته و در برخی از مناطق محروم کشور نیز بسیاری از بیماران خاص و صعب العلاج با مشکلات جدی درمانی رو به رو هستند.

بیماری‌های خاص چیست؟

در علم پزشکی تعریفی تحت عنوان بیماری خاص وجود ندارد. بیماری‌های خاص به شرایطی پزشکی گفته می‌شود که میزان شیوع آن در جامعه آماری بسیار کم بوده و برای درمان آنها باید شرایط ویژه‌ای فراهم گردد. در حقیقت، این نوع از بیماری‌ها درمان قطعی ندارند و فرد باید تا آخر عمر تحت حمایت‌های درمانی قرار بگیرد، به طور خلاصه انواع بیماری خاص ویژگی‌های مشترکی دارند که عبارتند از مزمن بودن، عدم درمان قطعی، سختی درمان، هزینه بالای درمان، نیاز به دارو، شیوع کم بیماری که شامل این موارد می‌شود.

مشکلات فراوان بیماران هموفیلی

احمد قویدل مشاور مدیرعامل کانون هموفیلی ایران در همین زمینه در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم‌و فناوری آنا با اشاره عدم دسترسی مناسب به دارویی در ادامه با اشاره به مشکلات بیماران هموفیلی در ایران گفت: یکی از مشکلاتی که بیماران هموفیلی با آن رو به رو هستند عدم دسترسی مناسب به دارو در مناطق محروم است و باید افراد بیمار برای تهیه دارو به مراکز شهرستان‌ها مراجعه کنند که این موضوع باعث بروز مشکلات زیادی شده است.

قویدل ادامه داد: از سوی دیگر روش‌های قدیمی درمان نیز سالهاست که منسوخ شده است روش‌های جدید جایگزین راه‌های درمانی گذشته شده است، باید توجه داشت که در روش‌های قدیمی فرد بیمار ممکن است در سنین نوجوانی و جوانی دچار معلولیت شود، اما در روش‌های درمانی جدید که به صورت دارویی و موسوم به پیشگیری است فرد می‌تواند مراحل درمانی بسیار مطمئن تری را پشت سر بگذارد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته و مشکلات بیماران هموفیلیوی با اشاره به اینکه سال گذشته سال خوبی برای بیماران هموفیلی از نظر دارویی نبود گفت: متأسفانه مسئولین سازمان غذا و دارو سال‌ها است با استفاده از سنگر تولید داخلی و بستن فهرست دارویی کشور، بیماران را از دارو‌های نوین بی بهره نگه داشتند. یکی از نتایج این نوع سیاستگذاری‌های انحصاری، همین بحران دارویی هموفیلی است که ماه‌ها است که گریبان بیماران هموفیلی را رها نکرده است. چند ماه است که بیماران به صورت‌های مختلف درد می‌کشند و به علت عدم امنیت دارویی زندگی آنها دچار اختلال شده است.

مشاور مدیرعامل کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: بار‌ها با مسئولان مربوطه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلساتی داشتیم، اما متاسفانه اقدامات کافی برای بیماران هموفیلی صورت نگرفته است؛ متاسفانه در کشور برای بیماران هموفیلی تنوع دارویی وجود ندارد و این موضوع می‌تواند مشکل ساز شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگری یکی از مشکلات بیماران هموفیلی موضوع بازنشستگی است؛ اگر به صورت دقیق محاسبه کنیم فردی که مبتلا به بیماری هموفیلی است باید نسبت به یک فرد دیگر سریع‌تر بازنشسته شود و ما می‌خواهیم این موضوع توسط دولت ویژه دنبال شود.

نگاه ویژه بیمه سلامت به بیماران خاص و صعب العلاج

محمدمهدی ناصحی درباره پوشش اقلام دارویی جدید بیماران خاص و صعب‌العلاج گفت: در سال جاری، ۲۲۹۰ دارو تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارند و تعداد دارو‌های تحت پوشش بیمه‌پایه برمبنای مصوبه شورای عالی بیمه افزایش یافته است.

