Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس بخش تالارهای مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم که در محل موزه قرآن و نفایس حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد گفت: روزنامه وقایع اتفاقیه نخستین روزنامه رسمی کشور، دومین روزنامه فارسی و سومین روزنامه ایرانی است که برای نخستین بار در روز جمعه، پنجم ربیع‌الثانی برابر با ۱۸ بهمن ۱۲۲۹ شمسی و ۷هفت فوریه ۱۸۵۱ میلادی با عنوان "روزنامه اخبار دارالخلافه طهران"، به همت "میرزا تقی خان فراهانی" و مدیریت "میرزا جبار تذکره‌چی" در تهران منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی سلیمانی افزود: انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه ابزاری در راستای اهداف امیرکبیر برای انجام تغییراتی بنیادین در ایران به منظور گام برداشتن در مسیر پیشرفت کشور بود.

وی ادامه داد: تعداد صفحه‎های این روزنامه چهار تا ۱۲ صفحه بود که به صورت نامرتب در فواصل زمانی منتشر می‌شد و اخبار داخلی شامل خبرهای مربوط به پایتخت، دربار و سفرهای ناصرالدین‌ شاه، عزل و نصب‌ها و اعطای مقام‌ها، نشان‌ها و امتیازات را پوشش می داد که از این نظر برای محققان تاریخ، منبعی بسیار ارزشمند است.

رییس بخش تالارهای مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: بخشی از درونمایه این روزنامه را "اخبار دارالخلافه" شامل می‌شده و در برخی شماره‌های آن نیز اعلان‌های رسمی دولتی با عنوان اشتهارنامه در ورقه‌ای جداگانه چاپ و همراه روزنامه، توزیع می‌شده است همچنین اخبار و رویدادهای شهرستان‌های ایران که در برخی از شماره‌های این روزنامه با عنوان "اخبار ولایات" منتشر می شده بخش دیگری از درونمایه این مطبوعه است.

سلیمانی با اشاره به بخش اخبار خارجی روزنامه وقایع اتفاقیه افزود: این بخش حاوی اخبار مربوط به دگرگونی‌های سیاسی و اقتصادی کشورهای اروپایی و مقالات برگرفته از روزنامه‌های این کشورها با ترجمه روان فارسی بوده است.

وی ادامه داد: روزنامه وقایع اتفاقیه از شماره ۴۷۴ به بعد به نام "روزنامه دولت علّیه ایران" تغییر نام داده و به ‎شکل روزنامه ای مصور چاپ و متشر شد.

رییس بخش تالارهای مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: سی و هفت شماره نخست این روزنامه، ‎خطی است که به قلم میرزا عبدالله خلج نوشته شده و این نسخه‌ها تنها در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی وجود دارد که از این حیث منحصر به فرد است.

مدیر مطبوعات سازمان کتابخانه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این نشست گفت: از سال ۱۳۳۴ بیش از ۳۳ هزار عنوان نشریه در آرشیو مطبوعات کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شده است.

ابراهیم حافظی افزود: آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی قدیمی‌ترین نسخه از روزنامه وقایع اتفاقیه را در اختیار دارد که در سال ۱۳۳۴ قمری وقف آستان قدس رضوی شده است.

وی اضافه کرد: حدود دو میلیون نسخه در حوزه نشریات به ویژه نشریات چاپی در این آرشیو گردآوری شده است که در فضایی به وسعت هزار مترمربع نگهداری می‌شود که از این تعداد ،۱۰ میلیون صفحه نشریه دیجیتال سازی شده که محققان برای دستیابی به آنها دیگر نیازی به مراجعه به کتابخانه ندارند.


 

برچسب‌ها موزه‌ آستان قدس رضوی مشهد امام رضا آستان قدس رضوی خراسان رضوی روزنامه ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موزه آستان قدس رضوی مشهد امام رضا آستان قدس رضوی خراسان رضوی روزنامه ایران موزه آستان قدس رضوی مشهد امام رضا آستان قدس رضوی خراسان رضوی روزنامه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۲۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی برپا شد

داود منافی پور دبیر مجمع جهانی علی اصغر گفت: دوخت لباس شیرخوارگان حسینی از سال ۱۳۸۶ به طور رسمی و با هزینه‌های مردمی آغاز شد و داوطلبان هر ساله از ولادت حضرت علی اصغر (ع) تا اولین جمعه ماه محرم در این کارگاه گرد هم می‌آیند و شروع به دوخت لباس‌های سبز علوی برای این مراسم می‌کنند..

او افزود: هر ساله حدود ۵۰۰ هزار دست لباس دوخته و در سطح کشور توزیع می‌شود. کارگاه دوخت لباس مرکزی که در تهران برپا می‌شود علاوه بر دوخت لباس‌های استان تهران، لباس‌های شیرخوارگان حسینی را در سطح بین المللی نیز تامین می‌کند.

دبیر مجمع جهانی علی اصغر ادامه داد: هزینه‌های این کارگاه کاملا مردمی است و خرید پارچه، نخ و مابقی مایحتاج از نذورات مردمی تهیه می‌شود. این لباس‌ها پس از دوخت توسط بانوان بسته بندی شده و مزین به سربند یا صاحب‌الزمان (عج) می‌شود.

منافی پور بیان کرد: همزمان با افتتاح این کارگاه ۷۲ کارگاه دوخت لباس در ایران اسلامی و چهار کشور بحرین، عراق، هندوستان و ترکیه کار خود را آغاز خواهند کرد.

او تصریح کرد: بزرگ‌ترین محفل شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی و در نخستین جمعه ماه محرم برپا خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی برپا شد
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • حریق در آشپزخانه هتل در اطراف حرم مطهر رضوی
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی
  • نام ماندگار معمارباشی‌ها بر آستان زرافشان جانان
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • نوای دلنشین نقاره زنی در چهارشنبه زیارتی حرم مطهر رضوی
  • رونمایی از چهره جدید گذر ۳۰ تیر | این گذر تغییر کاربری می دهد
  • خندان و با انگیزه: رونمایی از اولین نسخه پائز در ایران