وی گفت: دارو‌هایی که تحت پوشش بیمه‌ای قرارگرفته‌اند برای بیماری‌های دیابت، فشارخون و بیماری‌های روانی به خصوص اسکیزوفرنی کاربرد دارند.

وی با بیان اینکه ۵۹ دارو براساس مصوبه شورای عالی بیمه تحت پوشش قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: دارو‌هایی که به سبد پوشش بیمه‌ای اضافه شده‌اند شاید به شکلی دیگر یا در دوز دیگری تحت پوشش بوده‌اند؛ بنابراین تمام مراکز خصوصی و دولتی عرضه‌کننده دارو، ۷۰ درصد از هزینه‌ها را پوشش می‌دهند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: افراد مشمول صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج علاوه بر پوشش ۷۰ درصدی بیمه، مشمول پوشش مازاد به میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد می‌شوند. گاهی اوقات، پوشش مازاد بیماران مشمول صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نیز تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

تلاش وزارت بهداشت به منظور برقراری پوشش کامل بیمه‌ای برای بیماران خاص و صعب‌العلاج

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تشکیل کمیته‌های علمی به منظور به روز رسانی برنامه‌های درمان و تدوین و ابلاغ بسته‌های جامع درمان برای کلیه گروه‌ها شامل خدمات درمانی، پیشگیری از عوارض بیماری و ارزیابی‌های دوره‌ای از جمله اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه خدمات درمانی است.

کریمی افزود: در زمینه دسترسی عادلانه بیماران به خدمات درمانی، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارائه خدمت از طریق تکمیل و تجهیز مراکز مراقبت جامع هموفیلی شامل ویزیت پزشک، تزریق فرآورده‌های خونی و انعقادی، عرضه دارو‌های تخصصی، دندانپزشکی، توانبخشی و توسعه برنامه پروفیلاکسی در ۲۰ مرکز انجام شده است.

وی ادامه داد: تدوین و ابلاغ دستورالعمل حمایتی کمک به بیماران و تقبل هزینه‌های بستری مرتبط با بیماری در بخش‌های دولتی شامل کلیه خدمات ذکر شده در بسته حمایتی، حمایت از بیماران در خصوص تأمین پکیج ملزومات مصرفی تزریق فاکتور در منزل به ویژه برای پروفیلاکسی و ITI (درمان مهارکننده)، کمک به هزینه خدمات دندانپزشکی تخصصی و گا‌ها تحت بیهوشی در مراکز درمانی و دانشکده‌های دندانپزشکی برای بیماران هموفیلی و کمک به هزینه خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی در بیماران هموفیلی با مشکلات مفصلی در راستای حفاظت مالی از بیماران صورت می‌گیرد.

کریمی درباره وضعیت مراکز جامع هموفیلی نیز گفت: مراکز جامع، در واقع شبکه مراکز درمانی بیماران هموفیلی است. این شبکه شامل چند مرکز قطب (ریفرال) و مراکز اقماری وابسته است. در حال حاضر ۲۰ مرکز درمانی هموفیلی داریم که خدمات مورد اشاره را به صورت کامل ارائه می‌کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین افزود: با توجه به قانون بودجه و با همکاری سازمان بیمه سلامت در تلاشیم پوشش کامل بیمه‌ای برای بیماران خاص و صعب العلاج ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / همه چیز درباره سندرم «درِس»
  • چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • چرا بدن درد می‌گیریم؟
  • چرا بدن‌درد می‌گیریم؟
  • ثبت بالاترین رکورد جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ / کاهش ۴۱ درصدی کانون بیماری در واحدهای پرورشی
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • مشکل طولانی شدن ترخیص مواد اولیه دارو برطرف می‌شود
  • مردم مشکل جدی کمبود دارو دارند، دولت لاپوشانی می‌کند